• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Epische faal: Belgische politie-Model S is een vieze diesel

Auteur: Loek, gepost 31 augustus 2018 om 21:04 – 60 Reacties

Dieselgenerator


Er is een deel wat de Belgische politie verzwijgt.

Weet je nog een tijdje geleden, dat tijdens de invoering van de Utrechtse milieuzone een sterk staaltje dubbele standaard naar voren kwam? De stroom voor de matrixborden om aan te geven dat je een anti-dieselzone inrijdt, werd aangeleverd door een dieselgenerator. Niet zo slim, om het zo duidelijk te maken. Dit lachertje is ondertussen verholpen, maar gaf toch aan dat tijdens het zuiniger maken van de stad, je soms zaken over het hoofd ziet.

Het Belgische Zaventem zit in zo’n zelfde schuitje. Door het in gebruik nemen van Tesla’s wil het korps hun uitstoot reduceren. Top idee! Helaas gaat er in de uitvoerende fase het één en ander fout. VTM deelt een soort promovideo van de nieuwe politie-Tesla’s en daarin zien we tevens een grote groene kast met de tekst ‘Cummins Power Generation’.

Wat is Cummins Power Generation? Simpel: Cummins kennen we van het aanleveren van motoren van de grootste Dodge RAM’s. En dat zijn geen 1.0 Turbo-blokjes, maar dikke dieselmotoren. Oftewel: de kast in dit filmpje is een dieselaggregaat. Met een draad die direct naar de Tesla lijkt te gaan (via een laadpaal). De auto stoot niks uit, maar haalt zijn stroom gewoon rechtstreeks uit het duivelssap. Oh, zo slim!

Overigens wordt er meer geblunderd in de video. Aan het einde is de ‘volledig anonieme’ Model S politiewagen te zien. Deze draagt het kenteken 1-POL-101. Ook niet zo moeilijk om te onthouden, dus zo anoniem is dat nou ook weer niet. Project Tesla-dienstauto lijkt op papier misschien goed te werken, maar er wordt wederom een beetje gestunteld in de uitvoerende fase.

UPDATE: we hebben contact gehad met een woordvoerder van Tesla en die liet ons weten dat de betreffende unit een backup generator is, mocht de stroom uitvallen. Vandaag werden we echter ook geattendeerd op een Facebook-reactie van de Milieudienst in Zaventem, die reageerden als volgt op ons artikel: “Dit is even een nood-tussenoplossing. De bouw van het politiecommissariaat start binnenkort. Van zodra dat klaar is zullen de wagens kunnen opladen met groene stroom afkomstig van de zonnepanelen op het dak.”

Met dank aan Jan voor de tip!

Ook interessant!

  • Moet de Nederlandse politie ook aan de Tesla Model Y?
    Moet de Nederlandse politie ook aan de Tesla Model Y?
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Diesel, fail, kenteken, politie, Tesla

Vorig bericht: « Nieuwste optie van Rolls-Royce maakt je onzichtbaar
Volgend bericht: Koop de Rolls van Jeremain Lens; de man op de brommer »

Lees Interacties

Reacties

  1. gitaarknul zegt

    31 augustus 2018 om 21:13

    Je blijft je afvragen waar de inspiratie voor belgenmoppen vandaan komt…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      31 augustus 2018 om 23:26

      @gitaarknul: Utrecht, blijkbaar.

      Login om te reageren
    • wiels zegt

      2 september 2018 om 22:22

      @gitaarknul: De laadpaal staat achter de generator…Zie https://twitter.com/micheltournier/status/1036229502618284032?s=21

      Login om te reageren
  2. dees zegt

    31 augustus 2018 om 21:25

    Wahahaha. Heb ik misschien nog gelijk ook dat het netwerk het niet trekt om diverse Tesla’s aan de supercharger te hangen en dat ze hier nog geld tegenaan moeten gooien.

    Want het ontbreken van een laadpaal is het niet, want die staat er gewoon en word gebruikt als koppeling tussen de auto en de generator. Hilarisch.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      31 augustus 2018 om 23:39

      @dees: Ja, hilarisch. Stel je voor dat investeren in de toekomst geld kost zeg…

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      1 september 2018 om 10:15

      @dees: Nee je hebt niet gelijk. Het netwerk kan een paar snelladers prima aan. Wat hiervan debeweegredenen zijn ouds nog onduidelijk, maar inderdaad hilarisch.

