• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk is de 8 Serie zoals ‘ie had moeten zijn

Auteur: willeme, gepost 17 mei 2024 om 09:12 – 26 Reacties

Manhart MH8

De BMW 8 Serie is zo helemaal af.

Het was samen met de Mercedes-Benz SL (R129) hét Duitse paradepaardje van de jaren ’90: de BMW 8 Serie van de E31-generatie. Deze Teutoonse hoogstandjes kon je krijgen met de laatste stand der techniek, de meest gecompliceerde electronica en enorm dikke twaalfcilinders. In die tijd was er eigenlijk niets beter te krijgen. Porsche en Ferrari waren in de jaren ’90 bij lange na niet zo goed als ze nu zijn ten opzichte van de concurrentie.

Dat wil niet zeggen dat een BMW 8 Serie anno 2024 ‘goed’ is. Het is machtig en legendarisch, maar na 30 jaar zijn er wel wat tekortkomingen. De motoren (acht- en twaalfcilinders) zijn gaaf, maar niet echt krachtig.

Manhart MH8

299 pk voor een twaalfcilinder is bijvoorbeeld wel héél erg weinig. Ook is de auto rijdynamisch geen wonder: meer een zompige boot dan een competente bochtenridder.

Manhart MH8 5.0 V8 Limited

Eerlijk is eerlijk: BMW wilde de ultieme Autobahncruiser en dat is het absoluut. Bij Manhart hebben ze het palet van talenten uitgebreid met hun visie op de 8 Serie. Ja, een Duitse tuner die een Duitse youngtimer zeer stevig onder handen neemt. Ze noemen het de Manhart MH8 5.0 V8 Limited.

Manhart MH8
Manhart MH8
Manhart MH8
Manhart MH8
Manhart MH8

De basis van de motor is niet een V8 uit de 840, maar de S62B50 uit de BMW M5 van de E39-generatie. Eigenlijk smokkelt Manhart iets met de naam, want het is een 4.9 liter V8. Deze is vervolgens onder handen genomen door Manhart waardoor deze 420 pk levert, standaard zijn dat 400 Pferden. De MH8 5.0 V8 Limited heeft dus 134 pk meer dan een 840i, 121 pk meer dan een vroege 850i en alsnog 39 pk meer dan de 850 CSI.

Manhart MH8

lange lijst modificaties

Net als die laatste heeft de MH8 5.0 V8 Limited een handbak met zes voorwaartse verzetten. Met verlagingsveren van H&R ligt de youngtimer op anabolen flink lager op de grond en dankzij de Bilstein B6-dempers (die iets korter zijn) rijd je niet constant op de bumpstops.

De wielen zijn flink groter. Standaard stond de 8 Serie op 16 inch wielen en dat was echt heel erg wat destijds. Ze zijn nu 20 inch (9×20 voor en 10,5×20 achter) met Continental Sport Contact 7-banden.

Manhart MH8
Manhart MH8
Manhart MH8
Manhart MH8
Manhart MH8

Om het vermogen te beteugelen is er ook een Manhart big brake kit met vier zuigers en 340 mm-schijven. Verder zijn er nog de nodige cosmetische verfraaingen, zowel bij het exterieur als interieur. Manhart gaat er 5 stuks van bouwen tegen een prijs van 149.000 euro.

Het is niet de eerste keer dat ze bij Manhart een klassieker onderhanden nemen. Ook voor een oude BMW 2002 of Lancia Delta Integrale draaien ze hun hand niet om.

Toch liever een standaard 8 Serie, check dan deze schitterende 850i en eveneens schitterende @wouter:

Meer lezen? Dit zijn 11 bijzondere BMW 8 Series op een rij!

Ook interessant!

  • varkensneus voor BMW 5
    Varkensneus voor BMW 5 Serie is nogal bijzonder
  • Helaas: BMW 4 Serie krijgt geen opvolger
  • dikke BMW
    Bestel deze dikke BMW met zescilinder snel nu het nog kan
  • BMW i5 M60
    BMW gaat geen unieke EV designs uitbrengen

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
FacebookTweetPinLinkedIn

8-serie, blauw, BMW, Coupe, e31, e39, HR-federn, m5, manhart, tuning, V8, verlaagd, Video

Vorig bericht: « Ultieme GT is in feite de nieuwe Panamera Coupé
Volgend bericht: 911 Turbo krijgt achterwielaandrijving en een handbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. FiXeR zegt

    17 mei 2024 om 09:19

    In de hedendaagse markt vind ik 149.000 euro nog wel meevallen.

    Login om te reageren
  2. harrie zegt

    17 mei 2024 om 09:20

    Die 20 inch velgen op een zesdehands youngtimer is wel erg kansenwijk.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 mei 2024 om 11:01

      Inderdaad. De vuistregel is: nooit meer dan 2 inch groter dan het origineel. Alleen dan hou je proporties binnen het esthetisch fatsoen.

      Login om te reageren
    • kilum zegt

      17 mei 2024 om 13:46

      Ja, 1 of 2 inch kleiner had echt beter gestaan.

