Epische faal: Belgische politie-Model S is een vieze diesel

Auteur: , 60 Reacties

Er is een deel wat de Belgische politie verzwijgt.

Dieselgenerator

Weet je nog een tijdje geleden, dat tijdens de invoering van de Utrechtse milieuzone een sterk staaltje dubbele standaard naar voren kwam? De stroom voor de matrixborden om aan te geven dat je een anti-dieselzone inrijdt, werd aangeleverd door een dieselgenerator. Niet zo slim, om het zo duidelijk te maken. Dit lachertje is ondertussen verholpen, maar gaf toch aan dat tijdens het zuiniger maken van de stad, je soms zaken over het hoofd ziet.

Het Belgische Zaventem zit in zo’n zelfde schuitje. Door het in gebruik nemen van Tesla’s wil het korps hun uitstoot reduceren. Top idee! Helaas gaat er in de uitvoerende fase het één en ander fout. VTM deelt een soort promovideo van de nieuwe politie-Tesla’s en daarin zien we tevens een grote groene kast met de tekst ‘Cummins Power Generation’.

Wat is Cummins Power Generation? Simpel: Cummins kennen we van het aanleveren van motoren van de grootste Dodge RAM’s. En dat zijn geen 1.0 Turbo-blokjes, maar dikke dieselmotoren. Oftewel: de kast in dit filmpje is een dieselaggregaat. Met een draad die direct naar de Tesla lijkt te gaan (via een laadpaal). De auto stoot niks uit, maar haalt zijn stroom gewoon rechtstreeks uit het duivelssap. Oh, zo slim!

Overigens wordt er meer geblunderd in de video. Aan het einde is de ‘volledig anonieme’ Model S politiewagen te zien. Deze draagt het kenteken 1-POL-101. Ook niet zo moeilijk om te onthouden, dus zo anoniem is dat nou ook weer niet. Project Tesla-dienstauto lijkt op papier misschien goed te werken, maar er wordt wederom een beetje gestunteld in de uitvoerende fase.

UPDATE: we hebben contact gehad met een woordvoerder van Tesla en die liet ons weten dat de betreffende unit een backup generator is, mocht de stroom uitvallen. Vandaag werden we echter ook geattendeerd op een Facebook-reactie van de Milieudienst in Zaventem, die reageerden als volgt op ons artikel: “Dit is even een nood-tussenoplossing. De bouw van het politiecommissariaat start binnenkort. Van zodra dat klaar is zullen de wagens kunnen opladen met groene stroom afkomstig van de zonnepanelen op het dak.”

Met dank aan Jan voor de tip!



60 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Je blijft je afvragen waar de inspiratie voor belgenmoppen vandaan komt…
@gitaarknul: Utrecht, blijkbaar.
Wahahaha. Heb ik misschien nog gelijk ook dat het netwerk het niet trekt om diverse Tesla’s aan de supercharger te hangen en dat ze hier nog geld tegenaan moeten gooien.

Want het ontbreken van een laadpaal is het niet, want die staat er gewoon en word gebruikt als koppeling tussen de auto en de generator. Hilarisch.
@dees: Ja, hilarisch. Stel je voor dat investeren in de toekomst geld kost zeg…
@dees: Nee je hebt niet gelijk. Het netwerk kan een paar snelladers prima aan. Wat hiervan debeweegredenen zijn ouds nog onduidelijk, maar inderdaad hilarisch.
Symboolpolitiek zoals het bedoeld is
Allez! Dan steekt ge’m d’r doar in, toch zeker zo hè!
Lachen hoe het soms gaat en hoe “dom” de mens dan eigenlijk is omdat de oplossing eigenlijk het probleem is
En ik had nog de stille hoop…..
Draait op rode mazout….
Tja de stroom moet toch ergens vandaan komen. Altijd maar vertrouwen op het lichtnet is ook niet echt slim.
Misschien moeten ze nog laadinstallaties installeren?
(a) Zal wel een tijdelijke situatie zijn (b) er zijn andere redenen dan enkel maar groene stroom om elektro te kiezen (c) een dieselgenerator draait in tegenstelling tot een een dieselmotor in een auto een heel eind zuiverder wegens geen wisselende belasting.
@BaRa: stelling C is onjuist.

