Eerste ‘nieuwe’ Saab 9-3 geproduceerd

Auteur: , 45 Reacties

Mensen die hoopten dat er nooit meer een Saab gebouwd zou worden moeten we teleurstellen. Zojuist is in het Zweedse Trollhättan de eerste pre-productie 9-3 sinds het faillissement in 2011 gepresenteerd.

Pre-productie Saab 9-3 NEVS

NEVS claimt dat ze inmiddels gereed zijn met het GM-vrij maken van de 9-3. Dit is de eerste uit een serie pre-productie auto’s, voordat later dit jaar de productie van start kan gaan. Hoewel NEVS over een facelift spreekt kunnen wij geen verschillen ontdekken met de Saab 9-3 Griffin uit 2011, op een nieuwe badge na dan.

Bij NEVS werken momenteel zo’n 500 mensen, die zijn bezig met het faceliften en GM-vrij maken van de oude 9-3. Daarnaast wordt gewerkt aan een opvolger van de 9-3 op basis van het Phoenix platform en er wordt gewerkt aan een elektrische 9-3.

Het plan van NEVS is nog steeds dat ze dit jaar willen beginnen met het produceren van de gefacelifte 9-3 zonder GM onderdelen, maar ze geven ook toe dat ze nog niet met alle 500 toeleveranciers een overeenkomst hebben gesloten. Dat kan dus nog wel eens een moeilijk verhaal worden.

Een elektrische Saab zou volgend jaar op de markt verschijnen volgens NEVS. We houden het in de gaten. (via: saabsunited.com & sverigesradio.se)

UPDATE 19-9: NEVS heeft ook een, beknopt, persbericht aan dit historische moment geweid:

The first pre-series car assembled today
“I am pleased that today we have assembled our first car to verify all the production processes here in Trollhättan. Prior to our decision to start production of Saab cars, we need to finalize a few remaining dialogues to build partnerships with suppliers. We now know that the plant is ready for production”, said Mattias Bergman, acting President for Nevs.

Verder heeft NEVS laten weten dat ze er naar streven om ernaar wordt gestreefd om eind 2013 Saab 9-3’s met een benzinemotor te bouwen. Die auto’s zullen qua uiterlijk sterk lijken op de 9-3 zoals die in 2011 uit productie ging. In 2014 moet een elektrische 9-3 op de markt komen die wel gefacelift is en er dus anders uitziet.



45 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ze zijn aan het trollen daar…
Nice, ben altijd al een Saab liefhebber geweest!
“Leeft” Saab weer dan?! :o
@135i: Laat zeggen, het ligt in een diepe coma en de stekker wordt voorlopig niet uitgetrokken…
Ik kan me niet voorstellen dat dit lang goed gaat. Uit het verleden is gebleken dat er simpelweg niet genoeg vraag vraag naar deze Saab’s is geweest, en ik vraag me af of dat er nu wel het geval is…

Ik wens ze het beste toe, daar niet van.
@motoragent: vraag kan je creëren.Onder GM werd volgens mij vooral gericht op de Amerikaander markt. Als nevs zich meer op Europa en vooral China gaat richten zou er nog best hoop kunnen zijn.
@motoragent: mijn vermoeden is dat ze nooit zullen beginnen met echt produceren. En al helemaal niet dit jaar.

Als ze nu nog geen overeenkomsten hebben met alle leveranciers dan gaat het nooit meer lukken om op tijd te beginnen. Die hele supply chaim weer op gang brengen duurt namelijk veel langer.
@motoragent:
NEVS is Chinees geld wat wil zeggen dat Chinezen willen dat Saab overleeft. Nu wat willen de Chinezen? Chineze auto’s verkopen natuurlijk.

Maar niemand wilt hier Chineze auto’s omdat ze niet veilig zijn. En laat Saab nu net altijd vooruitstrevend geweest wat veiligheid betreft. Maar daarvoor hebben ze de expertise nodig aanwezig in de werknemers van Saab.

