• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU keurt FCA-PSA fusie goed, gaan meer met Toyota werken

Auteur: hayte, gepost 21 december 2020 om 21:56 – 16 Reacties

Een Fiat 500e in de showroom

De Europese Commissie keurt de fusie tussen PSA en FCA goed, mits Stellantis meer met Toyota gaat samenwerken.

Binnen een dag was de fusie tussen Fiat Chrysler en Peugeot officieel, maar daarmee was deze nog niet helemaal rond. Daarna moeten ze alles bijvoorbeeld nog contractueel vastleggen en willen overheden er ook nog even naar kijken. Ook de Europese Commissie boog zich over Stellantis.

Concurrentie met FCA en PSA

Sinds het aankondigen van de fusie heeft de EC onderzoek gedaan naar concurrentie op de automarkt. Met Stellantis ontstaat namelijk de op drie na grootste autogroep ter wereld, wat op bepaalde markten voor concurrentieproblemen zou kunnen zorgen. De EC richtte zich met het onderzoek vooral op België, Frankrijk, Griekenland, Italië, Litouwen, Polen, Portugal, Tsjechië, en Slowakije. In deze negen landen hebben de Stellantis-merken namelijk met elkaar op de markt voor bestelbusjes een groot marktaandeel en zijn het flinke concurrenten van elkaar. Als de bedrijven in die markten samen zouden gaan, zou het waarschijnlijk tot hogere prijzen van bestelbusjes zorgen. Wat weer nadelig zou zijn voor de klanten in die landen.

Om de Europese Commissie tegemoet te komen, kwamen de Stellantis-bedrijven met compromissen. Zo beloofden ze dat de huidige samenwerkingsverband tussen PSA en Toyota, uitgebreid zou worden. Met dat verband bouwt PSA Toyota-bestelbusjes voor de Europese markt. Stellantis gaat meer capaciteit aan Toyota geven tegen lagere prijzen, zowel voor de auto’s als voor reserveonderdelen en accessoires. Op die manier kan Toyota meer en goedkopere bestelbusjes bouwen voor de Europese markt, wat tot meer concurrentie zou leiden.

Het tweede compromis is op het gebied van onderhoud en reparatie. Stellantis belooft namelijk dat het voor concurrerende bedrijven makkelijker gaat maken om bestelbusjes van andere merken te laten repareren en onderhouden bij Stellantis-bedrijven. Deze concurrenten kunnen – mits ze een contract hebben – bijvoorbeeld van dezelfde faciliteiten en apparatuur gebruiken als de Stellantis-klanten. Op die manier kunnen klanten met bestelbusjes van concurrerende merken, terecht bij bijvoorbeeld Stellantis-garages om daar hun bestelbusjes te repareren.

Europa keurt fusie FCA PSA goed

De Europese Commissie zegt nu dat deze twee tegemoetkomingen genoeg zijn en dat er zo genoeg ruimte moet zijn voor concurrentie op de markt. Europa keurt de fusie tussen FCA en PSA dus goed. De twee bedrijven hopen de fusie in het eerste kwartaal van 2021 helemaal rond te hebben.

Bedankt Kenneth voor de tip!
Foto: Fiat 500e ‘La Prima’ Voorpremière van @TweetyV6, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!
  • Niet alleen VW
    Niet alleen VW bekent schuld in dieselgate

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Bestelwagens, dealer, dealers, europa-eu, fca, psa, Stellantis

Vorig bericht: « Het mega grote Bugatti Veyron overzicht
Volgend bericht: Overheid denkt volgend jaar zoveel wegenbelasting binnen te halen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 december 2020 om 23:00

    Stellantis is dus de nieuwe naam van dit fusie-conglomeraat? Dat was in t.t.v. het voorgaande artikel nog niet naar voren gebracht.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      22 december 2020 om 08:58

      Dit is al redelijk oud nieuws dat het fusie bedrijf Stellantis gaat heten.

      Login om te reageren
  2. ederooij zegt

    21 december 2020 om 23:23

    Uhhh, dit klinkt een beetje raar. Jullie zijn te groot en dus te strek voor de concurrentie, weet je wat als jullie dan allemaal dealtjes maken waar de concurrentie jullie hulp nodig heeft, dan is het goed. Kan aan mij liggen, maar lijkt een beetje op linker of rechterbroek vullen.