Een generator is voorzien van hele ouderwetse (en degelijke) techniek, maar heeft dus geen directe inspuiting, roetfilter, ad blue en andere moderne techniek voor schone uitlaatgassen, dit in tegenstelling tot de moderne dieselmotor in voertuigen.
@phevtreb: Dat is niet helemaal juist. Hoewel een diesel generator vervuilend is dan een personen auto moeten dieselgeneratoren wel de emissie eisen volgen die aan alle andere motoren worden gesteld. Moderne dieselgeneratoren voldoen dus allemaal aan de emissie eisen voor Tier 4 Final.
@robert110: dat is waar, maar de Tier 4 norm is vergelijkbaar met de uitstoot van zelf rijdend materieel van 10-11 jaar geleden. En loopt dus erg achter. Ook zijn er via mazen in de wet mogelijkheden om motoren in te bouwen die niet hoeven te voldoen aan de Tier4 normering
@robert110: niet helemaal waar, diesel aggregaten voldoen op dit moment in Europa aan Stage 3A, Tier 4 final is een Amerikaanse norm, pas vanaf volgend jaar moeten deze (nieuw) uitgerust zijn met exhaust aftertreatment, volgens EU Stage 5.
Dit zal dus maximaal Stage 3A zijn, ingevoerd iets van 2011???
@bara:
Jij bedoelt waarschijnlijk dat een generator altijd op hetzelfde toerental draait. En ja, dan kun je de spoelverliezen op dat toerental idealiseren. Maar de belasting wisselt wel degelijk. Dat is afhankelijk van de elektrische belasting. Hangen er 1 of 10 Tesla’s aan? Zijn ze vol of zijn ze leeg?
Dieselgenerator is wel stuk efficienter dan een dieselauto. Maar vreemd oogt t wel inderdaad.
@jmeverts: onjuist
@phevtreb: Zeker van? Beschrijving van een DIESEL 6000 E SILENCE aggregaat :”Deze stille diesel generator van SDMO is uitgerust met een dieseltank van 27 liter waardoor deze 22.5 uur autonoom gebruikt kan worden.”

Dat komt neer op 1,5 liter per uur. Hoeveel dieselwagens ken jij die een verbruik kunnen halen van 1,5 liter op een uur tijd, ongeacht de snelheid?
@SimonMc: Kromme redenatie, want je weet de belasting van de aggregaat niet, hoe veel stroom levert deze? Als je je diesel stationair laat lopen verbruikt deze ook niks. Je moet dus eerst nog weten hoe lang de tesla kan rijden op de energie die de aggregaat haalt uit 1l benzine, dan kun je een vergelijking maken. Vergeet dan echter niet naar de uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof te kijken, zal bij de aggregaat waarschijnlijk hoger zijn.
@darrock: @simonmc je kunt nooit meer energie uit een liter brandstof halen dan erin zit. In 1,5 liter diesel zit ongeveer 15kwh energie. Bij 100% rendement haal je daar dus 15 kWh aan stroom uit.

Ik weet het niet precies, maar ik schat dat het maximale rendement van een dieselgenerator tussen de 30 en 40% ligt. Je hebt enorme verliezen bij een verbrandingsmotor (dit geldt overigens ook voor een auto motor) en en nog verliezen bij het opwekken van stroom. Die verliezen vallen in de aandrijflijn van een reguliere auto mee.

Dat gezegd hebbende, het gaat in deze vooral om de uitstoot. Een generator stoot echt veel meer schadelijke stoffen uit dan een moderne dieselmotor (ik heb het niet uitgezocht, maar het zou mij niet verbazen als dit tientallen keren meer is dan bij een moderne auto motor) zoals gebruikt wordt in een modern voertuig. Dit komt doordat er geen nabehandeling van de uitlaatgassen plaats vindt, denk aan een roetfilter en ad Blue en dergelijke, en er veel minder nauwkeurig wordt ingespoten.


