• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Volvo sedan komt (veel) sneller dan verwacht

Auteur: willeme, gepost 25 december 2023 om 14:56 – 12 Reacties

Een elektrische Volvo sedan klinkt ons als elektrische muziek in de oren. Vangelis, Giorgio Moroder en Daft Punk zouden het geweldig vinden.

Goedemorgen lieve lezers, lezerressen en hen die op deze schitterende eerste kerstdag Autoblog lezen. Vandaag en morgen zullen we jullie bedienen met lijstjes, overzichten, video’s en andere kerstmijmeringen. Maar we beginnen de dag met keihard autonieuws. Het gaat om het Zweedse merk Volvo.

Zoals je weet heeft dat merk behoorlijk vroeg ingezet op een transitie. Eerst gingen de veelcilinders eruit, toen de diesels (in NL), vlotte introductie van PHEV’s, begrenzing van maximum snelheid en aankondiging om de verbrandingsmotor in de ban te doen.

Dit is de huidige Volvo S90. Mooi, hè?

Elektrische sedan van Volvo

De kritische lezer zal het zijn opgevallen dat er dan nog wel een aantal elektrische auto’s in het gamma missen. Want de EX30, XC40 Electric en de EX90 zijn allen crossovers of SUV’s (afhankelijk of je de technische term of marketingterm hanteert). Maar een elektrische sedan is onderweg! Sterker nog, Volvo heeft ‘m al gebouwd en is er nu mee aan het testen. Dat meldt Teknikens Värld. Die publicatie kennen we van de beruchte elandtests, maar ze doen dus ook keihard autonieuws.

De codenaam voor de auto is de ‘V551’, maar de geruchten willen dat de auto – heel voorspelbaar – de naam ES90 krijgt. Een elektrische S90. Dat klinkt op zich vrij logisch, ja. Ze hebben ook een foto van een testauto waarop heel subtiel geschreven staat dat het een TOP SECRET auto is en nee, niet van die beroemde Japanse tuner.

Dat ze ‘m in China ‘in het geheim’ aankondigen is niet raar. Naast het feit dat het moederbedrijf van Volvo (Geely) Chinees is, is China natuurlijk een enorm belangrijke markt. Daar worden nog daadwerkelijk sedans verkocht.

ENORME batterij

De Volvo ES90 komt al vrij snel op de markt. Volgens de kwaliteitspublicatie moet al in mei van 2024 de productiefaciliteit beginnen met het uitpoepen van ES90’s. Er zal keuze zijn tussen een versie met achterwielaandrijving (één motor) of vierwielaandrijving (twee motoren).

Qua interieur zal de Volvo EX90 (afgebeeld) model staan voor de ES90

In beide gevallen is er een 111 kWh-batterij, inderdaad hetzelfde accupakket als we kennen van de EX90, de crossover waar de S90 techniek mee zal delen.

De elektrische Volvo sedan zal concurreren met auto’s als de Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes-Benz EQE plus al die nieuwe Chinese elektrische sedans die jij ook niet uit elkaar kan houden.

Ook interessant!

  • Het is begonnen: Volvo schrapt sedans en stationwagons
  • elektrische Volvo stationwagons
    Elektrische Volvo stationwagon op komst
  • Volvo komt met innovatie: de zon in je auto
  • C40 en XC40 AWD
    Volvo C40 en XC40 AWD hebben meer RWD

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, s90, sedan, Volvo

Vorig bericht: « Dit is de meest verse Citroen C6 van Nederland
Volgend bericht: MINI Electric Cabriolet – test en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfa147ti zegt

    25 december 2023 om 16:47

    Graag met een normaal dashboard en een Volvo gril a.u.b., zo groot scherm centraal vindt ik niet om aan te zien, tegenwoordig lijkt het dashboard wel de sluit post.

    Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    25 december 2023 om 18:49

    Volvo is Volvo niet meer, helaas. Nieuwe Volvo’s zijn Chinees, hoe je het ook bekijkt, kwalitatief al helemaal op retour. Ontwikkeling van idee tot auto in showroom heeft Volvo teruggebracht, sorry Geely, tot 2 jaar….. . Volvo’s zullen in de nabije toekomst 3 a 4 jaar als model meegaan, dan direct opvolger, waarschijnlijk korter. Kijk naar Nio, Zeekr etc, al die Chinese merken, ene model nog niet gepresenteerd of opvolger in de startblokken. Dat is de toekomst… . Helaas.

    Login om te reageren
  3. Snelle zegt

    25 december 2023 om 21:39

    Past natuurlijk perfect bij de gedachte dat wij beter met het milieu moeten omgaan… iedere zoveel jaar een nieuw model.. (not) vindt het knap hoe Tesla er mee om gaat. Je wordt niet snel gestimuleerd om een nieuwere versie te kopen (dit staat buiten wat je vindt over het Tesla product, maar meer hoe ze naar de markt kijken)
    Hoe saai dat ook klinkt, dit is wel de weg die we misschien moeten gaan bewandelen in de nabije toekomst. Een auto (lease vooral) langer bezitten dan 4 a 5 jaar ivm die impact die de productie van zo’n auto veroorzaakt..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 december 2023 om 06:59

