• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eigenwijze Japanners houden vast aan de diesel

Auteur: willeme, gepost 18 oktober 2019 om 20:02 – 41 Reacties

Mazda 3 diesel


Geheel tegen de stroming in. Alweer.

Dit jaar was een belangrijk omslagpunt. De diesel neemt dusdanig af in populariteit, dat dit jaar voor het eerst meer elektrische auto’s werden verkocht, dan auto’s met dieselmotor. Nu geloven wij geenzins dat het de diesel-rijders zijn die de overstap gemaakt hebben.

Maar het neemt niet weg dat de populariteit van zelfontbrander tanende is. Tegenwoordig zijn we allemaal zeer duurzaam bezig en daar past een diesel niet bij. Veel merken zeggen de diesel dan ook daadwerkelijk vaarwel, zoals Honda en Toyota. Maar ja, zoals @Wouter zegt:”als je ze nauwelijks verkoopt is het een makkelijke beslissing om ze uit het assortiment te halen.”

Mazda CX-3 '19

Soms zien we een rare tendens. Denk aan de geforceerd overkomende diesel-Renaissance bij Audi, dat meer diesels dan ooit lijkt aan te bieden. Een andere opvallende move komt bij Mazda vandaan. Het merk uit Hiroshima ziet namelijk nog toekomst in de oliestoker. Aan Autocar heeft Mazda’s Europese R&D baas Christian Schultze bevestigd dat Mazda nog even vasthoudt aan de dieselmotor.

Mazda CX-30 '19

Sterker nog, Mazda is druk aan het werk om hun diesels te verbeteren. Volgens Schultze moeten de overheden niet alles inzetten op één alternatief, maar zijn er meerdere mogelijkheden, afhankelijk van de toepassing. Naar het schijnt maakt de nieuwe generatie dieselmotoren van Mazda gebruik van de SkyActiv-X technologie.

Mazda CX-5

Daarnaast zal Mazda ook nog auto’s aanbieden met een conventionele benzinemotor, naast hybrides, PHEV’s en volledig elektrische auto’s. Het is niet de eerste keer dat Mazda met een onconventionele dieselmotor op de markt komt. In de jaren ’90 had Mazda de 626 2.0 Comprex in de aanbieding, een 2.0 viercilinder diesel met een mechanische (drukgolf) compressor, in plaats van een turbo. Op dit moment levert Mazda een dieselmotor in de 3, 6, CX-3, CX-30 en CX-5.

Mazda 6256 Comprex

Ook interessant!

  • Zescilinder Mazda
    Zescilinder Mazda met RWD nu heel erg dichtbij
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Mazda

Vorig bericht: « Rotterdam pakt hardrijders aan met drakentanden
Volgend bericht: De TT-RS is nu nog sneller en smakelijker »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    18 oktober 2019 om 20:07

    Diesel met SkyActiv-X, daar ben ik wel benieuwd naar. Gaan ze dan diesel ontsteken met een bougie onder bepaalde omstandigheden? Lijkt me nog niet zo gemakkelijk.

    Login om te reageren
    • cappie zegt

      19 oktober 2019 om 03:14

      @vaakbenjetebang: In de SkyActiv-X gaat gewone benzine met de verbrandings techniek van Diesel.

      Login om te reageren
      • pushnoi zegt

        19 oktober 2019 om 07:34

        @cappie: her staat er toch echt ‘Naar het schijnt maakt de nieuwe generatie dieselmotoren van Mazda gebruik van de SkyActiv-X technologie.’

        Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    18 oktober 2019 om 20:18

    Zo’n comprex turbo is eigenlijk een geniaal idee want in essentie quasi niet kapot te krijgen door z’n heel basale opbouw.
    Lijkt me iets waar qua ontwikkeling nog wat mogelijk mee is, maar herinner me niet meer zo goed wat de drawbacks waren. Tijd om nog eens wat in te lezen… ?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 oktober 2019 om 20:38

      @tjorque: Vrij eenvoudig eigenlijk: het was relatief prijzige techniek. Dat kwam voornamelijk omdat alleen Mazda het (deels) toepaste. Dat is nog te verhelpen met schaalvergroting. De powerband was erg klein (maar dat was bij gewone turbodiesels toen ook het geval). Dus ook dat kan verholpen worden. Het grootste probleem was dat er vrij weinig extra pk’s en Nm’s bijkwamen. Met een turbo kun je gewoon meer winnen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als met een mechanische compressor en turbo op een benzine auto. Het kan in principe prima en het heeft wel wat voordelen, maar de turbo is makkelijker toepasbaar en levert meer op. Heel kort door de bocht.

      Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      18 oktober 2019 om 21:41

      @tjorque: De beste vriend van mijn vader had eentje, na dat ie hem wegdeed kon ie een turbodiesel maar niet gewoon worden, bij hele lage toeren bleek die Comprex diesel heel goed te reageren en dat is toch wel aangenaam rijden itt tot bijv. de 1-liter Focus 125pk waar ik nu een week mee moet rijden en ondertussen al haat als de pest. Ik kon me wel vaag herinneren dat de Comprexdiesels niet storingsvrij waren. Maar wat de problemen waren, geen idee.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        19 oktober 2019 om 07:26

        @volvo_440_turbo: grappig eigenlijk hoe verwend we zijn. Die mazda deed in die tijd een kleine 180Nm in een klein toerentalgebied. En was daarmee “snel” en “krachtig”. Op vandaag…. sjah.

        Gewoon uit nieuwsgierigheid wat stoort je aan de ford?

        Login om te reageren
        • Volvo_440_turbo zegt

          19 oktober 2019 om 08:36

          @tjorque: als ik bijv traag op een kruispunt rij in tweede en snel weg wil rijden gebeurt er… niets. Onaangename stuurreacties allerhande, de auto voelt gewoon niet als een lekker geheel rond mij aan. Hij voelt wat als een T-shirt met een etiketje in dat kriebelt. Dat irriteert me. Bij gemiddelde snelheden op kleine wegen voldoet de motor wel, maar eens op de autoweg voel je dat ie beperkt is.

          Login om te reageren
        • bugboy zegt

          19 oktober 2019 om 13:17

          @tjorque: De auto’s waren in die tijd vaak ook een stuk lichter.

          Login om te reageren
  3. rachid zegt

    18 oktober 2019 om 20:20

    Gelijk hebben ze. Nederland wilt altijd het braafste jongetje zijn van de klas en wij burgers slapen en laten ons graag van achteren pakken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 oktober 2019 om 23:02

      @rachid: nee, Nederlanders zijn de beste klagers. Braafste jongetje uit de klas? Voor dat elektrisch rijden echt van de grond komt schroeft de regering de bijtelling al weer omhoog en heb je de stikstofcrisis gemist? Nederland had daar gewoon z’n zaakjes niet voor elkaar met het domme “zien we later wel”. Nederland is niet het braafste jongetje uit de klas, het is het jongetje dat achterin de klas heel de tijd met z’n smartphone aan de beurs zit te handelen, want veel geld binnen harken daar gaat het om Nederland.

      Login om te reageren
      • dreetje zegt

        19 oktober 2019 om 09:21

        @mashell: Nederland doet al jaren heel veel voor het milieu, en wij betalen de hoogste milieubelastingen. Dus ja, wij willen wel degelijk het beste jongetje van de klas zijn.

        Dat stikstofbeleid is gewoon stupiditeit van onze politici. Ons land is te dicht bevolkt. En erger nog, we gaan gewoon door met groeien terwijl Nederland al een infarct heeft. Immigratiestop is onbespreekbaar want “racistisch”.

        In dit stuk kun je lezen hoe een bezopen natuurbeleid heeft kunnen leiden tot de geconstrueerde stikstofcrisis.

        https://www.ad.nl/binnenland/hoogleraar-over-stikstofcrisis-zet-mes-in-160-beschermde-natuurgebieden~a965edc0/?referrer=https://www.google.com/search?q=Hoogleraar+over+stikstofcrisis%3A+%E2%80%98Zet+mes+in+160+beschermde+natuurgebieden%E2%80%99&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

        Login om te reageren
    • aschja zegt

      19 oktober 2019 om 08:37

      @rachid: Ga ergens anders de rechtse ridder uithangen.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        19 oktober 2019 om 10:46

        @aschja: Ga ergens anders met je roze bril rondlopen.

        Login om te reageren
  4. melkkoe zegt

    18 oktober 2019 om 20:23

    Toyota haalt diesel uit het assortiment?

    Die nieuwe compacte bestelauto wordt voorlopig nog alleen met dieselmotor aangeboden, en in landen zoals India worden meer diesels verkocht dan hier hybrides

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      18 oktober 2019 om 21:57

      @melkkoe: Dat zijn geen Toyota’s, maar PSA’s met een T erop…

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      19 oktober 2019 om 00:05

      @melkkoe: Zijn juist de personenauto’s in europa die geen diesels meer krijgen bij toyota ?

      Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        19 oktober 2019 om 20:42

        @redbeams: maakt mij verder allemaal niet uit. Maar om dan hier zogenaamd de diesels uit het gamma te halen vanwege het milieu is natuurlijk BS.

        Verder wil je sowieso geen moderne Toyota of Lexus op diesel hebben

        Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      19 oktober 2019 om 10:48

      @melkkoe: Mooi he, hier word de diesel gebannen want slecht voor het milieu blabla, en aan de andere kant van de wereld hebben ze overal schijt aan en tuffen ze lekker rond zonder roetfilter… Nee wij gaan echt het verschil maken jongens, lekker blijven betalen aan die klimaat hysterie.

      Login om te reageren
  5. Dutchcarwizard zegt

    18 oktober 2019 om 20:28

    Mazda blijft toveren met verbrandingsmotoren. En ze maken nog leuke wagens ook.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 oktober 2019 om 23:05

      @baidu: begon Mazda maar eens met toveren. Skyactive X lijkt niet te werken, 180pk maar nog altijd traag en toch niet zuinig. Ze maken inmiddels prachtige wagens die helaas compleet oninteressant zijn door de matige motoren.

      Login om te reageren
      • seba zegt

        18 oktober 2019 om 23:34

        @mashell: Spreek je uit ervaring?

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        19 oktober 2019 om 00:11

        @mashell: Weet niet waar jij het vandaan hebt maar uit tests die ik gelezen heb blijkt het tegendeel.Verbruik van 4,5L/100km is goed te doen.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        19 oktober 2019 om 00:21

        @mashell: Heb 3 testen gelezen met deze motor en alle 3 bevestigen het vooropgesteld verbruik. Het snelheidsgevoel is er niet zo, maar de feitelijke snelheid wel degelijk. Velen met een diesel, denken dat ze met een raket rijden omdat de versnellingsbakverhoudingen heel anders zijn dan bij een benzine, waardoor hij sneller aanvoelt dan hij is.

        Login om te reageren
      • baklava zegt

        19 oktober 2019 om 09:23

        @mashell: wat een gelul. Klopt helemaal niks van

        Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        19 oktober 2019 om 15:13

        @mashell: De gewone skyactiv G is al net zo zuinig als een downsize torretje, maar dan degelijk. De X is nog pittig ook. Het is Mercedes destijds niet gelukt om hun diesotto aan de gang te krijgen. Mazda is een stuk kleiner dan Mercedes, maar ze doen het wel. Erg knap.

        Login om te reageren
  6. lexis zegt

    18 oktober 2019 om 20:30

    Al 3j overgestapt op benzine voor beide wagens in bezit. Begrijp niet wat mensen in diesel vinden, meer lawaai meer trillingen en veel duurder onderhoud op termijn. Voor leaserijders misschien mindr5czn belang maar als particulier loop je best in een grote boog omheen de moderne diesel die zo fragiel is geworden met al die uitlaatgas zuiverings technologie. Vandaag nog op Belgische radio, veel vw rijders hebben te kampen met storingen en defecte egr en dpf na de sjoemelsoft uodate.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 oktober 2019 om 21:13

      @lexis: onzin. Als particulier is het juist interessant. Diesels gaan weg voor dumpprijzen en met de juiste modificaties geen enkel probleem meer.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        18 oktober 2019 om 21:49

        @dutchdriftking: Zolang ik kan en een beetje kilometers doe rij ik met Diesel, met een Benzine rij ik me gewoon arm. Ik heb de laatste weken, wegens een ongeval, twee benzinevervangwagens gehad, met dezelfde rijstijl verbruiken die krengen bijna het dubbele, reken uit op jaarbasis, betaal ik graag wat meer belastingen voor (van extra kosten en onderhoud nog niks van gemerkt in vergelijking met benzinewagens die ik gehad heb). Mijn diesel trekt vlot door tot tegen het rood, dus da’s een beetje een compensatie voor een benzinewagen. Maar eerlijk, wie trekt nu constant naar de pakweg 6000 tr/min? O ja, mijn auto heb ik niet binnengebracht voor die sjoemelsoftwarefix, veel properder worden ze niet van, het is gewoon om in de regel te zijn met de wet en mijn kleine teen wist al op voorhad dat die software problemen ging geven. Op enkele weken tijd software meegeven die amper getest is geweest? Neen dank je…

