• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU regelt lithiummijn in Servië; milieuridders ziedend

Auteur: jaapiyo, gepost 21 juli 2024 om 17:45 – 22 Reacties

De EU houdt haar EV droom levend met een akkoord om een gigantische lithiummijn te maken in Servië. Milieuridders zijn echter niet blij, maar ziedend.

Ja, we moeten de wereld redden en de EU overlords hebben bedacht dat dat via EV’s moet geschieden. Een van de problemen is alleen: voor al die accu’s heb je (nog steeds) lithium nodig. En dat lithium, komt voor nu voor 97 procent uit China. Zo waren we vroeger afhankelijk van soms twijfelachtige regimes voor olie. En zijn we dat nu dan voor lithium. Tel uit je winst.

Het winnen van lithium is bovendien niet bepaald de meest schone en nette aangelegenheid ter wereld. Zo’n gigantische mijn is een garantie voor milieuschade. Ook zijn de werkomstanigheden niet altijd verantwoord als je het de ARBO-dienst zou vragen. Voor mensen met een bipolaire stoornis is het ook vervelend; hun medicijn wordt namelijk duurder en soms minder goed beschikbaar.

Klimaatgod

Maar goed, alles moet wijken voor de klimaatgod. En zodoende heeft de EU nu een deal gesloten met Servië, om een blubberdikke lithiummijn te ontwikkelen. Servië is sinds 2012 EU-kandidaatlid. Maar het land onderhoudt ook goede banden met China en Rusland. Bij de verkiezingen vorig jaar was er nog sprake van fraude. Dus volwaardig lid worden van de EU lijkt in principe ver weg. Tenzij er natuurlijk een smeermiddel is.

President Vucic hoopt natuurlijk dat deze deal dat gaat zijn. Hij roept al dat Europese autofabrikanten als Mercedes, Volkswagen en Stellantis voortaan hun Lithium uit Servië kunnen halen. Het mijnbouwbedrijf Rio Tinto moet de mijn gaan uitbaten. Per jaar is de bedoeling dat er 58 duizend ton lithium gewonnen kan worden. Dat is genoeg lithium voor 1,1 miljoen elektrische auto’s.

In Servië controversieel, met name bij…milieuridders?

Je zou dus zeggen dat milieuridders op en neer staan te springen van vreugde. Maar niets is minder waar. Juist vanuit de milieuclubs in Servië is er veel verzet tegen de mijn. Zij zijn bang voor noodzakelijke kap van bossen en vervuild grondwater. Het Servische ‘GroenLinks‘ zegt tegen de BBC:

We fear that Serbia will be sacrificed to provide lithium for electric vehicles that pretty much nobody in Serbia can afford

Servische Jesse Klaver

Saillant detail is dat de regering van Servië de bouw van de mijn eigenlijk had afgeschoten vanwege de zorgen om de impact op het milieu. En vanwege protesten van de burgers. Maar het consitutionele hof van Servië, besloot onlangs dat die beslissing ‘prematuur genomen was’. De overheid zou ‘voorbij haar bevoegdheid’ zijn gegaan. En nu komt de mijn er dus alsnog.

EU bonzen vieren feest, burgers balen als een stekker

Bij de aankondiging waren de bonzen, waaronder Bundeskansler Olaf Scholz, Vice President van de Europese Commissie Maros Sefcovic en President Vucic dan ook zeer blij. Zij spraken mooie woorden over het milieu en de toekomst van Europa en Servië. De green deal kan weer door. Een Servische burger deelt echter niet in de feestvreugde. Tegenover DW verklaart deze:

Auto’s voor Europa, batterijen voor de Chinezen en stortplaatsen, ziektes, kanker en wie weet wat nog meer voor de Serviërs.