      Login om te reageren
  3. melkkoe zegt

    31 augustus 2018 om 21:28

    Symboolpolitiek zoals het bedoeld is

    Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    31 augustus 2018 om 21:36

    Allez! Dan steekt ge’m d’r doar in, toch zeker zo hè!

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    31 augustus 2018 om 21:44

    Lachen hoe het soms gaat en hoe “dom” de mens dan eigenlijk is omdat de oplossing eigenlijk het probleem is

    Login om te reageren
  6. toyotaprius zegt

    31 augustus 2018 om 22:04

    En ik had nog de stille hoop…..

    Login om te reageren
  7. kahan zegt

    31 augustus 2018 om 22:05

    Draait op rode mazout….

    Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    31 augustus 2018 om 22:06

    Tja de stroom moet toch ergens vandaan komen. Altijd maar vertrouwen op het lichtnet is ook niet echt slim.

    Login om te reageren
  9. stfu zegt

    31 augustus 2018 om 22:12

    Misschien moeten ze nog laadinstallaties installeren?

    Login om te reageren
  10. BaRa zegt

    31 augustus 2018 om 22:18

    (a) Zal wel een tijdelijke situatie zijn (b) er zijn andere redenen dan enkel maar groene stroom om elektro te kiezen (c) een dieselgenerator draait in tegenstelling tot een een dieselmotor in een auto een heel eind zuiverder wegens geen wisselende belasting.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      31 augustus 2018 om 23:16

      @BaRa: stelling C is onjuist.

      Een generator is voorzien van hele ouderwetse (en degelijke) techniek, maar heeft dus geen directe inspuiting, roetfilter, ad blue en andere moderne techniek voor schone uitlaatgassen, dit in tegenstelling tot de moderne dieselmotor in voertuigen.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        1 september 2018 om 07:38

        @phevtreb: Dat is niet helemaal juist. Hoewel een diesel generator vervuilend is dan een personen auto moeten dieselgeneratoren wel de emissie eisen volgen die aan alle andere motoren worden gesteld. Moderne dieselgeneratoren voldoen dus allemaal aan de emissie eisen voor Tier 4 Final.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          1 september 2018 om 10:18

          @robert110: dat is waar, maar de Tier 4 norm is vergelijkbaar met de uitstoot van zelf rijdend materieel van 10-11 jaar geleden. En loopt dus erg achter. Ook zijn er via mazen in de wet mogelijkheden om motoren in te bouwen die niet hoeven te voldoen aan de Tier4 normering

          Login om te reageren
        • rs990 zegt

          2 september 2018 om 01:42

          @robert110: niet helemaal waar, diesel aggregaten voldoen op dit moment in Europa aan Stage 3A, Tier 4 final is een Amerikaanse norm, pas vanaf volgend jaar moeten deze (nieuw) uitgerust zijn met exhaust aftertreatment, volgens EU Stage 5.
          Dit zal dus maximaal Stage 3A zijn, ingevoerd iets van 2011???

          Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      1 september 2018 om 07:51

      @bara:
      Jij bedoelt waarschijnlijk dat een generator altijd op hetzelfde toerental draait. En ja, dan kun je de spoelverliezen op dat toerental idealiseren. Maar de belasting wisselt wel degelijk. Dat is afhankelijk van de elektrische belasting. Hangen er 1 of 10 Tesla’s aan? Zijn ze vol of zijn ze leeg?

      Login om te reageren
  11. jmeverts zegt

    31 augustus 2018 om 22:19

    Dieselgenerator is wel stuk efficienter dan een dieselauto. Maar vreemd oogt t wel inderdaad.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      31 augustus 2018 om 23:16

      @jmeverts: onjuist

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        31 augustus 2018 om 23:38

        @phevtreb: Zeker van? Beschrijving van een DIESEL 6000 E SILENCE aggregaat :”Deze stille diesel generator van SDMO is uitgerust met een dieseltank van 27 liter waardoor deze 22.5 uur autonoom gebruikt kan worden.”

