Of sla jij over en ga je braaf zoemen in een EV in plaats van stormen in een dikke getunede diesel?
Vanochtend werd er nog even een bommetje gedropt op de zelfontbrander. Nog niet eens zo heel erg lang geleden was diesel enkel en alleen voor de veelrijders. Ze waren niet vooruit te fikken, maakten herrie en stonken. Dankzij een paar belangrijke innovaties van voornamelijk Fiat (directe injectie, common rail) was een diesel ineens erg prettig.
Maar met name het dieselgate schandaal heeft ervoor gezorgd dat we extra snel afstand nemen van de zelfontbrander. Het is gewoon niet meer bon ton om een oliestoker te rijden. En een dikke getunede diesel dan? Kan dat dan nog wel?
Manhart MH7 400d
Als het aan Manhart wel, want dit is hun laatste projectje. De auto in kwestie is de Manhart MH7 400d. Normaal gesproken doet Manhart dikke SUV’s of een enkele sportwagen, maar voor nu hebben ze een grote diesel sedan. De basis van deze auto is de BMW 740d xDrive. Aan de fraaie neus te zien, is het niet een huidig (facelift)-model.
De 740d is standaard goed voor 320 pk en 680 Nm (op zich erg mooie cijfers), maar dankzij hybride turbo’s en een opnieuw geprogrammeerde ECU stijg het vermogen naar 405 pk en het koppel naar 790 Nm. Als je zo onfatsoenlijk bent om zo’n dikke getunede diesel te rijden, moet je wel het DPF erop laten. Dat is in dit geval ook zo. Vandaar dat behaalde waarden nog redelijk behoudend zijn.
Alpina tellers op dikke getunede diesel
Er is echter meer aangepast dan de motor. Zo is de G10 20 tot 30 millimeter verlaagd, door middel van aanpassing van de luchtvering. Uiteraard zijn er ook flinke velgen, 10×22 aan de voorkant en 11×22 aan de achterzijde. Voor liggen er 265/30 R22 banden op, achter zelfs 295/25 R22. Als kers in de appelmoes is er een koolstofvezel spoiler.
Als curryketchup op de anijshagel is er de onmiskenbare gouden striping. Ja, het is herkenbaar, maar nog steeds niet smaakvol. Daarbij is het ook een beetje geleend van de Dekoset van Alpina. Over Alpina gesproken, in het interieur zien we blauwe tellers met Alpina-opschrift. Dan heb je een dikke getunede diesel en dan maak je ook onterecht een Alpina-connotatie? Dat is wel heel vergezocht. Wie doet dat nou? Mocht jij je aangesproken voelen, is er goed nieuws. Alle onderdelen zijn per direct te bestellen bij Manhart.
Meer lezen? Deze 10 diesels hebben maatstaven gezet!
Dutchdriftking zegt
Deze auto bewijst maar weer dat het doodzonde is dat er geen Alpina D7 is. Gelukkig is de D5s er nog wel, ook geen straf.
kennone zegt
@dutchdriftking: zag de D5 2 dagen terug nog rijden in Duitsland. Dat is wel echt een plaatje hoor
Dutchdriftking zegt
@kennone: Inderdaad, een schitterende geniale auto. Wel in een beetje een knappe kleur natuurlijk, een zwarte op donkere wielen is niet helemaal mijn ding. Maar een Alpina D7 met diezelfde 6 pitter (of V8 diesel, nóg mooier) lijkt mij toch ook heel erg fijn.
sprankel zegt
Hoe de autoindustrie zelf de diesel begraven heeft. Als je het fossiele brandstof en CO2 gedeelte even negeert was het probleem bij diesel de Nox uitstoot. Technisch gezien is het geen enkel probleem om die Nox uitstoot te reduceren tot letterlijk 0 maar je hebt een complexe en dure uitlaatbehandeling nodig. Technieken als common rail geven een betere regeling van de motor = minder Nox maar er is altijd een rest hoeveelheid Nox in de uitlaat waar je niet anders kan behandelen.
Maar dat ging ten koste van hun winstmarges dus begonnen ze maar te foefelen. Nadat het schandaal uitkwam begon men te klagen dat de eisen te streng waren en werden de eisen nog aangepast ook, Euro 6 werd 6a, 6b, 6c, 6-d temp en 6d
Ondertussen bestaan ze wel degelijk, de laatste OM654 van Mercedes produceert 0,0 NOx, die zogenaamde strenge eisen waar je overal nog NOx mocht uitstoten zijn niet meer nodig want het is perfect mogelijk die uitstoot totaal te elimineren. Maar door eerst jaren lang te wenen, te liegen en te bedriegen is het resultaat dat de diesel al dood en begraven is met dank aan de premium Europese auto industrie die terloops ook nog de reputatie van dit continent te grabbel heeft gegooid.
lowlow zegt
Wat een schitterende en tevens volledig correcte analyse.
