Precies acht dagen na het in werking stellen van subsidie op elektrische auto’s, is het geld op.
Zo snel kan het gaan. Vanaf 1 juli kwam er een regeling om subsidie op elektrische auto’s te krijgen. Zo wordt het kopen of leasen van een volledig elektrisch model gestimuleerd, rijden er meer uitstootloze auto’s rond op de Nederlandse wegen en halen we de klimaatdoelen (hopelijk). Win, win, win.
Subsidiepotje leeg
Helaas moesten we op 2 juli, de dag erna, al mededelen dat het potje al bijna op was. Half leeg, zelfs, na één dag. Met dat tempo is het wachten totdat het op is, een week nadat de subsidieregeling van kracht is. Een week heeft het geduurd, om precies te zijn één dagje langer. Het potje is leeg: de subsidie op elektrische auto’s is op.
Jaarbudget
Dat meldt Jasper Verweij van Kenteken.tv. Vanmiddag tweette hij al dat het er aan zat te komen en dat het jaarbudget nu bereikt is. Dat budget is 10 miljoen euro.
De monitor van Kenteken.tv haalt haar data direct van de RVO. Die meldden dit vroeg in de avond.
Occasions
We zien echter twee bedragen, want voor de occasionmarkt is het potje nog vrij vol. De regeling omvangt nieuwe elektrische auto’s – te allen tijde van minder dan 45.000 euro – met een voordeel van 4.000 euro en een gebruikte auto’s met een subsidie van 2.000 euro. Dat laatste klinkt minder voordelig, maar het gaat dan ook veelal om goedkopere auto’s. Mocht je dat echter interessant vinden, dat geld is nog lang niet op. Daar gaat het zelfs om minder geld, 7,2 miljoen euro in totaal (waarvan 1.408.000 euro gebruikt is).
Opgeschoven
De jaarbudgetten van 2021 en verder zijn nog niet bekend. Wie nu een subsidieaanvraag doet wordt doorgeschoven naar volgend jaar. Voor 2020 heb je er dus niks meer aan, behalve als je gebruikt koopt of leaset.
Intro plaatje laat al perfect zien welke doel groep er van de subsidies profiteren….. Die hebben het ook echt nodig…. Krom systeem
@smartlappie: je bedoelt die twee auto’s die buiten de subsidie voorwaarde vallen..?
@smartlappie: lees de subsidievoorwaarden eens door en probeer het dan nog eens. Auto mag maximaal 45.000 kosten. De auto’s op de foto zijn beiden vanaf €72.000.
Inmiddels is het plaatje vervangen door een Corsa-E met een vanafprijs van €30.499 (excl subsidie).
Of was deze subsidie alleen voor auto’s tot 50k?
Bijna goed. Voor zowel nieuwe als gebruikte wagens geldt dat de fiscale nieuwwaarde niet meer dan 45.000 euro geweest mag zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. Het subsidiëren van de witte wijn drinkende, Tesla rijdende elite schijnt gevoelig te liggen onder populisten. Dus korting op een Tesla mag worden vergeten.
@stekkerkoning: die Tesla rijders die ik ken drinken Prosecco op hun zeiljacht die in Ibiza ligt.
Als ze erna toe vliegen, compenseren ze de CO2 uitstoot van de vlucht. Kost ook maar een paar euro.
Zo redden we samen de wereld.
@911targa: de Tesla rijder die ik ken heeft louter zijn ziel aan de fiscus verkocht.
Prosecco? Hahaha, wat een sloebers. Echte Teslarijders (met een Model 3 of Y dus, de S en X zijn voor de boodschappen) drinken Veuve Clicquot. Lekkerder dan de overprised Moët en voor een vriendelijke prijs.
@stekkerkoning: die auto’s hebben de stimulans ook helemaal niet nodig om te concurreren met vergelijkbare brandstofauto’s, het midden van de markt wel.
Daarnaast is de Model 3 een hele modale auto hoor, ook met 8% bijtelling.
@stekkerkoning: Tesla rijders hebben Corona naar Europa gehaald
Tesla rijders denken alleen maar aan zichzelf
Tesla rijders hebben schuld aan de aankomende economische crisis
@pindakoning: Wist je dat Tesla’s 5g ondersteunen?
Als de pot van twintig-twintig in ijltempo is leeggetrokken en subsidieaanvragen worden doorgeschoven naar 2021, ben ik benieuwd of degenen die van plan zijn om volgend jaar een (nieuwe) elektrische auto aan te schaffen al in januari achter het net vissen.
De budgetten om elektrisch rijden in de komende jaren te stimuleren moeten overigens nog worden vastgesteld.
