Eigenwijze Japanners houden vast aan de diesel

Auteur: , 41 Reacties

Geheel tegen de stroming in. Alweer.

Mazda 3 diesel

Dit jaar was een belangrijk omslagpunt. De diesel neemt dusdanig af in populariteit, dat dit jaar voor het eerst meer elektrische auto’s werden verkocht, dan auto’s met dieselmotor. Nu geloven wij geenzins dat het de diesel-rijders zijn die de overstap gemaakt hebben.

Maar het neemt niet weg dat de populariteit van zelfontbrander tanende is. Tegenwoordig zijn we allemaal zeer duurzaam bezig en daar past een diesel niet bij. Veel merken zeggen de diesel dan ook daadwerkelijk vaarwel, zoals Honda en Toyota. Maar ja, zoals @Wouter zegt:”als je ze nauwelijks verkoopt is het een makkelijke beslissing om ze uit het assortiment te halen.”

Mazda CX-3 '19

Soms zien we een rare tendens. Denk aan de geforceerd overkomende diesel-Renaissance bij Audi, dat meer diesels dan ooit lijkt aan te bieden. Een andere opvallende move komt bij Mazda vandaan. Het merk uit Hiroshima ziet namelijk nog toekomst in de oliestoker. Aan Autocar heeft Mazda’s Europese R&D baas Christian Schultze bevestigd dat Mazda nog even vasthoudt aan de dieselmotor.

Mazda CX-30 '19

Sterker nog, Mazda is druk aan het werk om hun diesels te verbeteren. Volgens Schultze moeten de overheden niet alles inzetten op één alternatief, maar zijn er meerdere mogelijkheden, afhankelijk van de toepassing. Naar het schijnt maakt de nieuwe generatie dieselmotoren van Mazda gebruik van de SkyActiv-X technologie.

Mazda CX-5

Daarnaast zal Mazda ook nog auto’s aanbieden met een conventionele benzinemotor, naast hybrides, PHEV’s en volledig elektrische auto’s. Het is niet de eerste keer dat Mazda met een onconventionele dieselmotor op de markt komt. In de jaren ’90 had Mazda de 626 2.0 Comprex in de aanbieding, een 2.0 viercilinder diesel met een mechanische (drukgolf) compressor, in plaats van een turbo. Op dit moment levert Mazda een dieselmotor in de 3, 6, CX-3, CX-30 en CX-5.

Mazda 6256 Comprex



41 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Diesel met SkyActiv-X, daar ben ik wel benieuwd naar. Gaan ze dan diesel ontsteken met een bougie onder bepaalde omstandigheden? Lijkt me nog niet zo gemakkelijk.
@vaakbenjetebang: In de SkyActiv-X gaat gewone benzine met de verbrandings techniek van Diesel.
@cappie: her staat er toch echt ‘Naar het schijnt maakt de nieuwe generatie dieselmotoren van Mazda gebruik van de SkyActiv-X technologie.’
Zo’n comprex turbo is eigenlijk een geniaal idee want in essentie quasi niet kapot te krijgen door z’n heel basale opbouw.
Lijkt me iets waar qua ontwikkeling nog wat mogelijk mee is, maar herinner me niet meer zo goed wat de drawbacks waren. Tijd om nog eens wat in te lezen… 🤓
@tjorque: Vrij eenvoudig eigenlijk: het was relatief prijzige techniek. Dat kwam voornamelijk omdat alleen Mazda het (deels) toepaste. Dat is nog te verhelpen met schaalvergroting. De powerband was erg klein (maar dat was bij gewone turbodiesels toen ook het geval). Dus ook dat kan verholpen worden. Het grootste probleem was dat er vrij weinig extra pk’s en Nm’s bijkwamen. Met een turbo kun je gewoon meer winnen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als met een mechanische compressor en turbo op een benzine auto. Het kan in principe prima en het heeft wel wat voordelen, maar de turbo is makkelijker toepasbaar en levert meer op. Heel kort door de bocht.
@tjorque: De beste vriend van mijn vader had eentje, na dat ie hem wegdeed kon ie een turbodiesel maar niet gewoon worden, bij hele lage toeren bleek die Comprex diesel heel goed te reageren en dat is toch wel aangenaam rijden itt tot bijv. de 1-liter Focus 125pk waar ik nu een week mee moet rijden en ondertussen al haat als de pest. Ik kon me wel vaag herinneren dat de Comprexdiesels niet storingsvrij waren. Maar wat de problemen waren, geen idee.
@volvo_440_turbo: grappig eigenlijk hoe verwend we zijn. Die mazda deed in die tijd een kleine 180Nm in een klein toerentalgebied. En was daarmee “snel” en “krachtig”. Op vandaag…. sjah.

