Eigenaar propt Lamborghini V10 in Volvo 245

Auteur: , 44 Reacties

Hatsekidee.

Eigenaar propt Lamborghini V10 in Volvo 245

Wanneer iemand besluit zijn auto van aanzienlijk meer pit te willen voorzien en prettig gestoord genoeg is om een motorwissel te doen, dan is Toyota’s 2JZ-GTE een blok dat vaak wordt overwogen. De zes-in-lijnmotor die vrij eenvoudig duizelingwekkende prestatiecijfers kan produceren, is in de meeste gevallen voldoende extreem voor de eigenaar. Dit kunnen we niet zeggen over de eigenaar van de Volvo 245 in kwestie.

De 245 mag dan uit een tijd stammen waar Volvo’s nog praktisch onverwoestbaar waren, voor de handige knutselaar in bezit van de fraaie stationwagen was dit absoluut niet van belang. Hij wilde vermogen, het liefst zoveel mogelijk.

Zoals gezegd had hij in zijn 2JZ-blok al een fatsoenlijke machine gevonden om dit doel te verwezenlijken, maar na het tegenkomen van een V10 van een Lamborghini Gallardo, besloot hij de Toyota-motor er weer uit te vissen. Hoewel de gillende tiencilinder van de Italiaanse stier absoluut een monster van een krachtbron is, staat de eigenaar voor een behoorlijke taak.

De eigenaar van de Volvo heeft het zichzelf niet per se eenvoudig gemaakt. Hij heeft namelijk een gebroken blok gekocht. De vijfliter tiencilinder komt uit een gecrashte raceauto uit Dubai. Dit betekent dat de beste man de motor eerst zal moeten fixen, alvorens hij hem in zijn 245 zal kunnen plaatsen.

Echter, het plaatsen van het blok zal ook niet zozeer een gemakkelijke klus worden. Het is enigszins vanzelfsprekend, maar de V10 is simpelweg te groot en past niet in de neus van de 245. Wanneer hij het voor elkaar krijgt de motor in de 245 te plaatsen, dan moet hij nog een versnellingsbak vinden die het vermogen van de Lamborghini-motor aankan. Tevens zal hij ook een manier moeten vinden om de stuurkolom, de dynamo en de airconditioning kwijt te kunnen. Lukt het dit hem allemaal, dan zal hij de krachtbron gezellig op kunnen pompen. Met enkele aanpassingen zal hij er 550 pk uit kunnen krijgen.



44 reacties

Lukt het dit allemaal
@alex1589: hè?
@alex1589: Zien we zullen dan ik denk
@alex1589: Ik net kom met boot aan kust ik vluchtlink
@alex1589: Dit staat in de tekst… laatste alinea. Wie het laatst lacht, lacht het best.. @lincoln.
@alex1589: Neen dat staat er niet, wijsneus. Als je mensen op z’n plaats moet zetten moet je het wel goed doen, lees nog eens opnieuw.
Wel jammer dat hij dan bij 180 km/h in de begrenzer schiet ;-)
Je zult ook de hele ophanging moeten aanpassen met een blok zoals deze
@dees: Welnee joh, die Volvo’s zijn beresterk!
550pk? Dat kan beter…
@skinnybmw: 2jz kan beter dus waarom een kapotte v10
@tortuga: De beste man reed voorheen al met een 2JZ in deze Volvo. Daarnaast heeft die ook een TT superleggera, zijn YouTube kanaal is een aanrader.
@tortuga: Weer eens wat anders…mijn punt is dat een standaard Gallardo V10 volgens mij al rond de 550pk zit…ze zijn er ook met 1500-2000pk.
@skinnybmw: alleen dan hangen de turbo’s zelfs bij een Gallardo bijna door de achterbumper heen. Ik vrees dat de man daar simpelweg geen ruimte voor heeft. Tenzij je er een supercharger op schroeft die je uit de motorkap laat steken natuurlijk 😄
@gulli: Dat is ook weer waar maar met een paar kleinere turbo’s komt hij al een heel eind. Persoonlijk zou ik er ook geen turbo’s opschroeven, hoor.
Al dat werk en de Volvo wordt nog minder betrouwbaar ook….
Deze Volvo eigenaar heeft het begrepen!
@ghost: wat is het?
@pa045: ik snap je opmerking niet..
Wat een tijd, geld en moeite verspilling. Met veel meer gemak en minder geld hang je er een getunde volvo 5 cilinder in en haal je deze pk’s ook. Zit je ook niet met zo’n achterlijk zwaar blok je neus.
@evdw: maar dat heeft de halve wereld en hun moeder al
@evdw: Het gaat om de lol van het bouwen. In een grijs verleden, waarin digitale foto’s nog nauwelijks bestonden, hebben we met een paar mane eens een Rover V8 uit een SD1 in een Volvo 340 Variomatic gehengeld. Gewoon, om te kijken of ons dat zou lukken en om te kijken of de Variomatic daar dan een beetje tegen bestand zou zijn. De antwoorden bleken ‘ja’ en ‘nee’, overigens.
@vaakbenjetebang: Ja het ligt er idd wel aan wat je doel is :)
@vaakbenjetebang: top idee, leuke conclusie!
Mannen moeten keuzes maken. En ze zijn nooit leuk als het gaat om dingen als panelgaps..
Met de juiste keuzes, de juiste lol. En volgens mij hebben jullie dat gehad.
Respect.
Er was toch een Volvo (amazon) met een V10?! Kan me een filmpje herrineren waarin een Gallardo of Ferrari wordt zoek gereden . Leuke projecten dit
@kenner: Ik denk dat je de Amazon van Matthias Vöcks bedoelt. Ligt een 6 in lijn in trouwens ;)
Paar gaten in de motorkap, 2 turbo’s erop en hoppa 1200 pk.
@hzr: en hoppa 1 sec later is alles krom en kapot
@hzr: nog een sticker erop, voor nog es +10PK
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Waarom niet de jz voorin, en deze in de kofferbak pla as geen, daar waar dit blok ook gevonden is?
Een soort Project Binky 2. Dat wil ik wel zien!
@dwersbongel: Make the noise!
Kijk, dan mag je die steigerende elanden op de zijkant plakken!
Een dynamo, dat gaat niet lukken!
Zet die maar op je Batavus.
@hallokroket: sssst… de laatste keer dat ik dat verbeterde, werd ik als “domme Belg” verweten ( maar ik bleek wel gelijk te hebben ).
@SimonMc:
Tuurlijk hebben we gelijk!
2jz gezeik hier.. Godver, dit is een V10! Geen 2jz die daaraan kan tippen!
@boomhauwer: qua vermogen handig,, maar dat is dan ook het enigste
Als het voorin niet past gooi je de V10 gewoon achterin. Heb je nog steeds ruimte over voor een tweezitsbank, kano en een hond.
Wel jaloers hoor, als je zoiets kan maken ongeacht of het hem helemaal lukt of niet. Een gewone motorwissel gaat mij al niet lukken, laat staan een V10 in een 240. Betwijfel of het lekker gaat rijden, maar je hebt wel een geniaal geluid in je Volvo.
Leuk voor bij het stoplicht
Geweldig! Deze volvo zelf ook gehad, maargoed dat het onderstel ook is aangepakt ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).