• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste ‘nieuwe’ Saab 9-3 geproduceerd

Auteur: robbie, gepost 18 september 2013 om 14:09 – 45 Reacties

Pre-productie Saab 9-3 NEVS


Mensen die hoopten dat er nooit meer een Saab gebouwd zou worden moeten we teleurstellen. Zojuist is in het Zweedse Trollhättan de eerste pre-productie 9-3 sinds het faillissement in 2011 gepresenteerd.

NEVS claimt dat ze inmiddels gereed zijn met het GM-vrij maken van de 9-3. Dit is de eerste uit een serie pre-productie auto’s, voordat later dit jaar de productie van start kan gaan. Hoewel NEVS over een facelift spreekt kunnen wij geen verschillen ontdekken met de Saab 9-3 Griffin uit 2011, op een nieuwe badge na dan.

Bij NEVS werken momenteel zo’n 500 mensen, die zijn bezig met het faceliften en GM-vrij maken van de oude 9-3. Daarnaast wordt gewerkt aan een opvolger van de 9-3 op basis van het Phoenix platform en er wordt gewerkt aan een elektrische 9-3.

Het plan van NEVS is nog steeds dat ze dit jaar willen beginnen met het produceren van de gefacelifte 9-3 zonder GM onderdelen, maar ze geven ook toe dat ze nog niet met alle 500 toeleveranciers een overeenkomst hebben gesloten. Dat kan dus nog wel eens een moeilijk verhaal worden.

Een elektrische Saab zou volgend jaar op de markt verschijnen volgens NEVS. We houden het in de gaten. (via: saabsunited.com & sverigesradio.se)

UPDATE 19-9: NEVS heeft ook een, beknopt, persbericht aan dit historische moment geweid:

The first pre-series car assembled today
“I am pleased that today we have assembled our first car to verify all the production processes here in Trollhättan. Prior to our decision to start production of Saab cars, we need to finalize a few remaining dialogues to build partnerships with suppliers. We now know that the plant is ready for production”, said Mattias Bergman, acting President for Nevs.

Verder heeft NEVS laten weten dat ze er naar streven om ernaar wordt gestreefd om eind 2013 Saab 9-3’s met een benzinemotor te bouwen. Die auto’s zullen qua uiterlijk sterk lijken op de 9-3 zoals die in 2011 uit productie ging. In 2014 moet een elektrische 9-3 op de markt komen die wel gefacelift is en er dus anders uitziet.

Ook interessant!

  • Nieuwe Polestar Re:Move heeft achterwielaandrijving
  • Astra fabriek
    Astra fabriek krijgt compleet nieuwe functie
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Nieuwe Porsche 718
    Nieuwe Porsche 718 krijgt vierwielaandrijving

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, Elektrisch, fabriek, nevs, Saab

Vorig bericht: « Matblauwe Aventador Roadster LP900 op Schiphol gespot
Volgend bericht: Komende 2 jaar vier nieuwe varianten Fiat 500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. azenomei zegt

    18 september 2013 om 14:21

    Ze zijn aan het trollen daar…

    Login om te reageren
  2. bofkont zegt

    18 september 2013 om 14:27

    Nice, ben altijd al een Saab liefhebber geweest!

    Login om te reageren
  3. 135i zegt

    18 september 2013 om 14:29

    “Leeft” Saab weer dan?! :o

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 september 2013 om 12:55

      @135i: Laat zeggen, het ligt in een diepe coma en de stekker wordt voorlopig niet uitgetrokken…

      Login om te reageren
  4. motoragent zegt

    18 september 2013 om 14:31

    Ik kan me niet voorstellen dat dit lang goed gaat. Uit het verleden is gebleken dat er simpelweg niet genoeg vraag vraag naar deze Saab’s is geweest, en ik vraag me af of dat er nu wel het geval is…

    Ik wens ze het beste toe, daar niet van.

