• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse exclusieve Roadsters: dit zijn er 9 op een rij!

Auteur: willeme, gepost 19 juli 2021 om 21:00 – 32 Reacties

Duitse exclusieve Roadsters

We gaan eens een kijkje nemen in de wondere wereld van de Duitse exclusieve roadster.

Vorige week was het dan eindelijk zover. Nee, we hebben het niet weer over de clash/crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Nee, het gaat ditmaal om de lancering van de Boldmen CR4. Mocht je er nog nooit van gehoord hebben, dan kunnen we dat begrijpen. Het merk is zo nieuw dat de eerste auto nog gebouwd moet worden.

Het idee van de Duitsers is erg goed. Op basis van bekende techniek wordt er een exclusieve Duitse roadster gebouwd. En toen gingen wij even nadenken. Hoeveel zijn er daar eigenlijk van? Er zijn namelijk honderden Britse voorbeelden te vinden van dergelijke auto’s. Maar in Duitsland zijn kleine obscure sportwagen-merken niet zo vaak voorkomend. Vandaar dat wij even de kronieken van de Duitse autogeschiedenis indoken en uitkwamen op deze 8 Duitse exclusieve roadsters. Plus die nieuwe Boldmen CR4, uiteraard!

Keinath GT/C Roadster

2002

Duitse exclusieve Roadsters

We hebben het wel eens over vergeten auto’s. Maar de Keinath GT/C Roadster is niet een auto die je vergeten bent. Waarschijnlijk is de auto compleet langs je heen gegaan. Keinath was een een project van EDAG, een carrosseriebouwer uit Duitsland. Net als Aria Group specialiseert EDAG zich in het bouwen van concept auto’s voor andere fabrikanten. Jazeker, ook concepts worden vaak niet gebouwd door de fabrikant zelf.

Keinath

De Keinath was een showcase van wat ze in hun mars hadden. Dat was heel erg veel, zou blijken. De Keinath GT/C is namelijk een bijzonder cleane coupé of cabriolet. Aanvankelijk zat er een GM 3.2 V6 in met zo’n 220 pk, maar een 5.7 V8 met dik 300 pk (ook van GM-origine) was ook mogelijk.

Yes! Roadster

2006

Duitse exclusieve Roadsters

Duitsers en ‘funky’ autonamen. Het blijft natuurlijk altijd een aparte tak van sport. De Yes! Roadster (ja, met een uitroepteken) is er zo eentje. Sowieso wel grappig dat de merknaam enorm apart is en de typenaam extreem generiek. Enfin, de Yes (dat staat voor Young Engineers Sportscar) Roadster is een kleine lichtgewicht sportieve roadster. Er zijn uiteindelijk twee series geweest. De eerste kwam in 1999, met een 1.8 20v turbomotor van Audi. In 2006 (toen de tweede generatie kwam) werden er alsnog Audi motoren gebruikt, maar ditmaal de 3.2 zescilinder.

Yes
Ja, dit is de achterkant…

Deze kon eventueel worden voorzien van een turbo. Dan had je de beschikking over een 360 pk sterke motor waarmee je in 3,9 seconden naar de 100 km/u kon sprinten. De topsnelheid was 281 km/u. De fabrikant heeft overigens niets te maken met het nummer ‘Owner of a lonely heart’

Ruf 3800S (981)

2013

Duitse exclusieve Roadsters

Een Porsche is in zijn segment niet echt heel erg exclusief te nomen. Gek genoeg is dat met een Boxster of Cayman meer het geval, dan met een 911. Maar wat je dan moet hebben is een Boxster die meer kost dan een Porsche 911. Die auto is de Ruf 3800S. Dat is de opvolger van de Ruf 3400S en Ruf 3600S. In principe is het een Porsche 911 Roadster. Dus in basis is het een 981 Boxster. Echter, qua motor is er gekozen voor de 3.8 liter zescilinder boxer.

Ruf 3800S

Sinds de Porsche Boxster Spyder is de Ruf 3800S een beetje overbodig geworden. Dat maakt de auto alleen maar exclusiever. Zeker omdat destijds Porsche een dergelijke auto niet ‘durfde’ te bouwen. Met 420 pk en 450 Nm is het een van de meest potente atmosferische 3.8 blokken. De topsnelheid van de 3800S is 303 km/u. Dat is niet verkeerd voor een instap-roadster.

