• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een McLaren P1 GTR straatlegaal maken: waarom?

Auteur: Author, gepost 10 augustus 2015 om 15:53 – 17 Reacties

Een McLaren P1 GTR straatlegaal maken: waarom?


Meer pk’s is eigenlijk altijd beter en toch hebben we bij deze conversie zo onze vraagtekens.

De McLaren P1 is een beest van een auto, de P1 GTR is zo mogelijk nog beestachtiger. Waar het verschil tussen de twee mee te maken heeft? Precies, met alle features op de GTR-versie die dat ding juist niet straatlegaal maken! Denk geringere rijhoogte, slicks, een uitlaat met wat extra decibels en andere modificaties.

Toch hield ’t de Chileen in dit verhaal niet tegen om zijn babyblauwe GTR naar street specs terug te laten tunen (door Lanzante?), zodat de beste man nu met een pk of 1.000 op zondagochtend bij z’n schoonouders op bezoek kan.

Dat brengt ons wel meteen op een interessante vraag, want voor zover bekend was de P1 GTR alleen beschikbaar voor geluksvogels die al een gewone P1 in bezit of in bestelling hadden. Dat zou dus betekenen dat meneer nu twee van dergelijke kanjers in de garage heeft staan.

Overigens is het niks nieuws dat McLaren GTR-modellen straatlegaal worden gemaakt. Bij de F1 GTR gebeurde dat ook al, zie bijvoorbeeld het exemplaar van Nick Mason.

Foto via Instagram

Ook interessant!

  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • Koop de allereerste McLaren P1
  • Weet jij welke McLaren dit ook alweer is?
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, gtr, McLaren, P1, p1-gtr

Vorig bericht: « Deze miljoenenvilla heeft een zeer stealthy supercargarage
Volgend bericht: Alfa Romeo 4C Spider: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. moondustfocus zegt

    10 augustus 2015 om 15:55

    Waarom niet?

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    10 augustus 2015 om 15:55

    Misschien zonde, Misschien wel gewoon een hele dikke middelvinger naar iedereen en zijn moeder, die geen P1 heeft.

    Login om te reageren
    • thoisss zegt

      10 augustus 2015 om 17:40

      @dutchdriftking: Of juist een dikke middelvinger naar de eigenaren van een ‘gewone’ P1. Je moet het plebs toch voorblijven hè ?

      Login om te reageren
  3. ukbob zegt

    10 augustus 2015 om 16:04

    Als je de top van de top wil, dan is t best een slim idee..

    Verder stijgt deze versie natuurkijk nóg harder in waarde dan een ‘normale’
    P1, dus als ‘ie m zat is kan het ding voor een leuk prijsje weg!

    Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    10 augustus 2015 om 16:38

    lekker doen wat je wil..
    kan niemand over 10 jaar piepen dat er nog maar 200km op staat.

    Login om te reageren
  5. gitaarknul zegt

    10 augustus 2015 om 16:46

    ultieme trackday-car, dat wel

    Login om te reageren
  6. ds3thp zegt

    10 augustus 2015 om 16:53

    Ja, waarom niet, als er vraag naar is en er zijn mensen die zoveel geld willen en kunnen spenderen aan een auto, why not!

    Ben wel weer erg benieuwd wat dat voor het gewicht doet en of je niet net zo goed een GTR motor upgrade kunt doen bij een “normale” P1

    Login om te reageren
  7. philipf zegt

    10 augustus 2015 om 18:08

    Omdat het kan!

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      10 augustus 2015 om 19:21

      @philipf: Nou ik vindt het anders niet kunnen hoor.

      Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    10 augustus 2015 om 18:43

    Ik vind het zonde. Koop dan een voor op het circuit en een voor op de weg.

    Login om te reageren
  9. knipperlichtje zegt

    10 augustus 2015 om 20:12

    Babyblauw met zwart staat ‘m wel keigoed!

    Login om te reageren
  10. donaldduck555 zegt

    10 augustus 2015 om 21:01

    @clarkson vind ik ook,als je er al 1 kan kopen,kunje er ook 2 kopen…………………………….wellicht iets voor Perridon??

    Login om te reageren
  11. Svensson zegt

    11 augustus 2015 om 00:00

    Zal me niks verbazen als deze P1 GTR dezelfde eigenaar heeft als de Pagani Zonda 760 RS. Was ook een Chileen als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      11 augustus 2015 om 01:02

      @Svensson: Ik dacht hetzelfde!

      Login om te reageren
  12. Vincegail zegt

    11 augustus 2015 om 01:08

    Op Pistonheads loopt de thread “Flemke – is this your McLaren” al een eeuwigheid en is ondertussen toe aan z’n 5e volume! In deze thread stellen forumleden Flemke de oren van z’n hoofd over z’n McLaren F1 en sinds kort ook z’n McLaren P1. Flemke neemt de tijd en de moeite om elke vraag, hoe onnozel ook, te beantwoorden. Aangezien niemand hier op dit forum een F1 en een P1 bezit, en Flemke wel, en dus ietwat meer kennis ter zake heeft, zal ik hier zijn antwoord copy-pasten op de vraag wat ie vindt van een eventuele conversie van de GTR tot een straatlegale auto:

    Flemke says:

    “It has never been clear to me what the point of that conversion would be.

    think it’s different from the F1 road car/GTR situation.

    First, many if not all of the F1 GTR conversions were done by guys who did not have F1 road cars. The road cars have gone through periods when none was for sale, so if you wanted an F1 to drive on the road you had to buy a GTR and convert it.

