• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Echt waar: dit ding levert 408 pk

Auteur: willeme, gepost 3 september 2017 om 20:55 – 55 Reacties

Bosch E-Axle


Dat kan toch nooit?

Veel autofabrikanten zijn zich nu aan het voorbereiden op de IAA. Niet alleen zij, maar ook vele toeleveranciers. Deze toeleveranciers zijn bijzonder belangrijk. Veel onderdelen komen niet eens van de fabrikant zelf. Denk aan banden, elektronica, dashboards, ESP, airbags, infotainment, velgen, remmen of transmissies: heel veel wordt gefabriceerd door een toeleverancier. Een van de grootste namen in de business is Bosch. En zij hebben een nieuwtje voor de IAA: de e-Axle.

De e-Axle is, zoals de naam het al een beetje verklapt, een elektrische as. Maar het gaat wel even ietsjes verder dan dat. De e-Axle vervult diverse functies. De transmissie, elektronica en de motor zitten in één aandrijfmodule verwerkt. Zoals je kunt zien is het een zeer compacte module.

E-Axle

Mede daardoor kan het op bijna alle soorten auto’s worden toegepast. Denk aan plugin-hybrides, elektrische auto’s en reguliere hybrides. Bosch zèlf gaat er geen auto omheen bouwen. Het is een systeem dat autofabrikanten zelf kunnen gebruiken voor allerlei auto’s als bestelwagens, personenauto’s tot grote terreinwagens. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, vanwege die compacte afmetingen. Hierdoor kunnen fabrikanten die nogal achterlopen op het gebied van auto’s met een elektrische of hybride aandrijving, toch een dergelijke auto ontwikkelen.

Maar dan het leukste, de specs. De e-Axle gaat geleverd worden in allerlei verschillende gradaties qua vermogen. Bosch geeft alleen de minimale en maximale output prijs. Het minimale vermogen is 50 kW (zo’n 68 pk) en dat kan oplopen tot 300 kW (408 pk). Het koppel is zo mogelijk nog leuker, namelijk minimaal 1.000 Nm tot 6.000 Nm. Niet voldoende? Niet getreurd. Dit is namelijk het vermogen of koppel per as. Dus als je ook een e-Axle plaatst op de tweede as heb je de beschikking over 600 kW (808 pk) en 12.000 Nm. (via: Groen7)

Ook interessant!

  • Gecamoufleerde Renault Austral
    Gecamoufleerde Renault Austral is nu echt bijna af, echt waar.
  • Maken of kraken: Alpine A110 hybride met 400 pk
  • Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
    Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bosch, Elektrisch, Hybride, iaa-2017, plug-in, Techniek

Vorig bericht: « Wat als normale fabrikanten een supercar bouwen?
Volgend bericht: Deze originele Polo GTI heeft een kleurtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    3 september 2017 om 20:57

    12000nm.. daar laat je de aarde achteruit mee draaien.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      3 september 2017 om 21:03

      @Soulmaster: en de bandenboer lachen.

      Login om te reageren
    • marvin1608 zegt

      3 september 2017 om 21:16

      @soulmaster: Wat zal een vrachtwagen dan doen met de aarde?

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        3 september 2017 om 21:41

        @marvin1608: die hebben toch “maar” 2-3k nm?

        Login om te reageren
        • marvin1608 zegt

          3 september 2017 om 21:48

          @unknown32: Ja klopt maar dan heb je nog de versnellingsbakverhouding en de eindoverbrenging.

          Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      3 september 2017 om 21:54

      @Soulmaster: met dat aantal NM’s word het pikzwart voor je ogen bij acceleratie…geen grap. Vond de Brabus E 800 Rocket met ruim 1000 NM’s al overdreven bij volle acceleratie.

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        3 september 2017 om 22:09

        @cpp1: Nm op zichzelf zegt helemaal niets, de versnellingsbak in combinatie met motor dan weer wel. 6000 Nm betekent dat je 1 versnelling kan hebben en toch comfort.

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          3 september 2017 om 22:34

          @fernie: 6000 nm en 1 versnelling veel succes.

          Login om te reageren
          • fernie zegt

            3 september 2017 om 22:45

            @bmwfreak038: net zoals een tesla.. ;)?

