
We kijken al lang uit naar de Porsche 992.2 GT2 RS en we weten nu wat zijn prijs zal zijn.
Dacht je dat de 992 GT3 RS het toppunt van deze 911-generatie is? Laat Porsche niet lachen. De RS-divisie is al enkele jaren bezig met een nog heftiger Elfje. Dit moet de nieuwe 911 GT2 RS worden. Aangezien we al weten dat de aandrijflijn hybride zal zijn, voegen we hem bij de 992.2-generatie.
De volgende GT2 RS moet net als zijn voorganger de sterkste en agressiefste 911-versie worden. Bij de vorige generatie deed deze uitvoering dat met een 3.8-liter twinturbo boxermotor die 700 pk en 750 Nm produceerde. Daarmee was en is het nog steeds de krachtigste 911 ooit. Volgens de geruchten zou de 992.2 daar nog eens 150 pk bovenop doen voor een systeemvermogen van 850 pk! Daar moet de GT3 RS met 525 pk even van slikken.
De prijs van de Porsche 992.2 GT2 RS
De nieuwste informatie over de volgende race-911 viste The Supercar Blog op. Zij vonden een advertentie op mobile.de waarin een reserveringsplek voor de 992 GT2 RS werd aangeboden. Helemaal waterdicht is het nieuws dus niet. Als we de bron mogen geloven, krijgt de Porsche 992.2 GT2 RS een prijs van € 450.000 inclusief Duitse belastingen.
Om je een beeld te geven: de GT3 RS begint in Duitsland inclusief diezelfde belastingen bij € 248.157. Mocht de GT2 RS ook hier ongeveer twee ton duurder zijn dan de GT3 RS, dan gaat het prijskaartje in Nederland over de € 550.000. De GT3 RS kost hier namelijk € 364.800. Wie liever vergelijkt met de vorige GT2 RS: die ging bij zijn lancering in 2017 voor tenminste € 354.300. Neem je inflatie mee in je berekening, dan zou de 991 GT2 RS vandaag de dag bijna € 460.000 kosten. Als je het zo bekijkt, is de prijs dus helemaal niet zo gek.
Wat weten we nog meer over de 992.2 GT2 RS?
Volgens de aanbieding wordt de 911 op 1 juni 2026 geleverd. Als dat klopt dan zal de aankondiging ergens tegen het einde van dit jaar of het begin van volgend jaar plaatsvinden. Daarnaast zien we dat de 911 een PDK-automaat krijgt. Wat we al wisten, is dat je straks van achter het stuur, het camber van de wielen kunt verstellen. Bij een bocht schroef je wat camber bij voor meer grip en op het rechte stuk schroef je weer terug voor meer topsnelheid.
Tevens zijn er al wat video’s te vinden van een GT3 RS-testauto. Daarvan wordt gezegd dat ie de GT2 RS-motor met zich meedraagt. Dikke kans dat de GT2 RS wat hybride spulletjes leent van de hybride aandrijflijn uit de GTS. Heb je niet genoeg geduld om te wachten op de 992.2 GT2 RS? Dan komt dit nu het dichtste in de buurt.





Die “poor man” Ferrari’s worden zo langzamerhand nog duurder dan echte Ferrari’s, Porsche prijst zich volledig uit de markt bij het uitmelken van de zoveel miljoenste 911. Voor dat geld wil je toch een exclusieve auto en niet een opgevoerde platgeslagen kever, die er vrijwel net zo uitziet als een oude met een opgeplakte vleugel.
Porsche prijst zich volledig uit de markt? Dat zou betekenen dat ze weinig verkopen. Het tegenovergestelde is waar, dus wat is je punt?
Is na dit jaar ook voorbij. Die zullen hun strategie flink om moeten gooien, net als alle andere sportwagenbouwers (simpelweg minder produceren en met minder genoegen nemen, anders gaat je merk kapot, kijk maar naar McLaren, Maserati en Ferrari).
Nou zoveel nieuwe 911’s zie ik niet in NL, misschien dat ze elders beter verkopen, in Duitsland zijn ze veel goedkoper, maar ook daar zie je er zelden 1 (ik kom er regelmatig).
De meeste Nederlanders zijn nogal conservatief en kopen als ze eindelijk flink wat geld hebben,een auto wat de meeste mensen ook hebben, dus een “degelijke” saaie Duitser, zoals een zwarte of grijze BMW, Audi of Porsche. Vandaar dat zo’n 911 hier vaker gekocht wordt dan een Italiaanse of Engelse sportwagen.
Ik weet niet waar je heen gaat in Duitsland maar ik zit daar best wel vaak en kom ze ook vaker tegen. Rondom de Nurburging wordt je dood gegooid met de GT3RS’en ( en andere ) als ik daar ben. Dit soort wagens zie je meer bij de liefhebbers dan een youtuber die er totaal niet mee kan rijden. Wagens die het beste rijden in hun eigen element gaat moeilijk hier in NL en denk dat de GT2RS al heel snel uitverkocht zal zijn net zoals hun GT3 broertjes.
En duurder dan een Ferrari kan wel kloppen maar ook veel meer betere techniek waardoor een Ferrari op circuits een stuk langzamer zijn.
De GT3’s zijn toch niet beperkt verkrijgbaar?
Prijsverschil met Duitsland wellicht beperkt? Doordat het een hybride is?
Als die aanzienlijk minder verbruikt…dat is de vraag.
Het is allang bekend dat de nieuwe GT2 RS de zelfde 48v T-Hybrid aandrijving krijgt als de GTS, alleen dan in Bi-Turbo configuratie, verder wordt de rest van de auto een doorontwikkeling van de GT3 RS, met het zelfde Aero pack.
Grandmasterb :
Een ferrari koop je voor de looks en porsche om snel en vooral zorgeloos mee te rijden !!!