Ik las op Tweakers dat in 2021 27,9 miljoen euro beschikbaar is voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s.
buiten een eventuele aanpassing in de miljoenennota (moet die inmiddels niet miljardennota gaan heten…) en dus echt een veranderend budget is de pot inderdaad al vastgesteld. Ofwel 27,9 miljoen / 3700 = 7540 auto’s….
Je kan nog steeds een electrische auto met overheidssubsidie kopen, gewoon bij de MG-dealer.
Alleen komt doe subsidie dan niet uit Den Haag maar uit Peking. Maakt het uit, subsidie is subsidie en geld stinkt niet.
@moveyourmind: Mooie opmerking. Recentelijk lijken meer en meer mensen de nadelen hiervan te begrijpen.
@moveyourmind: klopt, maar tot vandaag kreeg je subsidie van beide.
Geen subsidie/belastingkorting, laat de markt het zelf maar doen. U wilt goed doen, nou dat kost iets meer bij aanschaf en daarna is alles goedkoper qua running costs
De markt heeft geen doelstellingen om onder een bepaald gemiddelde uitstoot per auto te zitten per x datum.
Volgens mij leg je de bal in de verkeerde hoek.
@torsen: ja want door op autosubsidie te besparen blijft er meer geld over voor echt duurzame projecten. Verkeerde
hoek? Nahh.
@torsen: volgens mij legt de overheid zelf de bal in de verkeerde hoek met die mooie doelstellingen..
Nederland blijft maar geld weggooien.
De dealer de auto laten registreren als demo, paar rondjes om de kerk en kopen als occasion met €2k van de overheid in de kontzak.
Beter iets dan niets…
Was het niet zo dat de mensen die een bestelling in juni hadden gedaan maar de auto in juli op kenteken krijgen of daarna ook de subsidie krijgen. In dat geval is er 4 weken over gedaan in plaats van 7 gedaan. Correct me if i’m wrong.
@multimrshepherd: maak er maar 9 maanden van vanwege potentiële kopers die gewacht hebben hoe de subsidie ingevuld zou worden.
Prima dat de overheid wat doet, maar die pot voor nieuwe auto’s had natuurlijk veel groter moeten zijn. Juist in deze tijd een super kans om een transitie te maken alleen laten ze de kans liggen in mijn ogen.
En ja, de mensen met een redelijk goed inkomen zullen nu subsidie krijgen op een ev (waarschijnlijk lease). Maar je zal toch ergens moeten beginnen, Jan met de pet gaat het toch niet lukken dus dat zullen we maar moeten accepteren.
@pier: uiteindelijk is het ook gunstig voor Jan. Doordat ze nu met subsidie gekocht worden zijn ze straks goedkoper (en ruimer beschikbaar) als ze op de tweedehandsmarkt komen.
Als je de gemiddelde uitstoot van het Nederlandse wagenpark fors omlaag wilt krijgen, heb je zowel de nieuwe autokopers als de kopers van tweedehands spul hard nodig, maar die laatste groep kan pas kopen zodra er ook genoeg betaalbaar elektrisch aanbod op de tweedehandsmarkt is. Dikke prima dus dat het nu vooral de mensen met een redelijk goed inkomen zijn die hiervan profiteren, want daardoor wordt de markt straks overspoeld met tweedehands Corsa-e’s en Kona Electrics die voor hele betaalbare prijzen op te pikken zijn
@Edge: ben je niet bang dat die elektrische auto’s naar het buitenland gaan, net zoals met de Priussen, Civics Hybrid en Outlanders PHEV?
Nee. Die PHEVS waren en zwaar en dus dus in de belasting, zopen op de snelweg en dus niet interessant voor de tweedehands kopers. Maar elektrische auto’s rijden ook als tweedehands veel goedkoper dan brandstof dus daar zal zeker vraag naar zijn.
@pier:
Als ze in Den Haag écht willen dat het wagenpark groener wordt kunnen ze 2 dingen makkelijk regelen:
1.
Auto’s met bijvoorbeeld 15k netto prijs vrijstellen van BPM en BTW. Dan wordt een low market middenklasser interessanter voor Jan en Alleman.
2.
Bijtelling drastisch naar beneden. Veel bedrijven gaven voorheen een wagen als een stukje salaris wat voor de werknemer interessanter moet zijn dan muntjes op je rekening. Dan gaat die oude Golf TDI vanzelf het veld ruimen voor een auto van de zaak. Zelfs als je functie het eigenlijk niet nodig heeft.
Geen enkele maatregel is perfect, ook jouw voorstellen niet.
Voorstel 1 zorgt er vooral voor dat er méér auto’s worden verkocht. Jan en Alleman die nu geen auto kan veroorloven (en nu met tegenzin de trein neemt) kan dat dan wel.
