• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?

Auteur: Author, gepost 29 maart 2017 om 14:05 – 75 Reacties

Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?Afbeelding Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?

Een VW Phaeton met W12, wat kost dat?
Ingetogen chique, maar wel een dikke twaalfcilinder onder de kap.

De VW Phaeton gaat niet de boeken in als de gehoopte kaskraker. CEO’s en anderen met genoeg geld kozen in deze (prijs)klasse liever voor iets met een logo dat bij de prijs paste. Denk Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klasse, Lexus LS, Maserati Quattroporte en ga zo maar door.

Toch betekent dat niet dat de Phaeton een slechte auto was. Aan vrijwel alle krankzinnige eisen van Ferdinand Piëch werd voldaan. Piëch was van plan om de andere dikke Duitsers een flinke tik op de neus te verkopen en deed dat door bizarre eisen te stellen aan de Phaeton.

Desalniettemin verkocht Volkswagen in totaal zo’n 360 Phaetons in Nederland en ga er maar van uit dat het merendeel geen W12 met 420 pk onder de kap had liggen. Daarmee doet deze occasion de standaardsprint in 6 tellen, de top is afgeregeld op 250 km/u.

Verder staat de teller op nog geen 150.000 kilometer en bedroeg de nieuwprijs maar liefst 169.767 euro. Nu mag je ‘m voor 17.950 euro meenemen. Nog steeds een hoop geld voor een auto uit 2004. Je komt onderweg echter helemaal niks tekort.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Deze auto durfde Porsche niet te bouwen, maar bestaat nu alsnog
  • Hoe lang is de Toyota GR Yaris nog houdbaar?
  • Elektrische CLA
    Mercedes CLA voor EV-sceptici is gearriveerd
  • De nieuwe Renault Twingo is hier: schattige EV voor minder dan € 20.000!
FacebookTweetPinLinkedIn

marktplaats, occasion, phaeton, Volkswagen, w12, zwart

Vorig bericht: « Lease maar: Opel Corsa OPC of Peugeot 208 GTI
Volgend bericht: Red Bull doet vanaf Canada mee om de titel »

Lees Interacties

Reacties

  1. pjjmv zegt

    29 maart 2017 om 14:10

    Ah, de Phaeton. Een dijk van een auto die voor nog veel minder dan 17k te vinden is, heb ze in de loop van de tijd al gezien vanaf 3-4k (zie ook Duitsland). Maybe one day dat ik de lasten van dat apparaat aandurf, voorlopig hou ik het bij dagdromen.

    Login om te reageren
    • siemi zegt

      29 maart 2017 om 19:50

      @pjjmv: ik heb er al eens een verkocht voor net geen 4K en die was best goed. Het kan dus wel

      Login om te reageren
  2. matter zegt

    29 maart 2017 om 14:11

    Wat een dikke bak… Tijdloos model, zeker in vergelijking met de concurrentie uit die periode.

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      29 maart 2017 om 15:37

      @matter: de A8 uit die periode is ook erg mooi in tegenstelling tot de 7-serie van toen

      Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      29 maart 2017 om 16:05

      @matter: Op dat vlak legt hij het toch wel stevig af tegen de Jaguar XJ X350!

      Login om te reageren
      • matter zegt

        29 maart 2017 om 16:51

        @fiestacruizer: Ben ik het niet mee eens. Als je ze nu naast elkaar zet komt de Jag echt oubollig over.

        Login om te reageren
      • granlusso zegt

        29 maart 2017 om 16:55

        @fiestacruizer: X350?

        Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    29 maart 2017 om 14:18

    Hij is wel erg mooi hoor. Prachtig uitgevoerd met de juiste kleur en juiste velgen. Het interieur met dito bekleding vind ik ook erg fraai. Ik ben nooit liefhebber geweest van het merk VW maar dit ding heb ik altijd fraai gevonden.

    Login om te reageren
    • introductiemap zegt

      29 maart 2017 om 15:12

      @viezefreddyw: helemaal mee eens, zoals ‘ie er hier bij staat wel echt bijzonder fraai

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      29 maart 2017 om 19:57

      @viezefreddyw: ik ook, dit is een hele chique auto! Goede kleuren en staat mooi op de wielen. Ik vind een Pheaton erg mooi!

