
De turbo hierboven kan voor een doorbraak voor de verbrandingsmotor op waterstof in Europa.
In de wedloop of elektriciteit, benzine, diesel, LPG of een combinatie van twee van deze brandstoffen nou het beste zijn voor een auto, dreigt waterstof steeds verder naar de achtergrond te verdwijnen. Ja, er wordt nog wat in geïnvesteerd door Toyota en BMW, maar de tijd waarin we dagelijks over waterstofauto’s schreven is wel voorbij. Of komt daar binnenkort verandering in?
Het Amerikaanse Cummins zegt een doorbraak te hebben. Het broodnodige antwoord op alle problemen van de verbrandingsmotor op waterstof? Een turbo! Dit extra onderdeel voor op de verbrandingsmotor is speciaal ontworpen ”om te voldoen aan de unieke vereisten van waterstofmotoren”. Zo is de vorm aangepast om te blijven werken tijdens de wisselende temperaturen in de motor. Daarnaast beheert de turbo het water dat vrijkomt bij de verbranding van waterstof. Kortom, alleen maar voordelen.
Het nadeel van de turbo op de waterstofverbrandingsmotor
Misschien vraag je je nu af wanneer je je MX-5 kunt ombouwen tot waterstofauto. Dat zal nog even duren. De turbo van Cummins is speciaal ontworpen voor waterstofverbrandingsmotoren in ”zware voertuigen”, oftewel vrachtwagens. Om de pijn een beetje te verzachten: Cummins maakt ook kratmotoren, dus misschien komt de waterstof turbomotor ooit nog wel los te koop.
Voor Nederlandse transportbedrijven kan deze waterstof turbomotor erg interessant worden. Cummins heeft de aandrijflijn zo gebouwd dat ie voldoet aan de Euro 7-normen. Sterker nog, er is al ”een grote Europese OEM” die een stel motoren heeft besteld. Wie deze klant is, mogen we niet weten. Misschien Mercedes? Of Volvo?
Daar moet je van watertanden. Hoeveel garantie? Dan plak ik hem op mijn smoel.
Ideaal om bijvoorbeeld bijzonder bouw materieel op een snelle en goedkopere manier uitstoot vrij te krijgen. Maar erg efficiënt zal het niet zijn.
Uitstoot vrij is het niet. Zolang het een verbrandingsmotor is heb je smering nodig en dat wordt toch altijd een beetje mee verbrand
En NOX blijft ook een issue…
Er is bijna geen groene waterstof. En de groene waterstof die er is kan veel efficienter gebruikt worden dan om auto’s te bewegen. Want in auto’s moet het eerst onder enorme druk gebracht worden. Waterstof auto’s zijn gewoon dom. Gebruik je waterstof lekker in de industrie, of meng het met aardgas voor je CV.
Klopt dat er weinig groene waterstof is maar er zijn wel gigantische hoeveelheden “witte” waterstof.
Men is o.a. in Frankrijk bezig om zo´m witte waterstofveld bedrijfsklaar te maken.
Ook ergens in Afrika ( ik denk Mali) zou een kleine energiecentrale functioneren op witte waterstof dat rechtstreeks uit het veld gepompt word.
Kan nog interessant worden voor auto´s zoals de Mirai
Even los van het immense energieverlies bij waterstof, is het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor extra dom.
Je gebruikt een ontzettend inefficiënte energiedrager op een nog inefficiëntere manier. En nee, fysica laat zich niet buigen. Een effectiever waterstof-proces bestaat niet. Je verliest altijd bij comprimeren. Maak daar dan ook nog een verbrandingsmotor van, kun je welgeteld 250 km rijden op je volle tanks met 6 kilo waterstof. Bovendien, door de hete verbranding veroorzaak je ook nog allerlei stikstofoxiden.
Dit is louter een pathetische poging van Cummins om te pogen relevant te blijven.
Gelet op de huidige situatie in de VS (hun grootste afzetmarkt) lijkt me dat Cummins geen enkel probleem heeft de komende 20 jaar relevant te blijven. Die laatste zin doet eerder afbreuk aan je betoog. Zonde. ICE motoren op waterstof zullen altijd een (niet ideale) tussenstap zijn. Kennelijk ziet Cummins hier een markt in. Anders doen ze de investeringen niet.
Waterstof injectie in dieselmotoren kan ook een relevante (retrofit!) oplossing zijn. De techniek is er al:
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-dieselmotor-gaat-de-wereld-redden-3403287
@mc96: je moet je realiseren dat ze gewoon op meerdere paarden wedden, want daarvoor zijn ze groot genoeg (budget genoeg).
Zo hebben ze in afgelopen tijd ook een elektrische aandrijflijn tak van Siemens over gekocht. Daar gaan ze ook niet snel wat mee verdienen. Maar ze vergroten hun horizon, en pakken liever wat iets renderende takken om klaar te zijn voor toekomst. Welke kant dat ook op gaat
Zeikerds die over efficiëntie beginnen missen de kern…uitstootloos tijdens gebruik.
