• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in Nederland

Auteur: willeme, gepost 5 juni 2019 om 14:13 – 62 Reacties

Afbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in NederlandAfbeelding Revolutionaire motor kost minder dan 29 mille in Nederland

Mazda 3 SkyActiv-X '19
Dan krijg je er meteen een auto omheen. Inclusief 3 jaar garantie!

Sinds een jaar of tien zijn de autofabrikanten aan het downsizen. Auto’s moeten telkens zuiniger en schoner worden. Veel merken hebben ingezet op turbo-technologie. Op deellast is het mogelijk relatief zuinig te rijden, terwijl er nog wel acceptabel prestaties mogelijk zijn.

Mazda zocht een andere manier om het verbruik (en dus de uitstoot) te drukken. Dat vonden de Japanners in ‘SkyActiv’-technologie. Hierbij werd er gebruik gemaakt van atmosferische motoren met een relatief groot slagvolume. In combinatie met een enorm hoge compressieverhouding wist Mazda echter heel respectabele cijfers te genereren in de NEDC en WLTP cycli. In de praktijk bleek ook dat het werkelijke verbruik minder ver verwijderd was van het daadwerkelijk verbruik, een trend die eveneens de afgelopen 10 jaar telkens aanweziger is.

Mazda 3 SkyActiv-X '19

Vandaag kondigt Mazda de volgende stap aan met de SkyActiv-X motor. Deze motor is namelijk voorzien van SPCCI. Nee, dat is geen programma om statistieken te verwerken, maar staat voor Spark Plug Controlled Compression Ignition. Heel kort door de bocht combineert het de ontsteking (met vonk) van een benzinemotor met de compressieontsteking van een diesel. Zoals jullie weten heeft een dieselmotor geen bougies, vandaar dat we de term ‘zelfontbrander’ bezigen voor dit motortype.

Mazda 3 SkyActiv-X '19

Volgens Mazda combineert dit motortype een soepel motorkarakter aan een superieure gaspedaalrespons. De 2.0 liter grote viercilinder levert 184 pk en 224 Nm. De motor beleeft zijn debuut in de spiksplinternieuwe Mazda 3. Wat de prestaties zijn met deze motor, wordt niet vermeld. Wel dat de wonderschone Mazda 3 met deze motor slechts 4,3 liter benzine verbruikt op 100 km. De motor wordt bijgestaan door een 24V Mild Hybrid systeem. Dit is een kleine elektromotor die verbrandingsmotor ondersteunt.

Mazda 3 SkyActiv-X '19

De motor is leverbaar in de Mazda 3 Hatchback en de Mazda 3 Sedan. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat die Mazda Skyactiv-Drive noemt. Je kan de Mazda 3 met deze motor herkennen aan een bredere uitlaatpijp. Een Mazda 3 SkyActiv-X in hatchback-uitvoering met handbak kost rijklaar 28.610 euro. De motor komt later ook beschikbaar voor de Mazda CX-30. Nu is het nog wachten op de zescilinders en de SkyActiv Turbo.

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur
  • Nieuwe Mazda Carol
    Nieuwe Mazda Carol is superschattig (met vierwielaandrijving!)
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bespaar je nooit op banden!
  • Bekend van Top Gear: koop de Ferrari van Clarkson!
  • Als je Tesla boycot, moet je deze auto zéker boycotten
  • Elektrische AMG krijgt nep V8-geluid (en zo klinkt dat)
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda3, SKYACTIV, SkyActiv-X

Vorig bericht: « Eindelijk krijgt de McLaren F1 een waardige opvolger
Volgend bericht: Het is over en uit voor de Ford Edge »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    5 juni 2019 om 14:18

    Mooi als we deze auto wat vaker gaan zien. Erg geslaagd model!

    Login om te reageren
    • matter zegt

      5 juni 2019 om 20:41

      @str8six: eens. Moet zeggen dat ie niet echt fotogeniek is. Hij stond op de jumbo racedagen. Echt een mooie auto in het echie.

      Login om te reageren
  2. c-ad zegt

    5 juni 2019 om 14:25

    Mooie betrouwbare techniek.
    Tikje eigenwijs. Maar wel consequent.

