• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitsland wil niet meedoen aan EV-gekte van EU, wil ICE houden

Auteur: willeme, gepost 25 februari 2022 om 10:03 – 42 Reacties

Duitsland wil niet meedoen

Goh. Duitsland wil niet meedoen aan de EV-gekte die in de EU heerst. Eigenbelang, much?

Ik elektrisch, jij elektrisch, wij elektrisch, iedereen elektrisch! Het leek een inkoppertje. Iedereen moet nu elektrisch gaan rijden. Een verbrandingsmotor is superslecht en een elektromotor is briljant. Dat lijkt de consensus te zijn in Europa, waar in veel landen duidelijk is dat de verbrandingsmotor in de ban wordt gedaan.

In Noorwegen is het in 2025 afgelopen. Daar is men al erg ver met de transitie. In Nederland mogen er tot 2030 auto’s met een verbrandingsmotor verkocht worden, net als veel andere Europese landen. In 2035 is het voor alle Europese landen verboden, aldus de EU.

Duitsland wil niet meedoen

Duitsland wil niet meedoen

Echter, Duitsland is het daar absoluut niet mee eens. Dat laat de Minister van Transport – Volker Wissing – weten volgens het Italiaanse Motor1.com. Die willen namelijk ook dat fabrikanten na 2035 verbrandingsmotoren kunnen verkopen in Europa. Wel heeft Meneer Wissing een ‘mits’ eraan verbonden. De motoren moeten dan enkel en uitsluitend op synthetische brandstoffen draaien.

Merrie

Volgens Wissing is het namelijk helemaal niet mogelijk dat iedereen de overstap maakt naar elektrisch of waterstof. Ook vind het Wissing het niet verstandig om alles in te zetten op één vervanger van de verbrandingsmotor.

Er kunnen voor verschillende toepassingen meerdere alternatieven zijn, aldus de Duitse Minister van Transport. Een elektrische auto is niet voor iedereen een handige oplossing. Voor ons in het dichtbevolkte Nederland ligt dat iets anders met korte afstanden op het vlakke land.

Duitsland wil niet meedoen

Te weinig EV’s

Ook zijn er volgens Wissing veel te weinig EV’s om aan de vraag te voldoen. De elektrische auto verkoopt nu al beter dan de diesel in veel landen. Maar ten opzichte van de auto met benzinemotor valt het in het niet. Dat niet alleen, ook het aanbod is simpelweg veel kleiner.

Fordje Scorpiboot

Afgelopen week pas kwam bijvoorbeeld de eerste elektrische stationwagon en dat was groot nieuws. Kortom, er is nog veel te doen alvorens we zonder kreukels de transitie door kunnen komen.

Ook als het aankomt op betaalbare elektriche auto’s valt er nog enorm veel te winnen. Voor een kale elektrische Peugeot 208 (de e-208) betaal je alsnog 30.000 euro. Dat is 20 mille meer dan je nog niet zolang geleden moest neertellen voor een Citroen C1 of Fiat Panda.

Duitsland wil niet meedoen

Het is overigens een uitspraak van de Duitse Transportminister. Er is nog niets besloten, ingediend of aangenomen. Maar is dus zowaar een tegengeluid aanwezig om de petrolheads tevreden te stemmen.

Meer lezen? Dit zijn de gaafste Duitse coupé van rond de eeuwwisseling!

Ook interessant!

  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Nog goedkopere Hyundai EV
    Nog goedkopere Hyundai EV is eindelijk op komst
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, Elektrisch, europa-eu, Video

Vorig bericht: « F1 testdag 3: wat kunnen we verwachten vandaag?
Volgend bericht: Ferrari 296 GTB Cavalcade is schitterend groen »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    25 februari 2022 om 10:21

    #jesuisDuitser

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    25 februari 2022 om 10:21

    Poah Passat VR6!

