• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste vrouwelijke CEO van GM verdient ruim $14 miljoen

Auteur: robbie, gepost 11 februari 2014 om 08:44 – 12 Reacties

Mary Barra en een Buick


De eerste vrouwelijke bestuursvoorzitter van General Motors gaat fors meer verdienen dan haar voorganger. Ondanks dat er geruchten waren dat ze minder zou krijgen.

De afgelopen tijd werd in de media veel gespeculeerd over het feit dat Mary Barra minder betaald zou krijgen dan haar voorganger, Dan Akerson, maar dat blijkt onzin te zijn.

General Motors wilde eigenlijk pas in april bekend maken hoeveel Mary Barra zou gaan verdienen dit jaar, maar vanwege alle geruchten hebben ze toch maar besloten om het nu alvast naar buiten te brengen. Overigens is het nog lang niet zeker dat ze het volledige bedrag van $14,4 miljoen (10,6 miljoen eur) ook daadwerkelijk zal krijgen.

“As a new CEO, Mary’s total compensation is in line with her peer group and properly weighted so that most is at-risk. The company’s performance will ultimately determine how much she is paid.”

Het salaris is opgebouwd uit een basissalaris van $1,6 miljoen en $2,8 miljoen aan een bonus die gerelateerd is aan prestaties op de korte termijn. Het grootste deel van haar beloning bestaat uit een bonus van $10 miljoen voor prestaties op de lange termijn.

Dan Akerson kreeg in 2012 in totaal $9 miljoen betaald voor zijn diensten als CEO. Mocht Mary dit jaar dus een beetje haar best doen dan gaat ze daar ruim overheen. (via: autonews.com)

Ook interessant!

  • Ruim 2 miljoen euro voor de eerste nieuwe Hummer
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

dan-akerson, GM, Mary-Barra, vrouwen

Vorig bericht: « Volkswagen Golf VII R opgevoerd tot 420 pk
Volgend bericht: Is dit de Ford F-150 SVT Raptor van een drugsdealer? »

Lees Interacties

Reacties

  1. pindakoning zegt

    11 februari 2014 om 09:03

    Al met al een redelijk salaris, voor iemand die verantwoordelijk is voor zo’n groot bedrijf

    Login om te reageren
    • magnumsing zegt

      11 februari 2014 om 09:19

      @pinda koning: Ik vind het ook meevallen, basis salaris is zelfs best laag voor iemand die de leiding geeft aan zo groot concern. En tja… als de bonussen zijn gebaseerd op een bepaalde winst die GM maakt, denk ik dat iedereen blij is. Ouderwetse win – win.

      Login om te reageren
  2. e30325notsoeconomic zegt

    11 februari 2014 om 09:59

    Opzich mooi opgebouwd, zouden ze bij meer bedrijven mogen doen ipv standaard een hoog salaris geven.

    Aan de andere kant, ben benieuwd hoe groot de gouden handdruk is, mocht ze onderpresteren en binnen een jaar weer exit zijn.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      11 februari 2014 om 10:08

      @e30325notsoeconomic: en ik dacht dat het hele land juist tegen bonussen was.

      Login om te reageren
      • e30325notsoeconomic zegt

        11 februari 2014 om 10:13

        @gregorius: Buitenproportionele bonussen en niet presteren ja. Als je goed werk verricht mag er imho een bonus tegenover staan. Maar dan wel eentje die bij de prestatie past.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          11 februari 2014 om 10:20

          @e30325notsoeconomic: Is de bonus van deze vrouw juist niet vergelijkbaar met de buiten-proportionele bonussen van de bank-mensen in het nieuws?
          En zijn juist haar beslissingen zoveel meer of minder waard? Of heeft het meer met het hele team te maken? Met de conjunctuur van de automarkt? Daarnaast heb ik geen zin om in het hele achterliggende artikel te duiken, maar ik kan me voorstellen dat de meeste van de lange termijn gerelateerde bonussen ook niet echt straight forward zijn en waarschijnlijk sws worden uitgekeerd.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 februari 2014 om 13:12

          @e30325notsoeconomic: een bonus is een extra, een schouderklopje, een dank je wel. Dus niet 10x je basis salaris maar 10% ervan. Een bonus van 10x je basis salaris noemen we een perverse prikkel. Met andere woorden ze hebben nog niks bijgeleerd daar bij GM.

          Login om te reageren
  3. O plaat zegt

    11 februari 2014 om 13:51

    De dag dat er een land opgericht word waar je als baas slechts 10x meer mag verdienen als werknemer is de dag dat ik direct verhuis. Niemand verdient een loon van 14 miljoen per jaar

    Login om te reageren
    • peterpan72 zegt

      12 februari 2014 om 00:00

      @shiva: bijna alle voetballers in Spanje toch? ;)

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    11 februari 2014 om 14:04

    Ja, want het is maar behelpen met een basis salaris van $ 1.6 miljoen.

    Login om te reageren
  5. genesis zegt

    11 februari 2014 om 15:09

    Jaja…..al die jaren hoor ik “ALS VROUWEN HET VOOR HET ZEGGEN HADDEN ,NOU DAN ZAL ER EEN HOOP VERANDEREN”
    Graaien kent geen sexe verschil.

    Ik wens haar dan maar veel succes. ;-)

    Login om te reageren
  6. Poll zegt

    12 februari 2014 om 07:39

    Ik hoop dat ze gauw failliet gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North