Eindelijk: nieuwe Honda Fireblade is officieel!

Auteur: , 39 Reacties

We hebben er even op mogen wachten maar vanavond was het dan zo ver. Honda stelde tijdens de previewavond in Milaan de nieuwste Fireblade voor.

CBR1000RR-R Fireblade en CBR1000RR-R Fireblade SP

28 Jaar geleden zag de eerste Fireblade het levenslicht en vanavond werd een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal. Het mag geen geheim zijn dat de supersport categorie niet meer het leeuwendeel van de verkopen uitmaakt, maar dat zou je niet denken als je de reactie van de motorjournalisten zag vanavond bij het zien van de nieuwe ‘Blade’. Natuurlijk een update van de CB1000R is leuk en ook die nieuwe Africa Twin in levende lijve is prima. Maar kom met een nieuwe Fireblade en iedereen staat letterlijk op de banken.

Als je hem ziet staan in CBR1000RR-R SP uitmonstering dan heeft ie inderdaad ook wel iets weg van de RCV213V MotoGP motor en zijn straat legale RC213V-S broer. In de persinformatie wordt dan ook veelvuldig aan dat model gerefereerd.

De 2020 CBR1000RR-R wordt aangedreven door het krachtigste vier-in-lijn motorblok dat Honda ooit gebouwd heeft. Hij levert een maximum vermogen van 160 kW (217,6 PK) bij 14.500 tpm, met een koppel van 113Nm bij 12.500 tpm en een gewicht van amper 201 kg.

De CBR1000RR-R komt naast de ‘basisversie’ ook in een SP-variant met semi-actieve Öhlins ophanging. Inclusief Öhlins Electronic Control op de 43 mm NPX voorvork en Öhlins TTX36 Smart-EC achterschokbreker. Daarnaast zien we ook nieuwe Brembo Stylema radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en een achterremklauw die we herkennen van de RC213V-S.

Zowel de Fireblade als de Fireblade SP zijn uitgerust met een Akrapovic titanium uitlaat. Over prijzen worden nog geen uitspraken gedaan, maar beide versies komen in twee kleurvarianten (HRC-geïnspireerd Grand Prix Red en Matte Pearl Black) en staan vanaf circa februari bij de dealers, waarbij de waarschijnlijk de SP variant iets eerder zal arriveren.



