• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er rijden belachelijk veel elektrische auto’s in Nederland

Auteur: Loek, gepost 22 september 2022 om 20:04 – 29 Reacties

Het aantal elektrische auto’s in Nederland is net niet verdrievoudigd in slechts twee jaar tijd.

Nog niet eens tien jaar geleden was het nog niet zo makkelijk om elektrisch te rijden. Klein assortiment, nog geen enorm groot laadnetwerk en dat laatste was wel nodig, want je kon bij de meeste modellen nog niet heel Nederland door op één accu. De tijden veranderen echter snel en inmiddels gaat het hard.

Renault wanbetalers

Nederland telt 300.000 elektrische auto’s

De teller van het aantal elektrische auto’s dat momenteel in Nederland geregistreerd staat, staat sinds 1 september op meer dan 300.000 exemplaren. Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, maar het was januari 2020 dat de teller de 100.000 passeerde. Bijna verdriedubbeld in iets meer dan 2,5 jaar tijd, dus. Op het aandeel van 9,2 miljoen personenauto’s in september 2022 is het niet perse een gigantisch nummer, maar er is dus een toename.

Verklaring

7,2 miljoen stuks van onze auto’s rijden op benzine, dat is 79 procent. Diesels dalen natuurlijk vrij hard, daar zijn er nog 950.000 van (10 procent). Het overige deel is hybrides, al dan niet plug-in. Even terug naar elektrisch: een belangrijke verklaring voor deze groei is het aanbod.

Want de keuze is sinds kort aardig reuze voor elektrische auto’s in Nederland. Na een aantal jaar totale dominantie door Tesla, enteren nu ook Volkswagen, Hyundai, Kia en Renault de toplijsten. Toch is Tesla is nog steeds de populairste speler: een aandeel van 20 procent. Op gepaste voet volgen de Volkswagen ID.3, Kia Niro, Hyundai Kona en Renault ZOE.

gloednieuwe Kia Rio

Ambitie

Het beleid, alhoewel steeds minder prominent, stuurt natuurlijk de burger wel aan om elektrische auto’s te kopen in Nederland. Dat wordt afgebouwd, tot een punt dat EV’s niet een specifiek beleid hebben vanaf 2025. Dat komt trouwens wel, een permanent idee daarvoor wordt nog samengesteld en in 2023 gepresenteerd. Er wordt dus nog steeds een toename verwacht.

Ook interessant!

  • Dit zijn de plannen van BYD voor Nederland
    Dit zijn de plannen van BYD voor Nederland
  • Vrachtautorijbewijs nodig om elektrisch auto te kunnen rijden?
    Vrachtautorijbewijs nodig om elektrisch auto te kunnen rijden?
  • rijbewijslozen
    Zoveel rijbewijslozen rijden er in Nederland, reden belachelijk
  • Koop geen elektrische auto, de stroom is op

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch

Vorig bericht: « Kondigt Alfa Romeo hier de definitieve samenwerking met Audi aan?
Volgend bericht: Raar maar waar: 10-jarige koopt een Lamborghini Urus »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    22 september 2022 om 20:36

    3% aan onrijpe technologie opgedrongen door marxisten om er aan te verdienen ten koste van milieu en samenleving. Wat een treurigheid en vreemde tijden. Hoe gaan we hier op terugkijken als straks het geld van de ander op is?

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      23 september 2022 om 06:52

      Onrijpe techniek opgedrongen aan mij?

      Vind de EV verfijnder dan een benzine versie die ik ook prima had kunnen kopen en niets is mij opgedrongen! Misschien eens wat minder negatief naar verandering proberen te kijken!

      Login om te reageren
    • koen23 zegt

      23 september 2022 om 16:51

      Ik heb nu een id.3. En die doet precies hetzelfde als de S60 (2021), Mazda 3 (2020) en Volvo v40 (D4) die ik hiervoor had. Alleen heeft hij het koppel van de V40 met het comfort van de S60. Niets onrijp aan.

      De enige auto die ik wel weer terug zou willen ipv de id.3 is de Mazda omdat die hondermiiljard keer mooier eruitziet. Maar qua rijden kan ook die niet tippen aan de id.3.

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    22 september 2022 om 21:15

    Titel moet zijn…er rijden belachelijk veel belachelijke elektrische auto’s rond!😎

    Login om te reageren
  3. driver79 zegt

    22 september 2022 om 21:18

    Ik zie uit naar de reacties van iedereen die elektrisch rijden maar niets vinden. Als je niet mega afstanden aan 1 stuk moet rijden, je niet druk maakt over de auto vakantie, een oprit hebt voor de lader en voldoende financiële ruimte hebt dan kan ik mij bijna niet voorstellen dat jullie binnen nu en 5 jaar niet overstag gaan. Het aanbod van leuke auto’s zal dan riant zijn. De rust en de power heeft mij over de streep getrokken. Balen dat het tweedehands aanbod nog beperkt is anders had ik dat gedaan.