Wat ik nog kan toevoegen: Europa wordt steeds minder relevant. De grootste groeimarkten zitten ergens anders. Daar was diesel nooit populair (Amerikanen zijn wellicht niet ‘slim’ genoeg en zouden 1 op 2 keer verkeerd tanken), ondanks vele pogingen.
Het geld voor R&D bij de autoconstructeurs moet ergens naartoe gaan en dan kiezen de mannen in de grijze en witte jassen duidelijk voor de elektrificatie en het wisselgeld is om de benzinemotoren nog wat verder uit te pimpen.
Persoonlijk hoop ik dat waterstof doorontwikkeld blijft worden.
steephh zegt
Waterstof gaat echt niet gebeuren. Vrijwel elke fabrikant heeft de handen er vanaf getrokken. Logisch ook vanwege de hoge inefficiëntie, de enorme tanks die zéér veel plek in beslag nemen.
Wellicht zullen er nog wel wat FCEV’s gaan rijden, maar die zijn relatief onbetaalbaar, specifiek getarget op de mensen met extreme range anxiety of een afkeer voor batterij-elektrische voertuigen. En misschien dat ik dat zelfs nog erg positief inschat gezien er echt super veel ontwikkelingen zijn op batterij gebied.
Waterstof vulstation zullen er ook niet veel bijkomen, mede doordat deze absurde overheidssubsidies moeten ontvangen en zelfs dan nog niet rendabel kunnen zijn.
hanstadema zegt
@sprankel: in Duitsland heeft de dikke BMW (X5) diesel nog steeds een groen A label …
cloverleaf zegt
@sprankel: +99, eeuwig zonde!
hollow zegt
Mijn meer bescheiden 330d rijdt al jaren met 320pk en 690 NM
koppel. Geen DPF delete dus smoort niet als een malle.
VeniVidiVici zegt
Ik als veelrijder rij nog steeds gewoon diesel hoor, want met een EV past de laadpaal tijdsverspilling niet in m’n drukke agenda. En dat bon ton interesseert me geen hol 😂
SimonMc zegt
Je weet dat je je elektrische auto ’s nachts kan opladen, als je slaapt?
dawwg zegt
Je weet dat de meeste EVs bij lange na geen 500 snelweg KM/s per dag halen he ? En de modellen die het wel doen, zijn hartstikke duur …
steephh zegt
Lijkt me sterk dat @venividivici dagelijks 500 km woon/werk verkeer rijdt.
Ben je veel op pad voor de baas (>500km) dan kan je de weinige momenten waar je überhaupt aan een snellader zou staan mooi even gebruiken om de mails bij te werken / klantvragen uit te werken. Hoef je dat niet meer te doen wanneer je thuis komt.
Rijdt ie veel minder, dan hoeft ie niet eens te snelladen en is thuis laden genoeg. Ohja en langs het tankstation hoef je ook nooit meer. Scheelt weer wat omrijden voor zijn toch al zo dierbare tijd.
melkkoe zegt
Vooralsnog is een dikke 6 of 8-cilinder diesel met flinke brandstoftank het meest ideale om naar de wintersport te knallen. Je staat binnen 7 uur aan de skilift. Niet te veel drinken onderweg, want dan moet je plassen.
Ik kon het aantal NL’se bijtellingsridders met elektrogebakje van de de zaak die ik ingehaald heb, niet meer tellen.
Voor alle overige ritten volstaat een elektrische of benzine auto overigens wel. Zo eerlijk ben ik dan weer wel
Variomatic zegt
@melkkoe: haha, eens, heerlijk al die electrowaggies voorbij blaffen..
steephh zegt
Persoonlijk vond ik een carpool met twee collega’s met één Tesla Model S, twee jaar geleden wel relaxt. Keertje koffie drinken, keertje lunchen en een aflevering op netflix kijken op de infotainment tijdens het laden (3x). Je komt je tijd wel door, ook nog gezellig en je bent hooguit 2 uurtjes langer onderweg.
Een non-stop rit van 7 uur komt de verkeersveiligheid overigens ook niet echt ten goede. Als je de reis onderdeel maakt van je vakantie, dan is het ook niet meer nodig om zo blind met 180 die kant op te jagen.
