• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk heeft de A-Klasse zijn beloofde aandrijflijn

Auteur: willeme, gepost 10 september 2019 om 17:39 – 9 Reacties

Mercedes A250e
Deze moeten we even toelichten.

Eigenlijk is het best vreemd, deze Mercedes-Benz A250e. De eerste Mercedes A-Klasse was een bijzonder geval. De auto wordt voornamelijk bekend als de auto die omviel bij de Elandtest. Sterker nog, dankzij de A-Klasse was men op de hoogte van het bestaan van deze test.

Mede daardoor had de A-Klasse een geplaagde start. Daarmee vergaten we vrij snel hoe briljant de A-Klasse eigenlijk was. Mercedes-Benz was ervan overtuigd dat alternatieve aandrijflijnen niet meer lang op hun zouden laten wachten. Dat was een van de redenen om de ‘Baby Benz’ uit te rusten met een dubbele bodem. Daardoor was de A-Klasse iets hoger dan normaal.

Deze sandwich bodemplaat moest het eenvoudig mogelijk maken om een elektromotor of brandstofcel motor toe te passen. Daar is het nooit van gekomen. De eerste twee generaties A-Klasses hadden de sandwich bodem, daarna stapte Mercedes over op een conventionele setup qua bodemplaat. Opmerkelijk genoeg krijgen we nu dus eindelijk wél een A-klasse met hybride aandrijflijn. Voor de eerste keer, eindelijk.

De A250e heeft twee motoren, een 1.3 viercilinder met turbo en een elektromotor met 15,6 kWh accupakket. gezamenlijk zijn ze goed voor 218 pk vermogen en 449 Nm aan koppel. Op de elektromotor is het mogelijk om 60 km te rijden. Dit zou nog weleens een behoorlijke hit kunnen worden in Nederland, zeker ten opzichte van de reguliere benzine-uitvoeringen.

Ook interessant!

  • Mercedes G-klasse Professional: zo hoort de G te zijn
  • https://www.autoblog.nl/nieuws/c-klasse-estate-all-terrain-de-mercedes-die-vies-mag-worden-919117
    Mercedes C220d All-Terrain is ideale vakantiemobiel
  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

a-klasse, a250, A250e, Autoshows, Hybride, iaa, iaa-2019, Mercedes, plug-in, w177

Vorig bericht: « Hier, de BMW M3 Touring voor stijlvolle zakenmannen
Volgend bericht: Ruimte en een groene knipoog komen samen in de Superb iV »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    10 september 2019 om 18:08

    Wauw, mijn Fiat 500 heeft zelfs een grotere motor..?

    Login om te reageren
    • momo zegt

      10 september 2019 om 21:21

      @kennone: ..maar niet meer pk. Niet echt efficiënt dus.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    10 september 2019 om 18:12

    Die ‘briljante’ dubbele bodem is nu juist de reden waarom die eerste twee generaties A-klasse voor de spreekwoordelijke appels en eieren te koop zijn; ik wilde er ooit eentje ‘voor erbij’, maar van verschillende kanten werd me dat afgeraden. Vanwege die sandwich constructie schijnen het draken van auto’s te zijn om aan te sleutelen, waardoor het onderhoud flink in de papieren kan lopen t.o.v. de concurrentie.

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      10 september 2019 om 18:19

      @RRRobert: moest eens de versnellingsbak uit zo’n hoge A-klasse bouwen (een CVT, draak van een bak). Moest de hele motor eruit en alles.
      Het is een soort constructie waarbij bij een frontale botsing de motor etc onder het passagiers compartiment schuift, zodat je knieën niet gelijk de kreukelzone zijn

      Login om te reageren
    • mr27 zegt

      10 september 2019 om 18:19

      @RRRobert: Ik denk dat die eerste twee generaties ook voor een appel en een ei worden aangeboden, omdat ze vreselijk lelijk zijn.

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        10 september 2019 om 18:29

        @mr27: oh ik dacht omdat heel Rotterdam er al in heeft rondgereden

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 september 2019 om 19:39

      @RRRobert: onderhoud is niet goedkoop inderdaad, en het is een draak om aan te sleutelen. Maar ze zijn daarentegen erg betrouwbaar en vooral heel erg ruim (tweede generatie vooral). Je zult nergens anders een auto vinden die zo compact is, waar 4 lange mensen goed in passen en die nog 430 liter(!!!) kofferbak heeft.

      Ik mis die van mij geregeld, de prettigste hatchback die ik heb gehad met afstand.

      Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    10 september 2019 om 22:24

    Ik ben vooral benieuwd wat het gewicht gaat worden. Laatst in de Golf GTE gereden, die reed totaal niet sportief in de bochten door het gewicht, in een rechte lijn was hij ook niet sneller dan mijn Leon 1.4….

    Login om te reageren
  4. peter_huizinga zegt

    11 september 2019 om 14:43

    Helaas 3jr te laat om nog enig zakelijk voordeel te hebben kwa bijtelling

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North