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      30 maart 2017 om 22:58

      @viezefreddyw: zo weet ik nog de eerste keer dat ik er een zag, voor me bij het stoplicht. Ik zat de strakke lijnen van de achterklep te bekijken en hoe ontzettend groot de auto eigenlijk was. Opeens ging de achterklep open?! Daarna het portier aan de bestuurderskant en kwam er een man vlug uit gekropen holde op een drafje naar de achterklep (duurde ff voor hij er was) en drukte op het knopje om hem weer te sluiten :P Zat natuurlijk alle knopjes op zijn dashboard in te drukken

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    29 maart 2017 om 14:20

    Dat noemt men nog eens afschrijving

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      29 maart 2017 om 15:43

      @mrrallycross: Ieder jaar een hele VW UP afschrijven is inderdaad best prijzig.

      Login om te reageren
  5. tuuff zegt

    29 maart 2017 om 14:22

    Die A8 al gezien op de site van dezelfde aanbieder!? Die goeie ouwe tijd…

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      29 maart 2017 om 16:17

      @tuuff: inderdaad, over tijdloos gesproken! D3 is nog mooier, maar de Phaeton of de D2, ik zou het wel weten!

      Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    29 maart 2017 om 14:22

    Ook onderweg zal ik toch echt geld tekort komen hoor. Alleen al de peut is genoeg voor mijn persoonlijke faillissement.

    Login om te reageren
  7. 123bat zegt

    29 maart 2017 om 14:23

    Fraaie ingetogen auto, en een erg net exemplaar zo te zien. Wel is na de facelift het interieur er een stuk op vooruitgegaan, met name de middenconsole voor en achter. Dat schermpje van de aircobediening achterin zou zo uit een TI-84 kunnen komen.
    Front van de pre-facelift vind ik dan wel weer mooier. Keuzes, keuzes…

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      29 maart 2017 om 16:57

      @123bat: Ik zou zelf voor de facelift gaan. Dan heb je ook een recenter infotainmentsysteem.

      Login om te reageren
  8. RobTWo zegt

    29 maart 2017 om 14:25

    Helaas, gaat ‘m niet worden met drie kinderen.

    Login om te reageren
    • matter zegt

      29 maart 2017 om 15:27

      @robtwo: vrouw thuis laten.

      Login om te reageren
    • ko4n zegt

      29 maart 2017 om 15:41

      @robtwo: moet je even verder zoeken. De pheaton is ook als 5 zitter geleverd

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        29 maart 2017 om 18:02

        @ko4n: hij bedoelt dat kindertjes veel kosten, waardoor zo’n auto dus onbetaalbaar is daarnaast

        Login om te reageren
  9. jobberns zegt

    29 maart 2017 om 14:26

    Erg gaaf, maar die multimedia is wel echt te verouderd. Met een nieuw navigatiesysteem lijkt het me nog wel wat! Anders heb je het gevoel in een oude auto te zitten (wat het ook is) met alle bijbehorende ongemakken, terwijl het uiterlijk er nog best fris uit ziet en het nog steeds een auto van 18k is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 maart 2017 om 17:19

      @jobberns: in latere jaren is heel het infotainment vervangen door courantere spullen.

      Login om te reageren
    • vroemvroem0987 zegt

      29 maart 2017 om 20:22

      @jobberns: yep vind ik ook

      Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    29 maart 2017 om 14:30

    Ik zou eerder voor de V6 diesel gaan. Ideale reisauto. Deze W12 lijkt me iets te duur. De V10 diesel is ook leuk, maar niet het beste blok van VW.

    Login om te reageren
  11. 2wheeler zegt

    29 maart 2017 om 14:30

    Wat loopt de C-stijl raar af, was me nog nooit opgevallen. Kan iemand er een Hofmeister knik in photoshoppen?

    Login om te reageren
  12. imarinos zegt

    29 maart 2017 om 14:30

    Prachtige kleurstelling! Deze auto is onderschat, volgens VAG insiders beter dan een Audi A8.

    Login om te reageren
  13. allesmetturbo zegt

    29 maart 2017 om 14:31

    Het blijft een mooie verschijning maar door de onderhoudskosten geen ideale daily lijkt me

    Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    29 maart 2017 om 14:37

    Erg mooi apparaat, neusje van de zalm, maar toch, zelfs op iets meer dan 10% van de nieuwprijs zou ik het er nog niet aan uitgeven. Piëchs prestigeproject, maar deze auto heeft VW geen cent opgeleverd.