        Dat komt neer op 1,5 liter per uur. Hoeveel dieselwagens ken jij die een verbruik kunnen halen van 1,5 liter op een uur tijd, ongeacht de snelheid?

        Login om te reageren
        • darrock zegt

          1 september 2018 om 01:38

          @SimonMc: Kromme redenatie, want je weet de belasting van de aggregaat niet, hoe veel stroom levert deze? Als je je diesel stationair laat lopen verbruikt deze ook niks. Je moet dus eerst nog weten hoe lang de tesla kan rijden op de energie die de aggregaat haalt uit 1l benzine, dan kun je een vergelijking maken. Vergeet dan echter niet naar de uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof te kijken, zal bij de aggregaat waarschijnlijk hoger zijn.

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            1 september 2018 om 04:55

            @darrock: @simonmc je kunt nooit meer energie uit een liter brandstof halen dan erin zit. In 1,5 liter diesel zit ongeveer 15kwh energie. Bij 100% rendement haal je daar dus 15 kWh aan stroom uit.

            Ik weet het niet precies, maar ik schat dat het maximale rendement van een dieselgenerator tussen de 30 en 40% ligt. Je hebt enorme verliezen bij een verbrandingsmotor (dit geldt overigens ook voor een auto motor) en en nog verliezen bij het opwekken van stroom. Die verliezen vallen in de aandrijflijn van een reguliere auto mee.

            Dat gezegd hebbende, het gaat in deze vooral om de uitstoot. Een generator stoot echt veel meer schadelijke stoffen uit dan een moderne dieselmotor (ik heb het niet uitgezocht, maar het zou mij niet verbazen als dit tientallen keren meer is dan bij een moderne auto motor) zoals gebruikt wordt in een modern voertuig. Dit komt doordat er geen nabehandeling van de uitlaatgassen plaats vindt, denk aan een roetfilter en ad Blue en dergelijke, en er veel minder nauwkeurig wordt ingespoten.

            Login om te reageren
            • xiran zegt

              1 september 2018 om 06:31

              @phevtreb: op basis van uitstoot heb je gelijk. (10x of meer). Het verbruik zou wel eens lager kunnen liggen aangezien de diesel stroom levert bij het ideale toerental. Hierdoor is het mogelijk efficenter dan een auto motor die varieert in toeren.
              (overigens zorgen alle mechanische en electrische verliezen voor een laag rendement)

              Login om te reageren
              • Arnoud zegt

                1 september 2018 om 08:05

                @xiran:
                Elektrische verliezen zijn bijna verwaarloosbaar. De generator van een elektriciteitscentrale zit boven de 99%. Die van een dieselgenerator zit ook ruim in de 90%. Verder zit er geen tandwielkast tussen de motor en de generator en zijn er dus eigenlijk geen mechanische verliezen. Dus het significante verlies is warmte verlies in de dieselmotor. Zet er een ultramoderne diesel in met alle foefjes van de huidige vrachtwagenmotor en je mag op alle plaatsen in Alaska stroom opwekken.

              • xiran zegt

                1 september 2018 om 08:29

                @original_arnoud: ik heb altijd geleerd dat het rendement van een diesel rond de 40% zit. (door warmte uistoot, lagers en intere wrijving). In een e generator zitten idd geen verliezen (lagers is te verwaarlozen) alleen het transport op grote afstand is jammer.

              • Arnoud zegt

                1 september 2018 om 08:51

                @xiran:
                Dat van die 40% voor de diesel onderschrijf ik ook. Ik bedoel dat de generator zélf (dus het elektrische apparaat) op 90% of daarboven zit.

              • phevtreb zegt

                1 september 2018 om 10:41

                @Original_Arnoud: maar dat bedoel ik ook, een rendement van 40% op de verbrandingsmotor en 90% op de generator geeft uiteindelijk een rendement van 30 – 40% dat betekent dan dat je uit 1 ltr diesel ongeveer 3-4 kWh stroom haalt. Laadverlies 5%??

                Als je dus een 85kwh accu wilt laden met een generator dan heb je ongeveer (85/3kwh p.ltr =) 28 ltr diesel nodig. Als je rustig rijdt kun je hier 375 km mee rijden, wat dan neerkomt op een verbruik van (375 km / 28 ltr = ) 13,39 km op 1 ltr diesel.

                Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je bij een normale rijstijl en +10km/h boven max snelheid met een nieuw model Mercedes E220d een verbruik kunt halen van 1 op 21.

                Het rendement is dus lager en door de veel hogere uitstoot van de generator is de uitstoot (naar ik vermoed) vele tientallen malen hoger

              • jmeverts zegt

                1 september 2018 om 23:38

                @phevtreb: politie heeft geen normale rijstijl

              • xiran zegt

                2 september 2018 om 18:36

                @phevtreb: :) ja dat bedoelde ik.

  12. toyotaprius zegt

    31 augustus 2018 om 22:29

    1-POL-101… je verwacht het niet..

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      31 augustus 2018 om 22:46

      @toyotaprius: zou toch om te gieren zijn als ze gewoon een vanity plate met POLITIE op dat ding steken, ik zie ze er nog echt voor aan hoor.

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        31 augustus 2018 om 23:14

        @2wheeler: lol zo voor de hand liggend dat je het niet zou verwachten… dat is een classic!

        Login om te reageren
  13. tge1 zegt

    31 augustus 2018 om 22:41

    Heerlijk volkje, die Belskes. :-)

    Login om te reageren
  14. alcantara zegt

    31 augustus 2018 om 22:44

    Dit geeft stukken minder uitstoot dan allemaal losse auto’s die met een ‘zuinig’ prutteldieseltje door de stad tuffen hoor. Heel slim gedaan eigenlijk, meestal zijn ze dom maar soms hebben ze toch goede ideeën daar.

    Login om te reageren
  15. mistermini zegt

    31 augustus 2018 om 23:05

    Waar den Hollander zich wel ni druk om maakt…
    Ik ga er niet slechter van slapen in ieder geval

    Login om te reageren
  16. dresign zegt

    1 september 2018 om 00:07

    https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/40410467_10156834183844802_7722385686795386880_n.jpg?_nc_cat=0&efg=eyJpIjoidCJ9&oh=1c7dd98886d3728c65f9a98a59cbf2a4&oe=5C29A9E1 weer een flauwe Belgenmop … Laadpaal staat er achter

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      1 september 2018 om 10:07

      @dresign: maar die laadpaal is ook weer ergens op aangesloten. Grote kans dat dat op die generator is en niet op het net.

      Login om te reageren
      • dresign zegt

        1 september 2018 om 11:15

        @sportevo: Als u zo naïef redeneert, wens ik u nog veel succes in uw verdere carrière.

        Login om te reageren
        • jana.mazon.9 zegt

          1 september 2018 om 12:28

          @dresign: helaas, de generator laadt de Tesla. Gemeente bevestigt het.

          Login om te reageren
          • autoblogger zegt

            1 september 2018 om 20:58

            @jana_mazon: thanks, we hebben het artikel een update gegeven.

            Login om te reageren
        • sportevo zegt

          1 september 2018 om 13:04

          @dresign: ik denk dat u hierboven zeker over uzelf sprak. Wie is er nu naïef? Zeer jammerlijke reactie. Ik ga uit van wat ik zie en daarmee kan je in dit geval verschillende kanten uit dus kan het zeer goed zijn dat de paal niet is aangesloten op het net maar op de generator. U veroordeeld een verdachte zeker ook alvast voordat alle feiten op tafel liggen?

          In dit geval bevestigd de gemeente wat er al gedacht werd.

          Login om te reageren
  17. Mee zegt

    1 september 2018 om 00:14

    Wat een sensatiezoekend artikel weer…
    – Elke dienst die ook in tijden van nood (lees: geen stroom) beschikbaar moet zijn heeft een dieselgenerator staan. Voor noodgevallen dus. Die laadpaal is echt niet zo maar aangesloten op die dieselgenerator, er zit nog een beetje intelligentie in ons landje hoor…
    – die nummerplaat is overduidelijk een tijdelijke plaat voor promo te maken, het zou pas helemaal belachelijk zijn als ze gewoon de gebruikelijke, ‘anonieme’ plaat lieten zien…

    Nothing to see here, move along…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 september 2018 om 00:23

      @mee: het lijkt me overduidelijk wat je zegt. Maar dat is natuurlijk minder leuk lezen voor klimaatverandering ontkennende overheidhaters…

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      1 september 2018 om 07:25

      @Mee: Geef het volk drank en spelen…..