Alpina Roadster S (E85)

2005

Duitse exclusieve Roadsters

Tsja, als we Ruf benoemen, dan mag die andere ‘tuner die geen tuner genoemd mag worden maar wel aan tuning doen’ niet ontbreken. De Alpina Roadster S is gek genoeg (nog) niet een zeer gewilde klassieker. Het is in principe een BMW Z4, maar dan met een andere motor. De 3.4 motor (eigenlijk een 3.3) is goed voor 305 pk en 362 Nm. Het is de laatste handgebouwde motor van Alpina. De topsnelheid met stoffen kap bedroeg 265 km/u, maar met de hardtop kon je zelfs de 270 km/u aantikken. In vergelijking met de BMW Z4 M was de Alpina Roadster S minder hardcore en misschien daardoor wel beter geslaagd.

Alpina

Ten opzichte van de E46 M3 heeft de E85 Z4 M nooit kunnen overtuigen. De Alpina-versie is namelijk een heerlijk, comfortabele en gerieflijke auto. Erg knap, want de Z4 scoorde in standaardvorm niet al te goed op zaken als comfort. Bijzonder: alleen een handbak (close ratio van ZF) was mogelijk. Verder kreeg je Eibach veren, bilstein dempers, BBS-wielen (header, de auto op de foto’s heeft optionele Ronals), een kenmerkende Alpina-lip en een Eisenmann uitlaat. Optioneel kon je dikkere anti-rolbars bestellen.

Wiesmann MF3

1999

Duitse exclusieve Roadsters

Uiteraard mag de Wiesmann niet in dit rijtje ontbreken. Sterker nog, Wiesmann is misschien wel de fabrikant die het meest succesvol bijzondere en exclusieve Duitse auto’s op de markt kon brengen. Aanvankelijk begon Wiesmann trouwens heel erg bescheiden. De Roadster die ze bouwden (de MF3 in de jaren ’90) had nog geen 200 pk! Men kwam er al snel achter dat auto’s bouwen een dure aangelegenheid was.

Wiesmann

Daarom ging men al gauw naar dikkere M-motoren, achtcilinders en zelfs tiencilinders om de hoge vraagprijs te rechtvaardigen. Een 400 pk Roadster voor 100k is makkelijker verkopen dan een 200 pk roadster voor 80k. Wiesmanns zijn ongelooflijk fraai afgewerkte en gebouwde auto’s. In tegenstelling tot Morgans zijn Wiesmanss ‘perfect’, iets dat een Britse sportauto eigenlijk niet hoort te zijn. Dat maakte de auto’s extreem duur. De financiële crisis kwamen ze nauwelijks te boven.

Veritas RSIII

2009

Veritas

We gaan nu even naar de meer obscure hoek van de Duitse exclusieve roadster. Want de Veritas RSIII is extreem zeldzaam. Veritas is van origine een Duits sportwagenmerk, dat na de milleniumwisseling nieuw leven werd ingeblazen. Veritas maakte destijds gebruik van BMW zes-in-lijn motoren (na Opel en Ford-motoren gebruikt te hebben) en behaalde daar sportieve successen mee.

Duitse exclusieve Roadsters

De RSIII zou aanvankelijk komen met een V12 van BMW (met 680 pk). Dat feestje ging niet door. Er werd gekozen voor de S85B50-motor, een 5.0 V10 van BMW Motorsport. Aanvankelijk zouden er meer versies van komen, maar Veritas ging eerder op de fles dan de hybrides kwamen (er moest zelfs een volledige BEV aan het gamma toegevoegd worden!).

Isdera Spyder 033i

1983

Isdera

Als het gaat om een bijzondere Duitse exclusieve roadster, dan kom je al gauw bij Isdera uit. Ook hier is kwaliteit het toverwoord. Dat werd gecombineerd met de bijzondere Italiaans aandoende koetswerken. De Isdera Spyder is in feite een Mercedes-concept die Isdera wél in productie heeft genomen en Mercedes niet.

Duitse exclusieve Roadsters

In technisch opzicht is het een buizenchassis met de aandrijflijn van een Mercedes W124 en de wielophanging van een Porsche 928. De Mercedes zes-in-lijn motor (de onverwoestbare M103) levert in dit geval zo’n 230 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Er zijn zo’n 30 exemplaren van gebouwd.

Weineck Cobra

2015

Weineck

Een Cobra? De AC Ace is een Britse auto en de Muscle Car versie is Amerikaans (Shelby Cobra). Wat doet dan de deze auto in een lijstje met Duitse exclusieve Roadsters? Simpel, het is een Duitse auto! De Weineck Cobra is de gevaarlijkste auto ooit waarschijnlijk. Het is in feite een extreme V8 met toevallig wat Cobra-onderdelen. De motor heeft een slagvolume van 13 liter (12.900 cc!!).