            Login om te reageren
            • bmwfreak038 zegt

              3 september 2017 om 23:05

              @fernie: 6000 nm no way

              Login om te reageren
          • Gulli zegt

            4 september 2017 om 08:16

            @bmwfreak038: Koenigsegg Regera lukt het ook met minder nm’s. http://jalopnik.com/how-the-1-500-hp-koenigsegg-regera-hits-248-mph-without-1689181377

            Login om te reageren
  2. soundgarden zegt

    3 september 2017 om 20:59

    Heel slim. Kon wel eens een gat in de markt zijn dit. Damn germans

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      3 september 2017 om 22:13

      @soundgarden: Nu alleen nog de accu research/design/productie ook weer gewoon in Europa. Kom op Bosch, je kan het! Als we het heft in eigen hand houden is de kans het grootst dat we succesvol blijven.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        4 september 2017 om 09:43

        @vondick: Dat klinkt dan weer redelijk idealistisch. Maar het zou kunnen, als we wat minder snobistisch in Europa omgaan met de arbeid die er te verrichten valt.

        Login om te reageren
  3. marvin1608 zegt

    3 september 2017 om 20:59

    6000nm als de overbrengingsverhoudingen in de berekening meegenomen wordeb

    Login om te reageren
    • arthurh zegt

      3 september 2017 om 21:05

      @marvin1608: daar kun je wel vanuit gaan ja! Anders kun je iedere week langs de bandenboer XD

      Login om te reageren
  4. heidekonijn zegt

    3 september 2017 om 21:01

    Dus ipv motoren als de BMW m10, de Alfa Busso V6, Colombo V12 etc gaan we een toekomst tegemoet waar enkel nog het -gedeelde- chassis van de Fabrikant is. De eigenheid zal hem dus in de afstelling zitten, en wat styling. Beetje jammer wel.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      3 september 2017 om 21:53

      @heidekonijn: je iPhone of Samsung is anders ook niets anders dan een samenstelling van externe onderdelen.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        3 september 2017 om 23:01

        @jamesbond007: Kan voor telefoons sowieso niet erg warm lopen. Afgezien daarvan vind ik geen van de twee genoemde bedrijven echt sympathiek overkomen – laat staan passie genereren.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        5 september 2017 om 00:18

        @jamesbond007: Samsung is eigenlijk best wel een slecht voorbeeld. Het is degene die het meeste in eigen huis maakt. Scherm, processor, batterij, geheugen,…allemaal van Samsung. Hangt wel af van het model en in welk land het uitgebracht wordt, want dat durft zeer te verschillen.

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      3 september 2017 om 22:05

      @heidekonijn: ja ik denk dat je helaas gelijk hebt…als alles elektrisch is over paar jaar dan gaat het heel erg op elkaar lijken….alleen design , opties en afwerking zullen het verschil maken……geen leuk vooruitzicht

      Login om te reageren
    • mb10 zegt

      3 september 2017 om 22:52

      @heidekonijn: toyotisme heet zo iets. Daarbij gebeurt dit al jaren, bij sommige merken komt tot 80% van de onderdelen van toeleveranciers.

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      3 september 2017 om 22:57

      @heidekonijn: op dit moment is dat niet veel anders, auto’s zijn bijna compleet samengesteld uit onderdelen van toeleveranciers, vaak is alleen de motor nog eigen product, hoewel dat ook veel minder wordt en vaak wordt ingekocht bij de conculega..

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        3 september 2017 om 23:30

        @phevtreb: Weet ik, zat in de automotive. Het interieur van een Cadillac en het chassis van een Chrysler worden gemaakt door hetzelfde bedrijf in Zuid-Korea.
        Wat als een “Jeep/Alfa” krek dezelfde onderdelen gebruikt als een “BMW/Toyota”. Blijven we dan nog steeds enthousiast het ene “merk” over het andere kiezen?

        Login om te reageren
  5. ahs1979 zegt

    3 september 2017 om 21:03

    Of ruim 1600 pk en 24000 Nm als je elk wiel zo’n unit geeft! ?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      3 september 2017 om 21:09

      @ahs1979: ieder merk een hypercar!

      Login om te reageren
    • futse zegt

      3 september 2017 om 21:10

      @ahs1979: of 2400 pk en 36000 Nm als je ze in een AMG 6×6 Whatever inbouwt :-)

      Login om te reageren
  6. marinepower zegt

    3 september 2017 om 21:19

    Dit werd enkele dagen geleden door één van de reageerder aangehaald: Één of meerdere toeleveranciers kunnen ervoor gaan zorgen dat geen enkele autofabrikant de boot mist qua elektrificering.

