• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse rechtbank slaat VW neer in zaak om dieselschandaal

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 30 december 2017 om 08:54 – 17 Reacties

Duitse rechtbank slaat VW neer in zaak om emissieschandaal


De nasleep van dieselgate banjert heerlijk verder.

De hoogste rechtbank van Duitsland heeft een aanvraag van de Volkswagen Group om het werk van een speciale onderzoeker te schorsen afgewezen. De persoon in kwestie deed onderzoek naar de acties van het management in het oplossen van het dieselschandaal. Dit meldt Reuters.

De speciale onderzoeker is in november bij de zaak geroepen om te bekijken of de leidinggevenden van Volkswagen belangrijke en marktgevoelige informatie tot zich hebben gehouden. Nadat het schandaal naar buiten kwam ging Volkswagen in zee met advocatenkantoor Jones Day en adviesfirma Deloitte om zelf onderzoek te doen naar wie er precies fout zat. Hierop werd een schikkingsbedrag gebaseerd, maar de bevindingen zijn nooit daadwerkelijke gepubliceerd, waardoor er bij de investeerders onduidelijkheid heerst of dit allemaal wel klopt. Daarbij komt Volkswagen hun belofte om zo transparant mogelijk te werk te gaan overigens niet na.

De toevoeging van de speciale onderzoeker in dit verhaal lijkt dus terecht, evenals het idee dat Volkswagen niet zit te wachten op dergelijk gesnuffel in hun zaken.

Volkswagen stond recentelijk tegenover een groep van drie juryleden in Celle, die uiteindelijk van mening waren dat de fundamentele rechten van Volkswagen niet zijn geschonden. De automaker is er van overtuigd dat het alles netjes heeft gedaan en er om deze reden geen speciale onderzoeker nodig is. Met het besluit van de rechtbank mag de onderzoeker zijn werk zonder onderbreking doorzetten.

Het gerechtshof zet de deur echter wel op een kier voor de automaker, door te zeggen dat het ‘nog niet voldoende overtuigend was voor een besluit’.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Niet alleen VW
    Niet alleen VW bekent schuld in dieselgate
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

dieselgate, rechtszaak, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Dit bizarre gevaarte moet dik een miljoen opleveren
Volgend bericht: Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-Klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. coffeecup zegt

    30 december 2017 om 09:24

    Wacht ff. Ze stellen zelf een advocatenkantoor aan, kiezen zelf Deloitte uit en bedenken daarop zelf een schikkingsbedrag. En gaan dan naar de rechter omdat er een extern iemand rondsnuffelt? Juist. Goed verhaal. Sympathiek merk joh!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 december 2017 om 12:13

      @coffeecup: bekijk het eens van de andere kant. VW heeft in de VS (en alleen in de VS) gesjoemeld. Dat is ontdekt, ze hebben het toegegeven. Er zitten mensen vast. Er zijn koppen gerold (zelfs die van Winterkorn). Er is een schikking met de justitie in de VS getroffen. Dit is gewoon klaar, afgerond. Het concern moet verder! Het concern heeft ook haar toekomstplannen drastisch omgegooid. Dan is het hoogst irritant dat traag werkende justitie in Duitsland twee jaar naar dato ook nog wat te onderzoeken wil hebben.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 december 2017 om 12:57

        @mashell: dat is inderdaad irritant maar zo werkt het nu eenmaal. De gang van zaken zoals s omschreven is merkwaardig. Ik zou zelf ook wel bij een verkeersovertreding de hoogte van de boete willen vaststellen. Niet gek als een overheid een beter zicht wil hebben op wat er daadwerkelijk heeft afgespeeld. Ik vind dat wat VAG heeft gedaan vaak een beetje wordt afgedaan als mweh. Wat mij betreft mogen ze die club echt snoeihard aanpakken.

        Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        30 december 2017 om 13:07

        @mashell: hoe kom je erbij dat VAG alléén in Amerika heeft gesjoemeld?

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        30 december 2017 om 16:19

        @mashell: ze hebben ook in Europa gesjoemeld! Er reden hier genoeg sjoemeldiesels op de wegen die naar de dealer moesten voor een aanpassing.

        Login om te reageren
        • dracae zegt

          31 december 2017 om 00:03

          @rufctr01: Er is een verschil tussen auto’s maken met ‘sjoemelsoftware’ en fraude richting de overheid. We weten ondertussen dat heel veel fabrikanten het eerste gedaan hebben, terwijl er alleen bewezen is dat VW, in de USA, ronduit gelogen heeft tegen de toezichthouder. Dat laatste is het grote ding, m.b.t. de boetes in de US.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            31 december 2017 om 12:56

            @dracae: Wat een slap “goedmaak” gel*l.
            Sjoemelen en fraude is hetzelfde. Keihard liegen of niet, zowel in Europa als in de USA haalden ze de emissie testen niet.
            Aleen in de VS is het zo streng dat ze die diesels nooit schoon genoeg kregen, en dus ook niet meer konden verkopen. Dat is het enige verschil.

            Login om te reageren
      • fanboy zegt

        31 december 2017 om 12:58

        @mashell: Zoals gezegd, ze overschreden hier ook de normen. Hier moeten / moesten ook 14 miljoen diesels terug, en dat is niet uit aardigheid.

        Login om te reageren
      • notsobig zegt

        31 december 2017 om 15:03

        @mashell: Typisch Nederlands weer, bekijkt het eens van de zijde van de crimineel ipv het slachtoffer… Zo’n zware jeugd met slechte ouders en dan nu dit, arme jongens bij VW!

        En laat de slachtoffers; de klanten, de concurrentie enz enz maar lekker in de kou staan. Zijn in de EU totaal niet aangepakt, geen compensatie en klanten een slechtere auto na een update…

        Maar toch lekker allemaal VAG producten blijven kopen hoor!

        Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    30 december 2017 om 09:26

    Aber edelachtbare, die anderen haben auch gesjoemeld, warum sind nür wir den schwans, und warum nicht Fiat, Peugeot, Toyota, BMW und Volvo?
    Wir müssen schon diese sch??ss Amerikanen bezahlen und unsere lobbyisten haben den EU ein vermögen bezahlt sodass wir nicht mit unsere koent auf die blären sessen durfen ja!
    Und heute kommt unsere heimat den boel belazeren!

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      30 december 2017 om 09:35

      @desjonnies: Google’s vertaalmachine gebruikt?

      Login om te reageren
    • intimrasiert zegt

      30 december 2017 om 10:29

      @desjonnies: mooi stukje nederduits!

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        30 december 2017 om 10:59

        @intimrasiert: geschreven met Nederwiet dan?

        Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      30 december 2017 om 11:25

      @desjonnies: hahahaha heerlijk! + veeeel van mij!

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 december 2017 om 12:25

      @desjonnies: niet teveel poedersuiker snuiven voor je wat schrijft hé? (Vermakelijk stukje weer trouwens)

      Login om te reageren
    • rhellema zegt

      30 december 2017 om 12:54

      @desjonnies: verdammt noch mahl, was ist das für schweinerei den ja. Ich habe die sjonnies ein + gegeben!!! Vielen dank für lachen!!!

      Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    30 december 2017 om 09:44

    Het blijft een apart merkje dat Volkswagen, ze zullen wel even hun eigen regeltjes maken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North