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      23 september 2022 om 09:21

      ‘De rust en de power’.🤮🙈

      Jij wilt echt reacties he?

      Login om te reageren
      • CYBRTRK zegt

        23 september 2022 om 10:12

        Och iemand heeft andere wensen aan een auto dan jij, nou dat kan echt niet hoor🤦

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        23 september 2022 om 11:21

        Is toch niks aan gelogen?

        Een beetje EV doet 0-100 in 7 seconden zonder enig geluid. Voor hetzelfde geld heb je een kermend, onderbemeten 3/4-cilindertje die er, wanneer deze wordt gewurgd, een paar tellen langer over doet.

        Klaag niet over m’n dikke diesel, maar dat is niet wat de gemiddelde EV-rijder reeds vóór de overstap. Niet in Nederland.

        Login om te reageren
      • koen23 zegt

        23 september 2022 om 16:55

        Kijk om je heen 95% van de auto’s op de weg heeft minder vermogen dan een instap elektrische auto.

        Login om te reageren
    • slikks zegt

      23 september 2022 om 14:21

      Had de keuze en heb een fully-loaded (alleen geen ceramics) nieuwe Audi RS4 besteld, die ik sinds deze zomer rond kar. Het bestaat nog hoor, ‘iets met liefde voor auto’s en machanica…’

      Login om te reageren
      • Redrum zegt

        24 september 2022 om 22:38

        Daar kan ik inkomen! Jij ben dus 1 van de 282 op 9.000.000 wagens. Je ziet toch ook wel zelf in dat je in de verste verte niet relevant bent in deze. De rest zijn allemaal inderdaad 3/4 cylinder torren die niets maar dan ook niets met liefde voor auto’s te maken heeft. Ik weet niet hoeveel die moet gaan in NL maar dat zal wel tegen de 150K aanschuren? (Dus verre van representatief van wat ik op de weg zie)

        De RS4 stond spijtig genoeg niet op de lijst van te kiezen autos maar met m’n huidige blijf ik op je achterbumper kleven, heb ik een drift modus, stoot ik niets uit en rijd ik je eruit bij alle hernemingen voor de helft van de prijs.

        Niet tegenstaande dat ik wss wel zou willen wisselen 😅

        Login om te reageren
  4. randy zegt

    22 september 2022 om 22:41

    Zolang de prijzen van gebruikte elektrische auto’s niet zakken komt er bij mij geen op de oprit. De 22 jaar oude Citroën c3 met 1.6 16v motor voldoet nog als 2e auto. Er is niet veel wat goedkoper rijdt als dat oude barrel.

    Login om te reageren
    • mat1980 zegt

      22 september 2022 om 22:53

      Wat overigens ook veel duurzamer is als een nieuwe ev! Jij bent lekker groen bezig!

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        23 september 2022 om 11:33

        @mat1980 Als je auto alleen maar op de oprit staat en je rijdt ámper dan is een brandstofauto inderdaad duurzamer dan een EV. Hoe meer kilometers je maakt, hoe groter de impact is.

        Login om te reageren
  5. ivomx5 zegt

    22 september 2022 om 22:58

    Sinds kort een EV als 2e wagen; rijdt vlot, fijn en voordelig, maar ben toch altijd weer blij wanneer ik in de benzinewagen rijd. Voelt toch veel meer als een echte machine ipv een rijdende computer. Stukje emotie.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      23 september 2022 om 06:50

      Bij mij het tegenovergestelde!
      Rijdt zelf een bestel – EV en vind een benzineauto zo ontzettend lomp rumoerig voelen.. Dit gaat trouwens voornamelijk over kleinere auto’s / bestelauto’s waar ik in rijdt, niet de meest verfijnde benzine auto’s dus.

      Login om te reageren
    • Korstje zegt

      23 september 2022 om 07:28

      Dit kan ik mij zo niet voorstellen.

      Mijn vrouw heeft een leuke EV als ik daarin rijdt is dat gewoon de betere auto.
      Rijdt ik dan in die van mij dan maakt mijn ice auto veel herrie, voel ik alles in de weg, accelereert hij traag ( ⁸sec) ik voel dan juist geen emotie meer.

      Login om te reageren
      • ivomx5 zegt

        23 september 2022 om 10:09

        Mijn ‘ICE’ is een BMW G21 330i; ik vind dat een heerlijk sturende auto met ondanks 4-cyl fijne motor. Voelt m.i. ‘lichtvoetiger’ dan een EV.

        Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        24 september 2022 om 18:27

        Die 8 sec doe je ook enkel als je ICE op dat moment al lekker warm gereden is. Dikwijls is dat nog niet het geval als die fijne bocht er aan komt of als er een leuk stoplichtsprintje zich aanbiedt.

        Login om te reageren
  6. Ot92 zegt

    23 september 2022 om 04:16

    300.000 elektrische auto’s maar? Tegenwoordig zie ik bijna alleen maar EV’s. Ik had eerder 1.000.000 elektrische auto’s verwacht.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2022 om 06:49

      Niet zo vreemd. De meeste elektrische auto’s zijn leaseauto’s en daarmee wordt veel meer mee gereden dan particuliere auto’s. Bij ons worden de leasecontracten gemiddeld voor 36 duizend kilometer per jaar afgesloten terwijl de gemiddelde Nederlander 12 duizend per jaar rijdt. Je dus de leaseauto’s dus ook veel vaker op de weg.
      Het is ook wel een aanwijzing dat als veelrijders met elektrisch rijden uit de voeten kunnen dat vrijwel iedereen al wel kan.

      Login om te reageren
      • Korstje zegt

        23 september 2022 om 07:29

        Eens, ok doe zoon 60-65DKm per jaar en ga ook naar elektrisch

        Login om te reageren
        • koen23 zegt

          23 september 2022 om 16:59

          Uitgaande van 261 werkdagen per jaar is dat maar 65000/261=250km per werkdag. Dat lukt tegenwoordig met bijna elke elektrische auto zonder dat je tussenstops moet maken bij Fastned.

          Login om te reageren
          • Redrum zegt

            24 september 2022 om 22:42

            Ja, maar of het leuk wordt? Indien je max 250k’ is, akkoord maar anders …..Ben zelf voorstander van EV maar 60-65K km?, Doe jezelf een plezier en koop de laatste keer een diesel nu het nog kan.

            Login om te reageren
    • wimof zegt

      23 september 2022 om 10:08

      Vanaf 7000 stuks beginnen ze op te vallen.

      Login om te reageren
  7. Brol zegt

    23 september 2022 om 07:34

    Het was mooi weer gisteren. Warm genoeg om én het dak én een ruit van de auto open te zetten in het trage verkeer. Maar wat een stank ! Hoe hebben we in godsname kunnen wennen aan uitlaatgassen ?
    Ik kijk uit naar een elektrische auto, eens die kan voldoen aan mijn noden.
    En ik kijk uit naar de investeringen in lokale groene energie nu we weten hoe duur afhankelijkheid kan zijn.
    Europa moet op termijn zelfstandig voor zijn energie kunnen instaan.

    Het neemt niet weg dat ik nog graag, maar beperkt, met een lekker klinkende benzinemotor zou willen rijden, zo lang dat mag. Met de nadruk op beperkt.

    Login om te reageren
    • joki zegt

      23 september 2022 om 07:51

      Tja, hoe hebben we ooit kunnen wennen aan sigaretten, alcohol, cocaine, heroine( alhoewel…) om ongezonde voeding niet te vergeten uiteraard. Ik zie dagelijks gevolgen van al deze producten, van tumoren in de mond-en halsstreek tot vrouwen met een gebroken onderkaak omdat echtgenoot-lief weer eens op zij lappen was geweest en dan losse handjes heeft tot junkies die meer last hebben van de ontwenningsverschijnselen van hun drugs dan van de narcose die ze kregen om hun wijsheidstanden te trekken.
      Dus hoe zouden we daar nu kunnen aan wennen hebben? KIJK EENS OM JE HEEN!!!

      Login om te reageren
  8. driver79 zegt

    23 september 2022 om 08:01

    Je bestaande brandstof auto oprijden is inderdaad qua milieu en financiën de beste optie. Tenminste zolang hij wel in goede conditie blijft. Bizar hoeveel diesels ik tegenwoordig zwaar zie roken en de eigenaar wellicht geen idee heeft welke walm er achter hem hangt. Voor een nieuwe auto, als je het budget hebt en aansluit bij wat je nodig hebt begrijp ik niet dat iemand nog voor een brandstof auto gaat. De EV’s beginnen er ook een stuk mooier uit te zien.

    Login om te reageren
    • Le-on wheels zegt

      23 september 2022 om 10:21

      Een nieuwe auto kopen is over het algemeen niet verstandig, gebruikt is veel verstandiger. Dus de mensen die wel een nieuwe auto kopen, doen dat vaak niet vanuit hun verstand, maar vanuit emotie. dan is een benzineauto ineens weer een optie.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North