    Login om te reageren
    • fietsenmaker zegt

      5 juni 2019 om 14:37

      @c-ad: Ik wil niet vervelend doen maar hoe weet jij dat deze techniek betrouwbaar is?

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        5 juni 2019 om 15:30

        @fietsenmaker: Mazda heeft in de loop van de jaren de naam opgebouwd dat ze betrouwbare techniek in de markt zetten. De rotatiemotoren daar kan je wellicht vraagtekens bijzetten, maar verder hebben de Japanners ’t vaak goed voor elkaar.

        Login om te reageren
        • haaren zegt

          6 juni 2019 om 13:35

          @dondeboer: ook de wankel motor hebben ze enorm verbeterd, het is alleen niet op het niveau van een normale cylinder motor

          Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      5 juni 2019 om 18:47

      @c-ad: alleen waar blijven die 6 in lijn motoren nou?. Deze zouden toch worden ontwikkeld door Mazda, of ben ik nu in de war met een ander merk?.

      Login om te reageren
      • civicfk3 zegt

        5 juni 2019 om 23:45

        @mikje90: zijn alleen nog maar patenten voor aangevraagd en ik ben benieuwd of deze 6 cilinder wel naar europa komt. Buiten europa is de cx5 en mazda 6 met 2.5 liter turbo te krijgen en de mazda 3 met 2.5 zonder turbo.

        Login om te reageren
  3. rvm1200s zegt

    5 juni 2019 om 14:32

    Mooie en interessante techniek van Mazda. Zeker het overwegen waard voor vervanging van m’n huidige auto als ze beschikbaar komen op de 2e hands markt straks.

    Mazda 3 is ook zeker een geslaagd ontwerp imho. Van binnen en van buiten.

    Login om te reageren
  4. sirprize zegt

    5 juni 2019 om 14:33

    Stevige prijs toch wel. Ben benieuwd of Mazda de jacht op de priemiejumkoper wint.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      5 juni 2019 om 14:38

      @sirprize: De prijs bij Mazda is vaak wel inclusief een heleboel opties.. die je bij de duitse drie nog aan moet vinken omdat je anders op wielen met doppen rijdt. Dat vergeten veel mensen.
      Om een voorbeeld te noemen: Voor een KIA ProCeed betaal je evenveel als een Golf GTI.
      Echter de ProCeed heeft werkelijk alle beschikbare opties er al op zitten. Terwijl je bij de GTI nog met halogeen pitjes en 16 wieltjes rond rijdt. Ga je de Golf GTI vergelijkhbaar aankleden zit je ineens 10k hoger qua eindprijs.

      Login om te reageren
      • autopetje zegt

        5 juni 2019 om 15:04

        @donjunior: nou……ik persoonlijk vind een golf wel 10 Mille meer waard dan een kia. Je vergelijk gaat niet echt op in deze.

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          5 juni 2019 om 15:59

          @autopetje: Want ze gebruiken bij VAG beter metaal voor de Golf? Hun Bosch-electronica is beter dan precies dezelfde Bosch-electronica in een Kia? De VAG garagehouders / dealerships moeten van de distributeur meer geld uitgeven aan de showrooms?

          Login om te reageren
          • autopetje zegt

            5 juni 2019 om 16:04

            @BaRa: welke materialen ze gebruiken weet ik niet als leek. Wat ik wel uit ervaring weet is dat de afwerking veel hoogwaardiger is. Rijdynamic en comfort ligt op een hoger plan. Bediening remmen, gasrespons , geluid isolatie , ergonomie etc. Veel beter. Positionering, restwaarde is ook niet heel onbelangrijk.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              5 juni 2019 om 16:07

              @autopetje: Ik zou zeggen: lees die eerste rijtesten van de ProCeed eens. Volgens mij rijdt die auto heel erg goed.

              Login om te reageren
            • monsieurleloure zegt

              5 juni 2019 om 17:44

              @autopetje: Volkswagen en rijdynamiek, voor de rest gaat het wel?!

              Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              5 juni 2019 om 20:31

              @autopetje: dat roept volgens mij iedereen die niet in een moderne Kia heeft gereden. De Golf kost zowat 30% meer, da’s serieus geld. Bij een Kia kijk ik nog regelmatig ff om, omdat ik toch wel positief verrast ben. Dan kan van een Golf niet gezegd worden. Tuurlijk, afwerking zal niet hetzelfde, maar daar staat een prijs tegenover waardoor de vergelijking gewoon mank gaat

              Login om te reageren
            • dondeboer zegt

              5 juni 2019 om 21:03

              @autopetje: Het belangrijkste verschil is het logo. Je betaalt extra voor de marketing. Is dat erg? Welnee, is een investering in je identiteit. Je bent wat je rijdt. Maar de inhoudelijke argumenten die mensen erbij halen om hun keuzes en voorkeuren te rechtvaardigen zijn meestal nergens op gebaseerd.

              Login om te reageren
        • reactief zegt

          5 juni 2019 om 16:01

          @autopetje: maar jij hebt dan ook een petje.

          Login om te reageren
          • autopetje zegt

            5 juni 2019 om 16:04

            @reactief: geestig!

            Login om te reageren
          • SpiderIV zegt

            5 juni 2019 om 16:19

            @reactief: en petje hangt scheef achter t stuur

            Login om te reageren
        • donjunior zegt

          5 juni 2019 om 16:28

          @autopetje: Je schrijft ‘ik persoonlijk’.. dan moet je ook schrijven ‘dus voor mij persoonlijk gaat dat vergelijk niet op’..
          Dat kan natuurlijk prima.. ieder zijn ding. Ik rijd zelf dagelijks een Golf 7.5 1.5 TSI Highline met opties als 18″, Virtual Display, Adaptive CC etc (voor zover dat boeiend is allemaal) … maar toch vind ik de Kia ProCeed een onwijs toffe auto en zou ik hem zeker overwegen als volgende leaseauto. Die Kia waar jij nog aan denkt is de Kia van 6 jaar geleden.. dan klopt je argument. De Kia’s anno 2019 zitten echt wel een stuk beter in elkaar..

          Login om te reageren
          • sr20det zegt

            5 juni 2019 om 19:08

            @donjunior: onthoud wel dat de nieuwe ProCeed lang niet zo sportief als de vorige Pro_c’eed is.

            Login om te reageren
      • slickrick zegt

        5 juni 2019 om 18:53

        @donjunior: de afschrijving en restwaarde is meestal stuk ongunstiger op Japanners …..vergeten meeste mensen

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          5 juni 2019 om 19:08

          @slickrick: Maar Kia is geen Japanner.

          Tevens is dat afschrijvingsverhaal kul. Mazda CX5 is al tijden ongeveer het meest waardevast als voorbeeld.

          Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          5 juni 2019 om 21:04

          @slickrick: als je 10k minder aftikt bij aanschaf, is ’t ook niet erg dat je er minder voor terug krijgt. Netto bedrag is hetzelfde.

          Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        6 juni 2019 om 14:27

        @donjunior: ik deel je mening en zie liever ook wat meer “Japans/Koreaans” enz op de weg.. echter er is 1 gigantisch voordeel dat de Duitser heeft en dat heet “restwaarde”. Zeker voor leasemaatschappijen een grote + daar je onderaan de streep hierdoor vaak goedkoper uitkomt met die golf na 2/3/4/5 jaar als die Japanner/Koreaan/Italiaan/Frans enz.. en laat het merendeel van de mensen die in de speurtocht zijn naar wat nieuws nou net in NL vaak leasen… Dus tja… want in NL willen we nou eenmaal zo veel mogelijk voor zo min mogelijk…

        Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      5 juni 2019 om 14:39

      @sirprize: De Mazda3 is in de basis al erg luxe uitgevoerd. Dus dat valt wel mee. Daarnaast staat Mazda aan de top qua interieurs van de normale merken.

      Login om te reageren
  5. fmgarcia zegt

    5 juni 2019 om 14:34

    Stokje van BMW overnemen zou ik zeggen! Dit zijn voorsprongen!

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      5 juni 2019 om 14:35

      @fmgarcia: Dus Audi dabei zou ik zeggen! Echt mega onder de indruk van Mazda als merk de laatste jaren!

