• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Skoda Octavia blijft heerlijk nuchter

Auteur: willeme, gepost 23 september 2022 om 09:57 – 26 Reacties

Elektrische Skoda Octavia

Is dit niet precies wat je verwacht van een elektrische Skoda Octavia? Of wil je ook een rijdend statement voor de deur hebben staan?

Inhakend op de buurman van het vorige artikel: niet iedereen heeft zin om in een auto rond te rijden die ‘anders’ is om het ‘anders’ zijn. Met een Volkswagen ID3, Tesla Model Y, Kia EV6, BMW iX, Mercedes-Benz EQS of Polestar 2 maak je een statement dat je in een EV rijdt. Dat werkte destijds voor hybride-auto’s ook heel erg goed. Morele verhevenheid past perfect bij bizar design.

Gewoon een auto

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je ‘gewoon een auto’ wil, ongeacht de aandrijflijn. Daar komt de elektrische Skoda Octavia om de hoek kijken. Dat gaat een zeer belangrijke auto voor Skoda worden. De Octavia is eigenlijk een C-segment-auto, maar schurkt qua ruimte tegen een D-segment-auto aan. Precies wat een nuchtere familie kan waarderen.

Elektrische Skoda Octavia

Aan Autocar laat Klaus Zellmer (Skoda CEO) weten dat een elektrische Skoda Octavia veel eerder gaat komen dan het Europese verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Al in 2026 moet de elektrische Skoda Octavia op de markt komen, namelijk. Inderdaad, elektrische Octavia. Waar Volkswagen – enigszins krampachtig – de ID3 als derde legendarische VW introduceerde (na de Kever en de Golf), kiest Skoda voor een simpelere weg: de Octavia maken ze gewoon elektrisch.

Elektrische Skoda Octavia

Dit rijdende bord havermout zal in 2026 verschijnen náást een Octavia met plofmotor. Net als bij de Porsche Macan en Volvo XC90 zal het huidige model dan een flinke facelift krijgen, terwijl de nieuwe geheel elektrisch is. De modellen staan dan op een compleet ander platform. De huidige Octavia staat op de MQB Evo-bodemsectie, de elektrische Skoda Octavia zal – hoogstwaarschijnlijk – dan gebruik gaan maken van de SSP-architectuur.

Elektrische Skoda Octavia
Elektrische Skoda Octavia
Elektrische Skoda Octavia
Elektrische Skoda Octavia

De actieradius zal een USP zijn van de auto. De 89 kWh-accu zal namelijk gloednieuw zijn en goed voor een WLTP-range van bijna 600 km. Nog meer goed nieuws, er komt wederom een Skoda Octavia Combi. Deze auto is nu precies 25 jaar op de markt en op vele markten marktleider qua verkopen. Dus logisch dat Skoda nog eventjes vasthoudt aan de nuchtere stationwagon. Kijk, niet alles verandert dus. Ook lekker, toch?

Meer lezen? Deze 11 geweldige stationwagons hadden er moeten komen!

Ook interessant!

  • Elektrische Octavia Combi onderweg naar jouw wijk
  • Skoda
    Video: Skoda denkt dat het een boot is
  • zeldzame Skoda Octavia vRS
    Zeldzame Skoda Octavia vRS te koop in NL
  • Skoda Enyaq krijgt een daktent!
    Skoda Enyaq krijgt een daktent!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, octavia, Skoda, station

Vorig bericht: « Ford Megazilla is medicijn tegen fiscale EVangelisten
Volgend bericht: F1-veld komt echt nog dichterbij elkaar. Echt waar. »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    23 september 2022 om 10:16

    Heerlijk no-nonsense. En ook erg leuk om te lezen dat er een merk is dat een betaalbare elektrische station gaat maken en je niet automatisch naar de SUV pusht als je een grotere auto nodig hebt omdat moeder de vrouw, twee kinderen en een labrador mee op vakantie moeten.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      23 september 2022 om 14:03

      Amen! Ook precies wat ik ook al een paar keer heb geroepen. Eindelijk iets elektrisch wat niet zo’n opgehoogde Polo is. Ben benieuwd hoeveel liter de bagageruimte van de combi gaat zijn.

      Login om te reageren
  2. baserace zegt

    23 september 2022 om 10:23

    Kijk: dit is precies wat ik zoek, een praktische station met voldoende range. Als ie ook nog een beetje efficiënt is en voldoende snel laad ben ik (spek)koper

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      23 september 2022 om 13:47

      Lol, eerste ‘premium’ EV stationwagen met fatsoenlijke range op de markt en nog een fatsoenlijk design ook.
      Misschien toch maar geen EV6, IONIQ 5 of N Vision 74 voor mij dan …
      Of komt er ook een Audi variant voor 10K meer zonder opties ?

      Login om te reageren
  3. koeberg zegt

    23 september 2022 om 10:24

    Een collega heeft een proefrit gedaan in zowel de Skoda Enyaq en de Vw ID.4. hij heeft voor de laatste gekozen want: “Als ik een EV rijdt moet hij er wel als een EV uitzien.”

    Login om te reageren
    • luittinke zegt

      23 september 2022 om 10:54

      Hoe ziet een “echte EV” er dan uit volgens die collega? Lomp en groot zoals een gemiddelde SUV? Überhip en praktisch onbruikbaar zoals de Renault Twizzy?
      Of gewoon zoals elke andere auto maar dan met dichte grille en dichtere velgen?

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      23 september 2022 om 11:09

      Die ID4 oogt inderdaad een stuk meer alsof deze bij Nikko R/C van de band loopt. Smaken verschillen zeg maar.