Duitse exclusieve Roadsters

Deze levert een relatief bescheiden 1.200 pk en een minder bescheiden 1.760 Nm! Dat komt vrij bij 3.600 toeren en wordt vastgehouden tot 7.000 toeren. Deze motor sleurt er dus altijd en overal aan. Van 0-300 km/u accelereren is 10 doodenge seconden achter de rug. Er zijn er 15 van gebouwd.

Boldmen CR4

2022

Duitse exclusieve Roadsters

En zo komen we uit bij de Boldmen CR4. Het is een beetje afwachten wat het gaat worden. De eerste afbeeldingen waren niet bijzonder hoopgevend. Maar het waren ook geen ‘live’-foto’s. Voor het totaalplaatje zullen we dus even moeten wachten.

Boldmen

De Z4 is niet een sportwagen qua chassis (maar een ‘aangepaste’ sedan), dus we zijn benieuwd hoe Boldmen hier een sportwagen van maakt. Gewichtsreductie dankzij een koolstofvezel koetswerk is een goede eerste stap in de goede richting.

Ook interessant!

  • Gespot: 608 pk sterke Alpina B7 op Nederlands kenteken
  • Alpina Z8 met ervaring
    Alpina Z8 met ervaring voor monsterbedrag te koop
  • Dít is de Alpina B8 Gran Coupé met 621 pk!
  • The Collectables - Alpina Roadster V8
    Alpina Roadster V8

Nieuwste artikelen

  • Kwalificatie Formule 1: Wie annexeert de pole position in Canada?
  • Tesla geeft gratis Model Y weg: zo kun je winnen
  • Is de goedkoopste Polestar 2 op Marktplaats betaalbaar genoeg?
  • Video: overal een gaatje zien
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, BMW, boxster, cobra, e85, isdera, mf3, Porsche, roadster, ruf, spyder, veritas, Wiesmann, z4

Vorig bericht: « Deze Audi krijgt definitief geen opvolger
Volgend bericht: Dit is de duurste diesel van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    19 juli 2021 om 21:25

    Weer een fantastisch stuk van de meester! Dank @willeme!

    Wie zei ook al weer dat de Duitsers geen humor hebben?

    Login om te reageren
  2. pivavar zegt

    19 juli 2021 om 21:49

    Ik zat te wachten op de collectables. Mooi niet dus….

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      20 juli 2021 om 07:27

      @pivavar: was volop aan het lezen en toen zat ik in de comments 🤷‍♂️ geen Collectables gezien.. die Veritas is wel geweldig!

      Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    19 juli 2021 om 21:55

    Dat zijn potverdomme veel lelijkerds bij elkaar. En dit is geloof ik de eerste keer dat ik die hardtop voor de E85 zie en ik snap ook wel waarom. Wàt een bochel van een ding joh.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      20 juli 2021 om 06:45

      @vaakbenjetebang: En compleet overbodig ook nog. De canvas kap doet het in de winter prima en is voorzien van een glazen achterruit met verwarming.

      Login om te reageren
  4. Rob zegt

    19 juli 2021 om 22:07

    Normaliter inderdaad het terrein van de Engelsen; obscure roadsters. Maar dit lijstje bevat wel wat leuke -voor mij nieuwe- rariteiten, leuk man. Hou er wel van.

    Mis alleen Roding nog. Die deden iets wat BMW eigenlijk na de M1 nooit meer aangedurfd heeft:
    https://www.autoblog.nl/nieuws/roding-roadster-r1-dakloze-duitser-met-450-pk-83540

    Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    19 juli 2021 om 22:08

    Maak je vamdaag de dag geen vrienden mee in Duitsland. Een auto die Keinath heet.

    Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      19 juli 2021 om 23:18

      @bernoulli: ik moest best wel lachen 🤭

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      20 juli 2021 om 09:11

      @bernoulli: haha wellicht beetje ongepast maar erg scherp 😶

      Login om te reageren
  6. alloallo zegt

    19 juli 2021 om 22:19

    @willeme artega?

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      19 juli 2021 om 22:22

      @alloallo;
      bloedmooie sportauto, zal het ook altijd blijven, maar geen roadster natuurlijk ;-)

      Login om te reageren
      • alloallo zegt

        19 juli 2021 om 22:30

        Shit correct! Ik bedoel Spyker Venator Spyder :-)

        Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    19 juli 2021 om 23:14

    Die Yes! Roadster (met de Audi 1,8 liter) heeft nog eens op de AutoRAI gestaan, als ik me niet vergis. Heb de folder nog ergens liggen, geloof ik.

