
Dieselbussen worden ingezet om problemen met elektrische stadsbussen op te lossen.
Door de vieze luchtjes uit jouw benzineauto en grote verkeersdrukte in ons land wil de overheid graag dat je eens het openbaar vervoer pakt. Maar dan moet het wel een beetje aantrekkelijk zijn om eens de trein of de bus te pakken. Dat de trein niet altijd op tijd rijdt, weten we inmiddels. Maar ook bussen hebben zo hun problemen.
In 2030 moet het hele OV in Nederland emissievrij zijn. Ook de stadsbussen moeten dan dus schoon zijn. Dat wil nog niet echt lukken. Er zijn wel al een boel elektrische stadsbussen, maar daar zijn veel problemen mee. Dat ontdekte De Telegraaf na een grote rondvraag.
Zo zijn er problemen met laadpunten. Bussen laden op verschillende manieren op, bijvoorbeeld via een aansluiting die op het dak zakt of een pantograaf die omhoog beweegt. Als de weg onder een laadpunt verzakt, kan de pantograaf soms geen contact meer maken. Knap vervelend, inderdaad.
Daarnaast hebben ook busbedrijven last van het volle elektriciteitsnet. Daardoor kunnen ze niet zomaar al hun bussen vervangen door elektrische exemplaren. Vervolgens zijn de huidige elektrische bussen ook nog eens moeilijk leverbaar. De bussen die vervolgens geleverd werden, hadden een kleinere actieradius dan verwacht. Zeker in de winter.
De oplossing? Oude vertrouwde dieselbussen!
Door de elektrische bussen vallen er meer lijnen uit. Ook wordt er een beroep gedaan op de oude dieselbussen. Bij EBS in Flevoland worden er 40 diesel ingezet waarvan er 31 directe vervangers zijn van elektrische stadsbussen. Bij Qbuzz in Friesland rijden slechts 12 elektrische bussen tegenover 228 (!) diesels. In die provincie wacht het bedrijf nog op stroomaansluitingen.
Elektrische bussen kunnen wel werken
Niet overal is het kommer en kwel met de elektrische stadsbussen. Bij Transdev, Connexxion en Hermes is 40 procent van de bussen emissievrij. Het bedrijf heeft met andere partijen afgesproken wanneer wie aan de laadpaal mag om niet teveel druk op het net uit te oefenen.
Ook bij de Haagse Tram Maatschappij (HTM) werd positief gereageerd. Een woordvoerder zegt: ”Je gaat gelijk kijken hoe het zit met die accu. Ik vond het wel een sport. En we kunnen prima laden.” Sinds deze maand rijdt er precies één lijn met elektrische stadsbussen.
Wat ik nog mis in dit hele verhaal: waterstof. Dit middel zou toch ideaal zijn voor zwaarder vervoer? Waarom dan niet in een stadsbus? Er is zelfs al een Frans bedrijf dat oude dieselbussen ombouwt naar waterstofbussen. Zet er een turbo op en gaan met die banaan!





Vraag mij af hoe groot de accu en het bereik is. Ze hoeven niet hard te gaan, dat is wel een voordeel. Bij mij in Arnhem rijden ze elektrisch (via bovenleiding) of op CNG.
Ik snap ook niet wat het issue is. Arnhem rijdt al sinds 1949 met trolleybussen. Dat werkt gewoon prima. Een bus pakt een vaste route dus ook dat maakt het makkelijk.
Iedere trolley heeft daarnaast een kever motortje met aggregaat aan boord voor mocht de stroom uitvallen. Hard gaat het dan niet maar je komt in ieder geval vooruit.
Het enige ‘probleem’ wat Arnhem heeft met de trolleybussen is, dat het onderhoud van het trolley stroomnetwerk echt een serieuze klap geld kost; een jaar of wat terug zijn er dan ook een aantal kleinere lijnen uit het netwerk gehaald en daar rijden dus nu de cng bussen. Wat best jammer is, want nu zijn volgen mij de plannen al redelijk ver gevorderd om het trolley stroomnetwerk ook in te zetten voor het verder uitrollen van een laadpalen netwerk – de basisstructuur ligt er ten slotte al.
Ze zullen er van alles aan doen om het trolley netwerk relevant te houden. Ik zie ook berichten dat ze bussen met kleinere batterijen aanschaffen die kunnen bijladen aan het trolley netwerk. Zo kan je ook op korte lijnen zonder bovenleiding rijden.
Arnhem is nog de enige stad met trolleybussen geloof ik. Dat maakt iedere aanschaf een speciaaltje en daarmee prijzig.
Klopt, vroeger hadden Groningen en Nijmegen ook trolleybussen, maar die zijn om stedenbouwkundige(!) redenen (lelijke bovengrondse stroomleidingnet) decennia geleden al opgedoekt. In een paar Oost-Europese steden vind je ook nog wel trolleybussen, maar die rijden meestal met het afgeschreven materieel… uit Arnhem.
Waterstof is een emissie ‘vrije’ vorm die vooral op lange afstand rendeert: wanneer er niet genoeg stroompunten en stops (in de planning) voorhanden zijn. Problemen met stadsbussen is, zoals artikel aangeeft, gebrek aan investeringen in infra en juiste planning. Je ziet dat de ervaren operators als Connexxion en RET er zeer goed mee uit de voeten kunnen.
Alternatief voor E is hier niet H2 of Diesel, maar hybride overigens.
Waterstof rendeert nooit. De verliezen zijn zo hoog dat het drie keer zoveel energie vraagt dan batterij elektrisch, vandaar dat het dus ook nergens aanslaat. Number don’t lie.
