• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is dít de oplossing voor een snelle GT86?

Auteur: hayte, gepost 30 januari 2020 om 22:02 – 18 Reacties

Duitser maakt een elektrische Toyota GT86 met Leaf-onderdelen

Een sportauto verbeteren met de aandrijflijn van een elektrische hatchback…

Wat doe je als je een snelle GT86 wil, maar Toyota weigert die te maken? Dan maak je er zelf maar een! Dat is precies wat Duitser Philip Schuster dacht, toen hij aan zijn Toyota GT86-project begon. In het verleden heeft hij al meerdere engine-swaps gedaan, datzelfde wilde hij ook met zijn Japanse sportauto doen. Alleen daarvoor pakte hij wel een ietwat opvallende donorauto…

Hij wilde zijn GT86 namelijk verbeteren, door een Nissan Leaf te slopen. Specifiek eentje van de eerste generatie, uit 2014. Om de pk ging het hem niet – dat is met 200 namelijk precies gelijk. Nee, het ging hem om het koppel. De Leaf produceert namelijk 400 Nm van het spul, praktisch twee keer zoveel als de 205 Nm koppel die de GT86 normaliter maakt. En die koppel is er ook nog eens meteen en niet pas boven in de toerenteller.

De Toyota GT86 is echter wel een echte drivers car, eentje die er om vraagt om bestuurd te worden. Een auto die dus eigenlijk alleen maar als handgeschakeld geleverd zou moeten worden. Schuster deelde die puristische gedachte, want hij had een opvallende gedachte: de standaard, handgeschakelde zesbak van zijn GT86 koppelen aan de motor van de Leaf. Dat was uiteraard geen makkelijk idee, ook het vinden van de juiste koppeling bleek lastig. Uiteindelijk gooide hij het Toyota-exemplaar weg en verving hij deze door eentje van Honda.

En als je onder de motorkap geen motor meer hebt, kan je daar weer mooi accu’s kwijt. In totaal heeft de Leaf86 er zestien in de neus, twaalf in waar vroeger de benzinetank was en twintig in de kofferbak. Moet hij maar geen platte band krijgen.

Helemaal klaar is Schuster er nog niet, de 86 EV kan dus nog niet op de openbare weg. Wel heeft hij alvast een dynotest gedaan en een testritje gemaakt, hij lijkt dus al aardig ver in het project te zitten.

Via Carscoops.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Waarom deze Nissan Newbird de perfecte combinatie is
  • serieus
    Eden Hazard gaat van Aventador SVJ naar Nissan Leaf

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, gt86, leaf, Nissan, Toyota, tuning

Vorig bericht: « UPS investeert in 10.000 nieuwe bedrijfswagens
Volgend bericht: ‘SUV’s zijn te onveilig voor de binnenstad’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Onehp zegt

    30 januari 2020 om 22:16

    Leuk project!

    Login om te reageren
  2. ukbob zegt

    30 januari 2020 om 22:30

    Gaaf! Sommige EV-toepassingen zijn zo gek nog niet..

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    30 januari 2020 om 22:52

    Mooi!
    Vooral de vraag of hij nou in gewicht is toegenomen. Ik denk dat het meevalt.

    Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    30 januari 2020 om 22:54

    Zo, dat is een beste puist werk… gaaf gedaan! Youtube-filmpjes kan ik niet aanzien en in de carscoops-link zie ik het ook niet genoemd, maar wat zou dit wegen? En hou zou de balans zijn?

    Login om te reageren
  5. fmgarcia zegt

    31 januari 2020 om 02:21

    Flipping hel wat gaat dat hard tussen 100/160

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      31 januari 2020 om 07:30

      Rollenbank, op de weg zal het niet zo hard lopen vermoed ik…

      Login om te reageren
  6. niex zegt

    31 januari 2020 om 03:45

    Sja volgens mij zijn er echt nuttigere dingen te bedenken…

    Login om te reageren
    • tazmania zegt

      31 januari 2020 om 06:11

      @niex: dat geldt meer voor jouw bijdrage. Wat een gaaf en knap project.

      Login om te reageren
  7. racerx zegt

    31 januari 2020 om 06:32

    Ik denk dat ik een Turbo oo het boxerblok had geschroef… of een tweedehands Tesla gekocht.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      31 januari 2020 om 08:08

      @racerx: op* geschroefd*

      Login om te reageren
  8. melcon zegt

    31 januari 2020 om 07:20

    Een eerste generatie Leaf heeft 109 pk / 280 Nm… Alleen van de tweede generatie zijn er exemplaren met meer vermogen (150 pk / 320 Nm & 217 pk / 340 Nm). Er is geen Leaf met 400 Nm dus de vraag is waar hij op baseert dat het ding 200 pk / 400 Nm levert.

    Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      31 januari 2020 om 07:38

      @melcon: dat kan je toch redelijk makkelijk softwarematig opvoeren?

      Login om te reageren
    • trolle zegt

      31 januari 2020 om 11:19

      @melcon: de leaf e heeft 218pk en 340nm

      Login om te reageren
      • trolle zegt

        31 januari 2020 om 11:20

        @trolle: de e-plus dus

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    31 januari 2020 om 08:05

    Hij is leuk. Een elektrische auto met toerenteller is sowieso best humor. Wat betreft de handbak, gebruikt hij ook echt meerdere versnellingen?

    Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    31 januari 2020 om 10:55

    Als je een elektromotor op een handbak schroeft is die toerenteller pure noodzaak!
    Dat is geen humor hoor.

    Login om te reageren
  11. melcon zegt

    31 januari 2020 om 12:43

    @ohoogeveen Motorsturing is uiteraard afgesteld op het ontwerp van de motor, hogere stroom laten lopen en/of spanning verhogen kan uiteraard (als je de controller kan benaderen / software kan aanpassen). Dat zal uiteraard ten koste gaan van de levensduur van de e-motor en heeft ook direct invloed op de actie radius die significant zal afnemen (tegen-EMK neemt bijvoorbeeld enorm toe om maar wat te noemen buiten om de de hogere stroom die er loopt die van zichzelf al direct invloed heeft op de actie radius).

    @trolle die staat in mijn reactie vermeld (217 pk overigens), maar die komt niet uit 2014 maar 2019.

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    31 januari 2020 om 17:15

    “Die koppel” valt toch een beetje in de categorie “die meisje”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North