@phevtreb: op basis van uitstoot heb je gelijk. (10x of meer). Het verbruik zou wel eens lager kunnen liggen aangezien de diesel stroom levert bij het ideale toerental. Hierdoor is het mogelijk efficenter dan een auto motor die varieert in toeren.
(overigens zorgen alle mechanische en electrische verliezen voor een laag rendement)
@xiran:
Elektrische verliezen zijn bijna verwaarloosbaar. De generator van een elektriciteitscentrale zit boven de 99%. Die van een dieselgenerator zit ook ruim in de 90%. Verder zit er geen tandwielkast tussen de motor en de generator en zijn er dus eigenlijk geen mechanische verliezen. Dus het significante verlies is warmte verlies in de dieselmotor. Zet er een ultramoderne diesel in met alle foefjes van de huidige vrachtwagenmotor en je mag op alle plaatsen in Alaska stroom opwekken.
@original_arnoud: ik heb altijd geleerd dat het rendement van een diesel rond de 40% zit. (door warmte uistoot, lagers en intere wrijving). In een e generator zitten idd geen verliezen (lagers is te verwaarlozen) alleen het transport op grote afstand is jammer.
@xiran:
Dat van die 40% voor de diesel onderschrijf ik ook. Ik bedoel dat de generator zélf (dus het elektrische apparaat) op 90% of daarboven zit.
@Original_Arnoud: maar dat bedoel ik ook, een rendement van 40% op de verbrandingsmotor en 90% op de generator geeft uiteindelijk een rendement van 30 – 40% dat betekent dan dat je uit 1 ltr diesel ongeveer 3-4 kWh stroom haalt. Laadverlies 5%??

Als je dus een 85kwh accu wilt laden met een generator dan heb je ongeveer (85/3kwh p.ltr =) 28 ltr diesel nodig. Als je rustig rijdt kun je hier 375 km mee rijden, wat dan neerkomt op een verbruik van (375 km / 28 ltr = ) 13,39 km op 1 ltr diesel.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je bij een normale rijstijl en +10km/h boven max snelheid met een nieuw model Mercedes E220d een verbruik kunt halen van 1 op 21.

Het rendement is dus lager en door de veel hogere uitstoot van de generator is de uitstoot (naar ik vermoed) vele tientallen malen hoger

@phevtreb: politie heeft geen normale rijstijl
@phevtreb: :) ja dat bedoelde ik.
1-POL-101… je verwacht het niet..
@toyotaprius: zou toch om te gieren zijn als ze gewoon een vanity plate met POLITIE op dat ding steken, ik zie ze er nog echt voor aan hoor.
@2wheeler: lol zo voor de hand liggend dat je het niet zou verwachten… dat is een classic!
Heerlijk volkje, die Belskes. :-)
Dit geeft stukken minder uitstoot dan allemaal losse auto’s die met een ‘zuinig’ prutteldieseltje door de stad tuffen hoor. Heel slim gedaan eigenlijk, meestal zijn ze dom maar soms hebben ze toch goede ideeën daar.
Waar den Hollander zich wel ni druk om maakt…
Ik ga er niet slechter van slapen in ieder geval
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/40410467_10156834183844802_7722385686795386880_n.jpg?_nc_cat=0&efg=eyJpIjoidCJ9&oh=1c7dd98886d3728c65f9a98a59cbf2a4&oe=5C29A9E1 weer een flauwe Belgenmop … Laadpaal staat er achter
@dresign: maar die laadpaal is ook weer ergens op aangesloten. Grote kans dat dat op die generator is en niet op het net.
@sportevo: Als u zo naïef redeneert, wens ik u nog veel succes in uw verdere carrière.
@dresign: helaas, de generator laadt de Tesla. Gemeente bevestigt het.
@jana_mazon: thanks, we hebben het artikel een update gegeven.
@dresign: ik denk dat u hierboven zeker over uzelf sprak. Wie is er nu naïef? Zeer jammerlijke reactie. Ik ga uit van wat ik zie en daarmee kan je in dit geval verschillende kanten uit dus kan het zeer goed zijn dat de paal niet is aangesloten op het net maar op de generator. U veroordeeld een verdachte zeker ook alvast voordat alle feiten op tafel liggen?