Maar goed, het is maar wat je belangrijker vind: 2 uur besparen vs. verkeersveiligheid. Ieder zijn ding natuurlijk.
elemento zegt
550d of 750d nemen klaar. Je hoeft niet te tunen. Ik heb cls 350 tussen stap maar ga weer 550d nemen
lowlow zegt
Je weet toch dat ze die niet meer verkopen?
melcon zegt
Staan er toch zeker 3 te koop in Nederland ;-)
https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/bmw/#q:550d
Op mobile.de uiteraard “iets” meer, zul je nog wel een stukje bpm moeten aftikken maar een 550d kopen moet lukken.
Of bedoel je nieuw? Ja dat is wat lastiger, gelukkig verkopen ze nog wel een 540d die met 340 pk nauwelijks onderdoet voor de oude 550d met 380 pk. En het grootste pluspunt is dat op dit moment die afgrijselijke lelijke grote nieren er nog niet opzitten.
https://configure.bmw.de/de_DE/configure/G31/51AJ/FLZFI,P0C1M,S01CB,S01CE,S0230,S0255,S02PA,S02TB,S02VB,S02WT,S0302,S0423,S0428,S0456,S0494,S04ML,S04UR,S0508,S0534,S0548,S05AV,S0654,S06AC,S06AE,S06AK,S06C4,S06P1,S06U3,S06UX,S06WD,S0801,S0851,S0879,S08KA,S08R9,S08TF,S09QX?expanded=true
calimero zegt
bmw e46 320 cd cabrio met origineel 150 en getuned 200pk is genoeg pit voor mij. lekker veel km´s op een tank. dakkie open als het lekker weer is. Geen elektrische wagen die dat kan bieden.
lekkerlinksrijden zegt
Prive rij ik ongeveer 10k km per jaar op benzine, maar zakelijk lekker op diesel ongeveer 50k km. Ik ben aan het kijken voor een nieuwe bus en wederom op diesel
mark383 zegt
Ha @willeme, wat is er gebeurd met de dikste diesel van de autoblog garage, de E91? (sorry @nicolasr) Leeft ie nog? Krijgen we binnenkort nog een update?
nicolasr zegt
@mark383: fair enough! 😉
alpina007 zegt
Rijdt idd prima een “dikke” diesel (met DPF intact) :-) : 514pk, 985NM, uiteraard onbegrensd en 317km/uur.
Shaw zegt
Antwoord is ja. Dat ‘zoomen‘ stel ik liever nog even uit, laat ik graag aan andere goedmensen over
jaapies zegt
Ja hoor! Heerlijk. Ik zweer bij diesel voor de dagelijkse ‘lange’ afstanden. Geregeld 500 km of meer op een dag. Elektrisch lijkt me verschrikkelijk, paar keer hard doortrekken en je staat al weer op 50% Ik tank ongeveer om de 900 km en met 320 pk diesel gaat rijden gewoon moeiteloos. Ik zal huilen wanneer het feest van de zelfontbranders def afgelopen is…
steephh zegt
EV met >500 km range ook geen optie voor je? Kan je mooi thuis laden, ipv bijna elke dag huilen bij het afrekenen van een volle tank diesel.
melcon zegt
Absoluut, als vanaf mei de leasert eruit gaat (met wel 110 pk en 270 Nm diesel) ga ik over op een Laguna GT 2.0 Dci, standaard 180 pk/ 400 Nm, t.z.t. na een kuurtje 205 pk / 475 Nm. Leasen is niet interessant meer (auto’s zijn zo duur geworden dat je meer betaald voor minder) dus we laten het budget gewoon uit keren en gaan zelf wat rijden. Onder de streep hou ik dan ook nog meer kauwgomballen over aan het einde van de maand, enige nadeel is uiteraard dat je niet de zekerheden hebt van een leaseauto en er weer wat meer onderhoud zelf gedaan gaat worden. Dat laatste vind ik dan weer geen nadeel maar juist leuk!
petroldrinker zegt
“Durf jij nog te rijden in een dikke getunede diesel?” nou uiteraard, ik zou niet in een EV durven rijden, wil niet geassocieerd worden met de linkse groene brigade, uitstoten! lekkere V8-en!
steephh zegt
Zoals de waard is…… ;-)
Wat een drukte om je imago haha.
sabrerator zegt
Jazeker, heerlijk dieselen met de S-Type.
Vandaag nog 385km gedaan en morgen komen er weer 300 bij.
Hij heeft weliswaar een in al dit geweld miezerige 207pk en maar 435Nm, maar het wil nog best vooruit. Recent nog twee nieuwe EGRs erin laten zetten en hij kan er weer een tijd tegen. Staat nog geen 220.000km op de klok, dus er kan nog zeker anderhalf tot twee ton bij.