Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?

Auteur: , 75 Reacties

Ingetogen chique, maar wel een dikke twaalfcilinder onder de kap.

De VW Phaeton gaat niet de boeken in als de gehoopte kaskraker. CEO’s en anderen met genoeg geld kozen in deze (prijs)klasse liever voor iets met een logo dat bij de prijs paste. Denk Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klasse, Lexus LS, Maserati Quattroporte en ga zo maar door.

Toch betekent dat niet dat de Phaeton een slechte auto was. Aan vrijwel alle krankzinnige eisen van Ferdinand Piëch werd voldaan. Piëch was van plan om de andere dikke Duitsers een flinke tik op de neus te verkopen en deed dat door bizarre eisen te stellen aan de Phaeton.

Desalniettemin verkocht Volkswagen in totaal zo’n 360 Phaetons in Nederland en ga er maar van uit dat het merendeel geen W12 met 420 pk onder de kap had liggen. Daarmee doet deze occasion de standaardsprint in 6 tellen, de top is afgeregeld op 250 km/u.

Verder staat de teller op nog geen 150.000 kilometer en bedroeg de nieuwprijs maar liefst 169.767 euro. Nu mag je ‘m voor 17.950 euro meenemen. Nog steeds een hoop geld voor een auto uit 2004. Je komt onderweg echter helemaal niks tekort.



75 reacties

Ah, de Phaeton. Een dijk van een auto die voor nog veel minder dan 17k te vinden is, heb ze in de loop van de tijd al gezien vanaf 3-4k (zie ook Duitsland). Maybe one day dat ik de lasten van dat apparaat aandurf, voorlopig hou ik het bij dagdromen.
@pjjmv: ik heb er al eens een verkocht voor net geen 4K en die was best goed. Het kan dus wel
Wat een dikke bak… Tijdloos model, zeker in vergelijking met de concurrentie uit die periode.
@matter: de A8 uit die periode is ook erg mooi in tegenstelling tot de 7-serie van toen
@matter: Op dat vlak legt hij het toch wel stevig af tegen de Jaguar XJ X350!
@fiestacruizer: Ben ik het niet mee eens. Als je ze nu naast elkaar zet komt de Jag echt oubollig over.
Hij is wel erg mooi hoor. Prachtig uitgevoerd met de juiste kleur en juiste velgen. Het interieur met dito bekleding vind ik ook erg fraai. Ik ben nooit liefhebber geweest van het merk VW maar dit ding heb ik altijd fraai gevonden.
@viezefreddyw: helemaal mee eens, zoals ‘ie er hier bij staat wel echt bijzonder fraai
@viezefreddyw: ik ook, dit is een hele chique auto! Goede kleuren en staat mooi op de wielen. Ik vind een Pheaton erg mooi!
@viezefreddyw: zo weet ik nog de eerste keer dat ik er een zag, voor me bij het stoplicht. Ik zat de strakke lijnen van de achterklep te bekijken en hoe ontzettend groot de auto eigenlijk was. Opeens ging de achterklep open?! Daarna het portier aan de bestuurderskant en kwam er een man vlug uit gekropen holde op een drafje naar de achterklep (duurde ff voor hij er was) en drukte op het knopje om hem weer te sluiten :P Zat natuurlijk alle knopjes op zijn dashboard in te drukken
Dat noemt men nog eens afschrijving
@mrrallycross: Ieder jaar een hele VW UP afschrijven is inderdaad best prijzig.
Die A8 al gezien op de site van dezelfde aanbieder!? Die goeie ouwe tijd…
@tuuff: inderdaad, over tijdloos gesproken! D3 is nog mooier, maar de Phaeton of de D2, ik zou het wel weten!
Ook onderweg zal ik toch echt geld tekort komen hoor. Alleen al de peut is genoeg voor mijn persoonlijke faillissement.
Fraaie ingetogen auto, en een erg net exemplaar zo te zien. Wel is na de facelift het interieur er een stuk op vooruitgegaan, met name de middenconsole voor en achter. Dat schermpje van de aircobediening achterin zou zo uit een TI-84 kunnen komen.
Front van de pre-facelift vind ik dan wel weer mooier. Keuzes, keuzes…
@123bat: Ik zou zelf voor de facelift gaan. Dan heb je ook een recenter infotainmentsysteem.
Helaas, gaat ‘m niet worden met drie kinderen.
@robtwo: vrouw thuis laten.
@robtwo: moet je even verder zoeken. De pheaton is ook als 5 zitter geleverd
@ko4n: hij bedoelt dat kindertjes veel kosten, waardoor zo’n auto dus onbetaalbaar is daarnaast
Erg gaaf, maar die multimedia is wel echt te verouderd. Met een nieuw navigatiesysteem lijkt het me nog wel wat! Anders heb je het gevoel in een oude auto te zitten (wat het ook is) met alle bijbehorende ongemakken, terwijl het uiterlijk er nog best fris uit ziet en het nog steeds een auto van 18k is.
@jobberns: in latere jaren is heel het infotainment vervangen door courantere spullen.
@jobberns: yep vind ik ook
Ik zou eerder voor de V6 diesel gaan. Ideale reisauto. Deze W12 lijkt me iets te duur. De V10 diesel is ook leuk, maar niet het beste blok van VW.
Wat loopt de C-stijl raar af, was me nog nooit opgevallen. Kan iemand er een Hofmeister knik in photoshoppen?
Prachtige kleurstelling! Deze auto is onderschat, volgens VAG insiders beter dan een Audi A8.
Het blijft een mooie verschijning maar door de onderhoudskosten geen ideale daily lijkt me
Erg mooi apparaat, neusje van de zalm, maar toch, zelfs op iets meer dan 10% van de nieuwprijs zou ik het er nog niet aan uitgeven. Piëchs prestigeproject, maar deze auto heeft VW geen cent opgeleverd.
Als particulier, mits je de hoge rijkosten aankan, lijkt me dit wel een van de meest fijne ‘bereikbare’ auto’s. Lage aanschafprijs en je rijdt net zo luxe rond als iemand in een Bentley. Het lijkt mij in ieder geval immens voldoenend om in Duitsland over de Autobahn te cruisen in je super-deluxe sloep van nog geen 20.000 knaken.

