
Dit is hem dan: de volgende 3 Serie!
Ligt het aan mij of is BMW al jaren en jaren bezig met het aankondigen van de Neue Klasse? De eerste representatieve blik op de nieuwe klasse kregen we begin 2023 met de i Vision Dee. Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en komt het moment van de lancering steeds dichterbij. Zo dichtbij zelfs dat de eerste productieversie van de BMW Neue Klasse al af is.
BMW-baas Oliver Zipse heeft de eerste productieauto’s van de nieuwe X3 en 3 Serie onthuld bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Of ja onthullen… De BMW-investeerders krijgen de productieauto’s te zien met een flinke dosis camouflage. Heel lang hoeven we echter niet meer te wachten op een versie zonder masker, maar daarover zo meer.
BMW Neue Klasse
We krijgen helaas maar drie beelden: twee van de aanstaande X3 en eentje waarop de volgende 3 Serie te zien is. Laten we eerst de X3 beter bekijken. Dat is immers de auto die straks als eerste op de markt verschijnt.
Aan de voorkant zien we het inmiddels herkenbare Neue Klasse snoetje. Wat me opvalt, zijn de inkepingen op de hoeken van de voorbumper. Die lijken bedoeld voor extra verlichting. Je zou zeggen dat die brede lichtunits erboven genoeg ruimte bieden voor alle voorverlichting. Daarnaast lijkt de A-stijl bijzonder dun te zijn, wat dan weer het zicht uit de voorruit ten goede komt. Wat verder naar achteren zien we een duidelijke Hofmeister-knik bij de C-stijl.


Door met de ”sportieve sedan die in hetzelfde segment zit als de huidige 3 Serie”. Vreemd genoeg heeft de lage Neue Klasse niet de extra inkepingen in de voorbumper. Hmm. Net als de andere Neue Klasse zijn er fysieke buitenspiegels in plaats van camera’s. Hoera! Ik hoop wel dat BMW wat andere wielen als standaard optie aanbiedt, want met deze velgen ziet de nieuwe 3 Serie er wel heel goedkoop uit.

Volwaardige presentatie komt eraan!
Het einde van de Neue Klasse-campagne komt eraan. Zipse maakt bekend dat de Neue Klasse iX3 binnenkort in première gaat, zonder camouflage! Dat gebeurt op het IAA Mobility in München van 9 tot en met 12 september. Ergens in 2026 moet je de nieuwe iX3 kunnen kopen.
Hierna komt BMW in een stroomversnelling. Tussen nu en 2027 moet het merk meer dan 40 nieuwe of vernieuwde auto’s uitbrengen. Dat doet BMW met ”alle aandrijflijnvarianten”. Daar komt later ook waterstof bij. In 2028 moet het eerste BMW-waterstofproductiemodel in de showrooms verschijnen.
Ben je fan van de Neue Klasse? Dan heeft Zipse goed nieuws: ”Elk toekomstig BMW-model profiteert van onze technologieclusters. De nieuwe designtaal wordt ook in het gehele productaanbod doorgevoerd. Onze klanten krijgen de nieuwste technologie in hun auto, ongeacht welke aandrijflijn ze kiezen.”
We kijken nu al uit naar de nieuwe M3 met Neue Klasse-ontwerptaal.





De iX3 pas in 2026 bestellen en de neue 3 in…? Duurt wel lang! M3 met “Vision Driving Experience” techniek 2028?
Huh, dit lijkt echt flink af te wijken van de concepten, die waren veel meer gedrongen.. Dit doet me aan een Camry sedan lijken.. Geen compliment. Hopelijk oogt het zonder de camouflage een stuk beter..
Leuk hoor, al die impressies en teasers, maar uiteindelijk kun je zo’n auto pas echt goed beoordelen als je ‘m op straat ziet. Kom maar door!!
Zoveel ophef voor iets dat op zo een sisser gaat uitdraaien. We worden overspoeld met nieuws over een wagen die het niet gaat waarmaken en waarvan het nieuwe er nu al af is, zeker in deze brave vorm die we nu weer zien. Grote woorden, maar duidelijk geen durf voor echte vernieuwing.
Het was een illusie om te denken dat de concept 1 op 1 ging omgezet worden in productie, maar dit ziet er zo gewoontjes uit weer in het eerste opzicht, dat al dat spectakel echt niet nodig was…
Denk dat er een foutje in de titel zit. Er wordt gesproken over BMW maar gekeken naar het design van beide auto’s is dit een presentatie van Opel geweest.
Heeft wel wat weg van een Opel Astra front.
BMW verandert z’n grille vaker dan sommige mensen hun genderidentiteit. Vroeger herkende je een BMW meteen aan z’n grille. Tegenwoordig is het net als sommige mensen: elke maand een nieuwe look en identiteit.
Ik dacht net aan hetzelfde… Astra… en dat vind ik helaas geen compliment.
We staan aan de vooravond van een kentering bij een van de meest spraakmakende automerken ter wereld. Geniet van de voorpret boys.
Zo jammer dat er geen touring staat gepland van de i3. Moet je dus een iX3 nemen, en die wil ik niet.
Neem je een i5?
Wanneer gaan ze deze auto’s nu eindelijk lanceren? Ik ben grote BMW fan maar merk dat ze deze Neue Klasse intussen zó lang uitmelken dat de Chinese concurrentie intussen alweer 2 à 3 jaar voorop zit. Lanceren en snel verkopen die handel, voor het helemaal te laat is. En nóg harder werken aan de updates!
Geen foto’s van de achterkant. Dat doet hoop dat ze daar nog aan werken aangezien de conceptcar daar toch best wel mislukt was.
Veel zal wat mij betreft afhangen van afwerking en materiaalgebruik, dashboard etc. Laatste nieuwe Bmw’s wat mij betreft steeds minder indrukwekkend. Enige wat ze imo wel heel goed doen is de EV strategie, geen buitenissige EV’S maar gewoon de normale versies met batterijen ….en dat verkoopt.
BMW is een paar keer van EV strategie veranderd. Eerst met de i3 een EV alleen als EV, toen met de i4 een mengplatform, toen met de iX weer een echte EV en toen met de i7 en i5 weer mengplatfornen. Ze lijken het gewoon niet te weten.
Dat gezeur over de materialen is vaak vooral het achterhaalde idee dat zachte aaibare kunststoffen luxe zijn maar airbags zijn nu zo goed, dat opgeschuimde kunststof is niet meer zo nodig omdat je kop niet meer het dashboard kan raken en daarom kan er meer aan vormgeving gedaan worden met steviger materialen.
Ben echt heel benieuwd hoe de i3 er helemaal zonder camouflage uit ziet. De verhoudingen lijken nu niet helemaal te kloppen.
Hofmeister-knik, bestaat dat nog? Inmiddels zwaar achterhaalde element in het design omdat elk merk wel een model heeft (gehad) met een simpel bochtje in het achter zijraampje.
Het design bevalt me nu al niet, het wordt er niet beter op bij BMW.