    Login om te reageren
  3. ukbob zegt

    25 februari 2022 om 10:48

    Heerlijke plaatjes!
    Die eerste twee (de E34 touring en de Audi 100 avant) waren beide ooit onze familie auto thuis toen deze petrolhead zelf nog geen rijbewijs had.
    Niet in dit gave rood maar allebei in donkerblauw. Good times.

    Login om te reageren
  4. w0ut zegt

    25 februari 2022 om 11:07

    Komt er van als je al je kerncentrales sluit owv principes in plaats van je verstand te gebruiken. 🤣

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      25 februari 2022 om 14:08

      En kolencentrales willen ze ook sluiten. Blijft alleen Russisch gas en olie over. Watje Duitsland.

      Login om te reageren
  5. flutterby zegt

    25 februari 2022 om 11:23

    Was er maar iemand die miljoenen EVs in Duitsland zou willen bouwen dan zou dit toch een stuk makkelijker gaan? Nee z’n partij kiest liever voor een ander continent ondanks 1,5 miljard subsidie.

    Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    25 februari 2022 om 11:47

    Joh het is nog 13 jaar. In 13 jaar kunnen er heel veel EV’s gebouwd worden. En ook heel veel ICE auto’s, welke nog makkelijk 20 jaar kunnen rijden. Ik zie het probleem niet, mijn 24 jaar oude auto rijdt nog als een zonnetje.

    Login om te reageren
  7. steephh zegt

    25 februari 2022 om 11:49

    “Volgens Wissing is het namelijk helemaal niet mogelijk dat iedereen de overstap maakt naar elektrisch of waterstof.”

    En heeft de heer Wissing daar ook onderbouwing voor, of is dat zijn onderbuikgevoel? Ogenschijnlijk voorzien veel autoconstructeurs deze problemen niet, getuige de vele roadmaps waarop al een gepland jaar staat voor uitfasering van de brandstofmotor.

    “Ook vind het Wissing het niet verstandig om alles in te zetten op één vervanger van de verbrandingsmotor.”

    We hadden ruim 110 jaar grootschalig alléén de brandstofmotor. Notabene een technologie dat zeer inefficiënt dinosap omzet in beweging met een maximaal redenement van tegen de 30-35%, de rest is warmte. Dat was geen probleem, waarom is inzetten op één superieure technologie met een zeer hoge efficiëncy (de elektromotor) dan wél een probleem?

    Of spelen er meer belangen?

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      25 februari 2022 om 12:30

      De lobby viert nog hoogtij in Duitsland, zoveel is duidelijk!

      Login om te reageren
    • herve11f zegt

      25 februari 2022 om 12:59

      @steephh: De motoren zijn super efficiënt, de batterijen niet.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        25 februari 2022 om 13:26

        @herve11f: nee maar dat is de ice motor ook niet. Alleen merk je daar minder van omdat je wel verder kan rijden..

        Login om te reageren
      • steephh zegt

        25 februari 2022 om 14:46

        @herve11f Er gaat inderdaad wat energie verloren met de opslag van elektrisch energie in een accupakket, maar dat is relatief gezien maar zeer minimaal.

        Je kijkt dan ook het beste naar het volledige plaatje, namelijk well-to-wheel. Ga je gebruik maken van syntetisch brandstoffen dan ziet het er heel slecht uit voor een ICE voertuig. Slechts 13% efficiency, ten opzichte van 73% voor batterij-elektrisch:

        https://cleantechnica.com/2020/06/10/this-stunning-chart-shows-why-battery-electric-vehicles-win/

        Login om te reageren
        • herve11f zegt

          25 februari 2022 om 23:34

          @steephh: Maar je moet eens vergelijken na 3 jaar. De actieradius is bij een EV dan wel enorm gekrompen.

          Login om te reageren
          • steephh zegt

            26 februari 2022 om 02:39

            @herve11f

            https://blog.evbox.com/nl-nl/5-redenen-waarom-actieradius-elektrische-auto-genoeg-is

            Zie punt 5, in dit voorbeeld: na vijf jaar rijden slechts 27 km kwijt zijn van de totale actieradius van 240 km noem ik niet “enorm”.

