Met name deze Lucid Air is bloedserieus.
De Eurodance-scene in de jaren ’90 was een epische rage waar ik mijn ouders niet genoeg voor kan verontschuldigen. Mede dankzij de Belgische producers Phil Wilde en Jean Paul de Coster konden de Amsterdamse Anita Doth en Ray Slijngaard wereldberoemdheid vergaren met hun aanstekelijke hits.
Het idee van simpele melodietjes met nog simpelere teksten, uitgesproken door een ‘rapper’ en een zangeres bleek een gouden greep. Ineens schoten de ‘rapper-zangeres Eurodance’-groepjes als paddestoelen uit de grond. Denk aan Capella, 2 Brothers on the 4th Floor, Capella, Magic Affair, T-Spoon en Twenty 4 Seven. Weetje waar je verder niet zoveel aan hebt: wist je dat op de singles in het Verenigd Koninkrijk de raps van Ray niet gebruikt werden vanwege de ietwat houterige Engelse uitspraak.
Op dit moment hebben we het niet over elektronische muziek, maar elektrische auto’s. Het is duidelijk dat het concept van Tesla op dit moment heel erg aanslaat. Dus wat krijg je dan? Inderdaad: Tesla-concurrenten. Die schieten op dit moment ook als paddestoelen uit de grond, uiteraard. Eentje daarvan is Lucid.
Net als Tesla is Lucid afkomstig uit Californië. Op dit moment kun je die auto niet kopen, maar geldt het net als Rivian of Fisker als een belofte voor de toekomst. Het eerste model van Lucid heet de ‘Air’ en is een rechtstreekse premium concurrent voor de Tesla Model S. Maar hoe staat het er eigenlijk mee? Welnu, best goed eigenlijk.
Het bedrijf heeft onlangs uit Saudi-Arabië een investering van 1 miljard dollar ontvangen. Lucid wil zijn producten eerst goed uitontwikkelen, alvorens ze de auto’s op de markt brengen. De geschatte verkoopprijs (zonder belastingen) is 60.000 euro. Het is al mogelijk om een aanbetaling te doen, die is net verlaagd naar 1.000 dollar in plaats van 2.500 dollar. Goed voorbeeld doet goed volgen. De introductie van de Lucid Air staat gepland voor het einde van 2020. Aanvankelijk was dat nog 2018.
florisje zegt
Beter laat dan nooit, vooralsnog niet een verkeerde auto. Alleen een beetje ironisch de grote investering uit Saudi Arabië is gekomen.
tjorque zegt
@florisje: helemaal niet ironisch…
Ze zijn daar (niet helemaal) achterlijk (meer).
Het Midden-Oosten is een welvaarts-zeepbel die zal inklappen als de olie op is.
Dus beter nu een paar miljoenen hier en daar in pompen zodat ze hun klauwen ook in de volgende vette pap hebben…
(en dan tijdig de oliekraan dicht om voldoende brandstof over te houden voor 90% van productie van rolls-Royce draaiende te houden)
IJsblok zegt
@tjorque:
Olie opraakt, laat me toch niet lachen, jij en ik gaan dat niet meemaken…
willeme zegt
@ijsblok: Het gaat er niet zozeer om dat de olie opraakt, dan dat het een product is waar een economie niet meer op draait. Elektriciteit en waterstof zullen olie gewoonweg overbodig maken. Dus op zich wel logisch dat oliestaten investeren in nieuwe technologiën: dan zullen ze langer relevant blijven. Anders is die hele regio bin 50 jaar failliet.
marinepower zegt
@willeme: Er moet ook olie overblijven om onze plastic verslaving in stand te houden.
Rick-dos zegt
@ijsblok: “jij en ik gaan dat niet meer meemaken.”
Dus je bent het wel met @tjorque eens dat het op zal raken? Als dat zo is dan begrijp je ook dat regeren vooruitzien is. En dat vooruitzien gaat even wat verder dan jouw en mijn leven. Dus ja, tjorque heeft gelijk…
lekkerlinksrijden zegt
@Rick-dos: Wil je dit op het Binnenhof gaan vertellen, want vooruitzien is niet de sterkste kant van de kamer
tjorque zegt
@lekkerlinksrijden: vooruitzien is in de politieke klasse van de lage landen exact 4 jaar vooruit denken.
In België kunnen ze er ook wat van ?
flutterby zegt
@florisje: in Saudi weten ze ook dat de vraag naar olie alleen maar gaat afnemen. Ze hebben eerder ook met Musk gesproken om Tesla te privatiseren.
fernie zegt
@flutterby: tesla privatiseren? Dat is het al :)
vaakbenjetebang zegt
Lucid volg ik al een tijdje, voor zo ver dat kan, tenminste. Lijkt een serieuze club die in staat zou moeten zijn om een fatsoenlijk product af te leveren. Het ding ziet er ook gaaf uit. Niet per se een schoonheid (met name de achterkant oogt wat onwennig), maar er staat wèl wat zonder geforceerd over te komen. Het dashboard vind ik ook een stuk fraaier ogen dan dat van de diverse Tesla’s. Ben erg benieuwd of deze nieuwkomer zijn belofte in gaat lossen, ik hoop alvast van wel.
olivier420 zegt
Ik zie een hoop Chevy invloeden, zowel exterieur als interieur.
