• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen gaat afslanken en besparen

Auteur: willeme, gepost 6 december 2018 om 14:47 – 29 Reacties

Volkswagen Passat B8


Minder keuze, minder kosten.

Volkswagen gaat zijn aanbod inkrimpen qua modellen en met name qua uitvoeringen, zo meldt het Duitse merk. Dit jaar zijn er in Duitsland 84.000 Golfjes verkocht in meer dan 58.000 verschillende configuraties. Slechts een klein gedeelte van de Golfjes waren compleet hetzelfde. Voor de komende 5 jaar is Volkswagen van plan flink te gaan snoeien in het aanbod. De motoren en uitvoeringen die minder populair zijn en nauwelijks verkocht worden, gaan eruit.

Volkswagen

Volgend jaar wordt de keuze voor motoren en transmissies 25% minder. Om de productie te stroomlijnen worden er dus meer identieke uitvoeringen gebouwd. Denk hierbij aan uitvoeringen met vierwielaandrijving én een automaat: die worden bijna niet verkocht. Hiermee breekt Volkswagen wel even met een belangrijke eigenschap van Duitse auto’s. Gisteren waren we in dit Tesla-artikel nog aan het klagen dat de beperkte keuze in aandrijvingen, opties en kleuren erg karig is. Vandaag ziet VW ineens dat het veel voordelen biedt. Had die ouwe Elon toch gelijk.

Volkswagen Passat 4-Motion '18

Het Duitse merk moet ook ergens gaan snijden, want Dieselgate hakt er hard in. Enerzijds moeten er veel boetes en schadevergoedingen betaald worden, aan de andere kant moet Volkswagen enorm investeren in elektrische auto’s. Met het uitdunnen van het aanbod hoopt Volkswagen zo’n 3 miljard euro te kunnen besparen. Vanwege Dieselgate worden gaan er ook minder diesels aangeboden worden. Volgens VW’s COO (Chief Operating Officer) Ralf Brandstatter wordt het voor Volkswagen telkens duurder om te investeren in de verbrandingsmotor. Gisteren deelde VW al mee dat in 2026 de laatste generatie plofmotoren wordt geïntroduceerd.

Ook interessant!

  • Volkswagen accu
    Waarom Volkswagen zes (6!) fabrieken bij gaat bouwen
  • volkswagen managers elektrisch
    Managers van Volkswagen rijden niet elektrisch
  • Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
    Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

dieselgate, Elektrisch, Volkswagen

Vorig bericht: « Maak je Clio R.S. nog meer hardcore
Volgend bericht: Eindelijk is het Q5-uitlaatprobleem opgelost »

Lees Interacties

Reacties

  1. roquez zegt

    6 december 2018 om 14:50

    Dit staat toch haaks op het artikel over de T-Cross dat ik net las.

    Login om te reageren
    • kruimel zegt

      6 december 2018 om 21:53

      @roquez: kappen met Skoda en Seat !!

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    6 december 2018 om 14:54

    Minder keuze + minder uitvoeringen = minder premium = minder marge.
    Maar je kunt achterdeurtjes inbouwen. Je maakt een tweede extra dure optielijst, noemt die “individual” en kunt daar dan weer marge mee maken. Vreemde motoren/transmissie combinaties breng als exclusief submerk (iets als Cupra/Alpina) op de markt en je laat op die manier de klant voor jouw minder efficiente logistiek betalen.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      6 december 2018 om 15:27

      @mashell: Je bespaard er wel flink wat geld mee.
      Je versneld het productie process en haalt de onkosten omlaag. Dit is wat Toyota al vrij lang doet.

      Login om te reageren
      • daihatsucuore zegt

        6 december 2018 om 16:05

        @dees: Bij u is er voornamelijk bespaard op de “t” toets?

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 december 2018 om 17:10

      @mashell: Dat is eigenlijk een stuk slimmer dan er helemaal mee te stoppen. Je hebt altijd “gekkies” die perse in een overgemotoriseerde Golf willen rijden. En daar ook de buidel voor willen trekken. Future classics zeg maar.

      Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      6 december 2018 om 22:47

      @mashell: Of de vanafprijs wordt gewoon hoger. Maar ik denk dat VW het voorbeeld van Tesla verder gaat volgen. Dat je qua hardware allemaal dezelfde auto hebt, en de opties niks meer is dan dingen die in de software ontgrendelt moeten worden.

      Login om te reageren
  3. joejojo2012 zegt

    6 december 2018 om 14:57

    Komen ze daar bij vag nu pas achter? Ik meen me te herinneren dat ene Henry Ford dit ook al vroeg inzag. En vag gaat dus nu trendsetter Dacia achterna?

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      6 december 2018 om 15:42

      @joejojo2012: dat was alleen maar om dat de kleur zwart het snelste droogde en anders de lak de bottleneck in het proces zou zijn. Later toen er snel drogende lakken kwamen was de t-ford in meerdere kleuren beschikbaar.

      Login om te reageren
  4. reactief zegt

    6 december 2018 om 15:09

    Rare opmerking over dat modellen met vierwielaandrijving én automaat bijna niet verkocht worden.
    Zover ik kan zien, verkoopt VW namelijk alleen vierwielaandrijving mét automaat in de personenauto’s… En levert het alleen handgeschakeld én vierwielaandrijving op hun bedrijfsauto’s.

    OT: Logische keus. Je ziet door de bomen het bos niet meer met alle modellen en varianten.

    Login om te reageren
    • numpty zegt

      6 december 2018 om 15:22

      @reactief: Die worden dus allemaal uit de aanbodlijst geschrapt. De VW modellen met AWD en automaat zijn meestal de ‘dikker gemotoriseerde’ uitvoeringen. Denk aan de Passat 3,6 4-Motion. Die kost een rib uit je lijf en zal dus niet door veel mensen gekocht worden. Persoonlijk vind ik het een begrijpelijke, maar teleurstellende beslissing. Ik ben al eens weggelopen bij de koop van een nieuwe Mazda 6 GTM omdat ik de optie lijst té beperkt vond. Zie dat met VW klanten ook gaan gebeuren in de toekomst.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 december 2018 om 16:20

        @numpty: maar waar de Mazda klanten teleurgesteld de showroom verlaten (heb ik om dezelfde reden eens gedaan, de CX3 was er niet met schuifdak. Het model kan wel af fabriek een schuifdak hebben maar de Nederlandse importeur importeert dat niet), worden de teleurgestelde VW klanten naar de andere kant van het gebouw gebracht, daar waar de koffie lekkerder is, de Audi’s staan en de optielijsten veel langer zijn.

        Login om te reageren
        • numpty zegt

          6 december 2018 om 16:26

          @mashell: Daar heb je een punt. Inderdaad ook geen schuif/kanteldak op de Mazda 6 sedan mogelijk. Zelfs een ‘aftermarket’ D’Holandia mocht niet. Dan zou de garantie vervallen (!!)

          Login om te reageren
      • reactief zegt

        6 december 2018 om 17:17

        @numpty: ‘Denk hierbij aan uitvoeringen met vierwielaandrijving én een automaat: die worden bijna niet verkocht. ‘

        Op deze manier lees ik het toch echt dat de automaat een voorwaarde is voor een uitvoering die bijna niet gekocht wordt, alsof handgeschakelde varianten wel beschikbaar blijven.

        Volgens mij verkoopt de Golf R trouwens helemaal niet zo slecht. Dat terzijde.

        Login om te reageren
        • numpty zegt

          6 december 2018 om 17:20

          @reactief: kwestie van hoe de tekst opgesteld is denk ik.

          Login om te reageren
        • HZW zegt

          6 december 2018 om 19:48

          @reactief: wie wil er nu een 4 cilinder Golf R, de Golf R was leuk met de V(r)6 er in, en klonk ook nog eens 10x beter.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            6 december 2018 om 22:45

            @hzw: Hij klonk veel beter, maar rijdt nu veel beter!

