• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk weer een echte 911 Targa

Auteur: Wouter, gepost 27 mei 2008 om 16:24 – 41 Reacties

Porsche 911 997 Targa Velotech
Van alle bodystyles vond ik de klassieke 911 Targa altijd het mooist, hoewel ik voor het gemak dan de 911 Speedster maar even vergeet. Helaas bouwt Porsche geen “echte” Targa meer.

Bij een Targa dak behoren één of meer dakpanelen verwijderbaar te zijn. De achterruit blijft daarbij staan. Voordeel van deze constructie is dat je wel de frisse wind van een cabrio hebt, maar toch meer veiligheid dan bij een volledig opklapbaar dak. De huidige generatie Porsche 911 Targa (997) zou eigenlijk die naam niet mogen dragen, want de auto is in feite uitgerust met een heel groot glazen schuifdak. Dat kan erg mooi zijn (bijvoorbeeld in parelmoerwit), maar een echte Targa is toch iets fraaier.

Gelukkig kan de firma Velotech nu weer een echt Targa dak leveren: als basis dient een 911 Cabrio die een soort hardtop krijgt. Van die hardtop is dan weer het dakpaneel te verwijderen. Redelijk omslachtig en prijzig, want bovenop de kosten van een 911 Cabrio dient ook nog een $ 10.000 aan Velotech te worden betaald. (bron: detnews.com)

Ook interessant!

  • Porsche 911 Targa doet halve koprol in Gelderland
  • De Porsche 911 Targa politieauto is terug!
  • Durf jij? Porsche 911 (997) met 3 ton op de klok
    Durf jij? Porsche 911 (997) met 3 ton op de klok
  • Deze Porsche occasion is niet wat het lijkt

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

997, Porsche

Vorig bericht: « Video: Ongewassen hippie-Flintstones opgepakt in Brussel
Volgend bericht: Citroen is hartstikke degelijk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Papa zegt

    27 mei 2008 om 16:25

    Deze is wel erg leuk hoor! kon wel eens een succes worden…. retro is hot!

    Login om te reageren
  2. RX-7 Owner zegt

    27 mei 2008 om 16:33

    lijkt op mn RX-7

    Login om te reageren
  3. jasper zegt

    27 mei 2008 om 16:39

    de carera gt is volgens mij ook n targa of niet?

    Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    27 mei 2008 om 16:48

    @ RX-7 Owner:

    Nee hoor, jou RX-7 lijkt op een 911 Targa.

    Login om te reageren
  5. JPM zegt

    27 mei 2008 om 16:51

    Wat gaaf! Waarom doet Porsche dit eigenlijk niet meer?

    Login om te reageren
  6. Neo Veloci zegt

    27 mei 2008 om 16:52

    O mijn God wat lelijk! Zelfs de klep van de cabrio zit nog onder die hardtop! Die er trouwens uitziet alsof ze ‘m van een 962 hebben geript. Nee dank u. Doe dan gewoon een cabrio.

    Login om te reageren
  7. victor zegt

    27 mei 2008 om 16:57

    eindelijk weer een echte targa??? huh
    dit is gewoon een getunede cabrio!

    Login om te reageren
  8. Thomaz zegt

    27 mei 2008 om 17:07

    Tsja, vind het er ook totaal niet uitzien. Targa gedeelte ziet er zeer ouderwets uit in vergelijking tot de verder moderne koets van de 997.

    Login om te reageren
  9. RenJie zegt

    27 mei 2008 om 17:10

    ik prefereer toch wel de catalogus-Targa(4S) :D

    Login om te reageren
  10. Svensson zegt

    27 mei 2008 om 17:11

    Ziet er interessant uit, maar heb altijd mijn vragen gehad bij targaconstructies zoals deze en dan vooral wat betreft de aerodynamica. Lijkt mij namelijk dat de complete achterkant van het interieur vanaf de B-stijlen als een veredelde remparachute werkt, of zie ik dit verkeerd?

    Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    27 mei 2008 om 17:13

    Ziet er wel gaaf uit!

    @RX-7 owner: Eeeeuhm… NEE!

