Tuner trekt BMW-blok uit Supra, plaatst 2JZ

Auteur: , 43 Reacties

Terug naar af, of zoiets.

Tuner trekt BMW-blok uit Supra, plaatst 2JZ

Autofanaten met een voorliefde voor JDM-producten zullen ongetwijfeld bekend zijn met de zogenaamde 2JZ-swap. De Japanse zescilinder van Toyota, die de nodige bekendheid vergaarde door zijn tijd voorin de Supra MKIV, wordt sinds jaar en dag gebruikt om onderpresterende auto’s van extra pit te voorzien. Immers, het vermogen van de krachtbron is relatief eenvoudig op te pompen tot krankzinnige cijfers.

De nieuwe BMW-motor die Toyota besloten heeft in de auto te leggen, zal hoogstwaarschijnlijk nog niet zo gemakkelijk tot dergelijke prestatiecijfers komen, maar dat maakt het absoluut geen slechte krachtbron. Toch was de grote horde fans van de Supra aanvankelijk niet per se te spreken over de keuze van de Japanse autofabrikant. Ditmaal is het namelijk absoluut geen “pure” Toyota Supra, maar – heel kort door de bocht – een BMW Z4 met een andere jas.

Bij het horen van dergelijke angstkreten zijn er altijd wel bedrijven die hun graantje kunnen pikken. Dit is ook bij de nieuwe Supra het geval. Een tuner uit Californië, CX Racing, heeft recentelijk aangekondigd met een uitgebreide 2JZ-GTE-swap op de proppen te komen. Zo moet het er ongeveer uit komen te zien.

Tuner trekt BMW-blok uit Supra, plaatst 2JZ

Hoewel het nog niet duidelijk is hoe krachtig CX Racing van plan is de zes-in-lijnmotor te maken, zal het bedrijf ongetwijfeld de nodige paardenkracht toevoegen. De relatief oude zespitter is immers minder sterk dan de krachtbron die standaard in de nieuwe Supra schuilgaat. Op zijn hoogtepunt werd de 2JZ-GTE geleverd met 325 pk, dat is 15 pk minder dan de zes-in-lijnmotor in het nieuwe model. Hiermee sprint de auto in grofweg 4 seconden naar de 100 km/u. In de BMW Z4 produceert het blok bijna 390 pk en is hij een fractie van een seconde sneller.

Opmerkelijk is dat de plannen van CX Racing niet zozeer onder luid gejuich worden ontvangen. Hoewel een eventuele 2JZ-swap zou resulteren in een volwaardige Toyota-motor voor de nieuwe Supra, zijn de reacties onder de aankondiging van het bedrijf op Facebook overwegend negatief. Wijzelf vinden het op zich een grappig initiatief, maar moeten uiteraard nog maar zien of het ook daadwerkelijk iets zal worden. Opschieten met die bende, hup!



43 reacties

Een BMW Z4 met een Toyota badge is het echt niet. Mensen zouden zich eens moeten verdiepen in de samenwerking en dat de 2 autos echt verschillen.
De motor is trouwens op verzoek van Toyota aangepast dus een echte BMW motor is het ook niet meer, aangezien hij betrouwbaar is.
@dees: En jij hebt er 100.000+ km meegereden om te beweren dat hij wel betrouwbaar is?
@tommy_gogh: Toyota heeft ons zo lang getreiterd met foto’s van gecamoufleerde Supra’s, die hebben wel een miljoen test kilometers afgelegd.
@mashell: En BMW heeft geen testkilometers afgelegd met hun Z4? Het lijkt mij zeer sterk dat de Supra merkbaar betrouwbaarder is.
@dees: beetje hetzelfde verhaal als de X-Type en de Mondeo toentertijd…
@dees: jahoor hij is heul anders, veel betrouwbaarder.. hou toch eens op met die fanboy onzin

Afgezien daarvan is dit blok bijna niet te vernietigen, loopt al heel wat jaartjes mee bij BMW
@dees: ik wil het als voormalig mk4 rijder zo graag eens zijn met je, maar het interieur zegt genoeg. Jammer, was echt veel meer uit te halen.

