Duitsers maken winterbandenregels nog strenger

Auteur: , 55 Reacties

Na de feestdagen nog even op sneeuwvakantie of kom je om een andere reden veel in Duitsland? Dan moet je dit even lezen.

Alpine en Mud & Snow

Per 1 januari worden de regels voor winterbanden aangescherpt in Duitsland. Waar je nu nog wegkomt met alleen een zogenaamde “mud + snow” band herkenbaar aan de “M+S”-aanduiding op de band, moet je straks een band hebben met het zogenaamde sneeuwvlokjessymbool. Heb je straks banden die na 1 januari 2018 zijn geproduceerd, maar die dit symbool niet hebben? Dan krijg je een boete van minstens zestig euro bij controle. De productiedatum is te controleren aan de hand van de zogenaamde “DOT-code” op de banden.

De BOVAG liet een mini-onderzoek uitvoeren naar de bekendheid van de nieuwe regels bij Nederlandse automobilisten. Van de 1.000 ondervraagden bleek slechts 14% te weten dat de nieuwe regels in werking gaan treden. Een slordige 30% wist wel dat er iets ging veranderen, maar wist niet wat. Bovendien dacht 93% dat de markering “M+S” voldoende zou zijn, maar dit is dus niet langer het geval.

De “Mud & Snow”-markering is namelijk een markering die fabrikanten naar eigen inzicht kunnen toevoegen aan hun banden. De nieuwe regels zorgen er dus voor dat banden aan bepaalde minimale eisen moeten voldoen om als winterband in aanmerking te komen. Het sneeuwvlokje of Alpine-symbool betekent dat de band aan bepaalde minimale gripeisen voldoet die vastliggen in de Snow Grip Index. Banden die voor 1 januari 2018 geproduceerd werden zijn dus vrijgesteld van de nieuwe regels. Je hebt tot 2024 de tijd om deze op te rijden, dus je hoeft ook niet hals over kop naar de bandenboer.

Men overweegt in Duitsland ook nog om een minimale profieldiepte van vier millimeter te gaan hanteren, net zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk al het geval is. Voor de duidelijkheid: het bovenstaande plaatje geeft beide symbolen weer, iets wat op veel winterbanden al het geval is. Als de banden vanaf 2018 het linker “Alpine”-symbool missen maar na 1 januari 2018 zijn geproduceerd, zijn ze dus niet langer toegestaan.



55 reacties

Deden ze dit in Nederland ook maar, wat ik de afgelopen dagen met sneeuw gezien heb.. wat een armoede!
@timd: = timid ..
@timd: +1
@timd: enerzijds heb je gelijk, want ook had moeite om het terrein van mijn werk op te rijden op zomerbanden. Anderzijds is het as we speak 7graden boven nul en zijn winterbanden in theorie weer onveiliger dan goede zomerbanden. Dus volgens de Duitse regels had ik nu voor 1! week de winterbanden onder de auto moeten hebben…… los van wat de rest van de winter gaat doen ;)
@crosscabouter:

Whahaha ..
sneeuwbelasting heffen ..

We hebben al zonbelasting ..
We hebben al regenbelasting ..
We hebben al windbelasting ..

Je kan die timide NLertjes ook alles wijsmaken ..
betalen doen die slappelingen toch wel ..
@lincoln: whahaha? Is het bijna 2018 of ben ik second life aan het spelen in 2004?
@lincoln: ehh nee
@lincoln: want jij betaalt niet? Of praat je nu ook in de derde persoon over jezelf?
@crosscabouter: bij vorst in de afgelopen 24 uur winterbanden verplicht. in nederland zijn all season banden misschien beter. slijten niet te hard in de zomer en hebben meer als genoeg grip in de sneeuw.
@timd: Ja inderdaad, en dan gelijk ook iedereen beboeten/vervolgen die een ongeluk veroorzaakt door de waardeloze grip bij niet winterse omstandigheden die nog op winterbanden rijdt. Remweg is significant langer op droog asfalt.
@timd: gelukkig niet want voor die 3 dagen sneeuw per jaar heb je ze echt niet nodig en daar komt ook naar gekeken eens bij dat je er die overige periode alleen maar last van hebt met een snelle auto.
@focusrs1: naar gekeken = nog… autocorrect..
@focusrs1: 😂😂😂
@timd: Engineering explained heeft laatst een video gemaakt hierover. Zijn zomerbanden presteerden bij lichte vorst beter dan de winterbanden op een droge weg. En dat verschil was best schokkend te noemen (25% langere remweg).

Jij wilt dus dat heel Nederland 5 maanden per jaar een 25% langere remweg heeft omdat enkele klootzakken hun rijstijl niet aanpassen gedurende die 10 dagen per jaar dat er sneeuw ligt.