    Login om te reageren
  15. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    29 maart 2017 om 14:37

    Als particulier, mits je de hoge rijkosten aankan, lijkt me dit wel een van de meest fijne ‘bereikbare’ auto’s. Lage aanschafprijs en je rijdt net zo luxe rond als iemand in een Bentley. Het lijkt mij in ieder geval immens voldoenend om in Duitsland over de Autobahn te cruisen in je super-deluxe sloep van nog geen 20.000 knaken.

    En als je genoeg geld kan uitgeven om zo’n ding te rijden dan kan je ook nog wel een leuke sportievere auto voor het weekend betalen. Heb je gewoon een soort cheapskate droomgarage.

    Login om te reageren
  16. focusrs1 zegt

    29 maart 2017 om 14:39

    Heb er een keer mee gereden.. totaal niet van onder de indruk de gemiddelde BMW rijdt leuker.

    Login om te reageren
  17. maranello zegt

    29 maart 2017 om 14:46

    Afgaande op de titel had ik gehoopt op een kostenplaatje om zoiets rijdend te houden/te gebruiken.

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      29 maart 2017 om 15:03

      @maranello: x2. Ben ik ook benieuwd naar.

      Login om te reageren
    • DAT zegt

      29 maart 2017 om 15:09

      @maranello: een VW Feton met ’n W12, wa kos da? Typ, typ, typ, platjes erbij. Finito !

      Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      29 maart 2017 om 15:21

      @maranello: Dit vraagt naar een nieuw artikel waar enkel @willeme op antwoord kan geven

      Login om te reageren
  18. Forza zegt

    29 maart 2017 om 14:49

    Een Bentley Continental met een carrosserie van een Passat. Eigenlijk een soort hele dure Alfa Arna. Maar zo’n W12 is toch wel errug lekker…

    Login om te reageren
  19. fanboy zegt

    29 maart 2017 om 14:53

    Tja, en hoe snel ben je nog eens 17K kwijt aan de boel rijdende houden?

    Want zo’n W12, leuke techniek, maar zo’n Audi Q7 met W12 staat toch ook vaker bij de garage dan dat ie rijdt?
    Met een iets normalere motor zal het waarschijnlijk een stuk behapbaarder zijn. En betrouwbaarder.

    In dit hogere segment had je natuurlijk ook een Lexus LS600h, die ook 4wd had en zelfs nog tikkeltje sneller op de 100km/u zat dan deze W12 (5.5 sec versus 6 seconden)

    Login om te reageren
    • ck92 zegt

      29 maart 2017 om 15:36

      @fanboy: Ik denk dat je in de war bent met de Q7 v12 tdi, met een W12 is de Q7 niet geleverd, voor zover ik weet. Los daarvan ga je evengoed veel geld kwijt zijn aan het onderhoud van deze, o zo mooie, sloep

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        29 maart 2017 om 16:04

        @ck92: Ok, mijn fout.

        Zo mooi vind ik hem trouwens niet, maar ik begrijp dat de VW fans hiervan enthousiast raken.

        Er zijn wel stijl elementen van teruggekomen op de nieuwe Passat.

        Login om te reageren
        • ck92 zegt

          29 maart 2017 om 16:44

          @fanboy: Oh ik zou niet snel zeggen dat ik fan ben van VW, maar ik hou wel van grote, klassieke sedan zonder overbodige lijnen. de meer betaalbare VW’s vind ik juist weer saai

          Login om te reageren
  20. jack_abarth zegt

    29 maart 2017 om 15:02

    Zoals Huub Stapel ooit eens zei in het programma Stapel Op Auto’s: “Deze auto kost € 144.000,- is werkelijk waar prachtig en kan er dan ook niks over zeggen. Maar tja het blijft u raadt het al, een Volkswagen”.

    Ik krijg zo gauw geen filmpje gevonden, maar het was in die strekking.

    Login om te reageren
    • hippopotamus zegt

      29 maart 2017 om 17:44

      @jack_abarth: Haha, hij riep maar al te graag dat ‘ie een soort Bentley had gekocht. Ondertussen nam ‘ie een stokoude Phaeton (met V6 diesel) over van J. van Gelder.

