Jawel hoor! De huistekenaar van tuner speedART heeft zich opgesloten vanaf het moment dat de nieuwe Porsche 911 uitlekte. Zo had ie genoeg tijd om de nieuwe speedART SP91-R te schetsen, en dit is het resultaat.
Tuners willen tegenwoordig steeds sneller zijn met het lanceren van nieuwe producten. En dus wachten ze niet eens tot een model daadwerkelijk leverbaar is. Ze gaan gewoon lekker schetsen en photoshoppen op basis van persfoto’s. De druk is blijkbaar hoog in de tuning business. Wat heeft speedART in gedachten voor de nieuwe 911 (991)?
Een aerokit in two-tone dat bestaat uit sideskirts, lipje onder de voorbumper, diffusor (achter) en een achterspoiler. Voor het design hebben ze gekeken naar de bodykits die ze al ontworpen hebben voor de Panamera en Cayenne.
De LSC-FORGED wielen zijn 21″ en volgens speedART lekker lichtgewicht. Ondanks dat ze bij speedART nog niet eens hebben kunnen kijken naar de nieuwe 6 cilinder boxermotor weten ze wel alvast te melden dat het vermogen opgeschroefd kan worden naar 435 pk. Uiteraard komt er ook een sportieve uitlaat en een aangepast onderstel. Ook het interieur zal onder handen worden genomen door speedART.
RubenPriest zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk concept. Ben benieuwd hoe het er in het echt gaat uitzien
joosthoeve zegt
Zie hier het bewijs dat tuners maar doen… Ik snap dit niet. Je weet al hoeveel PK jeuit een blok kan halen zonder dat je het ook maar ooit gezien hebt, je gaat aerodynamische aanpassingen doen zonder dat de auto ook maar leverbaar is.. Gaat mij de pet te boven
saba zegt
@joosthoeve: Ik weet wel dat sommige tuners ver van te voren bepaalde autos al kennen incl wat data/onderdelen ervan maar dit is gewoon natte vingerwerk op basis van ervaring,…
aallex zegt
@joosthoeve: Tot ongeveer 2 jaar terug dacht ik er precies hetzelfde over,
Sinds ik met de studie automotive engineering ben begonnen ben ik wel van gedachten veranderd. Aangezien je theoretisch gezien alles kan berekenen, mits je alle gegevens hebt, als zij bijv. alle onderdelen in CAD hebben/nagemaakt. dan kunnen ze een eigen versie van hun luchtlinlaat erop zetten en berekenen hoeveel extra lucht er in wordt gepompt, waardoor je dus een redelijk preciese schatting kan doen van het vermogenstoename.
joosthoeve zegt
@aallex: Klopt. Maar voor dat je alle onderdelen in CAD hebt zitten, moet je of de onderdelen hebben of weten hoe wat de afmetingen zijn. Ik denk zelf dat je niet een juiste berekening kan maken, zonder de motor te hebben. Maargoed, wellicht kijk ik liever naar ouderwets de motor uit elkaar halen en afstemmen voor het topvermogen dan naar een computer scherm die alles voor je uitrekent….
lincoln zegt
@aallex:
in praktijk heb je alleen NOOIT alle gegevens .. NOOIT ..
blame the computer ..
robbie zegt
@aallex: “mits je alle gegevens hebt”
Dat lijkt me het probleem hier. Ze hebben deze auto nog niet eens gezien, laat staan dat Porsche ff alle informatie aan zo’n tuner geeft.
mrB zegt
@aallex: Tuurlijk, als je ALLE gegevens hebt kun je een hoop uitrekenen. Maar zelfs dan is het nog altijd zo dat een tuner nog niet een honderdste heeft voor ontwikkeling. Kun je wel zeggen dat chassis ed. niet nodig zijn, maar aero is wel een onderdeel waar tegenwoordig miljarden in gepompt worden. Dat kun ook niet alleen met de computer doen, want het is te complex om helemaal zeker te zijn dat je berekeningen kloppen
lincoln zegt
mooi voor vaderdag .. zo,n tekening ..
love4sportcars zegt
waauw, maar iets te laag
DennisS65B40 zegt
Dik apparaat! En weer eens wat anders dan de 3000 in een dozijn 991’s die er over een paar jaar in NL rondrijden…
lincoln zegt
@audir8v10:
het meest bijzondere is nog wel dat ie 1 dimensie mist ..
DennisS65B40 zegt
@lincoln: dat doen alle plaatjes die je hier op ab ziet.
trisx zegt
Beauty al vind ik het orgineel mooier
norge zegt
Zonde van elke 911 die zo verpest gaat worden.
adyton zegt
@norge: En dat worden er veel jammer genoeg…
jackass266 zegt
Wel mooie velgen
kippetje zegt
Over het onderwerp dat ze de wagen nog niet hebben enz.
Voor zover ik kan lezen is dit maar een schets en de visie van speedart.
Hetgene wat ze tonen ziet er mij niet moeilijk uit om te maken.
Een andere voorlip en sideskirts daarvoor heb je geen afmetingen nodig in een schets.
Die voorlip ziet er trouwens hetzelfde uit als degene die porsche zelf aanbied in hun earokit.
Hun voorgestelde pk waarde is ook niet overdreven om te halen lijkt me.
Met een andere software, uitlaat, filters een weet ik nog wat, kan je gemakkelijk een hoop pk’s eruit halen.
Daarvoor moet je die motor ook niet eerder zien.
(Volgens mij hé ;))
dennisr zegt
Vind hem nog niet zo gek, beetje overdone dat wel..
agera zegt
Staat de Porsche 911 niet slecht dat geel al heb ik liever donkergrijs, zwart of rood. Al vond ik in de RS versies groen en oranje ook mooi.
Lennart95vdk zegt
Please, doe het me niet aan. Anders heb ik vannacht weer nachtmerrie’s. Nu ff serieus: Dit ziet er natuurlijk niet uit.