In dit geval bevestigd de gemeente wat er al gedacht werd.
Wat een sensatiezoekend artikel weer…
– Elke dienst die ook in tijden van nood (lees: geen stroom) beschikbaar moet zijn heeft een dieselgenerator staan. Voor noodgevallen dus. Die laadpaal is echt niet zo maar aangesloten op die dieselgenerator, er zit nog een beetje intelligentie in ons landje hoor…
– die nummerplaat is overduidelijk een tijdelijke plaat voor promo te maken, het zou pas helemaal belachelijk zijn als ze gewoon de gebruikelijke, ‘anonieme’ plaat lieten zien…

Nothing to see here, move along…
@mee: het lijkt me overduidelijk wat je zegt. Maar dat is natuurlijk minder leuk lezen voor klimaatverandering ontkennende overheidhaters…
@Mee: Geef het volk drank en spelen…..
Oké… waar staat die generator dan? Want als die niet in de binnenstad staat, wordt het doel toch bereikt?
1-pol-101 is denk ik een gemaakte plaat voor de tv en daarna komen de correcte er terug op… de nieuwe platen beginnen met 1-u…-…
101 is in België het nummer om de politie te bellen dus het zou te veel toeval zijn
Je kan je ook afvragen waarom de Belgische politie een Tesla nodig heeft. Het is zo’n beetje alsof agenten een Apple watch zouden krijgen: zeer leuk maar wat heb je er aan. Agenten denken meestal dat ze ontzettend goede chauffeurs zijn maar ze zijn het niet en ze veroorzaken veel ongevallen.

En het ergste van al is dat de Belgische politie zichzelf voorziet met dure, nutteloze gadgets met het geld van de verkeersboetes. Doe er verdomme iets nuttigs mee idioten.
Niets nieuws natuurlijk. Het is gewoon een gegeven dat het grootste deel van de opgewekte elektriciteit nog steeds gebeurt mbv fossiele brandstoffen. De belgen proberen dat iig niet te verbloemen.
Tja, feitelijk rijden veel EV”s in ons land ook op niet- duurzaam opgewekte stroom (uit kolencentrales bv). Maar dat wordt nogal graag en makkelijk vergeten.
Zaventem en CO2.
Goede combinatie.
@fiero: lol true!
@fiero: Zavemtem is vooral populair bij hol-landers die voor een prikkie willen vliegen.
De generator zal toch wel op biodiesel of de van afval gemaakte blauwe diesel die in Friesland een succes is?
De elektriciteit voor elke Tesla moet ergens opgewekt worden, grotendeels nucleair of fossiel, de restfractie is hernieuwbaar. De Politie van Zavemtem is net als alle andere EV rijders heerlijk hypocriet.
Voor de prijs van die 2 Tesla’s konden 4 Golf GTI’s kopen. Zijn ook snel en betrouwbaarder dan die Tesla’s. Wat een klucht.
Reactie van de Zaventemse Milieudienst op FB : Dit is even een nood-tussenoplossing Jana. De bouw van het politiecommissariaat start binnenkort. Van zodra dat klaar is zullen de wagens kunnen opladen met groene stroom afkomstig van de zonnepanelen op het dak. Kortom, die generator blijft nog wel een paar jaartjes staan….
Blijft beter dan de fiat panda waarmee de politie door ons Belgische dorp rijd. De nieuwste aanwinst is overigens een 500x.
Iedereen lacht zich kapot als ze voorbij komen en ze zelfs schamen zich kapot!
De laadpaal staat achter de generator. Zie https://twitter.com/micheltournier/status/1036229502618284032?s=21
#fakenews

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).