    Login om te reageren
  8. jarnobakker zegt

    20 juli 2021 om 08:18

    Die Cobra😍 in 10 seconden van 0 naar 300.. Ik denk eerder in 10 seconden van nieuwe banden naar geen banden meer

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      20 juli 2021 om 10:33

      @jarnobakker; Wat wel een voordeel is dat je bij elke bandenwissel even kunt tanken en je oren kunt laten controleren.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        21 juli 2021 om 07:33

        @tinnemans: en je onderbroek verschonen ;-)

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          21 juli 2021 om 08:48

          @rollingstoned; Ja, dat moet dan ook wel even inderdaad. :)

          Login om te reageren
  9. saxoke zegt

    20 juli 2021 om 08:54

    Weer een leuk stukje om te lezen. Voor zie Wiesmann MF3 blijf ik toch een beetje warm lopen. Het is een tijdloze schoonheid met een leuke aandrijflijn. Heerlijk apparaat!

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    20 juli 2021 om 09:07

    Keinath bouwde volgens mij destijds ook de Opel Ascona en Senator om als cabrio. Iets anders, de naam Boldmen… bold staat toch voor kaal? Dus toch een vleespet model.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      20 juli 2021 om 10:49

      ‘Bold’ betekent ‘dapper’. Kaal = bald.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        20 juli 2021 om 12:54

        @amghans: inderdaad, je hebt gelijk.

        Login om te reageren
  11. ttr6 zegt

    20 juli 2021 om 10:56

    @Willeme: bedankt voor dit heerlijke leesvoer!!

    Login om te reageren
  12. michaelb zegt

    20 juli 2021 om 14:22

    ‘tuner die geen tuner genoemd mag worden maar wel aan tuning doen’ 😂😂
    Eindelijk iemand die het snapt

    Login om te reageren
  13. erikabarth zegt

    21 juli 2021 om 06:41

    @Willeme even over de E85 Z4 Alpina, die trouwens momenteel fors duurder aan het worden zijn en zeker gewild zijn!
    Onderstel komt van Sachs en niet van eibach/billstein, de dynamic velgen zijn van fabrikant Ronal, niet van BBS.
    Eibach/ billstein zit onder andere types zoals de Alpina B3.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 juli 2021 om 08:38

      @erikabarth: Ik heb van Alpina andere informatie betreft het onderstel. De Eibach veren zijn specifiek voor de Z4 gemaakt. Wellicht dat het om een optioneel onderstel gaat van Sachs (dat vaak de standaard BMW onderstellen doet)? De gesmede Classic-velgen zijn sowieso van BBS. De oudere velgen van vroeger zijn wel van Ronal. Daarbij stijgen de prijzen al jaren niet. Integendeel, voor 30-35k pik je ze op uit Duitsland en dat is het laagste in de afgelopen 15 jaar.

      Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      21 juli 2021 om 08:50

      @willeme kijk nu even goed welke velgen er onder zitten, dat zijn niet de classics.
      Maar de dynamics, die komen toch echt bij Ronal vandaan.
      En nogmaals ook het onderstel is van Sachs.
      Je informatie klopt niet in het specifieke geval van de E85 Z4 Alpina.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        21 juli 2021 om 08:52

        @erikabarth: Ik heb hier andere informatie. Ik zal doorgeven aan Alpina dat het niet correct is ;-).

        Login om te reageren
        • erikabarth zegt

          21 juli 2021 om 08:56

          @willeme billstein/eibach levert wel aan Alpina maar voor andere modellen, wellicht dat daar de verwarring zit.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            21 juli 2021 om 09:01

            @erikabarth:

            Ik heb van Alpina hier de papieren informatie voor mijn neus liggen. Wellicht dat optioneel een Sachs-onderstel en Ronal-wielen mogelijk zijn (alhoewel Alpina wel vaker hetzelfde model wielen door meerdere fabrikanten laat bouwen). Maar in standaard-configuratie is dat niet het geval (in de artikelen gaan we altijd uit van standaard, mits anders aangegeven). Misschien dat het voor een andere markt net wat anders is. In dit geval gaat het om de standaardconfiguratie voor de Europese E85. Misschien hebben ze later gebruik gemaakt van andere leveranciers (dat komt nog best vaak voor).

            Login om te reageren
          • willeme zegt

            22 juli 2021 om 12:08

            @erikabarth: Overigens heb je wel gelijk dat de auto op de foto’s de optionele Ronal velgen heeft. Dat heb ik er eventjes bijgezet. De Alpina Roadster S foto op de header (hoofdfoto) heeft de standaard BBS-wielen.

            Login om te reageren
            • erikabarth zegt

              2 augustus 2021 om 19:52

              @Willeme oke nice :)

              Login om te reageren
  14. erikabarth zegt

    21 juli 2021 om 08:53

    https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=94435

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North