Vind je dit zelf niet ook een beetje onnozel klinken?
@lekbak: linkje?
@e1000bmw523i: Gewoon youtube en dan zijn kanaal aanklikken bij je abbonnementen. En anders je schamen dat hij er niet tussen staat en ff zoeken ;). Het is de laatste of een van de laatste video’s van hem.
@lekbak: Merci! Filmpjes kijken schiet er momenteel een beetje bij in…
60 euro bandenbelasting ..

Apie kopen ??
@lincoln: alleen met goedkeuring van dé stichting en een echtheidscertificaat. Voor je het weet heb je een aap in de zak.
Volgens de ADAC kan je oude banden nog tot 30 september 2024 oprijden. Naast de boete krijg je nog een punt op je bonuskaart in Flensburg.

Interessant is dat de ADAC er ook op wijst dat de “Halter” van de auto met nieuwe M+S banden tevens een boete plus punt krijgt, en dan van 80€.

Stel je neemt even het stuur over van ouder of partner, zou jij dan 60€ aan je skibroek krijgen en de ander 80€?
@karhengst: die bonuskaart in Flensburg wordt alleen maar gevuld als je ook een Duits rijbewijs hebt…
@406_v6: Dat is niet juist. Ook buitenlandse rijbewijzen sparen mee. De kans dat het gevolgen gaat hebben is natuurlijk nihil.
@wijsneus: wel degelijk, want als de Polizei jou adres heeft, dan krijg je gewoon post uit DE. Dus als je bv een maand moet wandelen, dan kan je in NL zonder probleem, in DE in principe ook, maar als je gecontroleerd wordt, dan nemen ze het rijbewijs in.
@406_v6: Met drie plusjes zijn er toch tenminste vier mensen niet geheel op de hoogte van hoe het werkt.

Een gewone boete kan je afdoen zonder betaling, maar punten kunnen zoals door wijsneus gesteld gewoon op een buitenlands rijbewijs worden gezet. Als je er eens per jaar komt geen probleem, ze verlopen na enige tijd. Als je er werkt of woont word je gewoon op scherp gezet.
Het is allemaal niet zo heel schokkend, oude banden mogen tot 2024 opgereden worden. En als je je banden niet binnen nu en 6 jaar oprijd kun je ze sowieso beter weggooien i.v.m. droogte scheurtjes.
Dus bij aanschaf even kijken naar de productiedatum en of het logo er wel al dan niet op staat.
@jack_abarth: klopt. Maar koop je dus een na 1 januari geproduceerde M+S band, dan moet je wel even controleren of dat Alpine-logo erop staat.
@casperh:

Daar eindig ik toch ook mee ;)
@jack_abarth: banden weggooien i.v.m. droogtescheurtjes. Hoezo verspilling… Gewoon wat vaker je bandenspanning controleren. En als het echt de spuigaten uitloopt er een spuitbusje in doen om ze van binnenuit weer luchtdicht te maken en gewoon oprijden die banden. Die “houdbaarheidsdatum” is alleen voor goedgelovige Nederlanders die de bandenboeren op hun eerlijke blauwe ogen geloven…
Een nog een belangrijk detail. Winterbanden zijn alleen nodig als er winterse omstandigheden zijn. Dus ligt er geen sneeuw of ijzel op de weg, mag je gewoon op zomerbanden rijden. Zelfs als er een meter sneeuw naast de weg ligt.
@siemi: Precies. Een zeer belangrijke opmerking die door al het andere commentaar een beetje onder sneeuwt. Je krijgt dus echt géén boete als je géén winterbanden hebt maar de omstandigheden ook géén winterbanden vereisen.

Beetje bangmakerij zo, want in de praktijk komt het er ook nog eens op neer dat je, net als die milieuzone stickers, bijna nooit gecontroleerd wordt. In geval van een ongeval (of als je met je auto de weg blokkeerd omdat je geen grip hebt en de rest van de wereld wel) zal je gecontroleerd worden. En dan krijg je met één te gladde band net zo goed een boete.

En wees niet bevreesd: Als buitenlander krijg je in geval van een ongeluk standaard als eerst de schuld op je schouders geschoven, want ‘van een buitenlander gaat de verwachting uit dat hij/zij minder goed op de hoogte is van de verkeersregels dan de ingezetenen van Duitsland’.
Ervaring? Ja! Auto rijdt achterop terwijl ik stil sta voor stopstreep. Auto haakt over mijn trekhaak vast, en we krijgen het niet los. Polizei erbij, die kregen het ook niet voor elkaar de auto’s te scheiden. ” Sind Sie Ruckwert Gefahren!?, Warum Sind Sie Ruckwert gefahren? Ist die anhangerkupplung eingetragen? Wo Sind die papieren dess Fahreugs? Die kupplung ist nicht eingetragen!”