      Login om te reageren
  21. racerx zegt

    29 maart 2017 om 15:10

    Ik ben een beetje bang voor de onderhoudskosten, anders zou de V8 versie een serieuze optie zijn.

    Login om te reageren
  22. E550 zegt

    29 maart 2017 om 15:17

    In 2011 gingen ze al weg voor €13k.

    Login om te reageren
  23. esprit84 zegt

    29 maart 2017 om 15:23

    Dit zijn van die auto’s die nooit wachten voor een zebrapad.

    Login om te reageren
    • hfdude zegt

      29 maart 2017 om 15:31

      @esprit84: nee duh, weet je wat het aan brandstof kost als je weer op moet trekken. Altijd blijven rollen ?

      Login om te reageren
      • esprit84 zegt

        29 maart 2017 om 15:55

        @hfdude: ah, ekte nederlandse gieren dus

        Login om te reageren
  24. schaap zegt

    29 maart 2017 om 15:40

    Ik heb eens gekeken wat het in Vlaanderen kost om deze auto in te schrijven.
    Een belasting op inverkeerstelling van 5254,43 euro (Gelukkig maar eenmalig)
    Maar de jaarlijkse taks maakt het gewoon onbetaalbaar: 4682,3 euro per jaar.
    Als je er 3 jaar mee rijd in Belgie mag je al meer dan de aankoopprijs aan vadertje staat afdragen om de bodemloze put te helpen vullen.
    Toch maar aardgas inleggen, dan is het beide 0 euro, dan kan ik het misschien overwegen.

    Login om te reageren
    • deef zegt

      29 maart 2017 om 16:05

      @schaap: hoeveel kost zo’n aardgas conversie eigenlijk?

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      29 maart 2017 om 19:52

      @schaap: aardgas maakt m interessant. niemand zegt ook dat je werkelijk die installatie moet gebruiken.

      Login om te reageren
  25. bertorelli zegt

    29 maart 2017 om 15:47

    Dan toch maar deze: https://www.500e.nl/autos/mercedes-benz-s-600-lang-1994/

    Login om te reageren
  26. PeugeotGTI zegt

    29 maart 2017 om 15:48

    Toekomstige klassieker, deze W12. Warm en droog parkeren, af en toen een rondje mee rijden. Zou me niet verbazen als je er winst op maakt.

    Login om te reageren
  27. Alfarobert zegt

    29 maart 2017 om 15:50

    Een Volkswagen met 12 cilinder. Volgens mij is het dan geen VOLKswagen meer

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      29 maart 2017 om 15:57

      @Alfarobert: ik snap hem niet

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        29 maart 2017 om 18:05

        @banaan7: hij vindt dat volkswagens gratis uitgedeeld moeten worden aan het volk (alfarobert maakt tevens deel uit van het kleine resterende pvda stemmertjes)

        Login om te reageren
        • humpyourdog zegt

          29 maart 2017 om 19:12

          @lekkaah: nutteloze reactie kerel, hij merkt alleen op dat een volkswagenbadge op deze sloep een vreemde keuze is gezien de historie en het imago van dit merk –> goedkope, degelijke, rationeel verantwoorde auto’s voor de gewone man.

          Login om te reageren
  28. sracert zegt

    29 maart 2017 om 15:59

    He een mooie VW, dat zie je niet vaak. Klasse auto zonder pooier/porno gehalte. sehr schon.

    Login om te reageren
  29. kliko zegt

    29 maart 2017 om 16:33

    V6 diesel met iets hogere km stand en die haal je voor een paar duizend euro op.
    Stel je koopt een nieuwe up voor 10-12k, of een pheaton voor 7-8k. Dan kun je dus voor 3 a 4k aan (extra duurder) onderhoud, brandstof en belasting uitgeven voor een aantal jaar. Die Up gaat alleen maar afschrijven, die pheaton nauwelijk meer. Dus ik denk dat je dan best een paar jaar quitte speelt!

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      29 maart 2017 om 17:18

      @kliko:

      Denk dat je gaat huilen van wat de wegenbelasting per maand kost.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        29 maart 2017 om 17:20

        @monsieurleloure: V6 tdi kost 207 euro wegenbelasting per maand, daar rijd je bijna een jaar Up! van…

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          29 maart 2017 om 19:54

          @monsieurleloure: maar je rijdt met de pheaton wel met een auto.
          een up! (en andere a segmenters) blijven koekedozen

          Login om te reageren
    • stephano zegt

      29 maart 2017 om 22:41

      @kliko: Dat geld dat je bespaard ben je inderdaad al aan wegenbelasting kwijt.

