• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren F1-ontwerper kraakt hypercar van € 3 miljoen compléét af

Auteur: Bas Leesberg, gepost 12 december 2024 om 20:58 – 18 Reacties

Van je collega’s moet je het hebben.

De naam Peter Stevens zegt je misschien niet direct iets, maar een aantal van de auto’s die hij ontwierp zijn iconen. Denk aan de legendarische Impreza (WRX) van eind jaren ’90, de Lotus Elan en Esprit, de BMW Le Mans winnaar van 1999 en misschien de knapste van het stel: de McLaren F1. Deze auto ontwierp Stevens samen met collega Gordon Murray. Nu haalt Stevens hard uit naar het nieuwste werk van zijn ex-collega.

Stevens krijgt de GMA T50 te zien op een evenement waarbij zes eigenaren hun nieuwe speelgoed laten zien. De ontwerper is niet bepaald te spreken over de bouwkwaliteit van de hypercar. ”Wat me het meeste verbaasde, was de werkelijk vreselijke paneelopeningen en het gebrek aan het aansluiten van de panelen. Het gat tussen het glas van de motorkap en het glas van het dak was op iedere auto anders”, schrijft Stevens op Instagram.

We kunnen Stevens niet ongelijk geven. De foto hieronder plaatste hij bij het bericht. Volgens mij is het vrij duidelijk waar de problemen zitten, of niet?

Foto van @peterstevensdesign

Op andere plekken kun je zelfs door de gaten tussen de panelen naar binnen kijken. De ontwerper kan het niet geloven: ”Ik denk dat voor 2,8 miljoen pond (ongeveer € 3,4 miljoen) de eigenaar een betere afwerking verdient dan dit. Lexus mikte, en behaalde, bijvoorbeeld altijd op een paneelverschil van 6 millimeter over de gehele auto.”

Ook andere zaken aan de geweldige GMA T50 staan Stevens niet aan. Zo start een van de eigenaren trots zijn nieuwe speeltje en laat de V12 eens flink horen. De ontwerper ziet dat het publiek dit geweldig vindt. Stevens ziet daar juist een probleem in: ”Blijkbaar gaat het echt om theater! Ik begin te denken dat het waarderen van mooie details en zorgzame assemblage niet langer relevant zijn. De onmiddellijke hit en pijlsnelle clicks op social media zijn momenten van tien seconden aandacht, in plaats van lange waardering voor een goed werk.”

Het grote probleem van de huidige auto-industrie

Stevens ziet dit probleem niet alleen voorkomen bij Gordon Murray Automotive, maar in de gehele industrie. ”Zou dit de reden kunnen zijn voor zoveel ‘schok en ontzag’ in moderne ontwerpen? Gaat de industrie geloven dat het maar tien seconden heeft om de aandacht te trekken van een potentiële klant?”

De tekenaar geeft ook nog een voorbeeld van hoe het wel zou moeten. ”Een heel netjes geel, laat model, Lotus Elan uit Bicester, herinnerde me eraan dat goede paneelpassingen niet veel geld hoeven te kosten.” Zo kan het inderdaad ook.

Ook interessant!

  • Eigenaar hoopt dik te verdienen aan McLaren F1 investering
    Eigenaar hoopt dik te verdienen aan McLaren F1 investering
  • Eindelijk: de Heilige Graal laat zich zien op de openbare weg
  • Mclaren lijken op F1
    Goed nieuws: McLarens gaan weer lijken op de F1!
  • Deze McLaren F1 is voor kleingeschapen mannen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

gordon-murray, T50

Vorig bericht: « Elektrische AMG SUV toont voor het eerst zijn boze snoetje
Volgend bericht: Brabus én Lamborghini in de fik bij woning »

Lees Interacties

Reacties

  1. schuimbekje3 zegt

    12 december 2024 om 21:15

    de klanten krijgen wat ze willen.. 10 min youtube… de auto is slechts een middel zoals voor ons een telefoon/tablet/laptop..
    dat het 3 miljoen kost is irrelevant.

    Login om te reageren
  2. wessel94 zegt

    12 december 2024 om 21:17

    Wat een azijnpisser

    Login om te reageren
  3. a_buis zegt

    12 december 2024 om 21:27

    Ook al heeft hij een puntje, uit zijn mond klinkt het al snel als jaloerse sneer. Beter ssst.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    12 december 2024 om 21:29

    Terwijl ik de kritiek zo afweeg, schiet me het commentaar te binnen van good old James ‘Captain Slow’ May op z’n best, in Top Gear. Die beklaagde zich erover dat zo’n beetje elke sportieve auto, van bescheiden hot hatch tot potente supercar, enkel nog was geoptimaliseerd ‘for those bloody lap time records on the Nürburgring’, en dat die auto’s daarmee stuk voor stuk waren verworden tot stugge, onhandelbare en spijkerhard afgestelde monsters, en daarmee totaal ongeschikt om nog als daily driver te worden ingezet.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      13 december 2024 om 08:01

      Grappig dat deze erg bekende uitspraak eigenlijk zo onjuist is. Voor de meest sportieve modellen is het juist zo dat die zachter worden afgeveerd dan standaard om op de ring zo snel mogelijk te zijn namelijk.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        13 december 2024 om 16:06

        Zat ik ook al aan te denken…de MR afstelling van Porsches richt zich voornamelijk daarop

        Login om te reageren
  5. roadster zegt

    12 december 2024 om 22:13

    Wat meneer Stevens vergeet te vermelden over de Lotus Elan, is dat de auto breder is geworden dan hoe hij was ontworpen, waardoor de proporties niet kloppen. Een foutje van Lotus, toen ze de mallen maakten. Toen ze daarachter kwamen, hadden ze geen geld meer om nieuwe mallen te maken, dus hebben ze het maar zo gelaten. Dus om die nu als voorbeeld te nemen?