    Login om te reageren
    • ruudw zegt

      18 september 2013 om 15:11

      @motoragent: vraag kan je creëren.Onder GM werd volgens mij vooral gericht op de Amerikaander markt. Als nevs zich meer op Europa en vooral China gaat richten zou er nog best hoop kunnen zijn.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      18 september 2013 om 15:16

      @motoragent: mijn vermoeden is dat ze nooit zullen beginnen met echt produceren. En al helemaal niet dit jaar.

      Als ze nu nog geen overeenkomsten hebben met alle leveranciers dan gaat het nooit meer lukken om op tijd te beginnen. Die hele supply chaim weer op gang brengen duurt namelijk veel langer.

      Login om te reageren
    • sprankel zegt

      18 september 2013 om 16:58

      @motoragent:
      NEVS is Chinees geld wat wil zeggen dat Chinezen willen dat Saab overleeft. Nu wat willen de Chinezen? Chineze auto’s verkopen natuurlijk.

      Maar niemand wilt hier Chineze auto’s omdat ze niet veilig zijn. En laat Saab nu net altijd vooruitstrevend geweest wat veiligheid betreft. Maar daarvoor hebben ze de expertise nodig aanwezig in de werknemers van Saab.

      Dus men red Saab, gooit er belachelijk veel geld tegen, wint de goodwill van de werknemers van Saab en dan past men hun expertise toe op de Chineze auto’s.

      Nu Saab overleeft dus beide partijen winnen. Maar juist om duidelijk te maken dat het hun niet zozeer te doen is om van Saab een winstgevend merk te maken. De kans dat dat zou lukken is héél klein gezien hun huidge positie en de Europese automarkt.

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        18 september 2013 om 17:54

        @sprankel:
        Over een paar jaar zal er beteuterd door Europa gekeken hoe de chinezen in een veilige Saab rondrijden, dus ook die in Nederland :D

        Login om te reageren
  5. gertjan2012 zegt

    18 september 2013 om 14:31

    Onderschrift voor bij de foto:

    “Alle medewerkers van Saab staan trots op de foto met de zojuist geproduceerde auto “

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      18 september 2013 om 14:49

      @gertjan2012: you Sir, deserve a medal! Hahaha!

      Login om te reageren
  6. bsxc2 zegt

    18 september 2013 om 14:33

    Dit is gewoon geld in de papierversnipperaar gooien, denken ze daar nog echt dat een Saab uit ‘ 02 (ontwerp) nog steeds verkoopt voor de volle prijs?

    Login om te reageren
    • nekaf zegt

      18 september 2013 om 14:37

      @bsxc2: wie heeft het over de “volle” prijs?

      Login om te reageren
  7. volvo-s60-adept zegt

    18 september 2013 om 14:53

    Daar ik toch wel iets heb met Zweedse automobielen, zet ik naar aanleiding van dit heuglijke nieuws ál mijn vooringenomenheid opzij en zeg:

    Lang Leve Saab!

    Login om te reageren
  8. stefanos zegt

    18 september 2013 om 15:03

    Nice !

    Login om te reageren
  9. benzinehoofd zegt

    18 september 2013 om 15:05

    Fingers x-ed!

    Login om te reageren
  10. bentley1969 zegt

    18 september 2013 om 15:22

    Heb het hier een paar keer geschreven “Saab komt terug” (en werd uitgelachen) maar het begin lijkt er te zijn…

    Login om te reageren
  11. 406_v6 zegt

    18 september 2013 om 15:24

    Benieuwd waar de non-GM componenten dan vandaan komen…

    Login om te reageren
  12. 406_v6 zegt

    18 september 2013 om 15:27

    Een zeker persoon ziet nu groen en geel van jaloezie :-))

    Login om te reageren
  13. tborre zegt

    18 september 2013 om 15:56

    met extra geld van de overheid, een gezond verstandaanpak en een paar modellen gericht op een groot publiek zie ik dit wel van de grond komen..
    Maar ik zou nog veel liever hebben dat ze een paar van die oude concepten bouwen….