      Login om te reageren
  18. jochempie zegt

    1 september 2018 om 00:18

    Oké… waar staat die generator dan? Want als die niet in de binnenstad staat, wordt het doel toch bereikt?

    Login om te reageren
  19. robinbe zegt

    1 september 2018 om 01:23

    1-pol-101 is denk ik een gemaakte plaat voor de tv en daarna komen de correcte er terug op… de nieuwe platen beginnen met 1-u…-…
    101 is in België het nummer om de politie te bellen dus het zou te veel toeval zijn

    Login om te reageren
  20. jannemaneke zegt

    1 september 2018 om 04:25

    Je kan je ook afvragen waarom de Belgische politie een Tesla nodig heeft. Het is zo’n beetje alsof agenten een Apple watch zouden krijgen: zeer leuk maar wat heb je er aan. Agenten denken meestal dat ze ontzettend goede chauffeurs zijn maar ze zijn het niet en ze veroorzaken veel ongevallen.

    En het ergste van al is dat de Belgische politie zichzelf voorziet met dure, nutteloze gadgets met het geld van de verkeersboetes. Doe er verdomme iets nuttigs mee idioten.

    Login om te reageren
  21. evdw zegt

    1 september 2018 om 08:12

    Niets nieuws natuurlijk. Het is gewoon een gegeven dat het grootste deel van de opgewekte elektriciteit nog steeds gebeurt mbv fossiele brandstoffen. De belgen proberen dat iig niet te verbloemen.

    Login om te reageren
  22. bimmert2017 zegt

    1 september 2018 om 08:29

    Tja, feitelijk rijden veel EV”s in ons land ook op niet- duurzaam opgewekte stroom (uit kolencentrales bv). Maar dat wordt nogal graag en makkelijk vergeten.

    Login om te reageren
  23. FieRo zegt

    1 september 2018 om 09:22

    Zaventem en CO2.
    Goede combinatie.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      1 september 2018 om 09:29

      @fiero: lol true!

      Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      1 september 2018 om 13:45

      @fiero: Zavemtem is vooral populair bij hol-landers die voor een prikkie willen vliegen.

      Login om te reageren
  24. kobus1967 zegt

    1 september 2018 om 09:40

    De generator zal toch wel op biodiesel of de van afval gemaakte blauwe diesel die in Friesland een succes is?

    Login om te reageren
  25. johnwaters zegt

    1 september 2018 om 11:04

    De elektriciteit voor elke Tesla moet ergens opgewekt worden, grotendeels nucleair of fossiel, de restfractie is hernieuwbaar. De Politie van Zavemtem is net als alle andere EV rijders heerlijk hypocriet.

    Login om te reageren
  26. ericc zegt

    1 september 2018 om 12:02

    Voor de prijs van die 2 Tesla’s konden 4 Golf GTI’s kopen. Zijn ook snel en betrouwbaarder dan die Tesla’s. Wat een klucht.

    Login om te reageren
  27. jana.mazon.9 zegt

    1 september 2018 om 12:25

    Reactie van de Zaventemse Milieudienst op FB : Dit is even een nood-tussenoplossing Jana. De bouw van het politiecommissariaat start binnenkort. Van zodra dat klaar is zullen de wagens kunnen opladen met groene stroom afkomstig van de zonnepanelen op het dak. Kortom, die generator blijft nog wel een paar jaartjes staan….

    Login om te reageren
  28. rve007 zegt

    1 september 2018 om 15:47

    Blijft beter dan de fiat panda waarmee de politie door ons Belgische dorp rijd. De nieuwste aanwinst is overigens een 500x.
    Iedereen lacht zich kapot als ze voorbij komen en ze zelfs schamen zich kapot!

    Login om te reageren
  29. wiels zegt

    2 september 2018 om 22:20

    De laadpaal staat achter de generator. Zie https://twitter.com/micheltournier/status/1036229502618284032?s=21
    #fakenews

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North