• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS

Auteur: RubenPriest, gepost 15 mei 2025 om 16:58 – 6 Reacties

Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS

Wat kunnen we verwachten van de nieuwe Porsche 911 992 GT2 RS?

We hebben zo’n beetje alle varianten van de 911 wel gehad met de 992. Met een aantal speciale edities die ik niet meer op één hand kan tellen. Maar het is nog steeds wachten op de daddy, de koning, de absolute eindbaas in vorm van de 992 GT2 RS.

Het is akelig stil bij Porsche, al jaren werkt het merk uit Stuttgart aan dit hete topmodel. Er zijn door de jaren heen legio spyshots genomen van testexemplaren. Maar wat ze daar precies uitspoken, dat weet Porsche alleen zelf. Autocar blikt vooruit op de nieuwe 992 GT2 RS, zodat je een idee krijgt wat je kunt verwachten.

De vijfde generatie van de hardcore 911 belooft de meest extreme en technisch geavanceerde versie ooit te worden. In 2026 staat de auto waarschijnlijk bij de dealers, maar nu al zijn de verwachtingen torenhoog.

De nieuwe top-911 krijgt een krachtig hybridesysteem op basis van de 911 GTS T-Hybrid, maar dan met veel meer vermogen en circuitgericht karakter. In de GTS waren we al fijn van de aandrijflijn, met de GT2 RS kan dit alleen maar vuurwerk betekenen.

De aandrijflijn bestaat uit een zwaar aangepaste twin-turbo zescilinder boxermotor, gecombineerd met een krachtige elektromotor. De exacte specificaties zijn nog geheim, maar er wordt gesproken over een systeemvermogen van minstens 750 pk. Porsche moet de balans zien te vinden tussen wat technisch mogelijk is en wat ook nog heel blijft op de lange termijn.

De verwachtingen:

  • Motor: twin-turbo zescilinder boxermotor + elektromotor
  • Verwacht vermogen: minstens 750 pk
  • Koppel: meer dan 800 Nm
  • Gewicht: tussen de 1.500 en 1.600 kg (?)
  • Aandrijving: achterwielaandrijving
  • Productiestart: 2026
  • Verkoopprijs: Mik op meer dan € 400.000 inclusief opties, BTW en BPM in Nederland

Looks

Het uiterlijk is misschien nog wel het makkelijkste te raden. Een mix van GT3 RS en een Turbo. Net als we met de vorige generatie zagen. Elke carrosseriedeel, behalve de portieren, zullen uniek ontworpen worden voor de GT2 RS. Aan de voorzijde kun je een nieuwe bumper verwachten, met meer koelopeningen om koude lucht aan te zuigen..

Achterop een dikke vette vaste vleugel gemonteerd. Ook zou Porsche iets met het uitlaatsysteem willen doen. Patentaanvragen wijzen op mogelijke aerodynamische functies. Denk aan een combinatie van demper en diffuser in één unit. Een technisch hoogstandje, wat je van een merk als Porsche mag verwachten.

Nürburgring: eerherstel in zicht?

Geen GT2 RS zonder rondetijd op de Nordschleife. De vorige generatie wist met hulp van Manthey Racing een indrukwekkende 6:43 neer te zetten. Toch staat de lat nu hoger: de Mercedes-AMG One houdt met 6:29 de kroon vast. Porsche wil dat record natuurlijk terugpakken met de nieuwe 992 GT2 RS.

De nieuwe Porsche 911 GT2 RS lijkt alles in huis te hebben om opnieuw een legende te worden. De stap naar hybride techniek is spannend, maar Porsche kennende betekent dit niets minder dan een revolutie. Kom maar door!

Fotocredit: spotcrewda via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Video: het geluid van de Porsche 992 GT2 RS
    Video: het geluid van de Porsche 992 GT2 RS
  • Porsche 992.2 GT2 RS komt eraan: dit wordt de hoge prijs!
  • Wat krijgen we nou? Een 992 GT3 RS Cabrio?
  • Gespot - De nieuwe Porsche 992 Esteee

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Porsche

Vorig bericht: « Ford Focus MK4 2018 – heden occasion aankoopadvies
Volgend bericht: Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. iphonistvongates zegt

    15 mei 2025 om 18:29

    Wanneer heeft Franz Hermann weer een vrije dag in zijn drukke agenda om z’n eigen record in de Ferrari 296 GT3 FXX EVO Nuevo uit te gummen in de boeken? Game On!

    Login om te reageren
  2. HZW zegt

    15 mei 2025 om 21:07

    Waarom een Down-Grade achterspoiler, t.a.v. de GT3 RS. ??

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 mei 2025 om 21:46

      Misschien kiezen ze nu meer voor go dan voor show? Zo’n enorme spoiler is toch ook een luchtrem.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    15 mei 2025 om 21:46

    Heeft de wagen op de foto geen achterruit?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      15 mei 2025 om 22:20

      Neem aan, dat-ie net als de GT3 RS van die generatie een lexaan achterruit heeft. Die zijn overigens niet perse helderder dan een glazen achterruit. Dus waarom het op deze foto lijkt alsof er geen achterruit in de wagen zit is mij ook niet helemaal duidelijk 🤔

      Login om te reageren
    • Lars zegt

      16 mei 2025 om 09:05

      Polarisatiefilter op de camera

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North