eCall is live en heet, maar wat betekent dat?

Auteur: , 35 Reacties
eCall

Baby, come on give me an eCall if you wanna come roll with me. I'm only one eCall away.

De bovenstaande tekst van Chingy kan vanaf 1 april door medewerkers van hulpdiensten uit volle borst meegezongen worden. Sinds deze koddige datum is ‘eCall’ namelijk operationeel in ons land en in de rest van Europa. Tevens worden nieuwe auto’s en kleine bedrijfswagens die een typegoedkeuring krijgen na 1 april verplicht voorzien van eCall. Maar wat doet het systeem nou precies en wat zijn de voor en nadelen. Een bloemlezing.

eCall is in principe een belletje met 112 na een ongeluk
Het idee van eCall is dat er na een ongeluk meteen met 112 wordt gebeld én dat daarbij direct wat essentiële data gedeeld wordt waardoor de hulpdiensten je (onder andere) makkelijker kunnen vinden. Een eCall kan automatisch plaatsvinden, bijvoorbeeld door middel van een sensor die in de gaten houdt of je airbags afgaan. Je kan echter ook handmatig een eCall plegen. Dit laatste zou je bijvoorbeeld kunnen doen als je getuige bent van een ongeluk. Je wordt in een dergelijk geval echter wel geacht op de plaats van het onheil te blijven.

Het eCall systeem vormt een soort zwarte doos voor je auto
Het eCall systeem zelf bestaat uit een gestandaardiseerde eCall-box. Deze monitort verschillende parameters in je auto, een beetje zoals een (oranje) zwarte doos bij een vliegtuig. Het idee is echter dat de eCall-box ‘slaapt’ zolang er zich geen ongeluk voortdoet. Dit in verband met de privacy. Naast de eCall-box benodigt het systeem ook een airbag-besturingseenheid, satellietontvanger, mobiele antenne, microfoon plus luidspreker, een nood-accu, noodknop en last but not least, een indicatielampje. Al dat spul zal dus ook door de fabrikanten doorverrekend worden in de prijs van je nieuwe auto.

eCall weet alles van je, behalve je pincode
In geval van een eCall, wordt de zogeheten Minimum Set of Data (MSD) verstuurd naar een alarmcentrale. Alarmcentrales zijn inmiddels zo ver dat ze deze datasets kunnen verwerken. De MSD omvat de volgende informatie:

  • het tijdstip van de eCall
  • het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) van het voertuig
  • de locatie op het moment van de eCall en twee voorafgaande locaties (voor
    het bepalen van de rijrichting)
  • het voertuigtype (alleen personenauto’s en bestelauto’s tot
    3500 kg)
  • het type brandstof
  • indien beschikbaar: het aantal inzittenden

De officiële lezing is dat het systeem niet bepaald hoe hard je reed op het moment van het ongeval. Het aantal inzittenden kan bijvoorbeeld bepaald worden door sensoren in de gordels.

Er is een verschil tussen Pan European eCall en TPS eCall
Kortweg: Pan European eCall is het nieuwe systeem dat nu verplicht wordt. Met TPS (Third Party Service) eCall worden systemen aangeduid van enkele fabrikanten die al een soort van eCall in hun auto’s installeren. Mercedes levert bijvoorbeeld vanaf 2014 haar auto’s al standaard af met een soort van eCall en ook BMW gebruikt het systeem al enige tijd in België en Luxemburg. Een TPS eCall systeem mag echter niet als vervanging gezien worden van het Pan European eCall systeem. Wel mogen fabrikanten beide systemen naast elkaar aanbieden. BMW’s eCall systeem stuurt bijvoorbeeld nog meer data door naar een noodcentrale, zoals de kleur van de auto. In geval van een zwaar ongeval kan een oproep via een TPS eCall systeem ook snel doorgestuurd worden naar het Pan European eCall systeem.