    Login om te reageren
  14. KaCh1ng zegt

    18 september 2013 om 16:02

    verouderd tot en met, zelfde basis als een vectra van 2002 …

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 september 2013 om 17:10

      @KaCh1ng:
      Is lezen nu echt zo moeilijk? In de tekst staat vrij duidelijk “GM vrij” dus ook geen Opel onderdelen. Dat Audi zijn modellen al sinds mensen heugenis recycled wil niet zeggen dat andere merken dat ook doen.

      OT: En nu maar hopen dat ze op basis van dat Phoenix platform de oude luister van Saab doen herleven. Een EV die lijkt op een 96 lijkt mij wel geinig.

      Login om te reageren
      • audifreak zegt

        18 september 2013 om 17:44

        @tupperware: Ah kijk, nu grijp je zelfs al een Saabbericht aan om je grenzeloos obsessieve frustraties te botvieren in een poging Audi in een kwaad daglicht te stellen. Jammer jongen, je tot mislukken gedoemde pogingen worden met de dag lachwekkender..

        De auto mag dan officieel wel geen GM onderdelen meer bevatten, de nieuwe componenten zullen vrijwel identiek zijn. Anders was het in stand houden van dit model waarschijnlijk niet rendabel geweest (zelfs nu is het nog de vraag of het dat gaat worden) en was men wel meteen met een geheel nieuw ontwerp gekomen.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          18 september 2013 om 17:58

          @audifreak:
          Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen Audi, wel tegen de uitermate zielige manier van reageren van Audi’s fanbase.
          Altijd alles afzeiken dat niet Audi is en gaan janken als een baby wanneer iemand ze met gelijke munt terug betaald.
          Like taking candy from a baby….

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            18 september 2013 om 19:21

            @tupperware:
            u is bijzonder duidelijk.
            en hebt nog een punt ook.

            ” grenzeloos obsessieve frustaties te botvieren ” – ’t is nogal wat zeg. (ironie hoor!)
            van mij dan.

            Login om te reageren
          • audifreak zegt

            18 september 2013 om 21:21

            @tupperware: Het grote probleem met jou is dat het woord Audi voor jou werkt als een lap op een rode stier. Zodra iemand iets dat naar dit merk verwijst in z’n naam of z’n avatar heeft begin jij te schuimbekken als een epileptisch kind dat weer een zoveelste aanval heeft. Bevooroordeeld als je bent lees je niet eens meer de inhoud van de post. Je vergeet waar het onderwerp eigenlijk over gaat en je ziet alleen maar wat je wil zien. Iedere neutrale discussie of positieve opmerking over een ander merk (en die worden dagelijks gepost) negeer je steevast, om maar vast te kunnen houden aan het incorrecte stereotype beeld van de Audi rijder dat je jezelf en anderen ten onrechte blijft voorspiegelen. En zodra je maar de geringste mogelijkheid ziet om de boel te kunnen afzeiken/provoceren spring je erop en als het moet trek je alle registers open. Want o wee, als een Audi rijder kritiek heeft op een ander merk dan is ‘ie meteen.. (en vul hier al je vooroordelen maar weer in). Dit zegt toch echt heel wat meer over jou dan over welke Audi rijder dan ook.

            Login om te reageren
    • PortRo zegt

      18 september 2013 om 22:33

      @KaCh1ng: Correct… het is inderdaad nog steeds het oude onderstel, dat ook door o.ao. de Vectra werd gebruikt. Saab is tijdens de overname door Spyker eigenaar geworden van dit Epsilon platform dat zij zelf doorontwikkeld had en nauwelijks met de overige platformen van GM te vergelijken was (een belangrijke reden waarom Saabs altijd te duur waren om winstgevend te bouwen, er werd veel te veel getweakt om de inferieure GM kwaliteit om te vormen tot iets beters).

      Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    18 september 2013 om 16:31

    Troll-hättan?

    Login om te reageren
  16. bofkont zegt

    18 september 2013 om 16:33

    Trouwens waar is onze vaste huisvriend Norge???
    Al tijden geen plemp van hem gezien, iemand een idee???

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      18 september 2013 om 17:45

      @bofkont: en jrk 68 evenals premiumbmw ??

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        18 september 2013 om 17:52

        @tmenges:
        U riep?
        Sorry, druk, druk, druk, je hebt mijn expertise toch niet gemist hoop ik?

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          18 september 2013 om 19:01

          @jrk68: hey je was er ook weer eens :)

          Login om te reageren
        • tmenges zegt

          18 september 2013 om 21:22

          @jrk68: Nou gemist is toch een vrij groot woord maar laten we zeggen dat je afwezigheid wel opviel ja :)

          Login om te reageren
      • bofkont zegt

        18 september 2013 om 19:01

        @tmenges: ah die manier het kwartje valt haha

        Login om te reageren
      • audifreak zegt

        19 september 2013 om 00:02

        @tmenges: @jrk68 post tegenwoordig uit angst voor de grote boze spamfilter meestal onder zijn nieuwe naam @tupperware

        Login om te reageren
  17. turbo16s zegt

    18 september 2013 om 16:43

    @Robbie, dit heeft niets met de facelift te maken

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 september 2013 om 15:29

      @turbo16s: ik zeg ook niet dat dit de gefacelifte auto is. Dit is pre-productieauto die onderhuids wat nieuwe componenten heeft. Overigens zal de 9-3 met benzinemotor zoals die eind dit jaar in productie zal moeten gaan geen noemenswaardige facelift hebben. Als we NEVS mogen geloven:

      NEVS plans to start output of the 9-3 powered by a gasoline turbocharged engine later this year. The model will be very similar to last Saab produced in 2011, Mikael Oestlund, a spokesman for NEVS, told Automotive News Europe.

      An electric variant planned for production in 2014 will feature a new facelifted exterior, Oestlund said.

      http://europe.autonews.com/article/20130919/ANE/130919819/saab-builds-9-3-test-cars-ahead-of-2013-production-launch

      Login om te reageren
  18. razzie zegt

    18 september 2013 om 16:46

    Beter laten ze Saab met wat waardigheid sterven om het over 20 jaar weer een episch retro model erin te knallen.

    Login om te reageren
  19. rob68 zegt

    18 september 2013 om 17:18

    Dit is geen Saab…

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      18 september 2013 om 20:54

      @rob68: Ik ben het als Saab rijder helemaal met je eens. De laatste echte Saab was de 9-5 van de laatste generatie. Dit type 9-3 is een mooie auto, rijdt fantastisch, maar mist iets wat van een Saab een Saab maakt.

      Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 september 2013 om 18:35

    Mooiiii, kan ik eiiiiindelijk weer een nieuwe bestellen! Mijn geduld word beloond!

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      18 september 2013 om 19:33

      @Svenska_Aeroplan_AB: haast je maar niet, waarschijnlijk blijft het bij deze pre-productie exemplaren…

      Met de beste wil van de wereld, ik geloof nooit dat ze het halen met dit businessmodel. En dat zeg ik als Saab-fan.

      Login om te reageren
  21. mashell zegt

    19 september 2013 om 09:22

    Een opgewarmd lijk met vreemde onderdelen. Het is dus een monster van Frankenstein. Maar deze keer niet in Ingolstadt.

    Login om te reageren
  22. flippiez06 zegt

    20 september 2013 om 00:15

    Aan een dood paard moet je nooit trekken..

    Login om te reageren
  23. mellie zegt

    29 september 2013 om 12:18

    Goed om te lezen dat saab een soort van weder opstanding heeft gemaakt.
    Ik hoop dat ze het redden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North