Dus men red Saab, gooit er belachelijk veel geld tegen, wint de goodwill van de werknemers van Saab en dan past men hun expertise toe op de Chineze auto’s.

Nu Saab overleeft dus beide partijen winnen. Maar juist om duidelijk te maken dat het hun niet zozeer te doen is om van Saab een winstgevend merk te maken. De kans dat dat zou lukken is héél klein gezien hun huidge positie en de Europese automarkt.
@sprankel:
Over een paar jaar zal er beteuterd door Europa gekeken hoe de chinezen in een veilige Saab rondrijden, dus ook die in Nederland :D
Onderschrift voor bij de foto:

“Alle medewerkers van Saab staan trots op de foto met de zojuist geproduceerde auto “
@gertjan2012: you Sir, deserve a medal! Hahaha!
Dit is gewoon geld in de papierversnipperaar gooien, denken ze daar nog echt dat een Saab uit ‘ 02 (ontwerp) nog steeds verkoopt voor de volle prijs?
@bsxc2: wie heeft het over de “volle” prijs?
Daar ik toch wel iets heb met Zweedse automobielen, zet ik naar aanleiding van dit heuglijke nieuws ál mijn vooringenomenheid opzij en zeg:

Lang Leve Saab!
Nice !
Fingers x-ed!
Heb het hier een paar keer geschreven “Saab komt terug” (en werd uitgelachen) maar het begin lijkt er te zijn…
Benieuwd waar de non-GM componenten dan vandaan komen…
Een zeker persoon ziet nu groen en geel van jaloezie :-))
met extra geld van de overheid, een gezond verstandaanpak en een paar modellen gericht op een groot publiek zie ik dit wel van de grond komen..
Maar ik zou nog veel liever hebben dat ze een paar van die oude concepten bouwen….
verouderd tot en met, zelfde basis als een vectra van 2002 …
@KaCh1ng:
Is lezen nu echt zo moeilijk? In de tekst staat vrij duidelijk “GM vrij” dus ook geen Opel onderdelen. Dat Audi zijn modellen al sinds mensen heugenis recycled wil niet zeggen dat andere merken dat ook doen.

OT: En nu maar hopen dat ze op basis van dat Phoenix platform de oude luister van Saab doen herleven. Een EV die lijkt op een 96 lijkt mij wel geinig.
@tupperware: Ah kijk, nu grijp je zelfs al een Saabbericht aan om je grenzeloos obsessieve frustraties te botvieren in een poging Audi in een kwaad daglicht te stellen. Jammer jongen, je tot mislukken gedoemde pogingen worden met de dag lachwekkender..

De auto mag dan officieel wel geen GM onderdelen meer bevatten, de nieuwe componenten zullen vrijwel identiek zijn. Anders was het in stand houden van dit model waarschijnlijk niet rendabel geweest (zelfs nu is het nog de vraag of het dat gaat worden) en was men wel meteen met een geheel nieuw ontwerp gekomen.
@audifreak:
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen Audi, wel tegen de uitermate zielige manier van reageren van Audi’s fanbase.
Altijd alles afzeiken dat niet Audi is en gaan janken als een baby wanneer iemand ze met gelijke munt terug betaald.
Like taking candy from a baby….
@tupperware:
u is bijzonder duidelijk.
en hebt nog een punt ook.