    Login om te reageren
    • setz zegt

      21 december 2020 om 23:56

      @ederooij: ik hoop dat je “broekzak” bedoelt…

      Login om te reageren
      • ederooij zegt

        21 december 2020 om 23:59

        dat bedoelde ik inderdaad. Beetje te vlot geweest met door-enteren.

        Login om te reageren
  3. ontploffer zegt

    22 december 2020 om 02:43

    Jammer dat alles zo samen gaat.. een Audi is een veredelde VW, en een fiat 500 straks een 107? Of toch een aygo? Merken raken zo wel hun eigen karakter kwijt ben ik bang.. iets wat bij VAG al lang gaande was, maar als dit soort fusies verder gaan zijn er straks slechts enkele grote spelers op de markt.

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      22 december 2020 om 05:57

      @ontploffer: de andere optie is dat deze merken helemaal verdwijnen omdat de ontwikkeling van nieuwe en duurzame auto’s te duur wordt.

      Nieuwe Supra bijvoorbeeld, wordt ontzettend op gezeurd dat het een bmw is maar zonder die samenwerking had die auto er helemaal niet geweest..

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 december 2020 om 12:58

        @foramen: zolang de merk identiteit wordt behouden is het geen probleem.

        Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      22 december 2020 om 06:01

      @ontploffer: Deze ontwikkeling is al een jaar of 20 aan de gang, noodzakelijk om de transitie naar elektrisch rijden te overleven, hiet zijn astronomische kosten aan verbonden welke door kleine fabrikanten domweg niet te financieren zijn, daarom zullen merken als Tesla het uiteindelijk niet overleven ondanks dat ze nu de grote innovator zijn.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        22 december 2020 om 07:43

        @toniominestrone: Zoals Sergio Marchionne al voorspelde, dat er een oaar heel grote spelers over blijven om te overleven.

        Login om te reageren
      • RAW zegt

        22 december 2020 om 08:41

        Als je Tesla alleen als automaker ziet dan zou dat kunnen kloppen. Echter, Elon Musk heeft zoveel meer business dat hij meerdere geldstromen heeft om te blijven innoveren, ook bij Tesla. Hij komt met nieuwe accutechnologie ( 4680 accucellen) die de concurrentie weer op afstand zet. En bedenk dat Tesla momenteel meer waard is dan alle ander grote automerken bij elkaar. Is natuurlijk nogal overtrokken, maar geeft wel aan dat er nog steeds veel potentie is en dat het dus financieel gezien geen kleine autofabrikant is.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 december 2020 om 07:17

          @raw68: Tesla zal overleven. Niet met auto’s of batterijen maar wel met snellaadstations.

          Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      22 december 2020 om 09:54

      Eens.. Maar de luxe om allemaal apart te blijven is er simpelweg niet.. Waren europese landen ook maar zo verstandig.. Zou graag naar de stembus gaan voor een Europees parlement.. Of president voor Europa..dat slappe gedoe met allemaal (soms corrupte) landen zonder daadkracht ben ik een beetje zat..

      Login om te reageren
  4. raoufff zegt

    22 december 2020 om 07:45

    Mooi toch! Nog meer eenheidsworst op de weg.

    Login om te reageren
  5. deSjonnies zegt

    22 december 2020 om 08:49

    De mooie excentrieke merken zijn al jaren dood, Saab, Rover, Lancia, Jaguar, Land Rover, Alfa Romeo, Citroën.
    De ene oorzaak is idd de schaalvergroting in de auto industrie, de tweede is het leasen en de derde oorzaak is dat jongere generaties fabrikanten en consumenten totaal geen lef meer hebben om iets wat buiten de plat getreden paden ligt te produceren of te kopen. ( De Citroën Cactus ‘airbumps’)
    Iedereen bralt Alfa Romeo om vervolgens veilig voor BMW of Audi of zo te gaan.
    Ik moet altijd aan mijn vader denken, als mensen hem vertelden dat zijn Princess 2200 een kreng van een wagen was, beaamde hij dit altijd met de woorden ” Maar als’ie het doet, dan bestaat er geen fijnere wagen !”

    Login om te reageren
  6. rve007 zegt

    22 december 2020 om 21:00

    De huidige Yaris is toch ook gewoon een Peugeot 208. Weliswaar niet op één band bebouwd maar zeker niet door Toyota ontwikkeld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North