Voorstel 2 zorgt dat een leaseauto puur als secundaire arbeidsvoorwaarde interessanter wordt. Ja, er zullen wat oude Golfjes worden ingeruild, maar er komen toch ook veel auto’s terecht bij mensen die deze niet nodig hebben en wel gaan gebruiken.
Dus jouw voorstellen zorgen er weliswaar wel toe dat het wagenpark in relatieve zin schoner wordt (door een boel schone auto’s aan het huidige wagenpark toe te voegen), maar ze leiden toch vooral tot méér auto’s. Dus in absolute getallen is het een verslechtering voor het milieu en klimaat.
Je had nog door dat de huidige regering helemaal niet een groener wagenpark nastreeft? De belachelijk kleine subsidiepot is toch wel een aanwijzing daarvoor. Alles wat de regering doet aan milieumaatregelen zijn slechts halfslachtige schijnmaatregelen. Daarom worden ze ook telkens door de rechter teruggefloten.
@mashell:
Klopt. Ik denk als ze echt groen willen zijn dat het wel lukt, maar dat er meerdere bedrijven rondom Pernis uiterst moeilijk gaan doen.
En nu stoppen met deze bullshit.
@tge2: ook mijn gedachten
@christian85: @tge2 goed onderbouwd mannen!
@2wheeler: Subsidie geven op vervuilende massaproducten is compleet gestoord. Subsidieer de zorg dan, of een project dat minder massaconsumptie of fatsoenlijke recycling bewerkstelligd. Daar is iedereen mee geholpen
Nee, niet nog meer subsidie geld naar de zorg! Daar komen alleen maar meer managers van die mooie nieuwe gebouwen bouwen.
@mashell: Beter controleren en monitoren. Als onze overheid ook zijn onderdanen als kinderen kan handhaven, dan kunnen ze dat met die managementbaantjes ook.
Subsidie is chat bullshit. Nooit meer doen..
Tja, onze wetgever (ook een verstokte auto-liefhebber) is natuurlijk heel zuinig. Maar de wetgever heeft wel onderkend dat het privé-genot van een EV bedrijfsauto, maar hoeft te worden gewaardeerd op een bijtelling van 8%, terwijl voor echte auto’s het privé-genot aanzienlijk hoger ligt voor de inkomstenbelasting. Fijn, dat ze in Den Haag weten te waarderen dat het rijden in een echte auto zo ontzettend veel meer plezier geeft en helaas dat ze dat ook overeenkomstig hoger moeten belasten. Voor de verstokte EV-rijders, die nu in hun wiek zijn geschoten: dit is satirisch bedoeld.
@roverbmwdriver: inderdaad. Formeel gaat het om uitstoot op basis waarvan wordt belast in het salaris. Maar dat is formeel, uiteraard. Eigenlijk vind het niet luisterende kabinet dat heel Nederland elektrisch moet gaan rijden, vanwege o.a. het klimaatakkoord (0,0007% opwarming tegenhouden voor 1000 miljard). Fantastisch allemaal, maar al wordt het mijn einde, dan wel in een dikke AMG/M/RS. Voor mij nooit een EV.
Leuke regeling. De autoexporteurs zijn weer blij als de lease is afgelopen, niks goedkope occasions in de toekomst voor jan met de pet
100 miljoen naar de WHO? Overlegt met iemand?
Dit was natuurlijk veels te weinig, jarenlang mag de zakelijk leaser en zzp’er genieten van allerlei financiële voordelen op elektrische auto’s (alles ging op termijn ipv maximale subsidiepot) en de zelf betalende consument mag vechten om een paar subsidiekruimels en is binnen 10 dagen van de totaal 185 dagen de subsidiepot leeg!
Mooie foto :)
Geen verrassing mag ik hopen? Als er korting is dan zijn Hollanders er als de kippen bij.
Een gedeelte zal als occasion hier blijven maar er zal ook geëxporteerd gaan worden. Oost Europa is ook onderdeel van onze wereld, als daar een paar EV’s bij komen dankzij onze subsidie dan is dat maar zo. Is niets vergeleken met de 4,7 miljard aan ontwikkelingshulp die we jaarlijks met z’n allen betalen.
Gefeliciteerd voor het bemachtigen van de subsidie voor de “auto voor de vrouw”. Ik durf te wedden dat de ruime meerderheid die hier gebruik van heeft gemaakt de auto sowieso al vrij gemakkelijk kon kopen
Mooi dat er zo goed gebruik van is gemaakt door particulieren. Hoe snel zou dit potje op zijn geweest als de overheid ook een subsidieplafond had toegepast op de zakelijke markt, 5 minuten? In plaats van ruim 10 jaar een bodemloze put #huiliehuilie8%bijtelling
eigenlijk goed dat het al op is, is toch maar hypocriet want is allesbehalve goed voor het milieu. die batterijen, alu en carbon