Privacy waakhonden graven eCall niet zo

Ondanks de geruststellende woorden van de powers that be, geloven verschillende privacy-waakhonden dat eCall een inbreuk is op de privacy. Het systeem verzamelt immers behoorlijk veel data over je locatie en gebruik van je auto, ondanks dat men zegt dat het systeem alleen werkt in geval van een ongeluk. Stichting Privacy First is dan ook van plan het verplicht stellen van eCall aan te vechten bij de rechter.

eCall gaat naar verluidt jaarlijks 2.500 levens redden
Mooie woorden, maar zoiets is natuurlijk moeilijk hard te maken. Inschattingen op basis van aannames.

Conclusie
De techniek staat voor niks. Met eCall hebben we er weer een systeem bij dat ons kan helpen het gevaar van autorijden in te perken. Als je klablabber gaat, heb je met eCall een goede kans dat de ambulance er is voordat je al je bloed verloren bent. Aan de andere kant is eCall ook wéér een systeem dat ons gedrag in de gaten houdt. Ondanks waarborgen van overheden dat gevoelige informatie niet in verkeerde handen zal vallen, is dat natuurlijk altijd een dingetje. Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat verzekeraars zitten te springen om data waaruit blijkt dat je toch echt een kilometer te hard reed op het moment van impact. Wellicht dat deze discussie nog op zal laaien, maar voorlopig ontkom je niet aan eCall, of je daar nu blij mee bent of niet. Tenzij je een Porsche 944 koopt uiteraard…



35 reacties

Mijn auto (uit 2005!) heeft dit al. Fiat was er vroeg bij dus.
@lalancia: wazaa, wazaa, wazaa…UConnnèèèèèè. https://www.youtube.com/watch?v=suwsR6fXU_M
@jaapiyo: LOL! Vooral de reacties hierop, bij ons in de huiskamer: “Papa, WTF???” Priceless.
@RRRobert: Haha! Hier keek zelfs de hond geïrriteerd :P
@LaLancia: met een Fiat is dat dan ook broodnodig.
onze mercedes uit 2015 heeft een sos knop maar weet niet of dit hetzelfde is?
@thebest07111: Nee als je die indrukt komt er nog een Mercedes. Wat afleveren ;)
@thebest07111: Freeeeee sos for everyone 🔑
@thebest07111: ja. Afhankelijk van het exacte type kan ik je zeggen of het het automatische systeem is met eigen SIM of een systeem waarbij je eigen telefoon nog nodig is
@thebest07111: verschil met ‘reeds bestaande systemen’ is dat daar een mercedes/fiat/opel/etc. centrale werd gebeld die vervolgens de hulpdiensten inlichtten. Bij ecall herkent het mobiele netwerk dat het om ecall gaat en de noodoproep rechtstreeks naar een speciale desk van de 112 alarmcentrale stuurt.
@jmeverts: of bij bestaande systemen werd gewoon 112 gebeld door de simkaart in de auto als een ‘gewone gebruiker’ terwijl er nu vanuit het ecall kastje eerst allerlei relevante gegevens naar de speciale ecall desk van de alarmcentrale worden gestuurd.
Big Brother in je auto, er is geen ontsnappen meer aan. 20 jaar geleden werden deze plannen al uitgewerkt, alleen werd je toen uitgelachen als je er over praatte. Uiteraard kun je niet openlijk zeggen dat je iedereen overal en altijd wilt controleren, dus doe je het op deze manier.
Ja, ze kunnen je al volgen op je mobiel of via je navigatie, maar dergelijke systemen kun je nog uitzetten, afschermen of helemaal niet bezitten.
Aan dit systeem is geen ontkomen aan.
Die privacy waakhond heeft geen tanden en blaft alleen een beetje om de indruk te wekken dat er zoiets bestaat als privacy in Nederland.
@rickknows: zekering verwijderen? Draadje doorknippen? Kan mij niet voorstellen dat de auto dan niet meer start. Hopelijk keert de verzekering wel uit bij een ongeluk……
@crosscabouter: Dit is vanaf 2018 ook een controlepunt voor de apk, dus definitief uitschakelen kan niet.
@techniekmeneer: zekeringetje voor de apk er weer in en er na weer weg.
@rickknows: De overheid gaat dit tegn je gebruiken hoor. Die gaat constant checken waar je rijdt. Pas maar op.