    Next, one might have wanted an F1 road car that looked like a racing car, which would lead one to take a GTR and run it with its genuine historic livery. That would be a lot better than slapping a livery on a road car in order to pretend it had raced.

    Also, there were some people who wanted a GTR in order to make it look like an LM, which have almost always been impossible to buy, and that was the motivation for their conversions of GTRs that included the “Papaya” paint.

    Furthermore, for most of their life the F1 GTRs have cost buyers a meaningful amount less than the road cars did; buying a GTR was a less expensive way to become an F1 owner.
    I appreciate that in the last couple of years there has been a movement to talk up the values of GTRs, a movement which I am told has been promulgated by a car dealer who by coincidence happens to own a GTR (surprise!), on the questionable logic that the GTRs have racing provenance. I agree that they have racing history (as in, most of them have been thrashed and crashed), but – apart from the Le Mans winner which has a very special history – how many people care that a car may have won a round of the BPR Series? Is that bit of historical trivia in itself worth millions of dollars? It wouldn’t be to me!

    The next thing to consider is that the F1 GTRs (apart from long-tails) were designed as road cars and themselves “converted” into racing cars in the first place. Crucially, the chassis pick-up points, which one could not alter, were the correct height for a road car, not for a racing car. By converting a GTR to a road car, one was, so to speak, correcting a fundamental shortcoming in the GTRs.

    I am not saying that the F1 GTR made a good road car. They are fantastic to drive, but the unbearable noise, absence of a/c, inappropriate instrumentation, and compromised steering lock mean that, much more than the F1 road car, the converted GTR is good for only brief blasts on carefully selected roads.

    Although the F1 GTR is not a “good” road car, one can see the logic in converting one into a road car.

    The P1 GTR is quite different.

    First, there are already “enough” P1 road cars available. Indeed, if you bought a P1 GTR you already owned a P1 road car. The motive for converting a P1 GTR to road car could not have been because that was your only route to obtaining a P1 for the road.

    Second, in contrast to the F1 GTR, the P1 GTR has been optimised for the track. Ride height and suspension geometry, for example, are too low (both practically and legally) for public road use. By doing the conversion, one would be making the car less good, as opposed to improving it by taking it back to where it was designed to be.

    Third, when you pay your £2m for the P1 GTR, you are not getting twice as much car for your money. A lot of that extra cost (over the road car) is going to the track day programme, receiving bespoke instruction from McLaren, spending time in the factory simulator, etc.
    By doing a road car conversion, you are making the car less suited to the end for which you have just paid the £1m premium.

    Fourth, I would ask, “What exactly about the P1 road car would one make better for road use?” The only thing that I would like to see is for them to have got rid of the electric stuff, but that – the primary opportunity for weight savings – is still present in the GTR. Yes, the P1 GTR weighs a bit less, but that is largely owing to lack of a/c, lack of information/sound system – stuff that most people actually want in a road car.

    The P1 GTR has no racing “provenance” of any kind, of course, and one expects that it never will.

    Is the point of converting a P1 GTR for road use to make it faster on the road? That would make no sense whatsoever. One is literally unable to utilise even half of the P1 road car’s capability on the road, so why would you possibly want more?

    Is it to make the P1 more of a “driver’s car”? One might aspire to that, but Chris Goodwin and the team made a huge effort to produce a great driver’s car in the road car. I believe that the major feedback systems in the road car are the same in the GTR; it is not clear what is to be gained in terms of driver enjoyment by taking a GTR and converting it.

    That leaves me with what I think is the primary motivation one might have for converting a P1 GTR for road use: appearance.

    Yes, the GTR, as designed, looks better than the road car does. That GTR rear wing is great. (I am assuming that in its standard form that wing will pass SVA, although I am aware of no other road-legal car with rear wing endplates that stick out so far.) Although I own some cars with rear wings, I always feel a bit embarrassed when I drive them, as fixed wings sprouting up from the rear deck of a road car always seem so pretentious. This is one of the reasons why I never went for the HDK on my F1, although it a pure design sense I accept that it looks pretty good.

    How the GTR will look after conversion, with a higher ride height and bigger gaps between the tyres and the wheel arches, will be another matter. There is no way that lifting the P1 GTR, which must be done for road use, will not detract from the GTR’s mean, purposeful look.

    The P1 and P1 GTR were essentially parallel projects: one for the road, as best as McLaren could do it, and one for the track. To take McLaren’s best effort for the track and attempt to transmogrify it into something better than the factory’s best effort for the road seems a bit of a fool’s errand. By doing that conversion, in a single stroke one would be spending a lot of money to create a less-good road car and a less-good track car.”

    Login om te reageren
    • Marijn90 zegt

      11 augustus 2015 om 12:46

      @Vincegail: goed verhaal! Lekker kort ook..

      Login om te reageren
  13. shicomm zegt

    11 augustus 2015 om 22:51

    Als fabrikanten het zelf doen zijn de prijzen meestal helemaal idioot hoog ( denk aan de maserati MC corse ) en ze kunnen later mogelijk voor nog hogere prijzen weg.
    “eigen” conversies kunnen mogelijk ook bezopen veel geld opleveren.

    Ik betwijfel dat dit een investering is geweest om er een hogere eindprijs uit te halen als ie in de verkoop gaat ( aangezien de beste man al een reguliere P1 heeft ) maar wellicht is het toch een prestige ding ?
    Om de 1e te zijn die zo’n conversie heeft staan ?

    Ik moet meteen aan de Zonda R denken… ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North