јан модаал

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • EU dreigt Chinese EV's keihard aan te pakken
  • subsidie Chinese EV
    EU wil subsidie Chinese EV's onderzoeken
  • Onderzoek naar subsidie Chinese EV's is tegen China's zere been
  • EU: volledige afschaffing laadpassen gaat niet door

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, europa-eu, lithium-ion, Servië

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1 Hongarije: Verstappen en McLaren maken er een soap van
Volgend bericht: Verstappen weigert medische check: “Laat ze stewards maar nakijken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 juli 2024 om 18:37

    Ik kan ze niet helemaal ongelijk geven, dit is ook precies de reden waarom bijvoorbeeld Portugal en Zweden nog hevig twijfelen over het ontginnen van de lithium erts onder hun bodem.

    De EU kan er echter wel van alles aan doen e.e.a. zo veel als mogelijk te controleren om de milieuschade te voorkomen of tenminste te beperken.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 juli 2024 om 19:22

      Portugal produceert al lithium, 900 Mt op jaarbasis als ik de terzake kundigen mag geloven.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      21 juli 2024 om 19:40

      Dit dus. Fossiel is niet heilig. Maar om nu met de opvolger dezelfde fouten te maken…

      Login om te reageren
  2. panam1 zegt

    21 juli 2024 om 19:05

    En vergeet vooral niet alle Afrikaanse kindslaven die ervoor dat we lithium en kobalt hebben voor onze wagentjes. Ik kan me erover blijven verbazen hoe makkelijk onze Linkse vrienden wegkijken als t om dit soort ‘bijkomstigheden’ komt . Zolang wij onze klimaat neurotie maar door kunnen drukken knijpen we een oogje toe voor de slavernij….behalve als t om slavernij van 200 jaar geleden gaat – dan is t wel heel erg, walgelijk is t!

    Verder produceeert China niet het meeste – ze kopen het meeste op in de supply chain , en zeggen dan ‘made in china’ , zodat het niet te duidelijk is dat t op basis van slavernij gewonnen mineralen zijn.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      21 juli 2024 om 19:52

      Je beseft ook dat die “kindslaafjes” zoals jij ze noemt ook de materialen voor je smartfoon, laptop en tablet hebben gedolven?

      Login om te reageren
      • panam1 zegt

        21 juli 2024 om 20:57

        Ja maar wie zegt dat ik problemen heb met slavernij?

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          22 juli 2024 om 06:42

          Waarom begin je dr dan over?

          Login om te reageren
          • panam1 zegt

            22 juli 2024 om 12:46

            Omdat onze klimaat vrienden zo lekker hypocriet zijn – alles voor wereld verbetering, maar als er tegelijkertijd 10.000’en kindslaven voor worden gebruikt om dat doet te bereiken is het allemaal niet zo erg……..

            Login om te reageren
            • maotje zegt

              22 juli 2024 om 13:48

              Zo werkt dat nou eenmaal in de wereld. Het is niet eerlijk verdeeld. Anders zou er ook geen mensen in hongersnood leven en aan de andere zijde voetballers die mjoenen verdienen per jaar.
              Dat heeft niks te maken met je klimaat vrienden. Maar gewoon realiteit dat er altijd verschil is tussen arm en rijk. En missvhien ook wel goed anders had jij t waarschijnlijk ook met veel minder moeten doen.

              Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    21 juli 2024 om 19:10

    Wetende hoeveel waarde AB aan nuance hecht : volgens diverse websites, waaronder die van IG (en die hebben er wel een beetje kijk op), is China allesbehalve de grootste producent van lithium. Dat zijn Australië en Chili. China staat op plaats 3. Het land is wel verreweg de grootste producent van lithium(ion)batterijen/-accu’s, is de grootste verwerker van het metaal.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      21 juli 2024 om 19:21

      Ik verbaasde me ook over dat getal…maar het wordt breed gerapporteerd, van linkse tot rechtse media https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/europa-kijkt-bronstig-naar-berg-lithium-in-tsjechie-maar-inwoners-verzetten-zich-hevig-tegen-mijnwinning~b7b0a4df/.

      Dus hoewel er ook lithium elders wordt gewonnen, komt kennelijk 97 procent van wat we in Europa aanwenden uit China.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        21 juli 2024 om 19:24

        Je moet de terzake kundige kanalen er maar even op naslaan. En nee, daar reken ik de Azijnbode niét toe.