            Gezien de batterijpakketten zelf (maar ook thermal management) steeds verder verbetert, de capaciteit en range steeds verder toeneemt en de accu’s inmiddels al een veel langere levensduur kennen dan 10 jaar geleden zal degradatie steeds minder spannend worden in de toekomst.

            Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      25 februari 2022 om 21:09

      Hij wil gewoon tijd kopen. En dat begrijp ik goed.. zonder kerncentrales.. Een bev auto verbruikt ruimschoots de hoeveelheid elektriciteit van 1 huishouden en als je veel rijdt beduidend meer.. En ze zetten momenteel alles om naar gascentrales in Duitsland…
      Sowieso goed om dat eens uit te werken.. maar de infra van Nederlandse steden kan het al niet aan terwijl we voorlopen in Europa… Ik denk niet dat dit te maken heeft met de efficiency van bev vs ice.. een petrol head weer ook wel dat elektrisch efficiënter is..

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      25 februari 2022 om 23:26

      @steephh: in mijn straat gemiddeld 2,5 auto per woning. Krijgen we nog meer laadpalen dan vuilnisbakken.

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        26 februari 2022 om 02:43

        @560pk Gelukkig passen die laadpalen heel wat beter in het straatbeeld dan vuilnisbakken. :-)

        Zeker wanneer ze verwerkt worden in bijvoorbeeld een lantaarnpaal: https://www.arnhemaan.nl/nieuws/arnhemse-lantaarnpaal-wordt-laadpaal/

        Login om te reageren
  8. seatleon zegt

    25 februari 2022 om 12:01

    #WijvanWCeend

    Login om te reageren
  9. 3246cm252kw zegt

    25 februari 2022 om 12:06

    In Brazilië rijdt men al jaren ook op alcohol…. enkel corruptie en belangen in Europa. Een elektrische auto is niet goed als de accu iedere zoveel KM moet worden vervangen… wordt eens wakker allemaal!

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      25 februari 2022 om 15:04

      @3246cm252kw Een gemiddeld ICE-voertuig haalt met wat geluk 300.000 km en dan moet je heel netjes je auto blijven onderhouden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je dat haalt als je op pure ethanol rijdt en zelfs dan kent een ICE nog steeds veel schadelijke uitstoot.

      https://www.amt.nl/68804/accus-elektrische-autos-hebben-langere-levensduur-dan-gedacht

      Vrijwel alle accupakketten hebben na 250.000 km nog ruim 90% van hun capaciteit. En dit wordt in de toekomst alleen maar beter doordat vrijwel alle fabrikanten gebruik maken van vloeistofgekoelde accupakketten. Wellicht herinner je het artikel over die Duitse baron hier nog wel: die rijdt met zijn huidige accupakket in zijn Tesla al meer dan een miljoen kilometer rond.

      Doordat een BEV zo eenvoudig van opzet is, is ook het onderhoud minimaal. Amper remblokken / remschijven door regeneratief remmen, wel iets meer banden slijtage afhankelijk van je rijstijl. En dan heb je het belangrijkste reguliere onderhoud wel gehad.

      Je noemt enkel corruptie en belangen in Europa. Als er iets is wat belang heeft bij het verspreiden van desinformatie (wat je nu dus doet) dan is het wel de fossiele industrie. Gaan wij allemaal EV’s rijden, dan wordt hun verdienmodel namelijk onderuit geschopt. Zij houden alles het liefste bij het oude.

      Login om te reageren
  10. spidermann zegt

    25 februari 2022 om 12:42

    Verstandig betoog van deze minister, alle opties openhouden in plaats van bij voorbaat uitsluiten.

    Login om te reageren
  11. koeberg zegt

    25 februari 2022 om 13:00

    > niet verstandig om alles in te zetten op één vervanger van de verbrandingsmotor.