” grenzeloos obsessieve frustaties te botvieren ” – ’t is nogal wat zeg. (ironie hoor!)
van mij dan.
@tupperware: Het grote probleem met jou is dat het woord Audi voor jou werkt als een lap op een rode stier. Zodra iemand iets dat naar dit merk verwijst in z’n naam of z’n avatar heeft begin jij te schuimbekken als een epileptisch kind dat weer een zoveelste aanval heeft. Bevooroordeeld als je bent lees je niet eens meer de inhoud van de post. Je vergeet waar het onderwerp eigenlijk over gaat en je ziet alleen maar wat je wil zien. Iedere neutrale discussie of positieve opmerking over een ander merk (en die worden dagelijks gepost) negeer je steevast, om maar vast te kunnen houden aan het incorrecte stereotype beeld van de Audi rijder dat je jezelf en anderen ten onrechte blijft voorspiegelen. En zodra je maar de geringste mogelijkheid ziet om de boel te kunnen afzeiken/provoceren spring je erop en als het moet trek je alle registers open. Want o wee, als een Audi rijder kritiek heeft op een ander merk dan is ‘ie meteen.. (en vul hier al je vooroordelen maar weer in). Dit zegt toch echt heel wat meer over jou dan over welke Audi rijder dan ook.
@KaCh1ng: Correct… het is inderdaad nog steeds het oude onderstel, dat ook door o.ao. de Vectra werd gebruikt. Saab is tijdens de overname door Spyker eigenaar geworden van dit Epsilon platform dat zij zelf doorontwikkeld had en nauwelijks met de overige platformen van GM te vergelijken was (een belangrijke reden waarom Saabs altijd te duur waren om winstgevend te bouwen, er werd veel te veel getweakt om de inferieure GM kwaliteit om te vormen tot iets beters).
Troll-hättan?
Trouwens waar is onze vaste huisvriend Norge???
Al tijden geen plemp van hem gezien, iemand een idee???
@bofkont: en jrk 68 evenals premiumbmw ??
@tmenges:
U riep?
Sorry, druk, druk, druk, je hebt mijn expertise toch niet gemist hoop ik?
@jrk68: hey je was er ook weer eens :)
@jrk68: Nou gemist is toch een vrij groot woord maar laten we zeggen dat je afwezigheid wel opviel ja :)
@tmenges: ah die manier het kwartje valt haha
@tmenges: @jrk68 post tegenwoordig uit angst voor de grote boze spamfilter meestal onder zijn nieuwe naam @tupperware
@Robbie, dit heeft niets met de facelift te maken
@turbo16s: ik zeg ook niet dat dit de gefacelifte auto is. Dit is pre-productieauto die onderhuids wat nieuwe componenten heeft. Overigens zal de 9-3 met benzinemotor zoals die eind dit jaar in productie zal moeten gaan geen noemenswaardige facelift hebben. Als we NEVS mogen geloven:

NEVS plans to start output of the 9-3 powered by a gasoline turbocharged engine later this year. The model will be very similar to last Saab produced in 2011, Mikael Oestlund, a spokesman for NEVS, told Automotive News Europe.

An electric variant planned for production in 2014 will feature a new facelifted exterior, Oestlund said.



http://europe.autonews.com/article/20130919/ANE/130919819/saab-builds-9-3-test-cars-ahead-of-2013-production-launch
Beter laten ze Saab met wat waardigheid sterven om het over 20 jaar weer een episch retro model erin te knallen.
Dit is geen Saab…
@rob68: Ik ben het als Saab rijder helemaal met je eens. De laatste echte Saab was de 9-5 van de laatste generatie. Dit type 9-3 is een mooie auto, rijdt fantastisch, maar mist iets wat van een Saab een Saab maakt.
Mooiiii, kan ik eiiiiindelijk weer een nieuwe bestellen! Mijn geduld word beloond!
@Svenska_Aeroplan_AB: haast je maar niet, waarschijnlijk blijft het bij deze pre-productie exemplaren…

Met de beste wil van de wereld, ik geloof nooit dat ze het halen met dit businessmodel. En dat zeg ik als Saab-fan.
Een opgewarmd lijk met vreemde onderdelen. Het is dus een monster van Frankenstein. Maar deze keer niet in Ingolstadt.
Aan een dood paard moet je nooit trekken..
Goed om te lezen dat saab een soort van weder opstanding heeft gemaakt.
Ik hoop dat ze het redden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).