39 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Erg retro met zo’n lange sigaar
@w115: heerlijk juist. Al die korte stompjes zien er niet. Al lijkt hey mij wel sterk dat de Fireblade standaard met een titanium Akrapovic zal worden geleverd.
@poes: het full-fat SP model wel, de basis uitvoering niet.
Van 0 naar het ziekenhuis in 3 seconden… Ik wil er een!
@svdv: wat een originele grap hahahaha. Ik denk dat de gehele boekenclub plat lag van het lachen toen je deze vertelde!
CBR1000RR-R SP. Ooit begonnen ze met CBR1000R. Daar zijn wat R-tjes bijgekomen!
@lacker: type-R
Pfoe, ziet er lekker uit hoor, alleen geen spiegels en een hele grote demper
@janmetdelangeachternaam: zou het misschien kunnen dat de spiegels eraf zijn vanwege de persfoto’s op het…. Circuit..
Zou toch zweren dat dit AUTOblog was….
@cabrioot: Man man man, kap eens met zaniken.
@cabrioot: huil niet zo je klikt zelf het artikel aan
@cabrioot: eerst klik je op het artikel en dan scroll je naar beneden en dan nog eens op reageren. Je vraagt er zelf om
@cabrioot: azijn is in de aanbieding bij de lidl 👍
@cabrioot: ga maar weer in je cabrio op pad, laat het motorrijden maar aan kerels over.
Wat een akra toeter. Dat kunnen ze beter bij agusta afkijken
Ik snap de frustratie tussen het wel en nee kamp betreft motor gerelateerde posts. Is het niet mogelijk om een instelling te maken waarbij je de keuze maakt tussen het zien van wel of geen motor artikelen? Ook direct van al dat gezeur af
@janmetdelangeachternaam: of gewoon een artikel dat je niet boeit niet aanklikken
Werkt perfect
@janmetdelangeachternaam: nee want het is ook niet mogelijk om een goede mobiele app te maken voor ios
Is het misschien een idee om een artikel te schrijven a la ‘motors voor dummies’? Oftewel wat is zo’n beetje de pikorde qua motoren, wat zijn features waar verschil in wordt gemaakt, wat zijn de voornaamste eigenschappen van de verschillende merken etc..
@alassad: dan zou dat bijna per merk moeten, want de meeste merken proberen de markt breed te vullen. Of een heel lang artikel 😂
@peug206: per model zelfs
@alassad: Als het om de racers gaat zijn de Superbike Shoutouts van MCN, Motorcyclist Magazine en Motorcycle.com op Youtube nuttig kijkvoer om een goed beeld te krijgen welke fiets waar goed in is. De krachtigste of duurste hoeft niet altijd te betekenen dat die ook meteen de beste is. Bij motoren geld nog veel meer als bij een auto dat de bestuurder het verschil moet maken. Zo is de Ducati Panigale de duurste en krachtigste op papier, maar is deze door zijn zeer agressieve rijgedrag lang niet altijd de snelste qua laptimes en moet je echt serieus kunnen sturen om daar het maximale uit te kunnen halen. Op straat was BMW met de S1000RR jarenlang qua performance met als eerste 200+pk en zijn comfortabele handling lange tijd het summum. Voor de rest is alles heel persoonlijk aan je ervaring, rijstijl, lichaamslengte en plek waar je hem wilt gebruiken.
Af en toe een motor is prima (en zeker zo één).
217 pk mijn god
Ik vond de cbr1000rr altijd nét niet, minste pk’s, lelijk front maar nu… pure porn
@dutchc4rs: Met een cbr 900 fireblade reden mijn vrienden eind jaren 90 soms tot 300km/h per u, weliswaar met wat modificaties, zelfs zonder mods waren ze snel!
@Volvo_440_turbo: sinds eind jaren 90 is Honda aan alle kanten voorbij gevlogen en bij de 2017 update hebben ze de boot flink gemist. Dit lijken ze nu in 1 klap goed te maken, ik ben benieuwd naar de eerste tests.
Als ik die coureur zo zie zitten vrees ik dat boven de 1.60 meter je er eigenlijk niet op past….
@dutchdriftking: my thoughts exactly
@dutchdriftking: marc is ook heel klein maar met 1.80 kan je er nog op, dubbel bubbel windscreen zou ik wel aanraden dan
Mooie specs! Ben geen Honda fan sinds ze Ten Kate Racing genaaid hebben in WSBK, maar meer competitie is altijd goed. Met de juiste factory support kan Bautista het komend jaar wel eens goed gaan doen in het kampioenschap.
Waar is de tijd dat Jappen nog Yoshimura, Nissin, Kayaba en Showa gebruikten. Nu lijkt het toch meer eenheidsworst te worden. En dat vind ik wel jammer.
@breakingpoint: Suzuki doet nog steeds met Yoshimura, zoals het hoort.
Mijn oude gsxr had 162pk op 10.8k rpm. Grappig dat als je het delen en vermenigvuldigen sommetje daarop doet je ook op 217.5pk uitkomt, dan is er behalve het toerental verhogen niet zoveel winst uit het blok gehaald. Zelfs het koppel ligt nu in een hoger gebied, bij 12.5k ipv “mijn” 8.5k. Lijkt wel een 600cc nu.
@jajeroenja: daarom is de koppelkromme ook veel belangrijker. De piek kan hoger liggen maar het zegt niks over bijv. Dat hij van 3-9000rpm al 90% van t koppel beschikbaar heeft.
@jajeroenja: De MV Agusta 4-takt 4-cilinder 500cc racer uit 1973 had 110 pk bij hetzelfde toerental als deze Honda. Dat is exact hetzelfde specifieke vermogen nu 46 jaar geleden.
Is dit nou de nieuwste Fireblade of een toevoeging aan het 2019 model? Want die is niet lang gelden op de markt gekomen. Dus om nu een nieuwe fireblade te introduceren is wel heel erg snel.
@sollie1984: dit is de nieuwe ‘Blade, de vorige was alweer uit 2017 en was eigenlijk niet meer dan een hele stevige update van het model daarvoor, die in de basis gelijk was aan het 2008 model. Zo vreemd is het niet dat ze nu een hele nieuwe maken, het door jou beschreven 2019 model had enkel wat electronica updates tov de 2017.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).