Zie hier de auto die een volwaardig alternatief moet zijn voor een Audi A6, BMW 5 Serie of Mercedes E-Klasse. Een lekker uitgesproken design en onder de motorkap een V6 die maar liefst 425 pk loslaat op de achterwielen. Hebben die gekke Amerikanen het dan eindelijk begrepen?
De huidige Cadillac CTS (en overheerlijke CTS-V) hangt qua afmetingen eigenlijk een beetje tussen de A4/3 Serie/C-Klasse en A6/5 Serie/E-Klasse in. Aangezien Cadillac nu de kleinere ATS heeft is er ruimte voor de CTS om te groeien en zich beter te focussen op het Duitse trio.
Komende week zal Cadillac de auto volledig onthullen, maar we hebben nu alvast de eerste foto’s en we kunnen verklappen welke motoren leverbaar zullen worden.
Het topmodel (voordat de CTS-V er is) krijgt een 3.6 Twin-Turbo V6 met 425 pk/583 Nm die is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Volgens Cadillac moet je daarmee in iets minder dan 5 seconden van 0 naar 100 kunnen sprinten en een topsnelheid van 274 km/u halen. Cadillac schept zelfs op over het feit dat hun geblazen V6 meer pk’s per liter produceert dan BMW met de 535i en 550i.
Naast deze geblazen V6 komen er ook nog twee motoren leverbaar die we al kennen van de ATS. Namelijk een 2.0 Turbo met 276 pk en een 3.6 V6 (zonder turbo’s) en 325 pk die zullen gekoppeld zijn aan een 6-trapsautomaat. Dieselmotoren lijken voorlopig nog niet in de planning te staan.
Oh en als ik alvast een voorspelling mag doen: Die V6 met 425 pk gaan we terugvinden in de ATS-V.
Bron: upcomingvehiclesx, via jalopnik.com
45 reacties
Want dat ie gaat falen mag duidelijk zijn…
Op de een na laatste foto lijkt hij als je nat de koplampen kijkt een beetje mercedes achtig vind ik!
Comeback? Leg eens uit wat je bedoelt.
Het spijt me voor je, maar Cadillac heeft in het verleden, d.w.z. zolang ze de Deville-serie hebben gebouwd, nog niet één keer een auto gebracht, die vergelijkbaar was met de Europese top. Neem bijv. de wegligging: Helemaal geen thema, want die hadden ze gewoonweg niet.
Zelfs een Opel Diplomat uit 1970 stak in ieder opzicht mijlenver boven de Deville uit. Sorry hoor, maar ik kan je hoop op een dergelijke comeback totaal niet begrijpen.
Na het imago in de jaren 80 verkwanseld te hebben, is er nu wel degelijk sprake van een comeback.
……”alsmede vele tech. innovaties die in de rest van de wereld navolging kreeg.”…. Je kunt me helpen: Noem er eens twee of drie.
…..”In die jaren ging het er niet om hoe hard je met een limo door de bocht kon maar was het juist de bedoeling om over de weg te zweven.”…… Volgens Amerikaanse maatstaven heb je volkomen gelijk. In Europa lag dat toen al heel anders. De “beroemde” Duitse autojournalist Fritz B. Busch van Auto-Motor-und-Sport heeft er begin jaren ’60 prachtige reportages over geschreven en zelfs het Amerikaanse Car and Driver was het met hem eens, dat de Europeanen zoals Mercedes en BMW beter en geavanceerder waren. Vergeet daarbij niet, dat die laatste toen veel beter waren afgestemd op de toestand en de kwaliteit van de Europese wegen.
PS: Dat Cadillac sinds jaren probeert d.m.v. een vereuropeaniseerde designtaal voet te krijgen op Europese bodem is duidelijk. Alleen wil het ze maar niet lukken om op dit continent een significant marktaandeel te krijgen. En dat zal ze met deze CTS(-V) naar mijn zeer bescheiden mening ook niet gaan lukken.
Toch is het voor Cadiilac belangrijk auto’s te bouwen die zich (bijna) kunnen meten met de Duitsers om op de eigen thuismatkt en China sucses vol te zijn.
En wanneer gaan ze eens iets veranderen aan hun designtaal… (zucht) kansloos.
http://derickg.com/wp-content/uploads/2011/08/cadillac_ciel_actf34_ns_81911_717.jpg
Is dat jullie standaardzinnetje bij iedere nieuwe Cadillac?
Ja want tot nu toe viel het elke keer tegen
Het interieur daarentegen….
Yep, die geven graag het niveau van de inzittenden aan….
Nu nog een V8 voor het imago, en een paar kleine dieseltjes voor de lease, en Cadillac vlamt Lexus en Infiniti (samen) voorbij in aantallen…