      Login om te reageren
  6. stfu zegt

    5 juni 2019 om 14:35

    3 jaar garantie, is dat iets bijzonders?

    Login om te reageren
  7. tge1 zegt

    5 juni 2019 om 14:35

    Mooi! Ik ga binnenkort eens met de dealer praten.

    Login om te reageren
    • autopetje zegt

      5 juni 2019 om 15:06

      @tge1: ik mag hopen dat je geen gesprek gaat voeren met een straat dealertje…

      Login om te reageren
      • tge1 zegt

        5 juni 2019 om 16:05

        @autopetje: Ik zoek geen Volkswagen of BMW.

        Login om te reageren
  8. birdnerd84 zegt

    5 juni 2019 om 14:38

    C-stijl had ik mijn twijfels over maar na de auto op straat te hebben gezien klopt het gewoon. Een werkelijk schitterende en onderscheidende auto. Ook nog eens een fraai interieur en SkyActiv-X lijkt genoeg troeven te hebben

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      5 juni 2019 om 20:34

      @birdnerd84: had ik een beetje indd, maar ben nog niet overtuigd. Zag ‘m eerst vanaf de achterkant, herkende ‘m niet en werd daardoor erg nieuwsgierig. Het is weer wat anders op straat!

      Login om te reageren
  9. dees zegt

    5 juni 2019 om 14:46

    Vraag je dan toch af wat de grote jongens in de VS en Europa de afgelopen 20 jaar gedaan hebben qua ontwikkelingen.
    Mazda weet goede verbruiks cijfers te halen met 4 cilinder 2 liter motoren, Toyota heeft nog steeds de beste hybrides en speelt ook nog zeer nadrukkelijk met waterstof (wat ook niet goedkoop is).
    En wat doen Ford, FCA, GM en VAG? Kleiner, kleiner en kleiner want anders lukt het niet.
    Dat het grote Toyota het kan, ok. Maar dat het kleine Mazda het ook kan en deze grote jongens niet? wtf.

    Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      5 juni 2019 om 15:06

      @dees: Da’s een verdienmodel. Met een turbomotor sta je waarschijnlijk vaker bij de garage.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    5 juni 2019 om 14:57

    Mooie techniek in een mooi jasje. Het is jammer dat de auto zo’n lelijke c-stijl heeft, maar verder is het een fijn alternatief voor downsize spul uit Duitsland.

    Login om te reageren
  11. autopetje zegt

    5 juni 2019 om 15:08

    Ik ben wel benieuwd naar het geluid van de motor.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      5 juni 2019 om 15:36

      @autopetje: zoom zoom zoom

      Login om te reageren
      • autopetje zegt

        5 juni 2019 om 16:05

        @boomhauwer: als dat zo is ….

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 juni 2019 om 15:55

      @autopetje: Dieselachtig, vermoed ik.

      Login om te reageren
  12. dare2think zegt

    5 juni 2019 om 15:47

    Voor dit vermogen en koppel heeft een S2000 6200 toeren nodig. Ben benieuwd hoe dat bij deze motor is!

    Login om te reageren
  13. baklava zegt

    5 juni 2019 om 16:00

    Over een paar jaar wil ik deze wel als tweedehands. Fuck downsizing.

    Login om te reageren
  14. johnwaters zegt

    5 juni 2019 om 16:18

    “Vandaag kondigt Mazda de volgende stap aan met de SkyActiv-X motor”

    Vandaag ongeveer 1 jaar geleden zul je bedoelen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 juni 2019 om 17:11

      @johnwaters: Nee. Vandaag, John. Probeer de tekst eens te lezen voordat je je weer onprettig voelt. Kijk, vanaf vandaag is de auto te bestellen! Er is een prijs bekend. Dat de SkyActiv-X eraan zat te komen, kon je inderdaad al langer op Autoblog lezen :-D. Maar dit is volgende stap. Volgende. Niet de eerste.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        5 juni 2019 om 19:05

        @willeme: je moest vriendelijker zijn!

        Login om te reageren
  15. barchettadriver zegt

    5 juni 2019 om 16:19

    Scudetto erop en het had de nieuwe kleine Alfa kunnen zijn.