En dat alles omdat de dame die achterop reed bang was voor de verzekering, en de auto’s niet wilde verplaatsen voordat de Polizei am ort war. En we dus de hele boel versperden.

Lang verhaal kort: Het is nog géén 2018, en vóór je winterbanden gemonteerd krijgt met een fabrikage datum van ná 1 januari 2018 stroomt er echt nog heel wat water door de maas.

Ja, ze maakten mij de pis wèl lauw.
@postzegel:

Het vervelende is dat “winterse omstandigheden” een begrip is wat niet goed wordt gedefinieerd vanuit de Duitse overheid. Is bijvoorbeeld 5 graden een winterse omstandigheid? Vraag je het een bandenboer, die zal ja zeggen. Iemand uit München over een ander zuidelijk punt zal wellicht spreken over herfst nattigheid.
@postzegel: bij een ongeluk niet in Duitsland altijd de politie komen. Maar die bepalen niet de schuldige, al denken ze van wel.
@siemi: niet = moet? But anyhoe, neemt niet weg: Ik kreeg, zeker met het gezeur over de ‘eintragung’ van de trekhaak, toch wel sterk het vermoeden dat ik per definitie de schuldige was, omdat ik nu eenmaal van die gekke gele platen op de auto heb zitten. Dat ik de vraag kreeg of ik achteruit was gereden, was ook zo’n fijne. Ik stond, door de aanrijding, met de neus óver de stopstreep. Dus JA, ik had achteruit gereden, maar dat legden zij direct uit dat ik dus oók het ongeluk veroorzaakt had, én de reden dat de trekhaak zo vast zat in de achterop gereden auto.. *en ik was echt heel vriendelijk, maar wel nog een beetje in shock*
@siemi: De politie legt gewoon in een rapport vast wie de schuldige / veroorzaker is. Deze informatie wordt vervolgens door de verzekeringen opgevraagd.
Ik lees niets over all-weather banden..
@coekoo: dat hoeft toch ook niet? Er moet straks een bovengenoemd Alpine-logo op staan. Als die op je all-weathers staan zit je safe, anders niet.
Kan bijna niet geloven dat BOVAG een “onderzoek” in NL liet doen omtrent Duitse regelgeving ..

Beetje heeeeel raar verhaal ..
Of doen die kneuzen toevallig ook in autobandjes ..
@lincoln: een optimist zou dit verklaren door te stellen dat de BOVAG wil voorkomen dat Nederlandse toeristen in Duitsland onverwacht een boete krijgen. Een pessimist zou denken dat het weer gaat om geld verdienen aan andermans onkunde.
@henk_he:

Een optimist gaat er vanuit dat militairen effe die sneeuw opruimen ..
Maar die luie flikkers doen helemaal nix behalve 80.000 euro per jaar kosten ..
@lincoln: 80.000 euro voor 2 dagen per jaar sneeuw schuiven? Waar kan ik tekenen?
@lincoln: kreeg ik maar 80.000 per jaar…
@lincoln: jouw opmerkingen met een pessimisme van bijstandsniveau icm te geforceerd leuk dan wel intelligent willen overkomen getuigt ook niet van een actieve werkhouding.

Bijstand = niks doen?

Geef mij maar militairen
@lincoln: wat kraam je weer een onzin uit. 80.000 per jaar? Hahahaha, dat zouden ze willen. https://werkenbijdefensie.nl/over-defensie/salaris.html
Op elke fatsoenlijke winterband zit dat logo al jaren, dus zo’n probleem is het allemaal niet.
Een belangrijke voetnood hier in, winterbanden zijn in Duitsland verplicht wanneer de omstandigheden er om vragen. En dus NIET specifiek voor de wintermaanden!
Michelin Crossclimate dus nog steeds prima…
Welke all season banden hebben dan het alpine logo?
@por100: Michelin Crossclimate.
@por100: De meeste hebben dat wel, Goodyear Vector, Vredestein Quatrac etc.
Was al aangekondigt dus bij het vervangen van mijn All Terrein banden met M+S een set gekozen met ook het alpine logo.
Banden… nergens voor nodig!
Ze kunnen beter is wat aan die KUT wegen doen en de tol afschaffen. Stelletje armoede zaaiers die Duitsers.
@sracert: niemand verplicht je door Duitsland te reizen. Die tijd is voorbij. En toen dat nog wel verplicht wat, gingen we met de trein. #Onderdegordel
Lijkt mij lastig handhaven. Maar wel een heel goede maatregel zou hier ook moeten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).