Maar is dat wel de kern? Er zijn immers andere manieren om uitstootvrij te rijden en als die manieren efficienter zijn dan zijn die al snel superieur, immers een enorm overschot aan (schone) energie hebben we niet. Pas als dat zo ver is dat we wel een overschot aan energie hebben (koude kernfusie) dan veranderd de zaak en daarmee de wereld.
Dat overschot aan schone energie is er op momenten wèl. Bij een overvloed aan wind- of zonne-energie hebben we negatieve prijzen voor elektriciteit. Dat zijn de momenten dat je deze stroom kunt inzetten voor elektrolyse t.b.v. de productie van waterstof.
Over efficiency gesproken: wereldwijd worden er nog steeds miljarden kubieke meters gas afgefakkeld als ‘ongewenste bijvangst’ bij de winning en raffinage van aardolie. Hoor je ook nooit iemand over
En wanneer zijn die er? Idd overdag als de meerderheid niet aan het laden is. Dan moeten we weer betalen aan Frankrijk om hun nucleaire centrales te remmen om zo ons overschot op hun net kwijt te kunnen. Dus dat verhaal over negatieve prijzen…
En wat met de huidige situatie? Het is al maanden windstil en grijs. De opbrengst is om te huilen. In België heeft de overheid de nood straalmotoren moeten inzetten om het stroom tekort op te vangen.
De EV of WEV mag dan wel efficiënter zijn dan een ICE, zolang we geen stabiel elektriciteitsnet hebben heeft het geen zin. De opgave is dus nieuwe moderne kerncentrales bouwen. En dat zal snel moeten gebeuren willen we ons niet vadtrijden. Het is dat of de ICE ban uitstellen. Daartussen zit niets. Ook geen waterstof ICE want je heb 3,2 keer zoveel stroom nodig om de waterstof te produceren tov onmiddellijk de stroom te gebruiken via een EV. Dan spreken we nog niet eens over de bevoorrading en opslag.
@mashell
Jazeker is dat wel de kern.
@THSD: Dat is voor jou de kern maar voor de rest misschien niet.
Wat hebben we aan uitstoot loos rijden als we zowel de techniek/producten als de brandstof (indirect) uit een ander continent moeten halen?
En dit is allemaal veel te duur en complex voor in een auto. Zelfs bij veel vrachtwagen toepassingen het niet waard.
@fanboy
Nee voor mij ook niet want ik blij wel in m’n 6-in-lijn rijden en straks een v8 erbij.
Ik zie overigens geens probleem als het uit een ander continent moet komen.
Ev’s worden ook gewoon met dieselschepen getransporteerd.
Het is niet zomaar dat er al in NL milieuzones ingesteld worden…dat kan je alleen maar ontwijken door uitstootloos te rijden.
De kern is dat we minder uitstoot willen want klimaat, betere leefomgeving en minder afhankelijk van het midden oosten. En de beste manier om dat te doen is minder energie te gebruiken, als je dat wil doen zonder comfort in te leveren moet je de efficiëntie verhogen. En als de efficiëntie bij waterstof slechter wordt ipv beter is waterstof gewoon kansloos ondanks dat het uitstoot vrij.
Stop dat indoctrineren dan leef je langer ipv je zo druk te maken.
Gewoon een simpele vraag: hoe efficiënt ben je als je tijd moet inleveren?
Precies, maar kunnen we in ieder geval wel met onze wassen neus op, door de milieuzone en bij Femke op de koffie
Mensen die over uitstootloos tijdens gebruik praten, snappen niet dat de hete verbranding van H2-motoren ook een stikstofoxide probleem met zich meebrengt. Bepaald niet uitstootloos dus.
Voor brandstofmotoren met waterstofverbranding geef ik je gelijk maar voor een brandstofcelauto geef ik je ongelijk…die heeft namelijk geen uitstoot.
Aangezien Cummins momenteel zowel de PX5, PX7 als MX15 levert aan Daf / Paccar zal de grote klant voor het blok wel eens uit Eindhoven kunnen komen. Die blokken liggen in de LF, CF, XB, XD, XG(+).
In combinatie met de recent ondekte, gigantische hoeveelheden groene waterstof lijkt het mij een erg interessant alternatief naast oa elektra.
Ontdekte hoeveelheden groen waterstof? Klinkt als een gevalletje social media te goed geloven. Het is geen aardgas. Het komt gewoon uit de fabriek. Bovenstaand ontwerp is wel heel interessant. Een Ferrari PHEV met H2-turbomotor. Wel een roffel, geen uitstoot. Ik zeg zeker doen.
Hij bedoelt de witte waterstof die in de grond zit op sommige plekken vermoed ik.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Witte_waterstof
Maar ook daar zijn dingen over te zeggen…
Bovendien is waterstof ook een broeikasgas, waarvan we het effect eigenlijk nog niet zo goed kunnen inschatten. En als er even gemakzuchtig mee opgegaan wordt als
aardgas, dan zou dat wel een probleem kunnen vormen.
Oplossing voor bumperklevers, een Cummins diesel!