Gewoon uit nieuwsgierigheid wat stoort je aan de ford?
@tjorque: als ik bijv traag op een kruispunt rij in tweede en snel weg wil rijden gebeurt er… niets. Onaangename stuurreacties allerhande, de auto voelt gewoon niet als een lekker geheel rond mij aan. Hij voelt wat als een T-shirt met een etiketje in dat kriebelt. Dat irriteert me. Bij gemiddelde snelheden op kleine wegen voldoet de motor wel, maar eens op de autoweg voel je dat ie beperkt is.
@tjorque: De auto’s waren in die tijd vaak ook een stuk lichter.
Gelijk hebben ze. Nederland wilt altijd het braafste jongetje zijn van de klas en wij burgers slapen en laten ons graag van achteren pakken.
@rachid: nee, Nederlanders zijn de beste klagers. Braafste jongetje uit de klas? Voor dat elektrisch rijden echt van de grond komt schroeft de regering de bijtelling al weer omhoog en heb je de stikstofcrisis gemist? Nederland had daar gewoon z’n zaakjes niet voor elkaar met het domme “zien we later wel”. Nederland is niet het braafste jongetje uit de klas, het is het jongetje dat achterin de klas heel de tijd met z’n smartphone aan de beurs zit te handelen, want veel geld binnen harken daar gaat het om Nederland.
@mashell: Nederland doet al jaren heel veel voor het milieu, en wij betalen de hoogste milieubelastingen. Dus ja, wij willen wel degelijk het beste jongetje van de klas zijn.

Dat stikstofbeleid is gewoon stupiditeit van onze politici. Ons land is te dicht bevolkt. En erger nog, we gaan gewoon door met groeien terwijl Nederland al een infarct heeft. Immigratiestop is onbespreekbaar want “racistisch”.

In dit stuk kun je lezen hoe een bezopen natuurbeleid heeft kunnen leiden tot de geconstrueerde stikstofcrisis.

https://www.ad.nl/binnenland/hoogleraar-over-stikstofcrisis-zet-mes-in-160-beschermde-natuurgebieden~a965edc0/?referrer=https://www.google.com/search?q=Hoogleraar+over+stikstofcrisis%3A+%E2%80%98Zet+mes+in+160+beschermde+natuurgebieden%E2%80%99&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m
@rachid: Ga ergens anders de rechtse ridder uithangen.
@aschja: Ga ergens anders met je roze bril rondlopen.
Toyota haalt diesel uit het assortiment?

Die nieuwe compacte bestelauto wordt voorlopig nog alleen met dieselmotor aangeboden, en in landen zoals India worden meer diesels verkocht dan hier hybrides
@melkkoe: Dat zijn geen Toyota’s, maar PSA’s met een T erop…
@melkkoe: Zijn juist de personenauto’s in europa die geen diesels meer krijgen bij toyota 😉
@redbeams: maakt mij verder allemaal niet uit. Maar om dan hier zogenaamd de diesels uit het gamma te halen vanwege het milieu is natuurlijk BS.