    Er wordt niet ingezet op één vervanger. Het gaat enkel om een verbod op verbrandingsmotoren, niet om een verplicht alternatief. Je mag zelf weten of je elektriciteit laadt, waterstof tankt, je paard van stal haalt, de fiets pakt of de bodem uit je auto zaagt en rijdt als Fred Flintstone.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      25 februari 2022 om 15:24

      Ze kunnen beter een verbod op het gebruik op dinosap gebaseerde brandstoffen. Dat houdt toch meer ruimte over voor innovatie en zorgt wellicht voor een snellere omschakeling naar duurzame alternatieven. Daarbij is de kans groter dat ook het bestaande wagenpark milieu vriendelijker gaat worden.

      Login om te reageren
  12. Svenska II zegt

    25 februari 2022 om 13:11

    Inderdaad, in Duitsland kunnen ze de EV transitie niet maken. Is een Derde Wereldland wat betreft hun stroomcapaciteit. EN lopen enorm achter in de transitie, ten opzichte van bijvoorbeeld Zuid Korea. Blijven dus lekker vasthouden aan vooroorlogse techniek…

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      25 februari 2022 om 14:38

      Ik weet niet welke oorlog je bedoelt, maar de EV stamt uit 1888. De eerste ICE uit 1871. Dus een oorlog die tussen 1871 en 1888 is gevoerd?

      Login om te reageren
  13. redbeams zegt

    25 februari 2022 om 13:29

    En terecht!

    Login om te reageren
  14. petroldrinker zegt

    25 februari 2022 om 14:26

    Een land wat tenminste nog wat verdtand heeft in tegenstelling tot alle andere idioten in europa die denken dan ev’s schoon en the way to go zijn…

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      25 februari 2022 om 14:37

      @petroldrinker Verdtand?

      EV’s zijn schoon en the way to go. Waarom zou een inefficiënte brandstofmotor (max 30% efficiency) de way to go zijn? De enigen die daar belang bij hebben zijn degene die fossiele brandstof, dan wel syntetische brandstof leveren. Hoe meer ie zuipt, hoe beter het is.

      Tank je nu 50 liter benzine voor 110 euro, gaat daarvan – mits je zeer zuinig rijdt – 75 euro weer verloren aan warmteverlies via het koelsysteem en de uitlaat. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde autobestuurder hier op zit te wachten als het ook vele malen beter kan.

      Op een liefhebber van een auto met brandstofmotor na natuurlijk. Daar valt ook niets tegen in te brengen natuurlijk!

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        25 februari 2022 om 19:05

        @steephh: syntetisch…reallly???

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          25 februari 2022 om 19:19

          @redbeams Oeps…. Dank voor uw scherp oog! Die ga ik voortaan niet meer verkeerd schrijven. :-)

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            25 februari 2022 om 21:36

            @steephh: Ach ja kon er ook wel om lachen vandaar really met 3x L 😅 en het is vrijdag dus laten we op de avond voor wat lekkers gaan…bij deze cheers 🍻

            Login om te reageren
            • steephh zegt

              25 februari 2022 om 21:38

              @redbeams Haha en zelfs die zag ik over het hoofd! Fantastisch plan! Cheers! 🍻

              Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        9 maart 2022 om 18:48

        EV’s zijn schoon, hahahaha laat mij niet lachen, de hoeveelheid co2 dat uitgestoot word om die klote accu bakken te produceren is ontiegelijk veel hoger dan een brandstof auto, en zal dat ook altijd blijven, om nog maar te zwijgen over hoe de energie voor het merendeel word opgewekt, is een brandstof auto nog altijd schoner, los van het feit dat het ontelbaar x beter rijd dan welke elektro bak dan ook (en ja heb in velen, niet 1 gereden waarvan ik denk rijdt lekker/leuk/fijn.