    Login om te reageren
  16. poeperman zegt

    5 juni 2019 om 17:23

    Paar jaar geleden… Mercedes Diesotto? Heb ik hier gelezen, maar opzoeken wordt moeilijk op het kleinste kamertje op het werk

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 juni 2019 om 17:47

      @poeperman: Die paar jaar, zijn er ondertussen bijna 12… Geen idee wat er mee gebeurd is. Misschien kregen ze het niet betrouwbaar?

      https://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor

      Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      5 juni 2019 om 17:47

      @poeperman: Je doet je naam eer aan.

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        5 juni 2019 om 18:34

        @monsieurleloure: poepen in het Vlaams is iets heel anders dan in het Nederlands… helaas voor mij zat ik de Nederlands versie te doen

        Login om te reageren
  17. ericd zegt

    5 juni 2019 om 17:40

    Jammer dat deze 3 niet als een nieuwe Giulietta beschikbaar komt. Zoals de MX-5 een Alfa spider had kunnen opleveren, in plaats van dat misbaksel, de Fiat 124.

    Login om te reageren
  18. airditude zegt

    5 juni 2019 om 17:46

    Mooie techniek, mooie modellen, mooi merk, mooi Mazda. ?

    Login om te reageren
  19. koen23 zegt

    5 juni 2019 om 18:44

    Ja hoor dat is ‘m! Mijn nieuwe leaseblik als de v40 weg moet in september.
    180pk, knap interieur, tof/clean/mooi exterieur en veel opties. Kom maar door.

    Login om te reageren
  20. nopetrolnofun zegt

    5 juni 2019 om 20:03

    Wat is Mazda toch een mooi merk, enige merk die het nog lijkt te snappen. Atmosferische motoren rijden zoveel fijner en komen in de praktijk veel dichter bij de fabrieksopgave. Het zal geen succes worden helaas, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
  21. jcjc zegt

    5 juni 2019 om 20:12

    Heerlijk, lekker n/a motoren blijven maken. Is het een van jullie wel eens opgevallen dat een nonturbo eigenlijk altijd lekkerder en soepeler koppelt/schakelt dan turboblok? En dan heb ik het niet over de slagbeweging van de pook dus. Ben heel benieuwd hoe anderen dat ervaren…

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      5 juni 2019 om 23:48

      @jcjc: mazda heeft in de us een 2.5 turbo met bakken koppel, de skyactive X motor heeft een supercharger (lees je trouwens nooit wat over)

      Login om te reageren
  22. cossiekiller zegt

    6 juni 2019 om 08:29

    @Willeme; Als er een skyactiv turbo komt, gaan ze de compressieverhouding toch een stuk moeten verlagen om de boel heel te houden. En dan is het strikt gezien toch geen skyactiv meer?

    Login om te reageren
  23. jwcroy82 zegt

    6 juni 2019 om 08:37

    Gelukkig maar dat mazda in de USA wel een goede afzet heeft en een beter motoren aanbod. Waardoor deze technologie ontwikkeld kan worden.

    Login om te reageren
  24. vpowert zegt

    6 juni 2019 om 11:06

    Imposante cijfers! Ter vergelijking,
    Focus met 1.5 Turbo 182pk: 29.800 euro, 122g/km CO2, 5,5L/100km NEDC.
    Golf 1.5 TSI 150pk: 35.115 euro, 116g/km CO2, 5,4L/100km NEDC.
    Zelfs een diesel Golf 2.0 TDI 150pk doet: 35k euro, 111g/km CO2, 4,4L/100km NEDC of 135g/km CO2 en 5,2L/100km bij WLTP.
    Daar steekt die 184pk sterke 3 toch even flink bovenuit voor slechts 29k, 100g/km CO2, 4,4L/100km NEDC of 125g/km CO2 en 5,5L/100km bij WLTP. Zuiniger dan de focus, goedkoper en zuiniger dan de Golf, krachtiger en goedkoper dan de diesel Golf.
    Ik zou bijna bij Mazda gaan werken. Wat een feest moet het zijn om zoiets moois te verkopen :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North