    Login om te reageren
  7. maxie zegt

    3 september 2017 om 21:20

    Mercedes G-Klasse 6×6

    Login om te reageren
  8. volvoturbo zegt

    3 september 2017 om 21:21

    Afgezien van het koppel en vermogen. Hoe anders zou de toepassing dan zijn voor n elektrische auto, want die heeft geen versnellingen. Dan blijft t toch vooral n elektromotor?

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    3 september 2017 om 21:22

    En paar dagen geleden voorspelde iemand hier op Autoblog dat dit wel eens de toekomst zou kunnen zijn. Generieke motoren en daar u dan een autotje omheen bouwen. Weet niet meer wie maar die heeft een bosje gladiolen verdiend.

    Lijkt me helemaal leuk als je hiermee dinosaurus sap mobielen zou kunnen converteren naar elektrische wagels.

    Login om te reageren
  10. JanJansen zegt

    3 september 2017 om 21:27

    2 vragen:
    – wat kost zo’n unit?
    – voor hoeveel geld aan accu’s heb je nodig om er ook daadwerkelijk 408 pk uit te kunnen halen?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 september 2017 om 00:22

      @janjansen: Je vraag had beter geweest hoe groot de batterij moet zijn om dit langdurig te leveren. Een batterij van 10 kWh kan dit vermogen ook leveren, maar je hebt graag 100 kWh om dit lang genoeg te kunnen leveren.

      Login om te reageren
  11. stfu zegt

    3 september 2017 om 21:29

    Oftewel, want Tesla ook al zga heeft?

    Login om te reageren
  12. kobus1967 zegt

    3 september 2017 om 21:29

    Een Multipla opsnorren, een Tesla accupakket erin lepelen plus dit blokje en dan strepen trekken.

    Login om te reageren
  13. 2wheeler zegt

    3 september 2017 om 21:30

    Geweldige vondst! Ben heel benieuwd wat dit gaat brengen in de toekomst.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      3 september 2017 om 21:31

      @2wheeler: Als ze accu’s wat kleiner maken, kan dit ook leuk zijn voor een motor…

      Login om te reageren
  14. wimof zegt

    3 september 2017 om 21:30

    Net nog een artikel in de Belgische kranten ” Porsche raakt met hoge snelheid twee bomen” twee (2) doden.
    Met een 2 pk was het vermoedelijk ook gebeurd, maar niet door de snelheid.

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    3 september 2017 om 21:41

    Dit zou nog leuk kunnen worden als een retro-fit in een fossiel brandstof auto, brandstof motor er uit dit er in.
    een pakketje Solid-State accu’s in de kofferbak en gaan.

    Login om te reageren
    • roeldriesvink zegt

      3 september 2017 om 22:02

      @HZW: gaat zeker gebeuren.

      Login om te reageren
  16. dolledries zegt

    3 september 2017 om 21:44

    Zoals met de consumenten electronice.. het hart van de dvd speler, of de tv of wat dan ook komt van 1 of twee fabrikanten. Het spul er omheen maakt het ‘eigen’ … en dat gebeurt natuurlijk al met heel veel onderdelen, de automaat waarschijnlijk als meest in het oog springende .. en nu dan op het gebeid van aandrijving. Top,toch? Uiteindelijk goedkoper. En degene met echt verstand van de materie maakt het, niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden.

    Login om te reageren
  17. koekwaus zegt

    3 september 2017 om 21:45

    Waar kan ik ze bestellen? Prak ik er twee in mn Peugeot 106, accu’s daar waar nu het motorblok ligt

    Login om te reageren
  18. tarquesh zegt

    3 september 2017 om 21:48

    Mooie technologie.

    Dit is ook ideaal om Tesla voor te zijn.

    Check eens hoe ZF de hybride module voor de Porsche 918 ontwikkeld heeft, en hoe het werkt.

    Login om te reageren
  19. kaeser zegt

    3 september 2017 om 22:18

    Hmm dit zou inderdaad nog weleens het eea kunnen versnellen qua ontwikkeling. Compacte accu’s en neutrale energie opwekking moeten voldoende zijn voor een gouden toekomst. We gaan het zien.

