• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 testdag 3: wat kunnen we verwachten vandaag?

Auteur: willeme, gepost 25 februari 2022 om 08:58 – 6 Reacties

F1 testdag 3

We zijn alweer bij de F1 testdag 3 van de seizoensopwarmer in Spanje. Dit is wat je moet weten.

Vanwege de inval van Rusland in Oekraïne verstomde het F1-nieuws zich een beetje. In principe volkomen terecht natuurlijk. De eerste werkdagen van twintig royaal betaalde Instagrammers zijn iets minder significant dan wat zich in Oekraïne afspeelt.

Echter, the show must go on. En dus wordt vandaag alsnog gewoon gereden, net als gisteren tijdens de F1 testdag 2. We zijn aanbelandt op de F1 testdag 3 op Circuit Barcelona-Catalunya. Het eerste nieuws dat vandaag is dat Haas de Russische kleuren heeft verwijderd van hun nieuwe VF-22.

Het programma van de F1 testdag 3:

Net als gisteren en eergisteren zijn er twee sessies:

Ochtendsessie: 09:00 – 13:00
Middagsessie: 14:00 – 18:00

F1 testdag 3

Welke coureurs rijden wanneer?

We hebben nu gelukkig wel roosters van de Ferrari- en Mercedes-coureurs te pakken gekregen. Zo als Autobloglezer @boriske terecht opmerkt, is er nog iets leuks vandaag. Vanmiddag wordt de baan namelijk natgespoten. Zo kunnen de teams erachter komen hoe de auto zich gedraagt onder natte omstandigheden.

Ochtendsessie F1 testdag 3

  • Max Verstappen
  • George Russell
  • Charles Leclerc
  • Lando Norris
  • Yuki Tsunoda
  • Fernando Alonso
  • Sebastian Vettel
  • Nicholas Latifi
  • Guanyu Zhou
  • Nikita Mazepin

Middagsessie F1 testdag 3

  • Sergio Pérez
  • Lewis Hamilton
  • Carlos Sainz
  • Daniel Ricciardo
  • Esteban Ocon
  • Pierre Gasly
  • Lance Stroll
  • Alexander Albon
  • Valtteri Bottas
  • Mick Schumacher

Waar moet ik nog meer op letten?

Let maar even op in de commentsecties bij alle internetartikelen: tijden zeggen niets! Dat klopt in principe, je kunt de tijden niet 1 op 1 overzetten voor de eerste kwalificatie. Echter, je kan wel zien welke teams het lekker doen. Tot nu maken McLaren en Ferrari een uitstekende indruk. Alfa Romeo, Haas en Williams hebben het tot nu toe vrij zwaar. Het is niet dat die drie teams enorm aan het sandbaggen zijn. Naast constante snelheid is betrouwbaarheid een groot issue. In principe wil je gewoon zo veel kilometers afleggen. Hoe meer er gereden wordt, hoe meer data een team vergaart en hoe beter een auto afgesteld kan worden. Dus die laatste paar tienden zeggen inderdaad niet zoveel, maar het aantal gereden wel degelijk.

Wat is Porpoising?

Interessant om op te letten specifiek voor deze testdag is hoe de teams omgaan met het zogenaamde ‘Porpoising’. We zullen het op een zeer beknopte manier uitleggen dat het eigenlijk de plank misslaat. Op het rechte stuk zie je de auto’s als hobbelpaard op en neer gaan. Dit komt door de vloer die zorgt voor ground effect.

Dankzij de lucht en de ruimte tussen bodem en asfalt wordt de F1-auto naar beneden gezogen. Als de F1-bolide echter te ver naar beneden is, is er geen lucht om aangezogen te worden en zal de auto weer stijgen. Dit zorgt ervoor dat er wel weer lucht onder de auto is en trekt de auto naar beneden. Het zal zeer interessant zijn om te zien hoe de teams het oplossen en op welke manier.

Waar kan ik de de F1 testdag 3 volgen?

Niet! Vanwege een afspraken met de Bahrein is dat nu niet mogelijk. Aanvankelijk zouden de wintertests op het Sakhir-circuit verreden worden. Dat gaat alsnog gebeuren, maar deze sessie sop Spanje zijn een soort pre-proloog c.q. pre-wintertests, als het ware. Dit is extra ingepland omdat de auto’s zo afwijkend zijn dit seizoen.

Wil je het volgen, zijn er diverse live-feeds. Zo kun je op Twitter voldoende vinden. Andere handige tip is de F1 Reddit pagina. Oh, en de live-feed van The Race is uitstekend. Uiteraard, als er interessante dingen gebeuren, zullen wij daar zeker melding van maken.

Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over het F1 seizoen 2022!

Ook interessant!

  • F1 testdag 2
    F1 testdag 2: wat kunnen we verwachten vandaag?
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

barcelona, Formule 1, Max Verstappen, Racing, spanje, test

Vorig bericht: « Russische kleuren verwijderd van Haas VF-22
Volgend bericht: Duitsland wil niet meedoen aan EV-gekte van EU, wil ICE houden »

Lees Interacties

Reacties

  1. boriske zegt

    25 februari 2022 om 09:37

    Misschien vermelden dat deze middag een natte sessie is? Het circuit wordt natgespoten om de regenbanden te testen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 februari 2022 om 09:54

      @boriske: zeker interessant om te vermelden. We hebben het in het artikel verwerkt met hoedtik ;-) Thanks!

      Login om te reageren
  2. Fr13ndlyGh0st zegt

    25 februari 2022 om 10:06

    Grappig om dat Porpoising te zien gebeuren, maar lijkt me verschrikkelijk om te voelen als je in de auto zit. Alpine lijkt het het beste onder controle te hebben, al schijnt het dat zij voor de goedkope oplossing hebben gekozen: gewoon met minder downforce rijden (aldus The Race).
    Ben ook heel benieuwd naar de werkelijke vorm van McLaren. Lando Norris kon in een interview op F1TV zijn gezicht amper strak houden toen hij gevraagd werd naar hun pace, en hij die probeerde te relativeren.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 februari 2022 om 10:29

      Ik had een filmpje gezien van Leclerc op het rechte stuk. Die wagen van hem ging behoorlijk op en neer. Je zou er bijna zeeziek van worden. Ik ben benieuwd hoe de teams dat weten aan te pakken.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        25 februari 2022 om 13:24

        @berlinetta: in de jaren 70 was het net zo door het groundeffect. Maar of dit kwam in de simulatie niet naar voren of er is nog geen oplossing voor. Aangezien er zoveel er last van hebben

        Login om te reageren
  3. mx5wijf zegt

    25 februari 2022 om 11:30

    Nog een leuk weetje; porpoising komt van porpoise, een zeezoogdier die bij het zwemmen steeds uit het water komt. In Nederland beter bekend als de bruinvis :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North