Overigens wel echt nice specs. Lijkt me wel een goede GT :)
@dees: klopt, de meeste zeggen maar wat.
Bij een 2JZ denk ik altijd aan 2x Jay-Z. Wil je niet, eentje is al erg genoeg.
@ghost: ball so hard…
@awesome: that shit crank.
@awesome: mofo’s wanna fine me
@goodfellar1: big pimpin’
@ghost: 99 problems
Het bmw turbo blok is een moderne 2JZ, rijden in NL een aantal 335i’s rond met single turbo op een stock motor en halen zonder problemen 700-900pk
@civicfk3: Dat is wel het blok van een paar generaties terug toch?
@reactief: de huidige f30 335i heeft het N55 blok. De x40i modellen en de Supra hebben het nieuwe B58 blok.
Ik vind dit nieuwe model supra lelijk maar wel een toffe knipoog van waar de “legende” vandaan komt
Leuk de 2JZ, maar je moet hem alsnog tunen.
Breng dan een turbo kit uit voor dit model dat hij op 500pk komt ofzo. Lijkt me ook goedkoper.
@fanboy: zit wat in.
@fanboy: ja allemaal leuk en aardig, maar zie toch liever eej 1200pk 2jz blok dan een 500pk BMW blok. Gewoon omdat het kan!
@kennone: 500pk BMW wat relatief betrouwbaar en prettig is in dagelijks gebruik of een onhandelbaar mormel met 1200pk? Ik zou het wel weten.
@dutchdriftking: idd, onhandelbaar blok de hele dag… als ik het geld toch eens had…
@peug206: verklaart dus ook tegelijkertijd waarom je dat geld dus niet hebt
@lekkaah: helaas moet dat geld eerst binnenkomen voordat het uitgegeven kan worden… en als student ben je dan gewoon het haasje.
@peug206: je begrijpt zijn opmerking niet
@vondick: als je het goed doet valt een 2jz met 750pk gewoon betrouwbaar dagelijks te rijden. Maar als je overal inderdaad het goedkoopste van gebruikt dan loop je er idd wel op leeg.
@peug206: nog een poging: lekkah maakte een grapje
@fanboy: de 2jz heeft standaard wellicht niet veel vermogen maar kan wel heel veel vermogen aan zonder grote aanpassingen. De 2jz kan zonder open te gaan meer vermogen aan dan veel motoren die van binnen helemaal aangepast zijn. Je hoeft er alleen maar meer lucht en brandstof in te krijgen. De BMW is wat dat betreft minder goed, al is dat ook echt geen stakker om te tunen.
@lekbak: Ja uiteraard is de 2JZ fantastisch wat dat betreft. Dus als je naar de 1000pk wil of van dat soort waardes is het ook niet eens een gek idee.
Maar dat is voor velen te gek, en dan krijg je dat BMW blok (met aanpassingen op wens van Toyota) ook wel op een leuk vermogen. Lijkt me tot 500pk en zelfs 600pk kosten effectiever om het BMW blok te tunen.

En Toyota houdt bij dit soort auto’s (zie GT86) rekening met tuners, en sowieso willen ze altijd een betrouwbaar blok leveren, dus het kan best dat de aanpassingen van Toyota aan het BMW blok het er een stuk sterker van is geworden. Maar goed, dat is gissen.
Een tuner die snapt wat de liefhebber wilt👌🏼👌🏼
@kennone: liefhebbers hebben alleen doorgaans het geld niet..
@ghost: Nee dat zie je verkeerd…je hebt liefhebbers en je hebt dromers en juist de laatste hebben het geld niet ;)
Hetgeen waarvan iedereen wist dat het op korte termijn ging gebeuren.
2JZ erin en je zit zelfs bij 500pk al met een turbogat waar je U tegen zegt. Kietel dan het originele blok een beetje, zo blijft ie tenminste een beetje rijdbaar. Dit is gewoon een stap terug.
@madmarky: hoezo, als je een beetje handig bent laat je de twin turbo setup voor wat het is ipv een single turbo.
Upgrade en tune je dit goed heb je je een bult vermogen met een vrij normale lag.
@sr20det: nieuwere motoren hebben vaak directe inspuiting en daardoor een nog hogere compressie verhouding en dus nog minder lag…
Heb een auto met de 2jz nonturbo gehad, 50.000km over de vervangingstermijn van de distributieriem heen en toen ik hem wegdeed zag ik dat er olie lekt vanuit de nokkenaskeerring op de d-riem. Bijzonder dat japanse auto’s in staat zijn zonder enig onderhoud door te blijven kachelen.

Mijn 159 heeft inmiddels een nieuwe D-ketting werd gek van het motorstoringslampje, iets wat ik de Lexus nooit heb zien branden.
@monsieurleloure: tja, ik heb eens een oude Mercedes gehad die al 5 jaar een paar keer per maand naar zuid Duitsland heen en weer ging zonder enig onderhoud. Zelfs geen olie verversing gehad volgens de verkoper, die dat ding voor oud ijzer weg deed. Die heeft nog 30.000km gedaan in mijn bezit en is toen gesloopt omdat die verrot was. Motor liep nog best ok, met meer dan een half miljoen op de klok.
Ik snap die negativiteit wel. Vooral het uiterlijk was voor velen “even wennen”. En wat doen ze? Ze gooien er een ander blok in. Hij is trouwens wel sneller uit beeld zo.
Volgens mij is die foto gewoon een soepje, niet dat ik twijfels heb dat het gaat gebeuren maar goed. Ik als Toyota liefhebber snap gewoon echt niet waarom mensen zo’n prehistorisch blok in die auto swappen. De B58 van BMW is eigenlijk niet eens zo heel gek verschillend tov de 2jz. Stuk moderner zuiniger maar ook tunings potentieel is 450 pk met echt kleine aanpassing goed haalbaar (net als de 2jz). Als ik de keuze had gewoon lekker chippen grotere W2a intercooler en pomp
@bart_v: yep, gratis reclame. Gooi een photoshop de wereld in, en als je het uiteindelijk niet doen is men het alweer vergeten
Kijk, zo zou ik hem wel willen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).