    Login om te reageren
  20. rotterdam zegt

    3 september 2017 om 22:23

    Al die autofabrikanten met eigen motorenafdelingen. Gaat een grote impact geven

    Login om te reageren
  21. sidelo zegt

    3 september 2017 om 22:35

    Super gaaf, zo heb je elke auto straks elektrisch en met koppel :)
    Alleen hebben alle fabrikanten nog een grote achterstand op tesla dan en dat is de accu fabriek als je ziet dat Tesla 5 jaar nodig had samen met Panasonic om er een op te zetten. Hebben ze nog wel even voorsprong, of gaan de Europese fabrikanten bij Tesla de Accu’s inkopen… Ik geloof dat dat gerucht al gaat voor de Ipace. Past ook wel weer in dit verhaal Bosch power en tesla Energy.

    Login om te reageren
  22. laurensaz zegt

    3 september 2017 om 22:48

    Kan iemand mij uitleggen waarom een elektrische auto geen versnellingen heeft? Er zijn namelijk wel elektrische auto’s met versnellingen, zoals de rimac

    Login om te reageren
    • cthijs zegt

      3 september 2017 om 22:57

      @laurensaz: omdat een elektro motor zijn max vermogen vanaf stilstand levert is het niet slim om er dan nog een versnellingsbak aan te zetten

      Login om te reageren
    • jenzen zegt

      3 september 2017 om 23:12

      @laurensaz: https://www.youtube.com/watch?v=36H9BVeMYMI
      Deze man legt het wel duidelijk uit. Sowieso is zijn kanaal wel een aanrader trouwens.

      Login om te reageren
  23. vonklausenburg zegt

    3 september 2017 om 22:51

    Ook al zullen motoren misschien generiek zijn, door software en hardware-matige aanpassingen kan een zelfde motor heel anders aanvoelen in een Skoda dan in een Audi. De vraag is of de gemiddelde consument het erg gaat vinden. Die zoekt immers een goede deal en daarbij komt betrouwbaarheid boven vage termen die wij als liefhebber bezigen. Maar ook hierin: de industrie moet ontwikkelen, hoe graag we een V12 horen janken en brullen, we BMW’s met dikke diesels zien, verandering is nodig omdat ook de vraag op de markt verschuift. Het mobiliteitsvraagstuk is veel complexer dan alleen liefhebberij. Dus deze ontwikkeling is nodig en bijzonder interessant. Gaan we straks echt weer naar de tijd dan er kant-en-klare onderstellen geleverd gaan worden en de carrosserie weer apart gebouwd zal worden? Hoe gaan merken zich onderscheiden? Maar vooral: hoe zullen de prijzen veranderen? Dit nieuws geeft kansen, maar ook heel veel vragen. [nuance]

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      3 september 2017 om 23:43

      @vonklausenburg: Wat als over tien jaar – als een ander zwart excuusschaap wordt gezocht om de steeds hoger wordende belastingen te maskeren en het dit keer gaat om de (nu al bekende, maar dan op enorme schaal) gigantische vervuiling die batterijen met zich meebrengen – we weer helemaal teruggaan naar de verbrandingsmotor maar dan op waterstof. Zo’n beetje zoals de terugstap van kernenergie.
      Zou het dan te laat zijn en alle constructeurs gaan voor dezelfde Bosch motor?

      Login om te reageren
  24. saxoke zegt

    3 september 2017 om 23:30

    ne handige Harry bouwt da zelf in zn huidige in? zou wel leuk kunnen zijn …..

    Login om te reageren
  25. defl8 zegt

    4 september 2017 om 11:12

    Moet je je voorstellen: je koopt straks een mooi gebruikte C segmenter. Prima e-asje eronder. Echter, 150pk is toch wat saai en na 700.000km niet meer de jongste. Even kijken op de sloop, op 80% van de B, C of D segmenters zit een passende eAxle, 300.000 is niks voor een elektromotor. Je hoeft geen versnellingsbak, koeling, vacuumslangen, luchtinlaat en uitlaten om te schroeven, slechts wat kabels en de assen. Halve dag werk, 300pk variant uitzoeken en knallen maar!

    Login om te reageren
  26. 87sandyd zegt

    4 september 2017 om 14:43

    Lekker, 408pk x 2 in je bestelbus ;p

    Login om te reageren
  27. v6ti zegt

    4 september 2017 om 18:20

    De oplossing voor oldtimer rijders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North