En als je genoeg geld kan uitgeven om zo’n ding te rijden dan kan je ook nog wel een leuke sportievere auto voor het weekend betalen. Heb je gewoon een soort cheapskate droomgarage.
Heb er een keer mee gereden.. totaal niet van onder de indruk de gemiddelde BMW rijdt leuker.
Afgaande op de titel had ik gehoopt op een kostenplaatje om zoiets rijdend te houden/te gebruiken.
@maranello: x2. Ben ik ook benieuwd naar.
@maranello: een VW Feton met ’n W12, wa kos da? Typ, typ, typ, platjes erbij. Finito !
@maranello: Dit vraagt naar een nieuw artikel waar enkel @willeme op antwoord kan geven
Een Bentley Continental met een carrosserie van een Passat. Eigenlijk een soort hele dure Alfa Arna. Maar zo’n W12 is toch wel errug lekker…
Tja, en hoe snel ben je nog eens 17K kwijt aan de boel rijdende houden?

Want zo’n W12, leuke techniek, maar zo’n Audi Q7 met W12 staat toch ook vaker bij de garage dan dat ie rijdt?
Met een iets normalere motor zal het waarschijnlijk een stuk behapbaarder zijn. En betrouwbaarder.

In dit hogere segment had je natuurlijk ook een Lexus LS600h, die ook 4wd had en zelfs nog tikkeltje sneller op de 100km/u zat dan deze W12 (5.5 sec versus 6 seconden)
@fanboy: Ik denk dat je in de war bent met de Q7 v12 tdi, met een W12 is de Q7 niet geleverd, voor zover ik weet. Los daarvan ga je evengoed veel geld kwijt zijn aan het onderhoud van deze, o zo mooie, sloep
@ck92: Ok, mijn fout.

Zo mooi vind ik hem trouwens niet, maar ik begrijp dat de VW fans hiervan enthousiast raken.

Er zijn wel stijl elementen van teruggekomen op de nieuwe Passat.
@fanboy: Oh ik zou niet snel zeggen dat ik fan ben van VW, maar ik hou wel van grote, klassieke sedan zonder overbodige lijnen. de meer betaalbare VW’s vind ik juist weer saai
Zoals Huub Stapel ooit eens zei in het programma Stapel Op Auto’s: “Deze auto kost € 144.000,- is werkelijk waar prachtig en kan er dan ook niks over zeggen. Maar tja het blijft u raadt het al, een Volkswagen”.