Verder wil je sowieso geen moderne Toyota of Lexus op diesel hebben
@melkkoe: Mooi he, hier word de diesel gebannen want slecht voor het milieu blabla, en aan de andere kant van de wereld hebben ze overal schijt aan en tuffen ze lekker rond zonder roetfilter… Nee wij gaan echt het verschil maken jongens, lekker blijven betalen aan die klimaat hysterie.
Mazda blijft toveren met verbrandingsmotoren. En ze maken nog leuke wagens ook.
@baidu: begon Mazda maar eens met toveren. Skyactive X lijkt niet te werken, 180pk maar nog altijd traag en toch niet zuinig. Ze maken inmiddels prachtige wagens die helaas compleet oninteressant zijn door de matige motoren.
@mashell: Spreek je uit ervaring?
@mashell: Weet niet waar jij het vandaan hebt maar uit tests die ik gelezen heb blijkt het tegendeel.Verbruik van 4,5L/100km is goed te doen.
@mashell: Heb 3 testen gelezen met deze motor en alle 3 bevestigen het vooropgesteld verbruik. Het snelheidsgevoel is er niet zo, maar de feitelijke snelheid wel degelijk. Velen met een diesel, denken dat ze met een raket rijden omdat de versnellingsbakverhoudingen heel anders zijn dan bij een benzine, waardoor hij sneller aanvoelt dan hij is.
@mashell: wat een gelul. Klopt helemaal niks van
@mashell: De gewone skyactiv G is al net zo zuinig als een downsize torretje, maar dan degelijk. De X is nog pittig ook. Het is Mercedes destijds niet gelukt om hun diesotto aan de gang te krijgen. Mazda is een stuk kleiner dan Mercedes, maar ze doen het wel. Erg knap.
Al 3j overgestapt op benzine voor beide wagens in bezit. Begrijp niet wat mensen in diesel vinden, meer lawaai meer trillingen en veel duurder onderhoud op termijn. Voor leaserijders misschien mindr5czn belang maar als particulier loop je best in een grote boog omheen de moderne diesel die zo fragiel is geworden met al die uitlaatgas zuiverings technologie. Vandaag nog op Belgische radio, veel vw rijders hebben te kampen met storingen en defecte egr en dpf na de sjoemelsoft uodate.
@lexis: onzin. Als particulier is het juist interessant. Diesels gaan weg voor dumpprijzen en met de juiste modificaties geen enkel probleem meer.
@dutchdriftking: Zolang ik kan en een beetje kilometers doe rij ik met Diesel, met een Benzine rij ik me gewoon arm. Ik heb de laatste weken, wegens een ongeval, twee benzinevervangwagens gehad, met dezelfde rijstijl verbruiken die krengen bijna het dubbele, reken uit op jaarbasis, betaal ik graag wat meer belastingen voor (van extra kosten en onderhoud nog niks van gemerkt in vergelijking met benzinewagens die ik gehad heb). Mijn diesel trekt vlot door tot tegen het rood, dus da’s een beetje een compensatie voor een benzinewagen. Maar eerlijk, wie trekt nu constant naar de pakweg 6000 tr/min? O ja, mijn auto heb ik niet binnengebracht voor die sjoemelsoftwarefix, veel properder worden ze niet van, het is gewoon om in de regel te zijn met de wet en mijn kleine teen wist al op voorhad dat die software problemen ging geven. Op enkele weken tijd software meegeven die amper getest is geweest? Neen dank je…
@lexis: alle zaken die een diesel kwetsbaar maken zoals egr en dpf gaan vooral stuk van teveel korte stukjes. Rij je elke dag de hele dag dan is dat spul over het algemeen gewoon storingsvrij. Voor de echte veelrijder is er nog steeds niks wat in de buurt komt van diesel.
@lekbak: qua gebruiksgemak en qua rijcomfort (minder toeren is beter) niet maar qua kosten heeft diesel inmiddels toch wel een concurrent aan elektrisch.
@lekbak: en dat is vaak het probleem vandaag de dag. Mensen gebruiken een diesel voor korte stukken. Het blok komt amper op temperatuur en het wordt alweer uitgeschakeld. Tjah…dan krijg je inderdaad problemen. Wij hebben thuis een kleine benzine en een dikke diesel. Voor de lange afstanden de diesel en voor de kortere afstanden benzine.
@lexis: EGR issues… Da’s bij veel ‘moderne’ Euro 5 diesels een dingetje na twee/drie ton en niet bepaald een VAG kwaal.
@phaeton: Zeer juist. Het is een alom bekend probleem. Eigenlijk wel heel tegenstrijdig. Als oplossing hoor je vaak door de garage zeggen: ” hoog in de toeren laten gaan, meneer. Raakt de EGR niet verstopt.” Euh ok, het punt van een diesel is juist dat je niét hoog in de toeren hoeft te gaan. Het op bedrijfstemperatuur komen lijkt me een groter probleem te zijn.

Je hoort soms de vreemste redenen waarom men een diesel koopt: ” moet ik minder gaan tanken.” Of: ” de diesel versie heeft meer pk dan de benzine uitvoering”. Had de man met de “meer pk”-redenatie afgeraden om die diesel te nemen, omdat hij nog geen 5 minuten van zijn werkt woont. Resultaat: moet geregeld na het werk nog 20 minuten rond rijden omdat de auto blijft zeuren om in regeneratie te gaan. Tja.
@SimonMc: dat zijn typische Belgische problemen. In Nederland is de belasting op het bezit van een diesel zoveel hoger dan op een benzine auto dat dit niet meer voorkomt. 8 jaar geleden, met de belastingvrije diesels reden ook zulke mensen diesel en toen had je dat hier ook.

Maar het korte verhaal is dat de diesel gewoon lang wil draaien, en er dan niks aan de hand is. Lekker een ton per jaar rijden met je diesel en zonder problemen die auto weg doen na 6 jaar…
@lexis: VAG heeft nooit betrouwbare auto’s gemaakt maar is het meest overgewaardeerde automerk. Die komen er in geen enkele statistiek goed uit.

Ik rijd al vele jaren Franse diesel, en die zijn juist zeer betrouwbaar en gaan heel lang mee. Ook waren de Fransen eerder dan VAG met directe inspuiting en roetfilters.
Voorlopig is een auto op diesel nog steeds een zeer bruikbaar concept. Natuurlijk kun je de opkomst van de elektrische auto niet ontkennen. Maar het marktaandeel tov de diesel-of benzineauto is nog steeds zeer klein.
Lekker bezig Japanners!
Ik heb diesels altijd al fijner gevonden dan benzine auto’s.
@fabian159: Ik ook, maar niet de Mazda diesel. Die klinken en voelen als een tractor. Ik vind de Franse diesels de beste: soepel, schoon, stil, zuinig en betrouwbaar.
Daarom hou ik van Mazda👍🏻

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).