            Login om te reageren
  5. arjontje zegt

    6 december 2018 om 15:11

    -EDIT: thanks! Is inmiddels gefixt-

    Dit is toch hoe de Aziatische automerken al jaren werken. De keuze uit motoren is altijd beperkter geweest dan bij de Duitsers.
    Ook het aantal uitvoeringen is beperkter.

    Login om te reageren
  6. mijnporsche zegt

    6 december 2018 om 15:12

    2026 Halen ze niet eens meer als ze zo door gaan.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 december 2018 om 15:32

      @mijnporsche: en dan zegt de Duitse overheid “Too big to fall.”
      Heeft menig bank -en autofabrikant (lees: General Motors)- al overeind gehouden…

      Login om te reageren
  7. dees zegt

    6 december 2018 om 15:31

    Dit is gewoon hetzelfde process als dat Toyota gebruikt.
    Je versneld het productie process ermee aangezien deze eenvoudiger word. Ook haal je de kosten ermee omlaag omdat je geen voorraad meer hoeft te hebben in dingen die geen hond besteld.

    En als ze het zoals Toyota doen worden bepaalde extra’s gewoon standaard bij het basis model. Alhoewel ik dat betwijfel.

    Login om te reageren
  8. Rohrl-fan zegt

    6 december 2018 om 15:40

    Heeft dit ook niet beetje te maken met WLTP test? Nu moeten constructeurs voor elke variatie qua uitrusting een aparte CO2 waarde berekenen en opgeven.

    Login om te reageren
  9. jossebos zegt

    6 december 2018 om 15:43

    Beperking is niet erg, als ze maar logisch zijn.
    Stond een keer op het punt mijn handtekening te zetten, toen ik vroeg: waar is het schuifdak?
    Bleek deze zonder automaat wel leverbaar, maar met automaat niet.

    Opties zijn zo vaak aan elkaar gekoppeld zonder dat je het verband ziet.
    Of het zijn er zoveel, dat je niet kan kiezen (the paradox of choise)
    Begin daar eens met vereenvoudiging

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 december 2018 om 16:41

      @jossebos: yep. Mercedes A-klasse geen schuifdak als je niet ook een automaat neemt, wat is de link daartussen? Volvo XC40, geen rode vloerbedekking als je rode lak neemt, waarom mag dat niet? BMW wil je wel M sport maar geen zwarte dakhemel, dat kan niet. Ze moeten als die rare voorgekauwde configuraties gewoon loslaten. Bouw gewoon wat de klant vraagt, niet dat wat jij denkt wat de klant wilt.

      Login om te reageren
  10. monsieurleloure zegt

    6 december 2018 om 16:25

    Net zoals Japanse merken doen. Paar motoren en een paar uitrustingniveaus. Ze leren het wel in Wolfsburg…

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    6 december 2018 om 16:32

    Of gewoon een productielijn vrij proberen te maken voor een elektrisch model?

    Login om te reageren
  12. healey zegt

    6 december 2018 om 20:23

    In Duitsland is de MaVWia met hulp van de Duitse staat (die heeft namelijk aandelen) de rechtsgang aan het vertragen zodat de aanklacht verjaard. En dan hoeven ze helemaal niks te betalen. En de mensen blijven maar kopen. Geweldig merk VW c.q. de firma list en bedrog.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 december 2018 om 11:58

      @healey: op welke wijze kan een staat, de onafhankelijke rechtsgang vertragen? En met hoeveel jaar moet dat voordat het verjaart? De Staatsanwaltschaft 2 in München onderzoekt actief naar strafbare feiten bij Audi.

      Login om te reageren
  13. tinustussengas zegt

    6 december 2018 om 21:18

    Ik vind het veel zorgelijker dat VW al in 2026 de laatste plofmotor introduceert. Wat is er toch aan de hand? Gaan zij dan ook over op die electrische meuk of toch waterstof?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North