Ik krijg zo gauw geen filmpje gevonden, maar het was in die strekking.
@jack_abarth: Haha, hij riep maar al te graag dat ‘ie een soort Bentley had gekocht. Ondertussen nam ‘ie een stokoude Phaeton (met V6 diesel) over van J. van Gelder.
Ik ben een beetje bang voor de onderhoudskosten, anders zou de V8 versie een serieuze optie zijn.
In 2011 gingen ze al weg voor €13k.
Dit zijn van die auto’s die nooit wachten voor een zebrapad.
@esprit84: nee duh, weet je wat het aan brandstof kost als je weer op moet trekken. Altijd blijven rollen 😀
@hfdude: ah, ekte nederlandse gieren dus
Ik heb eens gekeken wat het in Vlaanderen kost om deze auto in te schrijven.
Een belasting op inverkeerstelling van 5254,43 euro (Gelukkig maar eenmalig)
Maar de jaarlijkse taks maakt het gewoon onbetaalbaar: 4682,3 euro per jaar.
Als je er 3 jaar mee rijd in Belgie mag je al meer dan de aankoopprijs aan vadertje staat afdragen om de bodemloze put te helpen vullen.
Toch maar aardgas inleggen, dan is het beide 0 euro, dan kan ik het misschien overwegen.
@schaap: hoeveel kost zo’n aardgas conversie eigenlijk?
@schaap: aardgas maakt m interessant. niemand zegt ook dat je werkelijk die installatie moet gebruiken.
Toekomstige klassieker, deze W12. Warm en droog parkeren, af en toen een rondje mee rijden. Zou me niet verbazen als je er winst op maakt.
Een Volkswagen met 12 cilinder. Volgens mij is het dan geen VOLKswagen meer
@Alfarobert: ik snap hem niet
@banaan7: hij vindt dat volkswagens gratis uitgedeeld moeten worden aan het volk (alfarobert maakt tevens deel uit van het kleine resterende pvda stemmertjes)
@lekkaah: nutteloze reactie kerel, hij merkt alleen op dat een volkswagenbadge op deze sloep een vreemde keuze is gezien de historie en het imago van dit merk –> goedkope, degelijke, rationeel verantwoorde auto’s voor de gewone man.
He een mooie VW, dat zie je niet vaak. Klasse auto zonder pooier/porno gehalte. sehr schon.
V6 diesel met iets hogere km stand en die haal je voor een paar duizend euro op.
Stel je koopt een nieuwe up voor 10-12k, of een pheaton voor 7-8k. Dan kun je dus voor 3 a 4k aan (extra duurder) onderhoud, brandstof en belasting uitgeven voor een aantal jaar. Die Up gaat alleen maar afschrijven, die pheaton nauwelijk meer. Dus ik denk dat je dan best een paar jaar quitte speelt!
@kliko:

Denk dat je gaat huilen van wat de wegenbelasting per maand kost.
@monsieurleloure: V6 tdi kost 207 euro wegenbelasting per maand, daar rijd je bijna een jaar Up! van…
@monsieurleloure: maar je rijdt met de pheaton wel met een auto.
een up! (en andere a segmenters) blijven koekedozen
@kliko: Dat geld dat je bespaard ben je inderdaad al aan wegenbelasting kwijt.

En overigens schrijft zo’n up! verrassend weinig af. Een paar jaar een nieuwe up! is sowieso voordeliger dan een oude Pheaton.
Heerlijke auto zeg echt prachtig jammer dat de onderhoudskosten en andere maandelijkse kosten zo hoog zijn en daar komt ook nog eens het verbruik van dit beest bij kijken nou dan zijn er al genoeg redenen om deze bolide te laten staan helaas.
Kijk maar eens op AutoScout24.ch , van CHF 5000 heb je zo een dikke W12 met identieke km stand en jaargang. Dan is 17 k€ toch wel veel.
Ik vind hem mooi oud worden! Even het hout in het interieur wrappen in een blitser kleurtje en dan is hij helemaal af. Dat geborstelde RVS wat je in Bentleys wel eens ziet vind ik wel stoer.
Meer Volkswagen als dit zal er nooit meer te koop zijn.
Ff wegzetten totdat ie WB vrij is… toekomstige klassieker van wat Volkswagen kan.
Over 20 jaar maken ze alleen nog maar electrisch en heb je waarschijnlijk een vergunning nodig als met een brandstofauto wil rijden maar hoe mooi is het als dit dan uit je garagebox komt rollen.
Voor 8k staat er een op autoscout in België met minder kilometers…
na 13jaar nog ongeveer 11% waard.
dat deed mn Saxo beter. daar schoot na 14jaar en ongeveer 160000km nog bijna 20% van over.
hoezo goeie restwaarde???
over 2 jaar …!
Pronkstuk van Piëch. Onderhuids een Bentley. Niks verkeerd mee.
Geen geld voor dezelfde techniek qua motor, chassis en onderstel als een bentley.
Geweldige auto, in principe een Bentley Continental Flying Spur in Volkswagen jasje.

Ik heb hem nog op mijn verlanglijstje staan, het is wel een echt value for money auto volgens mij. Al moet je de onderhoudskosten niet onderschatten. Deze auto heeft nog steeds premium onderhoudsprijzen.

Ik heb wel één kritiekpuntje, en dat is het interieur. Word toch stiekem best veel met plastic gewerkt (die hele climate control module achterin bijvoorbeeld). Dat maakt toch dat hij net wat minder premium oogt dan zijn concurrenten van Audi/Mercedes/BMW.
Exterieur is absoluut mooi vind ik. Het Interieur daarentegen: verschrikkelijk toch? Veel plastic, passat stijl, echte vw looks. Je kunt het interieur mooi vinden natuurlijk, ik vind het echter helemaal niks.
Dat dashboard … Was niks, is niks en zal ook nooit wat worden .. Van buiten best aardig … Een keer een week zo een auto gehad, als bruidsauto … Niet onder de indruk .. Vooral niet omdat de kofferdeksel niet meer functioneerde … Liggen dan al de bruiloftspullen in … Momentje … En de gasten ophalen voor de bruiloft .. die dan instappen en zeggen goh mooie Passat … En daarom is het nooit wat geworden …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).