Geen verkeerd ding!
mashell zegt
@olivier420: Chevy? Een groot deel van het dashboard komt zo uit de Golf 8.
olivier420 zegt
@mashell: Die stond nog niet op mn netvlies, nu wel. Erg herkenbaar inderdaad haha
E34M5Touring zegt
Vind het een mooi ding om te zien, moet altijd je nog zien wat er uiteindelijk van overblijft maar toch.
Als dit echt het productie model wordt, knappe kar.
tjorque zegt
Hopelijk geen gebakken lucht!
Ziet er, niet geweldig, maar toch best ok uit.
fanboy zegt
Ja we wachten al sinds 2012 op concurrenten voor de Model S, en het is al bijna 2020.
Rick-dos zegt
@fanboy: Zeiden traditionele autofabrikanten ook in 2011 “we wachten sinds 1901 al op concurrenten voor de benzine- en dieselauto’s”…
aarsgewei zegt
@fanboy: gaat ook nog wel even duren, nog geen enkel serieus alternatief gezien of aangekondigd. Ondertussen blijft tesla updates sturen waarmee power en range beter worden. Bmw kondigde van de week een model aan voor 2021 met minder power en range dan een model 3 van 2017.
Estate_of_mind zegt
Krijg er een beetje Renaultgevoel bij, zal door die achterkant komen, maar niet verkeerd.
henkp1 zegt
@italdesign: inderdaad! Ik zie er lijnen in van de Renault 25, van de VelSatis en zelfs van de nieuwe Alpine. Helemaal niet verkeerd dus. Er zijn legio slechtere voorbeelden te bedenken.
IJsblok zegt
@italdesign:
ik deel dat gevoel, voordat ik aanklikte dacht ik gelijk aan Renault
pignon zegt
@italdesign: deze auto heeft duidelijk Franse flair. Ik denk aan Ford Comete en Facel Vega
Dutchcarwizard zegt
Prima toch
henkp1 zegt
Ik vind het een mooie auto, je moet wel even twee keer kijken of ie echt mooi is, maar dan zie je ook dat ie echt mooi is.
jpoers zegt
Invloeden van een hoop merken. Zie er ook veel Kia in. Voor in de lampen en vorm van het dashboard.
moveyourmind zegt
Mooi dat in het artikel muziek van vroeger erbij gehaald wordt. En over muziek gesproken, vroeger werd van sommige platen beweert dat je boodschappen van de duivel kon horen als je ze achterste voren afspeelde…
Net als bij de naam van deze EV…
Schrik niet van de enge duivelse stem en nog engere boodschap die je in je hoofd hoort als je het achterstevoren afdraait:
Lucid… Lucid…. LUCID…. LUCID!!!!
Woooeeehoee… Eng he?
De duivel klinkt een beetje boos… Denk dat hij het niet pikt dat zijn brandstof beconcurreert wordt… Pas maar op als je van plan bent een EV aan te schaffen…
henkp1 zegt
@moveyourmind: ‘Ria Dicul’? Ridicuul.
henkp1 zegt
@moveyourmind: Wie is er nou bang voor de duivel??
olivier420 zegt
@moveyourmind: Oh here’s to my sweet Satan, the one whose little path would make me sad, whose power is Satan.
Rick-dos zegt
Veel beter dan de cybertrk.
nopetrolnofun zegt
Opzich geen verkeerde wagen, natuurlijk jammer dat het elektrisch is.
Den zegt
Een mwa op dit artikel. Even een nuance: Op het YouTube kanaal van Lucid staat een recent filmpje waarin ze een beta versie van een prototype tonen. Dus dat is al met al een nogal langzaam groeide paddenstoel.
Volgens mij kampen al die andere paddenstoelen met software problemen. Tesla staat dus nog eenzaam bovenaan.
BloodSeaker zegt
Als ik mag kiezen dus dit of Tesla, dan zonder denken dit. Buitenkant is veel strakkeraar vooral doordat er geen massieve tablet zomaar in staat, wat ik persoonlijk altijd lelijk heb gevonden
fanboy zegt
@bloodseaker: Ja. Maar deze kan je dus niet kiezen. Dat is het probleem.
rs6avant zegt
Erg knap dat de Amerikaanse auto industrie, die flinke klappen te verduren kreeg tijdens de economische crisis (en bijna op sterven na dood was), nu terug de lead heeft genomen met elektrische voertuigen. De toekomst zal uitwijzen of het van korte duur was.
Esprit_de_Flandre zegt
@rs6avant: Ik zou nu niet direct beweren dat “de Amerikaanse auto industrie” de leiding heeft genomen. Uiteindelijk is het maar één merk, en dat is nog steeds een klein merk. De Grote (nog maar) Twee, en daarmee dus de effectieve “industrie”, die doen nog zo goed als niets…
lluq zegt
Heeft veel weg van een DS design