Als het niet haalbaar is, met name vanwege de infrastructuur van elektriciteit, dan moet de regering de regels oprekken omdat dezelfde regering het al 25 jaar op z’n beloop heeft gelaten en niet adequaat heeft gereageerd met uitbreiding van het net. Sommige dingen kun je wel willen maar als het domweg niet kan dan is uitstellen het beste. Dit betekent uiteraard geen afstel, minder uitstoot is voor iedereen beter.
De bussen werken dus wel, maar onze infrastructuur niet.
Tenzij ze door BYD blijken te zijn gemaakt…
@robert
Het bergingsbedrijf bij ons in de buurt heeft door die byd bussen een mooie klus bijgekregen.
Volgens mij gaat het iets beter de laatste tijd maar in het begin hadden ze 24/7 een sleepwagen in de buurt staan.
Correct. De koptekst zou hierop moeten worden aangepast
Ik lig niet wakker van OV. Mijn werkgever voorziet een eigen busdienst van/naar het werk en is gratis. Het zijn dan nog luxe bussen ook.
Leuk voor je
Je werkt voor…DAF?
Er zijn wel meer bedrijven die dit doen. Ik had ooit een project in uitvoering bij ExxonMobil in Rotterdam-Botlek; dat terrein was qua oppervlakte zo groot dat de RET daar speciaal voor het personeel een buslijn runt.
Het is hier geen ericcblog..
waarom geen waterstof, ja…zo werkt de economie nu eenmaal. Eerst willen ze alles ombouwen en omzetten naar EV en binnen 10 jaar alles weer ombouwen/aankopen voor waterstof
Is het ook niet omdat we in Nederland met van die rare concessies werken. Dat om de x jaar het openbaar vervoer wordt aanbesteed, dat de bedrijven voor een nieuwe concessie allemaal nieuwe bussen moeten kopen en dat voor een zo laag mogelijke prijs. Dat zorgt er voor dat er geen geleidelijke overstap mogelijk is en de bus bedrijven niet de tijd kunnen nemen om uit te zoeken wat voor hen goed werkt.
Er is ongetwijfeld wat aan te merken op het aanbestedingstraject voor het OV. Maar de bus ondernemingen, als professionals in die bedrijfstak, moeten naar ik aanneem een inschatting kunnen maken van welke kant hun ‘markt’ uit marcheert. Zowel aan de aanbod- als vraagzijde. Voorts is bekend wanneer lopende concessies voor de diverse vervoersgebieden af zullen lopen. Stads-/streekbussen zullen in tegenstelling tot personen oto’s misschien niet off the shelf beschikbaar zijn. Maar enig anticiperen op de nabije toekomst en iets van pro-activiteit moet mogelijk zijn om snel op wijzigende vragen en vereisten in te spelen, lijkt me. Sowieso zou een busonderneming permanent op de hoogte moeten zijn (en blijven) van ontwikkelingen op de markt om slagvaardig te (kunnen) zijn als een aanvraag uit de markt zich aandient. Achterover leunen tot het moment, dat de vraag komt lijkt me om meerdere redenen niet verstandig.
En wat meer uitleg over hoe vies deze nieuwe diesel bussen nou echt zijn?
Een standaard dieselbus stoot gemiddeld ruim 1.100 gram CO2 uit per kilometer, blijkt uit onderzoek van TNO. Een langere dieselbus met drie assen stoot ongeveer 1.400 gram CO2 per kilometer uit. Dit zijn alleen de uitlaatemissies.
Ter vergelijking: een elektrische auto stoot gemiddeld 54 gram CO2 per kilometer uit, een dieselauto 131 gram en een benzineauto 149.
En die elektrische auto stoot het niet in de stad uit, wat volgens mij het idee is achter stadsbussen elektrisch maken.
Sinds wanneer is CO2 vervuiling en een probleem? In welke realiteit is dat? Bij Diesel gaat het toch vooral om NOx als “vervuiling”, ondanks dat het hier om een groep van stoffen gaat die ook niet allen problematisch zijn en deze kunnen er overigens ook prima uitgefilterd worden.
Los van uitstoot is het gebrek aan versnelling een waar comfort genot vergeleken met z’n lawaai en trillende diesel.
Ik hoor niemand over gewicht. T schijnt dat e-bussen serieus zwaar zijn. In kwetsbare binnensteden met soppige bodem (zo’n beetje half west-Nederland) zijn die gebieden niet geschikt voor de zware bussen. Omrijden dus of kleinere bussen aanschaffen.
Waterstof is voor een stadsbus nou echt totaal niet interessant. Eerder voor touringcars of internationaal vrachtvervoer.
Wat een matige verslaggeving zeg. Kijk naar de HTM, geslaagde proef op 1 lijn, wordt nu uitgerold naar 8 andere lijnen.
Kortom, diesel wordt gewoon uitgefaseerd, in tegenstelling tot wat deze autoblogger jullie wil doen geloven.
https://www.htm.nl/persberichten/nieuwe-elektrische-bussen-start-proefbedrijf/
Waterstofbussen rijden al best rond, alleen niet in de stad. Ik zie regelmatig een Connexxionbus met waterstof. Dat staat er in elk geval op.
Die rijden enkele lijnen in de Hoeksche Waard.
Elektrische bussen zie ik bijna overal in de steden.
In China zijn alle stadsbussen al elektrisch, en die steden zijn super groot.
Waarom geen waterstof? Kijk even naar de huidige prijs van groene waterstof: € 14 á € 15,- /KG. In relatie tot het verbruik betekent dat een factor 4 hogere brandstofkosten. Los van de distributie-issues (dure waterstofstations) is dat de reden dat H2 voor wegtransport ongeschikt is. Tenzij je de prijsverschillen weg subsidieert met belastinggeld. In deze tijd kunnen we dat belastinggeld beter in zetten voor andere bestemmingen. Een goede defensie bijvoorbeeld.