    Dat de bouwkwaliteit van Lexus top is, is correct. Maar dat kan een kleine fabrikant nu eenmaal niet.

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    12 december 2024 om 22:58

    De vergelijking met een massaproduct als Lexus gaat volledig mank, maar die voorbeeld foto’s zijn wel niveautje kitcar inderdaad.

    Login om te reageren
  7. DeWitteCondor zegt

    12 december 2024 om 23:12

    Tja, omdat ie met de man samen heeft gewerkt mag hij dit niet zeggen? Volgens mij zijn de panelgaps een feitelijke constatering. Het ziet er ook niet uit, los van de prijs. Zo erg tref je het op een Kia Picanto nog niet aan.

    Login om te reageren
  8. PrettyAwesome zegt

    12 december 2024 om 23:55

    Ik persoonlijk denk dat dat meneer even haarfijn bloot legt, hoe de huidige mentaliteit is. Goed of fout laat ik in het midden, maar mooie voorbeelden van wat hij zegt over korte spanningsboog, Nürburgring-laps, etc. is het designtaal van wat eens als premium kon worden beschouwd nu verworden is tot letterlijk ‘shock and awe-design’ van BMW en Audi.

    Login om te reageren
  9. mc96 zegt

    13 december 2024 om 06:39

    Gordon Murray was een F1 ontwerper van de statuur Adrian Newey. Als je weet hoe compromisloos de Mc Laren F1 is ontworpen en gebouwd is de bouwkwaliteit van Murray’s nieuwe creatie inderdaad schokkend slecht. Zegt denk ik meer over de funding van het project en de huidige standaarden van Murray dan over de autoindustrie als geheel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2024 om 07:26

      McLaren F1 compromisloos? Die stoel in het midden is wel het ultieme compromis ooit, zo hoefden ze RHD en LHD varianten te maken maar moest wel iedereen erg onhandig instappen. Geen ABS of tractiecontrole was ook best wel een compromis.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        13 december 2024 om 20:37

        Dat is al zo vaak ontkracht. Door de bestuurder in het midden te zetten kan hij een stuk verder naar voren zitten met zijn voeten tussen de wielophanging ipv erachter (zoals in een single seater). Waardoor de motor/aandrijflijn ook mee naar voren kan en je gewichtsverdeling beter is en de auto ook nog eens veel compacter kan houden.
        Dat er geen RHD/LHD varianten zijn is slechts een prettige bijkomstigheid, maar zo moeilijk is de boel omdraaien nou ook weer niet bij een auto met middenmotor.

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    13 december 2024 om 07:32

    Het is natuurlijk wel een op en top Britse wagen… De ware oorzaak is dat er veel te veel van de multi miljoen supersportwagen bedrijven zijn. En die kunnen bestaan omdat de wagens verkocht worden. Wat weer is omdat die supersportwagens tegenwoordig in de eerste plaats een investeringsobject en pas in de tweede plaats een auto zijn.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      13 december 2024 om 08:09

      Amen. Zo is het. Maar dat doen die Britten toch wel slim. Na de val van BL hebben ze toch nog wel wat van hun autoindustrie gemaakt.

      Login om te reageren
  11. Ghiacciato zegt

    13 december 2024 om 14:23

    Tamelijk bizar die panel gaps. Ook per model verschillend, kortom productiproces is bepaald niet gestandaardiseerd en op orde. Wat an sich niet vreemd is bii dit soort productieaantallen maar dan verwacht je dat er significant aandacht is voor kwaliteitscontrole. Dit zal niet ontstaan na aflevering.

    En terecht dat het aan de kaak gesteld wordt. De panel gaps van Tesla kregen nog veel meer aandacht, ook niet onterecht overigens. Is tegenwoordig een stuk beter geworden, hopelijk lukt dat deze Engelse semi-boetiekbouwer ook.

    Login om te reageren
  12. shicomm zegt

    13 december 2024 om 19:18

    Z’n vergelijk met lexus is zo krom dat de hele rant eigenlijk meteen de prullenbak in kan , ook al heeft ie feitelijk gelijk.

    Stevens mocht willen dat ie betrokken zou zijn bij een wagen als de t50 , daar zit waarschijnlijk ook de achtergrond van de ‘rel’ …

    Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    14 december 2024 om 10:03

    De vergelijking is krom maar de foto’s zijn we schokkend. Voor een auto van die prijs moet dat echt beter.

    Ik denk dat meneer de vergelijking beter had kunnen maken tussen andere kleine merken zoals een Koeningsegg of Pagani.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North