• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Duitse RDW nam Audi in bescherming’

Auteur: willeme, gepost 4 juli 2019 om 15:32 – 34 Reacties

Audi A8 3.0 TDI quattro (D3)


Facepalm. Nog een facepalm. Echt? Ja, nog eentje. Facepalm.

“Het houdt niet op. Niet vanzelf.” Het is een van de meest gebruikte taglines als het gaat om het Dieselgate schandaal. Het is nu al zo lang bezig, dat men bijna vergeten is waarom het om ging, toch?

Eh, nee. Volkswagen is een beetje stout geweest als het gaat om de uitstoot van hun dieselmotoren. De ECU van de motor herkent wanneer deze aan een laboratorium test onderworpen wordt. In principe is het natuurlijk verdraaid handig gevonden, maar het is net als met vreemdgaan: niemand gaat er beter uit komen.

Audi 3.0 V6 TDI

Zo ook Audi. Dat merk leunt zwaar op de verkoop van auto’s met een dieselmotor. Is een periode geweest waarin ze een voortrekkersrol hebben gespeeld als het gaat om dieseltechnologie, denk aan de Audi 100 TDI in 1988. Maar ook Audi gebruikte motoren met sjoemelsoftware. Echter, volgens de Bayerischer Rundfunk heeft Audi méérdere sjoemel-software programma’s: 4 in totaal. Dat blijkt uit rapporten van de Duitse RDW (rijksdienst wegverkeer), de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt).

Audi Q7 3.0 TDI quattro '07

De KBA wordt gezien als een vooraanstaande autoriteit. Dat blijkt helaas niet uit het feit dat ze Audi alsnog hebben laten sjoemelen. De Rundfunk concludeert namelijk dat de meeste modellen niet eens zijn onderzocht. Men vertrouwde op de gegevens van de fabrikant, Audi in dit specifieke geval. Jazeker, de slager mocht zijn eigen vlees keuren. Ook heeft de KBA Audi aangespoord om terugroepacties te ondernemen, zonder deze te melden bij justitie. We hebben het nu niet over 10 jaar geleden, dit komt nog steeds voor volgens de Bayerischer Rundfunk.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quatro (C6) '07

Het gaat om Audi’s met voornamelijk de grotere dieselmotoren, zoals de 3.0 V6 TDI. Met name alle modellen die ‘voldoen’ aan de Euro 6 norm rijden kunnen nog rondrijden met foutieve software. Volgens de Bayerische Rundfunk gaat het om zo’n 200.000 auto’s. Helemaal een verrassing is het niet. Een dergelijk bericht kwam een half jaar geleden naar boven in verband met de kleine VW-dieselmotoren.

Met dank aan @406_v6 en @StefanVTS16V voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Audi dealerschap onder water
  • McLaren geeft toe: we hebben met Volkswagen gepraat
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Kom je weleens in de binnenstad? Dan moet je dit lezen!
  • Zijn elektrische auto’s levensgevaarlijk?
  • Deze Zweedse schone is net ingereden
  • Pas op! Er komt weer een flitsmarathon
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, A8, Audi, dieselgate, Q7, tdi, v6

Vorig bericht: « Mercedes-AMG A45S en CLA45S zijn hier!
Volgend bericht: Waarom deze Porsche de iconische Alitalia racelivery krijgt »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    4 juli 2019 om 15:36

    Ik heb bingo met Bayerische Rundfunk!

    Login om te reageren
  2. beast95 zegt

    4 juli 2019 om 15:48

    Het bericht verbaast me niks. Wat me wel opviel aan het artikel is hoe ‘clean’ ik de auto’s vind ogen tegenwoordig. Niet zo gek met al die drukke designs van tegenwoordig. Zelfs de Q7 oogt fraai vergeleken met sommige auto’s van tegenwoordig

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juli 2019 om 15:56

      @beast95: Wat me wel opviel aan het artikel is hoe ‘kaal’ ik de auto’s vind ogen tegenwoordig. Niet zo gek met al die drukke designs van tegenwoordig. Zelfs de Q7 oogt saai vergeleken met sommige auto’s van tegenwoordig.
      Smaken verschillen, deze wagens zien er wat mij betreft hopeloos verouderd uit. De generaties er voor zagen er tijdlozer uit.

      Login om te reageren
    • pa045 zegt

      4 juli 2019 om 19:24

      Deutsche gründlichkeit: koop iedereen en zijn moeder om, verpak het in premium en iedereen is er dol op.

      Login om te reageren
  3. Destroyer-GT zegt

    4 juli 2019 om 15:50

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 juli 2019 om 15:55

    Nu ben ik misschien behoorlijk principieel aangelegd, maar met zo’n bedrijf wil je toch nooit zaken doen??

