Rotterdam pakt hardrijders aan met drakentanden

Auteur: , 33 Reacties

Eh, nee, we bedoelen geen haaientanden.

Drakentanden

Te hard rijden kan voor veel mensen een bron van ergernis zijn. Niet zozeer op snelwegen, maar wel binnen de bebouwde kom. Je weet wel, daar waar mensen niet alleen met de auto rijden, maar er zijn er ook een heleboel die fietsen, spelen, leven, wandelen en dergelijke.

Je kan een flitskast neerzetten in de bebouwde kom. Maar ja, helpt dat nu echt? Men gaat vooral dan eventjes remmen om daarna weer te rijden. Politiecontrole in de wijken klinkt eigenlijk zo gek nog niet, maar dat vereist erg veel personele bezetting. In Rotterdam hebben ze er een oplossing voor: drakentanden!

Je kan drakentanden zien als het neefje van de haaientanden. De haaientanden zijn voornamelijk bedoeld om aan te geven dat er gestopt dient te worden. De drakentanden moeten een ander effect bewerkstelligen: men moet er langzamer van gaan rijden. De eerste proef wordt nu gedaan op de Beukelsdijk en de Beukelsweg. Op beide wegen mag men niet harder dan 50 km/u te rijden.

Drakentanden

Nog een verschil met de haaientanden is de afstand en het formaat van de ‘tanden’. De drakentanden zijn verdeeld over een afstand van 70 meter. Ze worden telkens groter en staan ook telkens dichter bij elkaar. Dit moet de bestuurder de illusie geven dat de weg telkens smaller wordt en dat de chauffeur in kwestie af gaat remmen.

drakentanden-gemeente-rotterdam

Dan willen jullie natuurlijk nu weten: heeft het succes? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Althans, de mate waarin het succes gevierd mag worden. De drakentanden staan er nu zo’n tweeënhalve week. Naar het schijnt is er enorm veel data die uitgedokterd dient te worden alvorens er keiharde conclusies getrokken worden. Naar het schijnt heeft het wel effect en wordt er langzamer gereden, maar op officiële cijfers moeten we dus nog even wachten.

Drakentanden

fotocredit: Jörgen de Koning



33 reacties

En krokodillentranen als het niet werkt zeker?
@torsen: en dan even doorbijten?
Wil je de snelheid er uit halen is het versmalen van wegen sowieso een goed idee. Zeker in steden zou je dan een extra rijbaan kunnen realiseren en samen met de lagere snelheid stroomt het verkeer veel beter door…
@arhanso: bomen langs de weg. Veel en grote bomen met dikke stammen. Dat geeft een barrier langs de weg, een tunnel effect en de straten zien er een stuk minder stedelijk uit.

PS: die bomen kunnen gelijk ook CO2 opnemen en fijnstof filteren.
@flutterby: en als er een hardrijder tegen knalt is dat gelijk een hardrijder minder…
@tjorque: Ik zie alleen maar voordelen in dit verhaal
@tjorque: hahah ja of gewoon van die hele irritante plastic hobbels
@flutterby: I like it! Beetje off-topic: zo lijkt het me ook een plan om wegen deels te overkappen met zonnepanelen. Voor veel wijken zou dat dan ook direct een geluidsmuur kunnen zijn.

Eigenlijk is het een zwakte bod dat wanneer de overheid iets wil ondernemen dat het geld kost i.p.v. geld oplevert. Elke project kan zaken herbergen die de kosten of drukken of dat er zelfs winst wordt gemaakt…
@flutterby: maar het halve land krijgt hooikoorts van berken en de andere helft krabt zich het leplazerus vanwege de eikenprocessierups. Als de wethouder durft te vragen: Willen jullie meer of minder bomen? Dan weten we het antwoord al.
@mashell: Dat er een Es geplaatst wordt..?
@flutterby: Met welke ruimte dan..? Houdt niet bepaald over zo tussen de huizen, bus/trambaan en fiets/voetpad….
@flutterby: goed idee, echter mogen ze wel elke paar maanden het asfalt vervangen door de wortels..
@arhanso: en aan het vrachtverkeer wordt weer niet gedacht. Het is in de stad al krap
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@omarrs6: je bedoelt waarschijnlijk regel ipv zin. Hoe dan ook in de 3e alinea zouden de tandjes gewisseld moeten worden tussen 2e zin en 3e zin. Haaientanden zijn om te stoppen en drakentanden om te vertragen.
@vroaaaaaaaaaar: oeh daar heb je me wel te pakken ;) ik bedoelde inderdaad regel ipv zin
Werkt misschien de eerste keer als je er langskomt
@pallas: net zoals iedereens favoriete drempel: de optische.

Al is het op zicht wel een goede manier te waarschuwen voor Eem specifieke reden om af te moeten remmen, zoals het zebrapad.
Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Rotterdamse trouwstoet hiervan onder de indruk is.
@gandini: is een Rotterdamse trouwstoet ooit gemiddeld te noemen?
@vroaaaaaaaaaar: Inmiddels wel. Helaas..
@olivier420: gemiddeld bestaat niet. Of het zijn hele brave burgers, of volslagen idioten.
@flutterby: I like it! Beetje off-topic: zo lijkt het me ook een plan om wegen deels te overkappen met zonnepanelen. Voor veel wijken zou dat dan ook direct een geluidsmuur kunnen zijn.

Eigenlijk is het een zwakte bod dat wanneer de overheid iets wil ondernemen dat het geld kost i.p.v. geld oplevert. Elke project kan zaken herbergen die de kosten of drukken of dat er zelfs winst wordt gemaakt…
@arhanso: Aaargh…. verkeerd gepost. Weet iemand waar de edit-knop zit?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zolang onze auto’s steeds breder worden lijken de wegen steeds smaller te worden. Dat probleem lost zichzelf wel op! 😊
Of drempels gevuld met niet-Newtoniaanse vloeistof. Onlangs ergens gezien. Als je de normale snelheid rijdt, voel je hem niet. En hoe sneller je er over rijdt, hoe harder hij wordt.
Vlak voor een zebrapad het hele stuk asfalt waar de wielen staan griploos wit maken. Zodat je, zelfs als bestuurder die gewoon netjes de max snelheid aanhoudt, die voetganger die tussen de geparkeerde auto’s ineens opdoemt gaat raken..
Leuk idee, maar de uitwerking laat te wensen over.
In Rotterdam hebben ze een ander soort probleem dan de argeloze te hard rijder. Jong volk in VAG en Benz apparaten (en ook opvallend veel Renaults en Aygo’s). Ze rijden als mongolen, voelen zich boven de wet staan en doen niets anders dan rondjes rijden. Die minderen volgens mij geen vaart bij het zien van deze rij tanden.
@evoness: zo waar dit, helaas. Lijkt ook steeds erger te worden.
je doet dat toch slechts de eerste keer en daarna niet meer omdat je het truukje kent

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).