    Login om te reageren
  12. Stijn zegt

    27 mei 2008 om 17:28

    Klein foutje wouter, bij de eerste Targa’s kon je de achterruit eveneens opvouwen zodat enkel de “beugel” bleef staan.
    http://www.carsearch.com/photos/709732.jpeg

    Login om te reageren
  13. STJ zegt

    27 mei 2008 om 17:29

    Sorry maar deze stijl lijkt meer op de RX7 dan op de eerste 911 targa.

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    27 mei 2008 om 17:38

    Allebei de Targa’s zijn mooi, en ik ben blij dat ze bij de huidige Targa niet zomaar klakkeloos overgetekend hebben maar er een moderne interpretatie van gemaakt hebben, die ook zeer mooi is! Conclusie: wil je een oude Targa lijn, koop een oude Targa. :P

    Login om te reageren
  15. Chuppa zegt

    27 mei 2008 om 17:46

    @ Svensson

    Dat valt hoogstwaarschijnlijk best mee. De luchtstromen lopen in principe over het ‘gat’ heen, waardoor de parachutefunctie gering is. Wel zorgt een onderbreking in de daklijn (dus ook de cabrio) voor minder gunstige aerodynamica.

    Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    27 mei 2008 om 18:10

    @ Svensson

    Wat Chuppa zegt klopt precies. Bij de Mythbusters hebben ze dit principe laten zien met een Ford pickup, die met een open klep dorstiger was dan met dichte klep!
    Dit zal met de Targa dan ook wel zo zijn.

    Login om te reageren
  17. Svensson zegt

    27 mei 2008 om 18:12

    Thanks voor de info Chuppa! Dit leek mij zelf ook aannemelijk, maar het effect is misschien toch niet volledig verwaarloosbaar. Hangt er natuurlijk ook van af hoe hard je rijdt.

    Login om te reageren
  18. Maghrebi zegt

    27 mei 2008 om 18:15

    Strrak in t lak, zonnebril op in pak

    Login om te reageren
  19. k0walsk zegt

    27 mei 2008 om 18:15

    jammer dat het deel waar het omgaat uit de vorige eeuw lijkt te komen…

    Login om te reageren
  20. hubert zegt

    27 mei 2008 om 18:20

    Als je maar hard genoeg rijdt, wordt de wind vanzelf wel over de opening heen geslingerd.
    Verder blijft Targa gewoon een mooi principe.

    Login om te reageren
  21. MurcieBoy zegt

    27 mei 2008 om 18:32

    ik ben niet echt een porschefan al vind ik de carrera gt zeer mooi dat moet ik er wel bij zeggen

    Login om te reageren
  22. thom zegt

    27 mei 2008 om 18:35

    Of dan toch maar een nieuwe (4165 mil ) uit 1979 voor : $49,500.00

    http://www.sloancars.com/vs1/detail.asp?CarID=272

    moet je em alleen nog ff naar NL halen :)

    Login om te reageren
  23. Chip zegt

    27 mei 2008 om 18:46

    Verlies je zo niet heel veel structurele integriteit?

    Porsche zal die beslissing niet voor niets hebben genomen lijkt me.

    Login om te reageren
  24. DRU zegt

    27 mei 2008 om 18:47

    Ik heb altijd al het idee gehad dat Porsche voor de Targa inspiratie haalde uit speedboten. Voor de fun factor. Dat heb ik al sinds ik 8 ben of zo, ik weet het niet precies. Maar de Targa heeft mij altijd gefascineerd. Ik vind het niet de mooiste carrosserie, Wouter, maar ik zou er wel voor kiezen. Omdat het, zeker nu, nog aardig de lijn van de auto volgt en toch het genot van een groot open dak biedt. De cabrio vind ik echt een nogo. Een Porsche heeft 1 belangrijke usp en dat is de vorm. De cabrio nakt die hele vorm. Anyway, wat ik wil zeggen is.. Kijk even naar het volgende plaatje. Daar zie je een Fairline Targa speedboat en een Porsche Targa. See the similarities?