      En overigens schrijft zo’n up! verrassend weinig af. Een paar jaar een nieuwe up! is sowieso voordeliger dan een oude Pheaton.

      Login om te reageren
  30. arias12 zegt

    29 maart 2017 om 17:12

    Heerlijke auto zeg echt prachtig jammer dat de onderhoudskosten en andere maandelijkse kosten zo hoog zijn en daar komt ook nog eens het verbruik van dit beest bij kijken nou dan zijn er al genoeg redenen om deze bolide te laten staan helaas.

    Login om te reageren
  31. dutchking zegt

    29 maart 2017 om 17:22

    Kijk maar eens op AutoScout24.ch , van CHF 5000 heb je zo een dikke W12 met identieke km stand en jaargang. Dan is 17 k€ toch wel veel.

    Login om te reageren
  32. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2017 om 17:35

    Ik vind hem mooi oud worden! Even het hout in het interieur wrappen in een blitser kleurtje en dan is hij helemaal af. Dat geborstelde RVS wat je in Bentleys wel eens ziet vind ik wel stoer.

    Login om te reageren
  33. gokartmozart zegt

    29 maart 2017 om 19:04

    Meer Volkswagen als dit zal er nooit meer te koop zijn.
    Ff wegzetten totdat ie WB vrij is… toekomstige klassieker van wat Volkswagen kan.
    Over 20 jaar maken ze alleen nog maar electrisch en heb je waarschijnlijk een vergunning nodig als met een brandstofauto wil rijden maar hoe mooi is het als dit dan uit je garagebox komt rollen.

    Login om te reageren
  34. humpyourdog zegt

    29 maart 2017 om 19:07

    Voor 8k staat er een op autoscout in België met minder kilometers…

    Login om te reageren
  35. saxoke zegt

    29 maart 2017 om 19:51

    na 13jaar nog ongeveer 11% waard.
    dat deed mn Saxo beter. daar schoot na 14jaar en ongeveer 160000km nog bijna 20% van over.
    hoezo goeie restwaarde???

    Login om te reageren
  36. ehnl zegt

    29 maart 2017 om 20:01

    over 2 jaar …!

    Login om te reageren
  37. pinut187 zegt

    29 maart 2017 om 20:15

    Pronkstuk van Piëch. Onderhuids een Bentley. Niks verkeerd mee.

    Login om te reageren
  38. marts54 zegt

    29 maart 2017 om 22:13

    Geen geld voor dezelfde techniek qua motor, chassis en onderstel als een bentley.

    Login om te reageren
  39. stephano zegt

    29 maart 2017 om 22:39

    Geweldige auto, in principe een Bentley Continental Flying Spur in Volkswagen jasje.

    Ik heb hem nog op mijn verlanglijstje staan, het is wel een echt value for money auto volgens mij. Al moet je de onderhoudskosten niet onderschatten. Deze auto heeft nog steeds premium onderhoudsprijzen.

    Ik heb wel één kritiekpuntje, en dat is het interieur. Word toch stiekem best veel met plastic gewerkt (die hele climate control module achterin bijvoorbeeld). Dat maakt toch dat hij net wat minder premium oogt dan zijn concurrenten van Audi/Mercedes/BMW.

    Login om te reageren
  40. probono zegt

    29 maart 2017 om 23:04

    Exterieur is absoluut mooi vind ik. Het Interieur daarentegen: verschrikkelijk toch? Veel plastic, passat stijl, echte vw looks. Je kunt het interieur mooi vinden natuurlijk, ik vind het echter helemaal niks.

    Login om te reageren
  41. dolledries zegt

    29 maart 2017 om 23:37

    Dat dashboard … Was niks, is niks en zal ook nooit wat worden .. Van buiten best aardig … Een keer een week zo een auto gehad, als bruidsauto … Niet onder de indruk .. Vooral niet omdat de kofferdeksel niet meer functioneerde … Liggen dan al de bruiloftspullen in … Momentje … En de gasten ophalen voor de bruiloft .. die dan instappen en zeggen goh mooie Passat … En daarom is het nooit wat geworden …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North