• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rotterdam pakt hardrijders aan met drakentanden

Auteur: willeme, gepost 18 oktober 2019 om 18:34 – 33 Reacties

Drakentanden


Eh, nee, we bedoelen geen haaientanden.

Te hard rijden kan voor veel mensen een bron van ergernis zijn. Niet zozeer op snelwegen, maar wel binnen de bebouwde kom. Je weet wel, daar waar mensen niet alleen met de auto rijden, maar er zijn er ook een heleboel die fietsen, spelen, leven, wandelen en dergelijke.

Je kan een flitskast neerzetten in de bebouwde kom. Maar ja, helpt dat nu echt? Men gaat vooral dan eventjes remmen om daarna weer te rijden. Politiecontrole in de wijken klinkt eigenlijk zo gek nog niet, maar dat vereist erg veel personele bezetting. In Rotterdam hebben ze er een oplossing voor: drakentanden!

Je kan drakentanden zien als het neefje van de haaientanden. De haaientanden zijn voornamelijk bedoeld om aan te geven dat er gestopt dient te worden. De drakentanden moeten een ander effect bewerkstelligen: men moet er langzamer van gaan rijden. De eerste proef wordt nu gedaan op de Beukelsdijk en de Beukelsweg. Op beide wegen mag men niet harder dan 50 km/u te rijden.

Drakentanden

Nog een verschil met de haaientanden is de afstand en het formaat van de ’tanden’. De drakentanden zijn verdeeld over een afstand van 70 meter. Ze worden telkens groter en staan ook telkens dichter bij elkaar. Dit moet de bestuurder de illusie geven dat de weg telkens smaller wordt en dat de chauffeur in kwestie af gaat remmen.

drakentanden-gemeente-rotterdam

Dan willen jullie natuurlijk nu weten: heeft het succes? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Althans, de mate waarin het succes gevierd mag worden. De drakentanden staan er nu zo’n tweeënhalve week. Naar het schijnt is er enorm veel data die uitgedokterd dient te worden alvorens er keiharde conclusies getrokken worden. Naar het schijnt heeft het wel effect en wordt er langzamer gereden, maar op officiële cijfers moeten we dus nog even wachten.

Drakentanden

fotocredit: Jörgen de Koning

Ook interessant!

  • Flitspalen voor Herriemakers
    Flitspalen voor herriemakers in Rotterdam
  • Golf-bestuurder ramt zes auto's in Rotterdam
  • BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
    BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
  • Robert Doornbos NENT
    Robert Doornbos wordt directeur van Porsche Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

rotterdam, snelheid, Verkeer

Vorig bericht: « Nederlandse prijs Audi A8 met een stekker bekendgemaakt
Volgend bericht: Eigenwijze Japanners houden vast aan de diesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. torsen zegt

    18 oktober 2019 om 18:38

    En krokodillentranen als het niet werkt zeker?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      18 oktober 2019 om 18:58

      @torsen: en dan even doorbijten?

      Login om te reageren
  2. arhanso zegt

    18 oktober 2019 om 18:46

    Wil je de snelheid er uit halen is het versmalen van wegen sowieso een goed idee. Zeker in steden zou je dan een extra rijbaan kunnen realiseren en samen met de lagere snelheid stroomt het verkeer veel beter door…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 oktober 2019 om 18:58

      @arhanso: bomen langs de weg. Veel en grote bomen met dikke stammen. Dat geeft een barrier langs de weg, een tunnel effect en de straten zien er een stuk minder stedelijk uit.

      PS: die bomen kunnen gelijk ook CO2 opnemen en fijnstof filteren.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        18 oktober 2019 om 18:59

        @flutterby: en als er een hardrijder tegen knalt is dat gelijk een hardrijder minder…

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          18 oktober 2019 om 19:10

          @tjorque: Ik zie alleen maar voordelen in dit verhaal

          Login om te reageren
        • carspotterwoerden zegt

          18 oktober 2019 om 19:12

          @tjorque: hahah ja of gewoon van die hele irritante plastic hobbels

          Login om te reageren
      • arhanso zegt

        18 oktober 2019 om 20:04

        @flutterby: I like it! Beetje off-topic: zo lijkt het me ook een plan om wegen deels te overkappen met zonnepanelen. Voor veel wijken zou dat dan ook direct een geluidsmuur kunnen zijn.

        Eigenlijk is het een zwakte bod dat wanneer de overheid iets wil ondernemen dat het geld kost i.p.v. geld oplevert. Elke project kan zaken herbergen die de kosten of drukken of dat er zelfs winst wordt gemaakt…

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 oktober 2019 om 22:54

        @flutterby: maar het halve land krijgt hooikoorts van berken en de andere helft krabt zich het leplazerus vanwege de eikenprocessierups. Als de wethouder durft te vragen: Willen jullie meer of minder bomen? Dan weten we het antwoord al.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          19 oktober 2019 om 09:05

          @mashell: Dat er een Es geplaatst wordt..?

          Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        18 oktober 2019 om 23:05

        @flutterby: Met welke ruimte dan..? Houdt niet bepaald over zo tussen de huizen, bus/trambaan en fiets/voetpad….

        Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        19 oktober 2019 om 14:52

        @flutterby: goed idee, echter mogen ze wel elke paar maanden het asfalt vervangen door de wortels..

        Login om te reageren
    • peugpower1000cc zegt

      18 oktober 2019 om 19:24

      @arhanso: en aan het vrachtverkeer wordt weer niet gedacht. Het is in de stad al krap

      Login om te reageren
  3. omarrs6 zegt

    18 oktober 2019 om 18:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      18 oktober 2019 om 19:43

      @omarrs6: je bedoelt waarschijnlijk regel ipv zin. Hoe dan ook in de 3e alinea zouden de tandjes gewisseld moeten worden tussen 2e zin en 3e zin. Haaientanden zijn om te stoppen en drakentanden om te vertragen.

      Login om te reageren
      • omarrs6 zegt

        18 oktober 2019 om 20:14

        @vroaaaaaaaaaar: oeh daar heb je me wel te pakken ;) ik bedoelde inderdaad regel ipv zin

        Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    18 oktober 2019 om 19:04

    Werkt misschien de eerste keer als je er langskomt

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      18 oktober 2019 om 19:10

      @pallas: net zoals iedereens favoriete drempel: de optische.

      Al is het op zicht wel een goede manier te waarschuwen voor Eem specifieke reden om af te moeten remmen, zoals het zebrapad.

      Login om te reageren
  5. gandini zegt

    18 oktober 2019 om 19:56

    Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Rotterdamse trouwstoet hiervan onder de indruk is.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      18 oktober 2019 om 21:03

      @gandini: is een Rotterdamse trouwstoet ooit gemiddeld te noemen?

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        18 oktober 2019 om 23:05

        @vroaaaaaaaaaar: Inmiddels wel. Helaas..

        Login om te reageren
        • vroaaaaaaaaaar zegt

          19 oktober 2019 om 01:14

          @olivier420: gemiddeld bestaat niet. Of het zijn hele brave burgers, of volslagen idioten.

          Login om te reageren
  6. arhanso zegt

    18 oktober 2019 om 20:03

    @flutterby: I like it! Beetje off-topic: zo lijkt het me ook een plan om wegen deels te overkappen met zonnepanelen. Voor veel wijken zou dat dan ook direct een geluidsmuur kunnen zijn.

    Eigenlijk is het een zwakte bod dat wanneer de overheid iets wil ondernemen dat het geld kost i.p.v. geld oplevert. Elke project kan zaken herbergen die de kosten of drukken of dat er zelfs winst wordt gemaakt…

    Login om te reageren
    • arhanso zegt

      18 oktober 2019 om 20:04

      @arhanso: Aaargh…. verkeerd gepost. Weet iemand waar de edit-knop zit?

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        18 oktober 2019 om 20:20

        @arhanso:

        Ja.

        Login om te reageren
        • arhanso zegt

          18 oktober 2019 om 20:21

          @erik2907: Thanx man!

          Login om te reageren
  7. lebeaunl zegt

    18 oktober 2019 om 20:23

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    18 oktober 2019 om 22:12

    Zolang onze auto’s steeds breder worden lijken de wegen steeds smaller te worden. Dat probleem lost zichzelf wel op! ?

    Login om te reageren
  9. SimonMc zegt

    18 oktober 2019 om 22:35

    Of drempels gevuld met niet-Newtoniaanse vloeistof. Onlangs ergens gezien. Als je de normale snelheid rijdt, voel je hem niet. En hoe sneller je er over rijdt, hoe harder hij wordt.

    Login om te reageren
  10. nietcreatief zegt

    19 oktober 2019 om 08:31

    Vlak voor een zebrapad het hele stuk asfalt waar de wielen staan griploos wit maken. Zodat je, zelfs als bestuurder die gewoon netjes de max snelheid aanhoudt, die voetganger die tussen de geparkeerde auto’s ineens opdoemt gaat raken..
    Leuk idee, maar de uitwerking laat te wensen over.

    Login om te reageren
  11. evoness zegt

    19 oktober 2019 om 12:56

    In Rotterdam hebben ze een ander soort probleem dan de argeloze te hard rijder. Jong volk in VAG en Benz apparaten (en ook opvallend veel Renaults en Aygo’s). Ze rijden als mongolen, voelen zich boven de wet staan en doen niets anders dan rondjes rijden. Die minderen volgens mij geen vaart bij het zien van deze rij tanden.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      19 oktober 2019 om 17:12

      @evoness: zo waar dit, helaas. Lijkt ook steeds erger te worden.

      Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    21 oktober 2019 om 12:01

    je doet dat toch slechts de eerste keer en daarna niet meer omdat je het truukje kent

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North