• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Porsche 718 krijgt vierwielaandrijving

Auteur: willeme, gepost 24 september 2021 om 07:59 – 28 Reacties

Nieuwe Porsche 718

Met de nieuwe Porsche 718 kun je straks ook snel sprinten.

De Porsche Boxster en Cayman lopen alweer eventjes mee. Natuurlijk, er was een ‘modelgeneratie’-wisseling van de 981 naar de 982, maar stiekem waren dat (in de basis) dezelfde auto’s. Dus vanaf 2012 is het model niet wezenlijk vernieuwd. Nu zijn Porsches meestal redelijk best bestand tegen de tand des tijds, maar het wordt toch echt tijd voor een nieuwe 718 Boxster en Cayman.

Ga nu niet meteen naar de showroom rennen, want het nieuwe model zal er voorlopig nog niet staan (alhoewel de huidige 718 zeer de moeite waard is). Er was eventjes de twijfel of de auto elektrisch, benzine of hybride zou worden. Uiteindelijk is de kogel door de kerk, aldus een bericht van het Amerikaanse Car & Driver. De nieuwe Porsche 718 zal geheel elektrisch worden.

Nieuwe Porsche 718

Inleveren

Die geruchten gingen al (veel) langer, maar Porsche was een beetje huiverig. Een paar belangrijke eigenschappen van een sportwagen gaan verloren met elektrische aandrijving. Met name qua gewicht (en dus wegligging, respons, momentum, stuurgedrag) zul je domweg moeten inleveren. Dat is iets wat je liever niet wil. Aan de andere kant: heel veel keuze is er niet.

  • Nieuwe Porsche 718
  • Nieuwe Porsche 718
  • Nieuwe Porsche 718
  • Nieuwe Porsche 718
  • Nieuwe Porsche 718

De Duitsers hebben zich daarbij twee doelen gesteld. Ten eerste het gewicht. Dat mag maximaal 1.650 kilogram bedragen. Dat is ongeveer 300 kilogram zwaarder dan de huidige Porsche 718. Qua actieradius is er een minimum, want de elektrische nieuwe Porsche 718 moet namelijk 400 km kunnen halen op een lading.

  • Nieuwe Porsche 718
  • Nieuwe Porsche 718
  • Nieuwe Porsche 718

PPE-platform voor nieuwe Porsche 718

De sportwagen zal komen te staan op het PPE-platform. Maar om het gewicht in de perken te houden, is het een ingekorte bodemsectie. Standaard krijgt de 718 een enkele motor op de achteras en premium achterwielaandrijving. Optioneel is het voor de duurdere modellen mogelijk om een extra motor op de vooras te krijgen waardoor je meer vermogen hebt én vierwielaandrijving. Reken er maar op dat deze top-718’s sneller zullen zijn dan de instap-911’s.

Nieuwe Porsche 718

Porsche wil voor 2025 de gehele line-up elektrisch hebben. Zo werd van de week bekend dat de Porsche Macan met verbrandingsmotor nog eventjes zij aan zij wordt verkocht met de elektrische Macan (die volgend jaar al verschijnt). De enige Porsche die níet elektrisch wordt, is de 911. Dat model zal Porsche zo lang als het kan voorzien van een zescilinder boxermotor.

Met dank aan Arnold voor de tip!

Ook interessant!

  • Nieuwe elektrische Porsche 718
    Nieuwe elektrische Porsche 718 komt eerder dan verwacht
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Manthey maakt de Porsche 718 GT4 extra racy
  • Volgende Porsche 718
    Volgende Porsche 718 krijgt het gewicht in het midden

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

718, boxster, Cabrio, cayman, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « GP Rusland 2021: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: BMW X7 Nishijin Edition heeft sixtijnse kapel »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    24 september 2021 om 08:24

    Schokkend !

    Login om te reageren
  2. arta zegt

    24 september 2021 om 08:59

    Kan de kop van het artikel niet gewoon: “De nieuwe Porsche 718 zal geheel elektrisch worden.” zijn?