        Login om te reageren
  15. roadster zegt

    25 februari 2022 om 14:34

    @”In Nederland mogen er tot 2030 auto’s met een verbrandingsmotor verkocht worden, net als veel andere Europese landen. In 2035 is het voor alle Europese landen verboden, aldus de EU. ”

    De type goedkeuring is Europees geregeld. Zolang de EU ICE’s blijft goedkeuren, is ieder EU land verplicht ze toe te laten. Politici die anders beweren, kennen de Europese regels niet of houden de mensen voor de gek. Voor Nederland is het dus ook 2035, tenzij er voordien een Nexit komt.

    Login om te reageren
  16. HelldogBE zegt

    25 februari 2022 om 14:49

    Precies, binnen 15 jaar loopt er nog steeds een deel van de verbrandingsmotoren (benzine, diesel, PHEV) die vandaag verkocht worden. Wie stopt er je dan om een auto voor synthetische brandstof te kopen en alsnog benzine/diesel te tanken?

    Login om te reageren
  17. ericc zegt

    25 februari 2022 om 15:08

    Oef, hoef ik niet te verhuizen naar de USA maar naar buurland Duitsland is genoeg. Een optrekje zoeken in de buurt van de Nürburgring en leuke jaren tegenmoet gaan.
    Nu maar hopen dat Italië dit ook leest………
    En diegene die pro-EV zijn , ga naar een andere site. Je bent geen petrolhead!

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      25 februari 2022 om 20:39

      @ericc Verhuizen heeft geen zin. Vrijwel alle autoconstructeurs stoppen op termijn met brandstofmotoren. Al dan niet vanwege wetgeving en dat de markt hier om gaat vragen: EV’s prijzen de brandstofauto op basis van TCO nu al, maar in de toekomst zeker uit de markt. Op een niché (duur!) na zal er nog maar weinig ontwikkeld worden.

      Je mag een brandstofauto overigens gewoon blijven rijden. Dus hou je laatst gekochte brandstofauto mooi in ere, dan is het op termijn een mooi verzamelingen. Nergens voor nodig om te verhuizen dus.

      En voor zover ik weet is dit autoblog, niet brandstofautoblog. 😉 een mooie plaats voor zowel ICE auto’s als alle varianten EV’s.

      Login om te reageren
  18. krisp zegt

    25 februari 2022 om 15:15

    Synthetische brandstoffen vereisen…. elektriciteit. En verrassing, ze vereisen dusdanig veel elektriciteit dat je er 3x zo ver mee komt, wanneer je diezelfde hoeveelheid in een EV stopt. Dus hoezo ‘het is niet mogelijk’?

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      25 februari 2022 om 21:17

      De rol voor synthetische brandstoffen en waterstof zitten in de opslag van energie bij overschot.. te veel wind nu? We gooien het weg.. als heel Nederland straks vol ligt met panelen en vol staat met windmolens heb je op een zonnige winderige dag een groot probleem.. alleen vanuit die hoedanigheid kun je “goedkoop” produceren.. daarnaast is het mooi om in te zetten op “flexibele” bevs.

      Login om te reageren
  19. sabrerator zegt

    25 februari 2022 om 19:46

    Gewoon Neste My in je diesel gooien, rij je meteen fossielvrij.

    (Ik heb geen aandelen, ben er gewoon enthousiast over)

    Login om te reageren
  20. zjos zegt

    25 februari 2022 om 20:47

    Iedereen elektrisch is onmogelijk. De infra structuur is er niet op berekend en moeder natuur die al die grondstoffen moet leveren voor de elektrificatie van ons wagenpark en de rest ook niet.
    Autofabrikanten weten dat allang. Daarom al die experimenten met waterstof auto’s.
    En als het toch doorgezet wordt kan 80 % van autorijdend Nederland aju zeggen tegen een eigen auto want het is niet haalbaar en onbetaalbaar.

    Login om te reageren
  21. Al zegt

    26 februari 2022 om 19:00

    Het energieverlies door de batterijopslag is veel lager dan de energieverspilling die nodig is om ruwe aardolie om te zetten in benzine.

    Doe daar dan nog de militaire uitgaven bij die blijkbaar noodzakelijk zijn om de oliestroom te verzekeren….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North