• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

End of an era: Citroën stopt met hydropneumatische vering

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 juli 2015 om 09:37 – 41 Reacties

Citroën DS


Zeg je ‘Citroën’, dan zeg je ‘zweven op hydropneumatische vering’. Althans, vroeger dan, want de Fransen gooien de kenmerkende veertechniek overboord.

De (iets) oudere petrolhead zal er in zijn jeugd vaak naar gekeken hebben: de BX’jes waarvan de ingezakte achterkant na het starten zo mooi omhoog kwam, en wie wel eens in zo’n zweef-Citroën heeft gezeten kan beamen dat het een uitkomst is als het wegdek slechter is. Als je ons niet gelooft, kijk dan even naar deze vermaarde C6-test met het kopje koffie.

Maar goed, de voor Citroën zo kenmerkende hp-vering werd al meer en meer uitgefaseerd, en nu is het helemaal gedaan. De nieuwe CEO Carlos Tavares treedt redelijk succesvol op tegen het verbranden van miljoenen euro’s door PSA, maar hierbij moet er wel gesneden worden. Uit kostenoverwegingen gaat de HP-vering er dus uit, zo bevestigt het concern tegenover Automotive News.

De laatste jaren is hp-vering meer en meer ingehaald door adaptieve dempers, magnetic ride-taferelen, en luchtvering. Citroën erkent dit door te stellen dat “hydraulic suspension will cease because it is an old technology”. Echter: veercomfort blijft hoog in het vaandel staan, de Fransen tackelen dit in de toekomst met ‘nieuwe technologie’. Wij zien de zuiderburen al instemmend knikken.

Foto: Citroën DS @ autojunk.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Techniek

Vorig bericht: « ‘Formule 1-weekends moeten spannender en innovatiever’
Volgend bericht: Dit rat rod-busje is niet wat het lijkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. parker zegt

    3 juli 2015 om 09:43

    Citroën kan beter helemaal stoppen. Zit al decennia in een identiteitscrisis, ligt aan het staatssteun infuus en is tot het bot toe uitgekleed door die achterhaalde stinkvakbonden. Doei

    Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      3 juli 2015 om 10:19

      volgens mij heb jij er geen (Franse) kaas van gegeten…

      Login om te reageren
      • parker zegt

        3 juli 2015 om 12:46

        @850t5r: nee, want 7 miljard (!) euro staatssteun krijg je alleen als je superwinstgevend draait..
        Ok, dit jaar is er eindelijk weer eens een schamel winstje gemaakt, maar het hele bedrijfsmodel is verre van flexibel en bij het minste of geringste valt het weer om. Dat straalt ook af op het eindproduct: goedkope rommel die niet lang meegaat.

        Login om te reageren
        • 850t5r zegt

          3 juli 2015 om 14:31

          @parker: Ik ben blij voor je dat je dat allemaal weet, maar je snapt nog steeds niet waar het om gaat…

          Login om te reageren
          • parker zegt

            3 juli 2015 om 18:24

            @850t5r: ok, vertel! ?

            Login om te reageren
    • rolov zegt

      3 juli 2015 om 11:20

      @parker: ik vind die citroens juist heel erg leuk geworden.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        3 juli 2015 om 19:30

        @rolov: welke dan? Het grootste dieptepunt is toch wel dat ding met die rubberen zijkanten. Gek genoeg worden die hoofdzakelijk verkocht in een strontkleur of in mega saai grijs. Weg met ’t ding.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          3 juli 2015 om 20:13

          @roppp: vind ik toevallig een leuk ding..

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    3 juli 2015 om 09:45

    Jammer hoor, het was zo’n lekkere karakteristieke eigenschap van de Fransen!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      3 juli 2015 om 19:33

      @dutchdriftking: dat was alleen nog toen ze van die ‘rare’ snelheidsmeters hadden en van die satellieten rondom het stuur. In de Visa, BX en CX werden die al rap ingewisseld voor meer conventionele uitvoeringen. Daarmee werd het einde van Citroën al ingezet. Daarna werd het echt ellende. Nu zien ze er alleen nog maar afwijkend uit.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    3 juli 2015 om 09:46

    Tja, ik zal het niet missen. Werd altijd kotsmisselijk in die BX als kind. Daarna kwamen er Alfa Romeo’s en ging het een stuk beter.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      3 juli 2015 om 11:21

      @trustmeiamanengineer: ik heb er wel altijd bijgestaan als er een omhoog ging. ;) wij hadden hem niet.

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    3 juli 2015 om 09:47

    Zonde! Ze moeten met de tijd meegaan en te weinig mensen willen dit nog.

    Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    3 juli 2015 om 09:47

    Ah, de BX, op mijn basisschooltijd zag ik ze nog regelmatig. Jammer genoeg bijna allemaal uitgestorven.

    Login om te reageren
  6. mrcabdrivert zegt

    3 juli 2015 om 09:54

    Net op tijd nog een C5 Crosstourer besteld, met vering :)

    Login om te reageren
    • rocky zegt

      3 juli 2015 om 09:58

      @mrcabdrivert: puike beslissing! Mijn C5 Tourer heeft het helaas niet (ik zou het wel graag willen hebben, hoor) maar in mijn beleving veert het nu al lekker :-)

      Login om te reageren
      • mrcabdrivert zegt

        3 juli 2015 om 10:11

        @rocky: die heb ik ook nog 1 :) 163PK HDi uit 2010, die gaat er volgende maand uit, zodra de Crosstourer binnen is..

        Login om te reageren
        • rocky zegt

          3 juli 2015 om 10:19

          @mrcabdrivert: :-) zal wel raar zijn om het oude vertrouwde dashboard te zien maar dan toch anders! Alvast gefeliciteerd met je nieuwe auto, man! Zolang ik de Alfa Romeo Giulia nog niet heb gereden (laat staan gekocht), blijf ik wel met mijn C5 rijden. Het klinkt misschien raar maar ik ben heel erg gehecht aan mijn autootje.

          Login om te reageren
    • singer911 zegt

      3 juli 2015 om 10:08

      @mrcabdrivert: is vering ook een optie tegenwoordig? Waar gaat het heen..

      Login om te reageren
      • mrcabdrivert zegt

        3 juli 2015 om 10:13

        @singer911: volgens is die niet als optie te bestellen op de ‘kleine’ diesels. Ik heb een BlueHDi 180 besteld, daar zit de vering standaard op..

        Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    3 juli 2015 om 09:54

    Als ik zeg dat bij hydro-pneu vering, de ‘schok’ word opgevangen door het samenpersen van vloeibaar-geworden-gas en dat de (dure) luchtvering van de Duitse merken eigenlijk een vergelijkbaar idee is, maar dan met ‘lucht’ ipv een vloeistof; zit ik er dan heel erg ver naast?

    Login om te reageren
    • reobnednab zegt

      3 juli 2015 om 09:58

      @gregorius: inderdaad het zijn stikstofbollen en per wiel had je 2 veerbollen.

      Login om te reageren
  8. reobnednab zegt

    3 juli 2015 om 09:55

    Ik heb het meegemaakt in mijn BX gti dat de centrale hydrauliek defect was en de veerbollen niet opgepompt konden worden, een echte ruggenbreker maar werkend was het inderdaad “zweven”…

    Login om te reageren
  9. wheelerdealer zegt

    3 juli 2015 om 09:59

    @granlusso.

    Je kunt altijd flodder kijken, komt vaak genoeg op de buis?

    Login om te reageren
  10. phaeton zegt

    3 juli 2015 om 10:00

    Heel oud ben ik niet, maar bij twee XM’s uit de familie vond ik het altijd machtig mooi om te zien.

    Login om te reageren
  11. guusboum zegt

    3 juli 2015 om 10:02

    Verdorie wat jammer… Maar de vering zal wel gekoesterd blijven worden in de vorm van de Citro legendes. Eens het Franse comfort ervaren en er kan niks meer tegen op. Geen drempel is te stijl te hoog of te kort om er iets van te merken. Geen bergen zijn ontembaar voor de hydrauliek en geen dallen zijn te diep. Geniet van je pensioen meneer H. Pneumatiek!

    Login om te reageren
  12. Arnoud zegt

    3 juli 2015 om 10:07

    En weer een stukje eigenzinnigheid om zeep geholpen door boekhouders. Iedereen gewoon wurst op zijn brood. Paté is te duur. Brie is te duur. Wurst zal je eten! Eenheidswurst!

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    3 juli 2015 om 10:34

    Logisch .. De wegen in Europa zijn toch veel strakker inmiddels .. Anno nu net zo onzinnig als een SUV ..

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      3 juli 2015 om 11:01

      @lincoln: wat, echt? Heb net mijn nieuwe en eerste SUV opgehaald. Had je dit niet wat eerder kunnen zeggen?

      Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    3 juli 2015 om 10:55

    Saab stond bekend om z’n Turbo’s.Door GM om zeep geholpen.Jammer dat Citroen nu stopt met iets waarom ze juist bekend zijn geworden.Deutse grundlichkeid is al lang verleden tijd.Andere auto’s zijn niks slechter.Iedereen moet Duits en dan hoofdzakelijk Volkswagen rijden he.Ooit een straat gezien waar geen VW stond?Daarom rij ik lekker Italiaans.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      3 juli 2015 om 11:21

      @Alfarobert: Saabs hebben altijd turbo’s gehouden!?

      Login om te reageren
  15. willempjuh zegt

    3 juli 2015 om 10:56

    Ik ben zowat opgegroeid met hydropneumatische vering, dus dit is wel jammer…. En ik denk dat adaptieve vering nooit het comfort haalt van de veerbollen!

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    3 juli 2015 om 11:39

    Vroeger was alles beter….Het wordt nog waar ook..

    Login om te reageren
  17. philipf zegt

    3 juli 2015 om 15:28

    Dat is wel jammer. Vond het altijd wel nice.

    Login om te reageren
  18. gezondverstand zegt

    3 juli 2015 om 18:50

    Jammer, jammer. Kinderkopjes bereden alsof het asfalt was. Vol gas over drempels.

    Login om te reageren
  19. mgmgb zegt

    3 juli 2015 om 19:11

    Ontzettend jammer, want het voelt ontzettend prettig. Ik snap het wel hoor, als ze met meer gangbare technieken hetzelfde effect kunnen garanderen, ik kan me er alleen vrij weinig bij voorstellen. Het blijft jammer dat comfort ‘uit’ is, en dat iedere auto spijkerhard afgeveerd moet zijn, ook al past dat niet bij het type auto. End of an era, Hydropneumatique, we zullen je missen.

    Login om te reageren
  20. sabrerator zegt

    3 juli 2015 om 20:36

    Heel jammer. Het reed werkelijk fantastisch. Ik heb 10 jaar met deze vering gereden en dat was zalig. Ik heb een hekel aan hard afgeveende auto’s en de wegen in Nederland zijn echt niet zo geweldig. Toen ik overging naar een normaal geveerde auto, ben ik ook gestopt met koffie drinken achter het stuur. Schudde veel te veel. En ik had nog wel speciaal een andere Fransoos gekozen. Zonder de optionele sportvering.

    Login om te reageren
  21. xander62 zegt

    4 juli 2015 om 17:49

    Psa,lees Peugeot heeft niets begrepen van de citroen filosofie laat staan van hun marketing en reclame strategie met dit bericht als absoluut dieptepunt.

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    6 juli 2015 om 21:19

    Tja aan alles komt een eind. Misschien eindelijk goed sturende auto’s produceren?

    Login om te reageren
    • taxman zegt

      7 juli 2015 om 10:24

      @mrrallycross:

      Eland test V-max (- BJ KMH):

      Citroën Xantia Activa V6 -99 85
      Porsche 996 GT2 -04 82
      Porsche 997 Carrera 4S -08 82
      Porsche 997 GT3 RS -08 82
      Porsche 997 GT2 -08 81,5
      Porsche 997 Carrera S -08 81
      Porsche 997 Carrera S Cabr -05 81
      Audi R8 4,2 FSI -08 80
      Chevrolet Corvette C6 -05 80
      Opel Omega 2,2 (sportchassis)-00 80
      Nissan 350Z -04 79
      Porsche Boxster S -08 79
      BMW Z4 sDrive35i -10 78
      Ford Focus RS -10 78
      Porsche 997 Turbo Cabriolet -08 78
      Porsche Cayman -08 78
      BMW 330xd Coupé -07 77,5
      Audi S8 -06 77
      BMW M3 Coupé -07 77
      BMW M3 Sedan -08 77

      Login om te reageren
  23. jodocus zegt

    18 juli 2015 om 13:13

    Blijf verweesd achter.
    Géén Citroëns meer met hydropneumatische vering? Gooien ze nu echt deze uitgebalanceerde en op punt staande technologie overboord?
    Doodzonde.
    In welke auto moet ik nu terecht met m’n gevoelige rug & nek ?
    Alleszins géén Duitser, zelfs niet met luchtvering.
    De Citroën-vering was véél meer dan enkel ongeëvenaard comfort:
    – baanvaste wegligging
    – veiligheid – klapband bij 140 km/u en je blijft mooi rechtuit rijden, op 3 wielen rijden.. .
    – hindernissen nemen bij slecht wegdek – een standje hoger naar hoog op de wielen
    – stabiliteit bij zware lading of de ideale sleurhut-trekker
    Doodzonde Citroën !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North