    Ik klik eerst de pop-up van de video weg en scroll naar het einde van het bericht om te zien waar het nou echt over gaat en bepaal dan of ik de rest lees. Kan een bewuste keuze zijn om de lezer langer vast proberen te houden, maar ik vind het niet zo fijn.

    Verder; alles wordt elektrisch. De (grote) fabrikanten hebben geen keuze….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 september 2021 om 10:17

      Alle auto’s worden elektrisch (heus ook de 911 op een later moment) geen ontkomen aan, geen nieuws. Maar vierwielaandrijving voor de Cayman/Boxster is wel echt nieuws.

      Login om te reageren
  3. Roskampies zegt

    24 september 2021 om 09:10

    “This is the end my …”. Pfew tout electrisch. Geen ontkomen aan. Toch maar abbo op trackdays gaan nemen en een lotus 7 of caterham of westfield aanschaffen voor het petrol gevoel.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      24 september 2021 om 10:25

      @Roskampies: Trackdays? Het begint verdacht veel op Faller te lijken

      Login om te reageren
      • Roskampies zegt

        24 september 2021 om 14:01

        Sorry begrijp de context van “Faller” niet.
        Met Trackdays bedoel ik meer te zeggen, dat ICE’s alleen toegestaan worden op circuits over een aantal jaar (Hoop).

        Login om te reageren
  4. cheatah zegt

    24 september 2021 om 09:15

    🤮

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      24 september 2021 om 10:21

      @cheatah: Buitenkant wel OK, alleen jammer dat er geen motor in zit!

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    24 september 2021 om 09:16

    Het zal aan mij liggen, maar ik heb met een dergelijke auto liever 250km actieradius en max 150kg extra. Maar dat zal wel aan mij liggen. Je koopt hem niet voor de vakantie kilometers.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      26 september 2021 om 07:05

      @dutchdriftking: misschien leuk als 718 RS. Extra kleine batterij en lager gewicht. Pay more get less

      Login om te reageren
  6. Charles Taycan 4S zegt

    24 september 2021 om 09:19

    -edit: probeer even niet in herhaling te vallen-

    Login om te reageren
  7. lekkerdwars zegt

    24 september 2021 om 09:56

    Porsche kennende gaat dit een elektrisch succes worden. Sound en gewicht nu nog ongekend belangrijk in dit segment en vooralsnog lastig te pareren met een EV platform, maar de bakens gaan rap verzet worden met uiteindelijk nog scherpere en capabelere stuurmansauto’s die toekomstbestendig zijn. Juich dit alleen maar toe!

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      24 september 2021 om 10:09

      @lekkerdwars; Een scherpere stuurmansauto door het gewicht met 300kg te verhogen? Je optimisme staat haaks op de natuurkunde.
      Tot nu toe ben ik geen enkele review tegengekomen waarbij de conclusie was dat deze zo vreselijk veel beter stuurde dan de ICE variant. Of beter gezegd; de conclusie is eigenlijk altijd dat ze (veel) minder fijn rijden.

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        24 september 2021 om 11:17

        Momenteel is de ICE de nog betere bestuurdersauto omdat batterijen nog te zwaar zijn om een deftig bereik te hebben. Ik hou ook niet van de gedwongen overgang die Europa ons door de strot duwt, maar ik neem aan dat de bouw van kleinere batterijen die toch veel kunnen opslaan er wel gaan komen over pakweg een jaar of 10.
        Neem nu de Tesla-plaid-dinges : 1000 pk en is even snel als de Alfa Giulia QV met 500 pk op de Ring.
        Dit puur door het hoge gewicht van de EV. Als Porsche dit kan realiseren dan begint het de goede richting uit te gaan.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          24 september 2021 om 21:20

          Je kan ook stellen dat die Tesla Model S Plaid 5 seconden sneller is dan een Bugatti Veyron, die ook 1000 pk heeft, maar 300 kg minder weegt. In dat opzicht…

          Login om te reageren
      • lekkerdwars zegt

        24 september 2021 om 16:27

        @tinnemans: zeg alleen, kwestie van tijd en dan zal het extra gewicht tov ICE aanzienlijk kleiner worden terwijl je wel instant koppel en lager zwaartepunt hebt waarmee je alsnog een betere stuurmansauto kan realiseren