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 oktober 2019 om 21:49

      @lexis: alle zaken die een diesel kwetsbaar maken zoals egr en dpf gaan vooral stuk van teveel korte stukjes. Rij je elke dag de hele dag dan is dat spul over het algemeen gewoon storingsvrij. Voor de echte veelrijder is er nog steeds niks wat in de buurt komt van diesel.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 oktober 2019 om 22:58

        @lekbak: qua gebruiksgemak en qua rijcomfort (minder toeren is beter) niet maar qua kosten heeft diesel inmiddels toch wel een concurrent aan elektrisch.

        Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        19 oktober 2019 om 10:11

        @lekbak: en dat is vaak het probleem vandaag de dag. Mensen gebruiken een diesel voor korte stukken. Het blok komt amper op temperatuur en het wordt alweer uitgeschakeld. Tjah…dan krijg je inderdaad problemen. Wij hebben thuis een kleine benzine en een dikke diesel. Voor de lange afstanden de diesel en voor de kortere afstanden benzine.

        Login om te reageren
    • phaeton zegt

      18 oktober 2019 om 22:58

      @lexis: EGR issues… Da’s bij veel ‘moderne’ Euro 5 diesels een dingetje na twee/drie ton en niet bepaald een VAG kwaal.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        19 oktober 2019 om 00:27

        @phaeton: Zeer juist. Het is een alom bekend probleem. Eigenlijk wel heel tegenstrijdig. Als oplossing hoor je vaak door de garage zeggen: ” hoog in de toeren laten gaan, meneer. Raakt de EGR niet verstopt.” Euh ok, het punt van een diesel is juist dat je niét hoog in de toeren hoeft te gaan. Het op bedrijfstemperatuur komen lijkt me een groter probleem te zijn.

        Je hoort soms de vreemste redenen waarom men een diesel koopt: ” moet ik minder gaan tanken.” Of: ” de diesel versie heeft meer pk dan de benzine uitvoering”. Had de man met de “meer pk”-redenatie afgeraden om die diesel te nemen, omdat hij nog geen 5 minuten van zijn werkt woont. Resultaat: moet geregeld na het werk nog 20 minuten rond rijden omdat de auto blijft zeuren om in regeneratie te gaan. Tja.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 oktober 2019 om 07:36

          @SimonMc: dat zijn typische Belgische problemen. In Nederland is de belasting op het bezit van een diesel zoveel hoger dan op een benzine auto dat dit niet meer voorkomt. 8 jaar geleden, met de belastingvrije diesels reden ook zulke mensen diesel en toen had je dat hier ook.

          Maar het korte verhaal is dat de diesel gewoon lang wil draaien, en er dan niks aan de hand is. Lekker een ton per jaar rijden met je diesel en zonder problemen die auto weg doen na 6 jaar…

          Login om te reageren
    • dreetje zegt

      19 oktober 2019 om 09:28

      @lexis: VAG heeft nooit betrouwbare auto’s gemaakt maar is het meest overgewaardeerde automerk. Die komen er in geen enkele statistiek goed uit.

      Ik rijd al vele jaren Franse diesel, en die zijn juist zeer betrouwbaar en gaan heel lang mee. Ook waren de Fransen eerder dan VAG met directe inspuiting en roetfilters.

      Login om te reageren
  7. azuli zegt

    18 oktober 2019 om 20:30

    Voorlopig is een auto op diesel nog steeds een zeer bruikbaar concept. Natuurlijk kun je de opkomst van de elektrische auto niet ontkennen. Maar het marktaandeel tov de diesel-of benzineauto is nog steeds zeer klein.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    18 oktober 2019 om 21:11

    Lekker bezig Japanners!

    Login om te reageren
  9. fabian159 zegt

    19 oktober 2019 om 07:31

    Ik heb diesels altijd al fijner gevonden dan benzine auto’s.

    Login om te reageren
    • dreetje zegt

      19 oktober 2019 om 09:30

      @fabian159: Ik ook, maar niet de Mazda diesel. Die klinken en voelen als een tractor. Ik vind de Franse diesels de beste: soepel, schoon, stil, zuinig en betrouwbaar.

      Login om te reageren
  10. bas2014 zegt

    19 oktober 2019 om 09:37

    Daarom hou ik van Mazda??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North