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juli 2019 om 15:58

      @svenska_aeroplan_ab: maar als Duitse autofabrikant kun je gewoon niet om het KBA heen…

      Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      4 juli 2019 om 23:44

      @@svenska_aeroplan_ab: Ik ben het helemaal met jou eens! Stelletje criminelen, geen cent gun ik ze.

      Login om te reageren
  5. vetnek zegt

    4 juli 2019 om 16:03

    ‘Vorsprung durch die KBA’

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    4 juli 2019 om 16:14

    Zou mij niet verbazen als de RDW in Nederland hetzelfde zou doen met Pon als die onder vuur lag..

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      4 juli 2019 om 21:28

      @ghost: Één telefoontje naar de conciërge van het Koninklijk Huis en het is geregeld.

      Login om te reageren
  7. dare2think zegt

    4 juli 2019 om 16:15

    Het lijkt eerder een moreel probleem bij het management van Audi te zijn. Een ingenieur doet nl. meestal wel wat de manager hem opdraagt en de koppen die rolden waren vooral koppen uit het topmanagement van VAG. Probeer daar maar eens wat aan te doen.. Jammer dat door dit gedoe een fantastische motortechniek om zeep is geholpen. De huidige stand van (diesel)techniek is dat een personenauto ruim 2200 km ver komt op een dieseltank. Dát is past echt premium. Het zal nog wel even duren voor een auto op stroom zover komt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juli 2019 om 17:15

      @dare2think: welke auto komt 2200km ver op een dieseltank? En waarom is dat belangrijk. Mijn Ford op diesel ging vroeger (2004 hebben we het dan over) 600km op een tank dat was al ruim voldoende.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        4 juli 2019 om 17:52

        @mashell: Dat is belangrijk voor het milieu, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen voor een diesel. Minder diesel per kilometer is ook minder uitstoot per kilometer, maar wél zonder altijd te moeten hannesen met stekkers. En de zeldzame keren dat je moet tanken is het ook met 5 minuten gebeurd. Als je veel rijdt is niet vaak bij de pomp staan echt wel iets waarop gelet wordt.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 juli 2019 om 18:23

          @dare2think: ik rijd veel en diesel en ben dat wekelijkse (soms twee keer per week) vijf minuten in een pistool staan te knijpen helemaal zat. s’Avonds in de garage de wagen aan de stekker leggen en s’ochtends weer lekker vol lijkt me juist een verbetering.
          Overigens is minder diesel per kilometer helemaal niet een noodzakelijk een verbetering voor het milieu. Door steeds efficientere verbranding en hogere verbrandingstemperaturen wordt de uitstoot steeds gevaarlijker. Vroeger was NOx geen thema, nu is het een probleem. En binnenkort ook een probleem voor benzinemotoren (die meteen na het uitfaseren van de diesel uitgefaseerd zullen worden).

          Login om te reageren
        • tstile zegt

          4 juli 2019 om 21:48

          @dare2think: Minder diesel per kilometer?

          Met een Golf 1 op vakantie haalde ik 1 op 25. Gemeten met exact de gereden route op Google maps en het aantal getankte liters.

          Normaal haalde ik al 1 op 17 met dat ding.

          Dat is nou het probleem van VAG. Ipv de vooruitgang van de techniek te gebruiken om auto’s echt schoner te maken gebruikten ze dat om meer gewicht te kunnen verplaatsen en meer power. Oftewel om dikkere auto’s te maken. Ondertussen de boel bedonderen.

          Dat moet je keihard afstraffen. Maargoed. Iedereen loopt nogsteeds weg met VAG.

          Login om te reageren
    • slickrick zegt

      4 juli 2019 om 17:34

      @dare2think: welke auto gaat 2200km op een tank ? Ik heb interesse, moet nog steeds elke 900km tanken

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        4 juli 2019 om 17:47

        @slickrick: Er zijn een aantal recordpogingen gedaan met VW Passats. Die rijden wel in één keer door en op een aangepaste snelheid. Maar ik gaf expres de extreme waarde aan om te bewijzen dat het wel kán.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          4 juli 2019 om 18:04

          @dare2think: sorry, maar een diesel rijdt tegenwoordig ca 1200 op een tank. Ca 6 jaar geleden had ik een 5 naar oude Passat 1.9 tdi. Daarmee reed ik 1200 km op een tank. Een collega van me kreeg ook een Passat. Een schone zuinige 1.6 TDI. Die zou enorm veel zuiniger zijn. Op snelweg bleek verbruik ca 20% hoger te liggen… Waarschijnlijk wel andere uitstoot omlaag maar veel is echt window dressing door maximaal de mazen in de wet te misbruiken.