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 september 2021 om 06:52

        Bij een BMW M4 van twee ton klagen de mensen ook niet over het stuurgedrag. En qua reactie op het gaspedaal is er niks zo goed als een elektromotor, vloeiender dan atmosferisch en met meer kracht dan een turbo. Qua motorgedrag is elektrisch gewoon de top. Het gewicht laat de wagen inderdaad minder sportief rijden, hoewel het hoge gewicht en lage zwaartepunt juist een heel erg goede wegligging geeft. Dus minder fijn rijden, dat is echt wat te kort door de bocht.

        Login om te reageren
        • p993 zegt

          26 september 2021 om 07:07

          @mashell: dat men in de bmw en tesla niet klaagt zegt meer over die eigenaren dan over de auto s imho.

          Login om te reageren
  8. bernoulli zegt

    24 september 2021 om 10:02

    Ben benieuwd. Het oorspronkelijke artikel baseert het allemaal op anonieme bronnen, van horen zeggen en aannames.

    Login om te reageren
  9. rollingstoned zegt

    24 september 2021 om 10:24

    @willeme “Nu zijn Porsches meestal redelijk best tegen de tand des tijds”
    Best zal bestand moeten zijn neem ik aan ;-)

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    24 september 2021 om 12:17

    Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Juist voor dit soort autootjes leent elektrisch rijden zich niet zo vind ik. Misschien dat er in de toekomst nieuwe technieken mogelijk zijn waardoor het anders wordt.

    Login om te reageren
  11. sportabgasanlage zegt

    24 september 2021 om 15:18

    Interessant. Dat betekent ook dat mijn 981 zo’n beetje de laatste Cayman met atmosferische 6-cilinder is (718 GT4 uitgezonderd). Ik ga er in ieder geval zuinig op zijn, want zo worden zie niet meer gemaakt 😪

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      26 september 2021 om 07:15

      @sportabgasanlage: yep….dat kan bijna iedereen met verbrandingsauto zeggen! 😀

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        26 september 2021 om 09:16

        Niet helemaal natuurlijk. Als we kijken naar de modellen van Porsche, dan hebben de “laatste van een tijdperk” veel aantrekkingskracht en is er veel vraag naar, wat goed is voor de waarde. Nu heb ik niet de illusie dat de 981 veel in waarde zal stijgen, zoals bijv de 993, maar relatief weinig afschrijven is toch ook wel een prettig idee.
        Een Opel Astra G zal dat niet gauw overkomen.

        Login om te reageren
  12. V300amg zegt

    24 september 2021 om 15:55

    Dat echt wel een leuke auto worden, net als de verkooptopper Taycan!

    Login om te reageren
  13. Charles Taycan 4S zegt

    24 september 2021 om 16:14

    Wordt een fijn sturende auto met laag zwaartepunt! Top!👌

    Login om te reageren
  14. vaakbenjetebang zegt

    24 september 2021 om 20:59

    Oei, dat is wel een pijnlijk en confronterend target: 300 kilo zwaarder. Dan kan het zwaartepunt wel lekker laag liggen zoals de elektrokerk in de psalmen zingt, maar de nadruk ligt hier toch vooral op zwaar. Laten we de zaken wel blijven benoemen .Het lage zwaartepunt is een doekje voor het bloeden, niks meer, niks minder.

    Als een laag zwaartepunt in combinatie met veel massa zaligmakend was qua bochtsnelheid, rijgedrag, handling en scherpte, zou iedere racer wel een plak lood onder de wagenbodem hebben hangen, nietwaar?

    Alsof er ooit iemand uit een Cayman S gestapt is en dacht: dit ding zou echt véél beter zijn geweest met 300 kilo extra massa en veel instant koppel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 september 2021 om 06:54

      Alles wordt beter van veel koppel. En zoals je zegt die 300 kilo kan voor een groot deel gemarkeerd worden door het lage zwaartepunt zodat het net wat minder invloed op het weggedrag heeft als een volle kofferbak.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North