      De impact van de productie is toch vrijwel irrelevant? Als ik na vier jaar een nieuwe leaseauto krijg (dat was vroeger drie jaar) dan rijdt daarna iemand anders verder met mijn oude lease auto. En iemand anders rijdt verder met de oude auto van degene die nu met mijn oude lease auto rijdt. Enzovoorts. En aan het eind van de keten wordt er een oud vervuilend barrel gesloopt. We zitten nu in de overgang naar electrische wagens. Tussen de productie van een auto met elektromotor of een auto met verbrandingsmotor zit niet veel verschil in milieu impact. Het is allebei belastend maar omdat auto’s na twintig tot dertig jaar wel op zijn blijft er altijd vraag naar nieuwe. Wat wel een groot verschil maakt is dat wagens met een elektromotor per kilometer heel veel minder energie nodig hebben, het rendement is veel beter en de energie is ook nog groen op te wekken. Dus over twintig tot dertig jaar gemeten heeft zo’n EV een heel veel lagere impact op het milieu. Juist daarom moeten degenen die nieuw rijden juist niet langer met hun auto doen maar eerder korter zodat de schonere efficiëntere wagens eerder achteraan de door schuif keten aankomen.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        26 december 2023 om 07:34

        Productie vervuild, het is onzin om elke 4 a 5 jaar auto te wisselen, zeker in geval van Bev’s…. . Productie daarvan juist zwaar vervuilend, recent onderzoek. Achilleshiel os accudegradatie van Bev’s, dit maakt een Bev oninteressant voor de 2e hands markt, zijn ook aan de straatstenen niet te slijten. Alle fabrikanten geven 6 tot 8 jaar garantie, maar met beperkte km…..tot 200k of 250k. Een gemiddeldecleaseauto rijdt dit in 3 a 4 jaar…. .alleen Toyota geeft 10 jaar en Lexus 15 jr en 1 mln km’s op batterijen.

        Je verhaal gaat op als Bev’s als 2e hands net zo goed presteren en accu capiciteit hebben als nieuw….en zo ver is het nog lang niet.

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          26 december 2023 om 10:20

          110 kW accupakket, mag ik dat op 25000 euro schatten? (Nio rekent 21000 voor 100 kW in de et7). Plus kosten voor wissel, en dat 2 keer over de door Mashell geschetste levensduur. Droom lekker door Mashell. Bovendien zijn niet alle klanten leaserijders, zeker niet in dit dure segment. Zelf ben ik bijvoorbeeld in de markt voor een BMW I5, maar rij de auto’s, die ik nieuw koop, doorgaans wel een jaar of 15 (blijft de gemiddelde jaarlijkse afschrijving tenminste nog enigszins beheersbaar). Dat gaat met de huidige batterijtechniek niet lukken.

          Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      26 december 2023 om 09:54

      Helemaal eens.

      Login om te reageren
  4. drtim zegt

    25 december 2023 om 22:42

    Kom maar door met een eV90

    Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    26 december 2023 om 09:45

    Audi, BMW en Mercedes zijn geen concurrenten voor deze Volvo.
    Gezien snelheidsbeperking is de meest beduchte competitie de Canta

    Login om te reageren
  6. superuniti zegt

    26 december 2023 om 14:43

    Ik zie de oneliners dat Volvo Chinees is en dus kwalitatief ondermaats steeds voorbij komen. Hoe de relatie tussen Geely en Volvo echt zit, kun je lezen in het heel interessante interview met Volvo CEO Jim Rowan op The Verge.

    “That’s a symbiotic relationship in so much as we share platforms and we share some engineering technology, and they build their cars and we build our cars.”

    https://www.theverge.com/23958821/volvo-ceo-interview-electric-cars-apple-carplay-google-android-auto-decoder

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      26 december 2023 om 15:47

      Geen oneliners maar ervaring. Ik, wij, hebben jaren lang Volvo gereden, 300 serie, 200 serie, 760gle (deze recent als ypungtimer weggedaan aan verzamelaar) 850glt, 900 serie en daarna nog een Volvo onder Ford eigendom…. . Derhalve ook veel contact gehad met mede Volvo fanboys en lokale Volvo dealer, monteurs.

      Volvo is qua afwerking, materiaalgebruik, lakafwerking, roestpreventie, betrpuwbaarheid, veel, heel veel minder dan toen Volvo nog 100% Zweeds was. Onze laatste Volvo roeste aan onderzijde volop… onze 760 gle, inmiddels 36 jaar pud, volledig berzinkt, 6 laklagen, 5 laklagen bodem met af fabriek 2 lagen Dinitrol behandeling. De lokale Volvo monteurs beamen alleen maar de teloorgang. Volvo’s worden ontworpen voor de lease, businessfleet, 5 a 6 jaar gebruik, daarna, who cares… .

      Vroeger werd een Volvo of Mercedes ontworpen voor 30 jaar.

      Wij rijden al weer 15 jaar Lexus inmiddels, geen lease, gewoon koop en hopen er minimaal 15 jr mee te doen, geen probleem voor onze ES…. .

      Login om te reageren
  7. ukbob zegt

    27 december 2023 om 13:31

    Helaas wel met als gevolg dat de S60 en V60 nu al niet meer te bestellen zijn..
    had best graag nog een leuke ‘opa spec’ besteld als volgende daily.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North