      Login om te reageren
  4. erce zegt

    23 september 2022 om 10:28

    89kWh accu? Dat zal geen prijsvechter gaan worden dan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2022 om 15:00

      Zoals je nu verschillende motoren hebt heb je straks de keuze uit verschillende batterijgroottes.

      Login om te reageren
  5. harie zegt

    23 september 2022 om 10:28

    Sommige goeie ideeen zijn zo verdomde simpel…..

    Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    23 september 2022 om 10:34

    Dit kan ik zeer zeker waarderen. Hopelijk maken ze de claims waar.

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    23 september 2022 om 10:37

    Denk, dat er een groot deel van de (EV)markt is, dat dit concept – een EV, die er uitziet als een ‘gewone’ oto – graag ziet komen. Niet de toenmalige early adopters, niet de EV-dominees, die wilden/willen in-your-face styling. Maar de rest van de markt. En die lijkt me best groot.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      23 september 2022 om 14:05

      Dat denk ik dus ook. Ik hoop ook dat de intrede van deze auto’s, indien wat grootschaliger, het einde van de crossover hype gaat betekenen. Er gloort nog hoop.

      Login om te reageren
    • De Kort zegt

      24 september 2022 om 10:52

      Als early adopter hebben we een EV gekozen die nog steeds na 9 jaar wordt aangezien als een benzine variant, natuurlijk zonder de toevoeging Electric Drive op de auto is het alleen nog aan de ED aan de zijkant van de auto te zien. Ook onze andere elektrische auto’s zijn niet veel te onderscheiden van hun benzine zusjes (Kia Niro en Seat Mii). Niet perse wegens de styling deze auto’s gekozen maar ook vanwege het aangeboden totaalpakket. Smart met 0% voor 5 jaar kunnen rijden, nu de Niro met 4% voor 5 jaar en de Mii met aanschaf subsidie aangekocht. Opladen via zonnepanelen en een langdurig energiecontract zijn wij momenteel gelukkig nog voordelig uit voor het autorijden.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    23 september 2022 om 10:42

    En nu hopen dat ze het ook daadwerkelijk doen. De nieuwe elektrische Astra en 308 station zijn al heel knappe wagens. Als deze nu volgt kunnen we gewoon normale stations kopen welke toevallig elektrisch zijn. Ik ben voor. De 1.0 en 1.2 drie en vier pitters waarmee deze momenteel verkocht worden zijn tenslotte niet bijzonder spannend, elektrisch is dan wellicht een fijne upgrade. Net als destijds een 1.4 turbo downsize motor fijner was dan een ongeblazen 1.6 of 1.8. Nu hopen dat er meer merken volgen. Alfa Romeo bijvoorbeeld….

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      23 september 2022 om 10:48

      Hier sluit ik me volledig bij aan.

      Het scheelt natuurlijk ook dat juist een merk als Skoda zich vooral op de Europese markt richt, en daarom de keuze (durf?) voor een elektrisch aangedreven stationwagen als logische stap ziet.

      Login om te reageren
    • (ooo--V--ooo) zegt

      23 september 2022 om 10:55

      Alfa moet eerst eens doorhebben dat der echt nog wel een markt is voor stations

      Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    23 september 2022 om 10:52

    Ik ga Skoda als merk steeds meer waarderen eigenlijk. De auto’s zien er goed uit en je krijgt ook veel waar voor je geld. Ik heb tegenwoordig zelfs liever een Skoda dan een VW. Doet VAG toch iets niet goed.

    Login om te reageren
    • harie zegt

      23 september 2022 om 11:05

      Aangezien Skoda ook VAG is, is het allemaal zo dramatisch niet…

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        23 september 2022 om 11:40

        Toch zitten er wel kwaliteitsverschillen tussen. Zo schijnt het de VAG directie al jaren een doorn in het oog te zijn, dat de Octavia’s die in Tsjechië in elkaar worden geschroefd, kwalitatief beter blijken te zijn dan de technisch grotendeels identieke Golf, Leon of A3 die uit andere fabrieken rollen.

        Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    23 september 2022 om 13:47

    Het ligt misschien aan mij, maar het no-nonsense bij Skoda is er echt wel een beetje vanaf hoor. Ik zie toch steeds meer nonsens in het design van recente Skoda’s. Nog los van het fenomeen ‘SUV’ – een merk dat no-nonsense hoog in het vaandel heeft staan kan onmogelijk meer SUV’s in het gamma hebben dan simpele sedans en hatchbacks (en de bijbehorende stationwagens).
    En Skoda biedt objectief gezien nog steeds meer value for money dan andere VAG-merken, maar ook die verschillen worden hoe langer hoe kleiner.

    Login om te reageren
  11. michelF zegt

    23 september 2022 om 14:45

    ik roep al tijden ” als er een fatsoenlijke electrische stationwagon komt, sta ik vooraan in de rij” nou Skoda kom maar door! :)

    Login om te reageren
  12. dree16v zegt

    23 september 2022 om 15:37

    Top idee, alhoewel ik een Enyaq ook wel kan waarderen

    Login om te reageren
  13. invictus66 zegt

    23 september 2022 om 17:07

    Goh ja, 2026, dat is nog heel ver weg. Laat ons eerst maar eens afwachten hoe de wereld er dan uit ziet.

    Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    23 september 2022 om 17:58

    Ja ja ja laat maar komen, alleen liefst wat rapper dan 2026

    Login om te reageren
  15. Variomatic zegt

    24 september 2022 om 07:57

    – edit: check –

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North