Maar goed, laten we technologische vooruitgang lekker tegen houden door dit soort ongein.
@rickknows: gewoon geen nieuwe auto kopen.
@rickknows: lees je even in. eCall is passief en maakt pas verbinding met GSM netwerk als een airbag af gaat.

Tracking kan dus niet
@widodh: Over een paar jaar, als de overheid de automatische systemen klaar heeft een software update en klaar ben je. Automatisch een boete bij elk wissewasje. Dat gaat weer zoveel levens redden dus gaat klakkeloos toegepast worden.
Nou, die ouwe wil geen auto zonder. Die heeft een zware klapper met z’n A8 gehad. De auto belde dus meteen de hulpdiensten etc. Bleek voor het geraakte voertuig geen overbodige luxe. Die werd met een traumaheli opgehaald. Uiteindelijk gelukkig grotendeels hersteld, mede door de snelle melding zei Politie.
@E34M5Touring: ik heb hier geen problemen mee. Je hoort het vaak genoeg dat mensen uren, in sommige landen soms dagen, beknelt in een auto vastzitten. Soms zijn de auto’s niet echt zichtbaar omdat ze de bosjes in knallen.
Goede ontwikkeling. Je hoort toch nog regelmatig dat een auto die ’s nachts van de weg raakt pas in de ochtend wordt ontdekt door voorbijgangers.
@timh: voor mij is de eerste keer dat ik dat hoor. Maar woon dan ook in het westen waar er ‘s nachts nog file staat.
Veel auto’s hebben het al, via je eigen mobiel. Bv synch van Ford, met emergency assist. Echter nu zie ik bij Ford.nl dat dit niet werkt in Nederland, en dat ik dus iedere keer voor niks mijn telefoon koppel (al moet het toch al voor bellen etc)
De verplichting geldt voor auto’s met een typegoedkeuring van 1 april 2018 of later, maar dat wil dus zeggen dat alles wat op dit moment in de showrooms te vinden is gewoon zonder eCall verkocht mag worden. Facelifts maken meestal gebruik van dezelfde typegoedkeuring, dus dan komt eCall er pas aan wanneer het model in z’n geheel vervangen wordt door een nieuwe generatie. En zelfs dat is niet altijd een garantie, dat zien we immers met de Mercedes S-klasse die gebruik maakt van de typegoedkeuring van de W221. En dan zijn er nog van die merken die hun auto bijzonder lang op de markt houden, zoals Fiat met de 500 en Punto. Ik denk dat je dan zomaar 10 jaar verder bent voordat eCall in vrijwel alle nieuwe auto’s zit.
@edge: dat klopt. Titel iets aangepast.
Het zou fijn als Privacy First zich eerst op de grote problemen, lees: Facebook en Google, zou gaan richten en pas als ze die bedrijven hebben plat geprocedeerd daarna de rechter lastig te vallen met futiliteiten omtrent buitengewoon nuttige features als eCall.
En ik maar denken dat dit voor Escortservice was..
Ik zie al een markt voor een “eCall jammer”… die alleen uitschakelt als er een ongeluk gedetecteerd wordt…
@kees66: eCall is niet actief tot er een ongeluk is. Je wordt dus niet gevolgd
In mijn instructieboekje (ja die heb ik deels gelezen!) staat dat je een keer in de zoveel tijd op de SOS-knop moet drukken om de verbinding te testen. En er dan meteen bij moet zeggen dat het om een test gaat. Ben toch benieuwd hoe blij de centrales hiermee zijn, heb het vooralsnog niet getest…
@gulli: In NL strakjes alleen al bijna 8 miljoen auto’s die -zeg vier keer per jaar – een test doen. Dus pakbeet twee miljoen auto’s per kwartaal, oftewel 50 werkdagen. dat zijn zomaar 40.000 tests per dag. En allemaal om half acht ’s ochtends, bij de start van de werkdag. Ze gaan helemaal joepie daar op de meldkamer!

Ik durf te wedden dat die opdracht in het handboek er in is gekomen om de boel te saboteren! We zullen ze krijgen! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).