          Login om te reageren
        • jje003 zegt

          5 juli 2019 om 10:34

          @dare2think: ik haal zeker1200/1300km voordat het lampje gaat branden in een 318d

          Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        4 juli 2019 om 18:02

        @slickrick: Wat heeft u voor auto als ik vragen mag? Ik ben namelijk op zoek naar een diesel voor veel kms.
        Bij voorbaat dank.

        Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        4 juli 2019 om 19:01

        @slickrick: Mijn Octavia 2.0 TDI zal een beetje in de buurt komen als iemand het met een ijzersterke wil waagt!
        Van de Franse Ardennen tot Slowakije 1200km op een tank en ik kon nog 100km, de auto VOLgeladen, cruisecontrol op 130 km/h oa Oostenrijk door. Auto heeft wel een 3D powerbox van Speed-buster en nog steeds de sjoemelsoftware. Een tweede keer in mijn leven zal ik dit niet kunnen en ik denk dat iemand die een lagere snelheid aanhoud terwijl hij leeg is daar makkelijk 300km of meer bijpoeierd…

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        5 juli 2019 om 12:54

        @slickrick: hij rijdt vast een Daf of zo, met een 1000 liter tank ?

        Login om te reageren
    • vetnek zegt

      4 juli 2019 om 19:28

      @dare2think: ik doe 500/600 op een tank met m’n Giulia. (45L)

      Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    4 juli 2019 om 16:43

    Er blijft altijd iets te beleven met die sjoemelaartjes uit Ingolstadt. Benieuwd wat het volgende wordt…

    Login om te reageren
  9. Erik zegt

    4 juli 2019 om 17:25

    Het blijven Duitsers, ook nu weer door von der Leyen langs Timmermans te schuiven, maar dat ter zijde.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juli 2019 om 18:30

      @erik2907: de Duitsers hebben ook hun man, Manfred Weber, die eigenlijk de meeste stemmen had ook gepasseerd! Niet alleen Weber en Timmermans is gepasseerd, veel erger, Rutte, Macron, Merkel, Orban en co hebben ons, de kiezer, gepasseerd! De EC en het EP zouden er goed aan doen de “Raad van Europa” gewoon op te heffen, deze overbodige bemoeizuchtige ondemocratische bestuurslaag kan gewoon weg.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        5 juli 2019 om 07:57

        @mashell: als Von der Leyen haar baan in Brussel net zo doet als die in Duitsland is die laag echter ook zo verdwenen.

        Maar inderdaad, precies dat alles waar men “Europa” al jaren voor bekritiseerd wordt hier maar weer eens pijnlijk bevestigd.

        Login om te reageren
  10. amersfoorter zegt

    4 juli 2019 om 18:31

    Hoe is het eigenlijk met Joris demmink? Nog zwembaden gesloten vandaag vanwege woestijn-relvolk?

    Login om te reageren
  11. dees zegt

    4 juli 2019 om 18:45

    Dan hebben we het nog niet eens gehad over het harde werk dat Merkel gedaan heeft om VAG tot dusver dikke boetes te besparen.

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    4 juli 2019 om 19:54

    -edit: de plaat blijft ernstig hangen.-

    Login om te reageren
  13. realhustler zegt

    4 juli 2019 om 21:02

    Ik rij 4.85 liter op 100 km, dat is 1 op 20.6 met mijn diesel. Dat is dus ruim 1000 km op een tank van 50 liter, en dat is gemiddeld over meer dan 60k in 2 jaar. Inclusief vakantie met bergen, winter, zomer, airco aan, in de stad, op de snelweg, korte ritjes lange ritten, soms haast, soms file. 2,5 keer tanken per maand dus.
    Ik wil best elektrisch rijden, maar ik kan niet op eigen grond parkeren, moet dan een publieke laadpaal, dat lijkt mij de uitdaging bij de transitie. Want ik heb twee auto’s, mijn buren ook, de meeste mensen bij mij in de straat. Hoeveel laadpalen gaan ze zetten?

    Login om te reageren
  14. henkp1 zegt

    4 juli 2019 om 23:48

    Pfff wat een bedrijf zeg dat VAG; wanneer verdwijnt die Piëch nou eens achter slot en grendel??

    Login om te reageren
  15. rica zegt

    5 juli 2019 om 12:41

    Ik rij in een Volvo V70 2.0 diesel (2014) en kan met een volle tank zo’n 1200 á 1250 km rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North