      Login om te reageren
    • Elise zegt

      17 mei 2024 om 14:38

      100% eens. Doet echt afbreuk.

      Login om te reageren
    • ponnie zegt

      17 mei 2024 om 16:09

      En dan vooral met zo’n mini remmetjes er in.

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    17 mei 2024 om 09:24

    Knoppenporno om het dashboard.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      17 mei 2024 om 11:03

      Ik spot een kleine upgrade hier. De originele radio is vervangen voor de Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB. Hele moderne techniek in een oud jasje. Heb hem zelf ook.

      Anyway, zo hoorde het. Je had wat te bedienen. Ik vind em heerlijk, alleen een paar andere wielen eronder want dit staat niet.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    17 mei 2024 om 09:42

    Hij is gaaf! Maar wel graag op CSI wielen IPV deze hoepels. Het zal vast kwaliteit zijn, maar ik vind het geen gezicht.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      17 mei 2024 om 10:59

      In die CSI wielen passen vermoedelijk geen 340 mm remschijven plus de bijbehorende klauwen. Maar het zou leuk zijn als Manhart velgen in het oorspronkelijke CSI design in 19 of 20 inch zou laten namaken bij een gespecialiseerde producent als HRE, als dat rechten-technisch geen problemen geeft.

      Login om te reageren
  5. Dymff zegt

    17 mei 2024 om 09:45

    Even wat andere slofjes monteren en dan hoeft ie verder niet ingepakt. Altijd een heerlijk design gevonden.

    Login om te reageren
  6. racerx zegt

    17 mei 2024 om 09:53

    Liever de E39 M5 waar de motor origineel uit afkomstig is…

    Daarnaast vind ik de velgen echt afschuwelijk, zowel qua maat als design. Verder een leuk projectje, maarja…

    Login om te reageren
  7. tmenges zegt

    17 mei 2024 om 10:29

    Wielen iets kleiner graag, verder prachtig ding! Mooi ook dat dat onooglijk lelijke originele stuur vervangen is door een mooi exemplaar.

    Login om te reageren
  8. erce zegt

    17 mei 2024 om 10:35

    Ontzettend gaaf, maar wat een verschrikkelijke velgen.

    Login om te reageren
  9. crashingduke zegt

    17 mei 2024 om 10:51

    Nope. De originele 850i was perfect. Zoals ze was. Dit is hetzelfde als een vrouw naar een plastische chirurg sturen. Ze komt misschien wel strakker terug, maar de charme is weg.

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      18 mei 2024 om 14:33

      phoe..die is wel raak zeg👍🏻

      Login om te reageren
  10. MartijnGizmo zegt

    17 mei 2024 om 10:55

    Style 65 van de motordonor had ik denk ik minder erg gevonden dan deze Germanojetsers…

    Login om te reageren
  11. Poulusma zegt

    17 mei 2024 om 11:07

    Wielen maken de auto zeggen ze, maar ook ik denk dat deze auto op klinkers er nog beter uitziet dan op deze wielen. Je zou toch zeggen dat ze uit de catalogus bij BMW toch wat correctere velgen hadden kunnen shoppen.
    Verder heb ik de 8 serie altijd een bloedmooie auto gevonden. Fijn dat ze qua exterieur de boel redelijk gelaten hebben voor wat het was!

    Login om te reageren
  12. 1000bochten zegt

    17 mei 2024 om 12:04

    Gave auto, maar die wielen… Mee eens dat het origineel niet zo dynamisch is als je zou willen.

    Login om te reageren
  13. Gele Koplamp zegt

    17 mei 2024 om 12:13

    Een 8-serie moet gewoon de V12 hebben, in mijn ogen

    Login om te reageren
  14. mc96 zegt

    17 mei 2024 om 12:39

    De csi versie was al zoals de 8 serie had moeten zijn. Deze vind ik nogal knaak.

    Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    17 mei 2024 om 17:45

    Concave wielen zijn altijd wel mooi dan lijkt je wiel nog wat groter dan het is

    Login om te reageren
  16. tenaci zegt

    17 mei 2024 om 21:34

    Deze wielen zijn enorm kansloos. Auto die enorm goed aangepakt is en dat deze joekels eronder hangen. Als dat ene knappe slanke meisje dat met haar bul gehaald heeft en nu haar prima C-cup laat oppompen naar dubbel D. Totaal onnodig.

    Login om te reageren
  17. flatoutmarten zegt

    18 mei 2024 om 00:25

    Nee, dan liever een Alpina B12 Coupé…

    Login om te reageren
  18. mustang750supersnake zegt

    18 mei 2024 om 14:32

    als csi nog altijd een van de mooiste coupe’s ooit…dik,vet,mooi,clean.
    de mooiste van bmw zelf tot nu toe…

    Login om te reageren
  19. mustang750supersnake zegt

    18 mei 2024 om 14:40

    mmmmm die slaapogen heerlijk!!🤘🏻

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North