    Login om te reageren
  25. DRU zegt

    27 mei 2008 om 18:50

    Oja, waar zet je dan het dakpaneel bij deze targa van Velotech?
    Als we die maar niet thuis in de garage moeten laten net als de bananen van de C3 pluriel. Kutding.

    Login om te reageren
  26. VonStroke zegt

    27 mei 2008 om 18:54

    Wil niet vervelend doen jongens, maar dit nieuws heb ik vorige week al gelezen, een beetje laat dus………..

    Login om te reageren
  27. Floris zegt

    27 mei 2008 om 19:06

    VonStroke, do we care? Nee.

    Login om te reageren
  28. Stijn zegt

    27 mei 2008 om 19:20

    @ DRU Porsche haalde het Targa concept uit de Targa Florio. De prototypes die daar reden hadden een beugel achter de bestuurder zitten die hem moest beschermen bij een koprol. Porsche stelde de Targa dan ook voor als veilige cabrio, destijds (eind jaren ’60) waren je overlevingskansen bij een koprol met een cabrio dan ook nihil. Later hebben andere merken het concept gekopieerd, net als de naam Targa…

    Login om te reageren
  29. STJ zegt

    27 mei 2008 om 19:32

    @Stijn

    maar toyota was wel de fabricant die de targa had uitgevonden met de sport 800. http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Sports_800

    Login om te reageren
  30. Papa zegt

    27 mei 2008 om 19:33

    mensen, dit is gewoon een dure hardtop… dus de reactie van ik koop liever een gewone cabrio doet er niet zo toe, dit is een cabrio met een hardtop van een tunert.

    Hij kan dus als targa gereden worden, ook dicht en als volledig open!

    Login om te reageren
  31. MurcieBoy zegt

    27 mei 2008 om 19:39

    @ stj
    zet het dan wel in het Nederlands :P

    Login om te reageren
  32. Stijn zegt

    27 mei 2008 om 19:51

    @ STJ maar wedden dat zij de term “Targa” nog niet gebruikte toen

    Login om te reageren
  33. Ruben zegt

    27 mei 2008 om 21:17

    volgens mij hebben ze zown oude uit ’77 doormidden gezaagd(toch wel jammer)

    Login om te reageren
  34. mashell zegt

    27 mei 2008 om 21:18

    Origineel idee. Een mooie hardtop voor de 911 cabrio.

    Login om te reageren
  35. clijde zegt

    27 mei 2008 om 21:57

    Targa rules! Dat zou wel een topper worden als porsche zelf zo’n model weer op de markt zet. Ik vind hem super geslaagd.

    Login om te reageren
  36. ELB zegt

    27 mei 2008 om 23:57

    Heeel vet. Dit ontbrak zeker nog.

    Login om te reageren
  37. Ben zegt

    28 mei 2008 om 09:43

    Ik vind hem niet eens zo lelijk hoor!

    Login om te reageren
  38. Bas zegt

    28 mei 2008 om 13:43

    Ik vind het toch wel erg mooi hoor. Heel stijlvol….s een keer sjiek zonder patserig te zijn. Wat mij betreft de knaken waard.

    Login om te reageren
  39. Tombnolz zegt

    29 mei 2008 om 15:13

    Hmmm, niet overtuigend genoeg, vooral die naad onder het achterraam stoort. Maar ja… ’t is dus een omgebouwde cabrio hé.

    Weet je wat ik zo mooi vind aan de huidige Targa? Die dikke chromen boog onder het dak. Chic, echt wow.

    Login om te reageren
  40. GoldenSample zegt

    29 mei 2008 om 21:26

    waar de gewone targa ‘nep’ is door de 2 bogen en de Cabrio gewoon weg lelijk is deze terugkeer van de ‘echte’ targa imho geweldig.
    Hopen dat porsche ooit nog zo iets zelf uitbrengt dus dat je niet eerst nog een lelijke cabrio moet kopen en dan langs een tunert.

    Typisch geval van: waarom heb ik dit niet bedacht?

    Login om te reageren
  41. mutis zegt

    1 juni 2008 om 22:36

    nou,ik enk wel dat het wat word
    Maar … ik vind hem niet zo mooi xD

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North