        Login om te reageren
      • tjorque zegt

        21 juli 2024 om 21:03

        China is de grootste verwerker, die overal en nergens lithium opkoopt als ik me niet vergis.

        Als wij in Europa de delving van de grondstof kunnen doen aan een aanvaardbare milieu en mens impact, dan kan er hier ook een verwerkingsketen opgestart worden zonder afhankelijkheid van allerlei ideologisch afwijkende staten.

        Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    21 juli 2024 om 19:15

    Als er op een verantwoorde manier ontgonnen wordt (dus met aandacht voor mens en natuur) kan dit voor Servië een gouden kans zijn om de staatskas te spekken en voor werkgelegenheid te zorgen.

    Alleen moet Europa dan niet verwachten dat dit lithium net zo goedkoop is als in China, waar mens en milieu bijzaak zijn voor de staatspartij.

    Ik hoop dat er verantwoord en goed gecontroleerd mee omgegaan wordt en dat corruptie niet tot wantoestanden leidt, want daar zit volgens mij het grootste risico.

    Login om te reageren
  5. str8six zegt

    21 juli 2024 om 19:50

    Wat een stelletje hypocrieten zijn het toch ook. Servië – janken. Afrika – lekker de andere kant opkijken. Zo typisch.

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    21 juli 2024 om 20:12

    Leve de ICE!

    Login om te reageren
  7. krisp zegt

    21 juli 2024 om 20:28

    De meest milieuvriendelijke auto is een niet gebouwde auto. Helaas is dat een nogal utopisch scenario. Hopelijk kunnen we laten zien hoe je dit soort metalen op een verantwoorde wijze kunt winnen.

    Login om te reageren
  8. 550maranello zegt

    21 juli 2024 om 23:57

    De milieuridders zijn de hypocrietste van allen, vrij snel gevolgd door de kick out zwarte pieten en keti koti woke mensjes. Lithium not from my back garden, laat die Chinezen maar wat arme stakkers uitbuiten ver weg van hier en mogen we even vangen want mijn over over over over grootvader was een slaaf. Bah!

    Login om te reageren
  9. dracae zegt

    22 juli 2024 om 03:47

    Een ideale wereld bestaat niet, perfecte oplossingen ook bijna nooit.

    Aan de ene kant vinden wij natuur, plaatselijk millieu en de rechten van lokale bewoners erg belangrijk. Volledig terecht.
    Aan de andere kant zouden wij, als Nederland en gezamenlijk als Europa, stevig ons best moeten doen om een stuk minder van anderen afhankelijk te zijn. Daar horen ook grondstoffen bij.

    Dat botst.

    Mij oplossing is, net als meestal wanneer het algemeen belang groot is, om iets toch te doen. Dus hier toch die lithium halen…. maar daarnaast ook hele stevige maatregelen nemen om de problemen en overlast zo minimaal mogelijk te maken. Ook als dat veel meer geld kost.

    Een fatsoenlijk milieu, fatsoenlijk omgaan met mensen en ook nog eens vrij en onafhankelijk zijn .. het is allemaal niet goedkoop.

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    22 juli 2024 om 09:17

    En opeens hebben we Lithium in de buurt. Waar komt straks ons gas vandaan als blijkt dat we niet alles van stroom kunnen voorzien?

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      22 juli 2024 om 11:48

      Aan de Drentse kant van de grens tussen Groningen en Drente. Beetje schuin boren, met oog voor mens en milieu en hoppa je hebt weer gas. Zo ook met die mijnen, beetje hier en daar chirurgisch een klein gaatje maken in de grond, tactisch graven en delven. Klaar is klara.

      Tja geschiedenis en menselijke ontwikkeling eisen nu eenmaal een óf meerdere offers. Of misschien toch maar wat minder (troep) bestellen en kopen, dat scheelt weer een boel container schepen en in totaal levert dat misschien nog wel wat meer op?

      Login om te reageren
  11. petroldrinker zegt

    22 juli 2024 om 17:10

    Het is ook nooit goed voor die linkse lui….. Prima alleen maar beter, volledig terug naar ICE dan :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North