Duitsers adviseren: koop GEEN diesel!

Auteur: , 33 Reacties
Waarom Duitsland effe genoeg heeft van diesels

Diverse partijen menen zeker te weten dat diesel z'n langste tijd heeft gehad en zelfs in Duitsland, waar zelfontbranders ongekend populair zijn, liepen de verkopen terug. Dat heeft echter een reden.

Het Duitse equivalent van onze ANWB, de ADAC, adviseert namelijk om de koop van nieuwe diesels nog even uit te stellen tot later dit jaar. In de herfst komen de eerste diesels op de markt die voldoen aan de Euro 6D-norm. Of auto’s inderdaad aan die norm voldoen wordt getest middels simulatie van real world-situaties en dus niet meer met een cyclus die als een pielemuis op een drumstel slaat.

De dieselpaniek in Duitsland heeft meerdere oorzaak. In de eerste plaats is er nog steeds de nasleep van Dieselgate. Daarnaast is de waardevastheid van tweedehands dieselauto’s bij onze oosterbuurtjes vrij onzeker, wat voor veel kopers van nieuwe auto’s reden is om zelfontbranders te laten staan. Tot slot kennen vrijwel alle grote Duitse steden intussen milieuzones die verboden zijn voor oudere diesels. Het zou zomaar kunnen dat diesels van nu over een paar jaar al niet meer in die zones worden toegelaten.

Het lijkt aannemelijk dat de vraag naar dieselauto’s weer zal toenemen zodra de eerste Euro 6D-motoren in de showroom staan. Toch loopt de verkoop in Europa behoorlijk terug, meer daarover lees je HIER.



33 reacties

Dat wordt dus goedkoop shoppen in de BRD.
@erik2907: BRD? Das war einmahl….
@henkp1:

DDR das war einmahl….
@henkp1: ……….

De Bondsrepubliek Duitsland (Duits: Bundesrepublik Deutschland), kortweg Duitsland (Duits: Deutschland), is een land in Centraal-Europa.


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Duitsland
@henkp1: bundesrepublik deutschland
Euro 6d met de ‘d’ van ‘Duits sjoemelgebeuren’?
via Android app
@henkp1: 2016 belde, ze wilden hun grapje terug.
@autodrop: 2009 belde…ze wilden hun comment terug.
@cpp1: jammer, ik ben te laat…In de app worden de reacties blijkbaar niet realtime bijgewerkt.
@klaasjevaak: @ccpp1 , Grappiger zijn dan degene die scherp wilde zijn, hulde.
@klaasjevaak: 2012 belde, wil z’n app terug …
@autodrop: 2016 belde, ze willen hun grap terug.
Tja Volvo reageert hier adequaat en snel op:
http://www.nu.nl/auto/4700232/volvo-wil-geen-nieuwe-generatie-dieselmotoren-meer-ontwikkelen.html
Terwijl BMW nog in de ontkennende fase zit: ‘“Niks wijst op de dood van de diesel. De schone diesel heeft nog een lange toekomst voor zich.” aldus BMW topman Harald Krüge.
@realcar: Opdracht van de Chinese broodheren? Op de Chinese markt mogen diesels al niet meer, en die markt is groter dan wat Volvo op het gebied van personenauto’s elders verkoopt.
6Dimensionale diesels…nice
Zonde. Een dieselmotor is nou eenmaal gewoonweg het zuinigste concept voor een verbrandingsmotor. En met de laatste nabehandelings systemen zo schoon als het maar kan (zonder sjoemelen uiteraard). Maarja de groen gekkies weten natuurlijk beter….
@trustmeiamanengineer: de engineers wisten wel beter. Jammer voor hen kwam het uit.
@trustmeiamanengineer: toch heb je een punt. Minder verbruik is minder andere uitstoot zoals co2 en minder productie met de nodige uitstoot.
Dat zal nog wel wat wortels in de aarde hebben, willen ze er vanaf stappen…
Kortom, snel een diesel kopen in Duitsland!
Fantastisch, de waan van de dag.
iedereen gelooft het want de Duitse ANWB beweert dat…….
Ik krijg zin in zo’n ouwe trouwe 190 Diesel of de eerste 524 TD van BMW, toen was er he-le-maal nix beter te koop.
Waar blijft de zure regen?
Waar blijft de ozonlaag?
Nu is Nox weer in het modebeeld.
Gelukkig maar dat het exporteren en het vernietigen van oude auto’s geen milieuproblemen geeft, helemaal niet !
Half Afrika rijdt op de meest brakke zwaar vervuilende brandstof van Trafigura en Vitol , maar nee, wij moeten het voorbeeld geven ipv dat we deze misdadige Zwitsers aan de schandpaal nagelen.
Want daar lullen we niet over.
@desjonnies: Die zure regen is afgenomen door milieumaatregelen. Wikipedia: “Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen.[6] Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd.”

Over de ozonlaag: “Naar aanleiding van de ontdekking van dit milieuprobleem ging op 1 januari 1989 het Montrealprotocol van kracht, waarin afspraken over maatregelen voor de beheersing van de uitstoot van gassen die schadelijk zijn voor de ozonlaag werden overeengekomen. Dit verdrag geldt als een van de meest succesvolle internationale milieuverdragen. Doordat de drijfgassen al in de ozonlaag zitten was van tevoren te verwachten dat het ozongat zeker niet meteen zou dichten. Tot ongeveer 2000 is het ook nog steeds gegroeid.”

Je kunt net doen alsof dit onzin is, maar dat heet je kop in het zand steken.
@frederik: begrijpend lezen is moeilijk hè?
@frederik:
Drieweg katalysator is nix meer dan een incinerator waardoor de petro chemische industrie jouw hun afval laat verbranden.
Het mooie is dat je er nog voor betaalt ook.
Heb ik net een diesel Prius gekocht met foute airbags..
Tja… zat er aan te komen natuurlijk. Voor mij geen probleem want ik ben zelf absoluut geen diesel liefhebber. Op lange stukken is het prima maar in de stad vind ik het verschrikkelijk rijden. Andere vraag, misschien kan @autoblog: hem wel beantwoorden. Wat nou als ik met mijn oude Mercedes bijvoorbeeld Düsseldorf in wil? Zijn geen sticker voor maar toch zie ik vaak genoeg een oldtimer daar rijden… iemand ervaring?
Rij direct ingespoten geblazen motoren omdat ik het fijner vind rijden dan diesel. Als ik zou zeggen dat het om het milieu was zou ik liegen.
Titel moet natuurlijk zijn: Koop geen “Duitse Diesel”.
BMW was natuurlijk nog gevrijwaard van sjoemelen. Ze bouwen gewoon enorm fijne blokken die vooralsnog bewezen zuiniger en schoner zijn dan die van de concurrentie. Tenzij ik hier een bericht het gemist wat anders stelt.

Er is in de Duitse steden wel een flinke anti-diesel hetze gaande. Dit keer niet om fijnstof, maar om stikstofoxiden. Als ik het gepubliceerde kaartje van München bekijken dan zijn het echter alleen kruispunten en secties waar het dagelijks vast staat waar de waarden veel te hoog zijn. Daar waar men door kan rijden zijn de waarden binnen de norm. Het viel in mijn optiek wel mee eigenlijk.

Ik denk echter dat de heren bij de grote Duitse autofabrikanten dit spelletje wel graag mee willen spelen. Als ze de politiek aan kunnen dragen als reden geen diesel meer te ontwikkelen spaart dat een hoop geld, geld wat voor elektrificatie en innovatie ingezet kan worden. Ten tweede leidt deze NOx “hype” mooi af van een tweede probleem met de verbrandingsmotor: Moderne benzine blokken stoten eveneens (ultra)fijnstof uit. Door nu mee te spelen en de diesel te offeren, kan men de benzine nog even sparen en oprekken.

Op de lange termijn moet elektrisch de norm worden. Wanneer de Duitsers tegelijkertijd hun wapens neerleggen biedt het gezamenlijk een concurrentievoordeel tav de overige merken.
@karhengst: BMW is de grootste en maar ook de slimste sjoemelaar van allemaal. Ze leveren de auto’s af met een eco-pro mode. In deze mode is de auto op z’n zuinigst maar ook extreem traag. Uiteraard worden de verbruikscijfers vastgesteld in deze mode. Alleen dit is een “zelflerende” mode, na een paar maand rijden is deze mode qua snelheid identiek aan de comfort mode. Want dat is de wat de gebruiker wil. Maar zo zuinig is de wagen dan niet meer.
Overigens is het vreemd dat diesel geslachtofferd wordt om benzine te promoten. Zoals je al zegt zijn er nog serieuzere problemen met de uitstoot van de benzine motoren dan met de dieselmotoren en qua actieradius is de stap van benzine naar electrisch een makkelijkere. Dus benzine door electrisch vervangen en op langere termijn ook diesel door electrisch vervangen. Dat zou logisch zijn.
Want we moeten met zijn allen om de 250km een half uur vast staan op schimmige achteraf plekjes op vijf minuten van de Autobahn..
Lekker realistisch ja

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).