
En van uitstel komt afstel..?
Maart 2023: EU stemt in met verbrandingsmotor na 2035. Een harde klap in het gezicht van de auto-industrie, dat noodgedwongen moet innoveren in alternatieven op de ICE. Fast forward naar 2025 en het hele idee van een verbod op de verbrandingsmotor klinkt verder weg dan ooit.
De Europese Commissie nu open te staan voor een compromis. Bronnen binnen de Commissie melden dat zeer zuinige verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen tóch een toekomst kunnen krijgen na 2035. Dat is een flinke draai, en eentje die vooral in Duitsland ongetwijfeld met gejuich wordt ontvangen. Daarover bericht Handelsblatt.
Duitse druk werkt
Dat heeft alles te maken met een brief van niemand minder dan de kersverse Duitse bondskanselier Friedrich Merz. Hij zette vorige week nog eens stevig druk op Commissievoorzitter Ursula von der Leyen om het beleid te versoepelen. Dat duwtje in de rug lijkt precies op het juiste moment te zijn gekomen.
Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas zegt dat de EU wil vasthouden aan de gestelde doelen, maar rekening moet houden met recente geopolitieke ontwikkelingen en moet zorgen dat het concurrentievermogen niet in gevaar komt. Kortom: het is leuk en aardig om de planeet te redden, maar niet als Europa daarmee zijn eigen auto-industrie sloopt en dat de Amerikanen, Chinezen en Koreanen het overnemen.
Want dat is precies waar de Duitse autobouwers voor vrezen. Merken als Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz lopen hebben inmiddels goede elektrische autoproducten in huis, maar zijn nog altijd wereldkampioenen in het bouwen van de beste verbrandingsmotoren.
Als Europa alléén nog ruimte laat voor EV’s, dreigt een scenario waarin de Duitse industrie de concurrentieslag verliest. In dat licht bezien is het niet vreemd dat Berlijn alles uit de kast trekt om het verbod af te zwakken.
Efficiënte motoren en e-fuels als redmiddel
Hoe die versoepeling er precies uit gaat zien, blijft nog even de grote vraag. Maar de richting is duidelijk. Zeer efficiënte verbrandingsmotoren mogen blijven bestaan, mits ze voldoen aan extreem strenge emissienormen. Daarnaast wordt de rol van emissievrije brandstoffen nadrukkelijk meegenomen in de overwegingen.
E-fuels waren tot nu toe vooral een stokpaardje van Duitsland en Porsche. Maar het idee dat je bestaande motoren en infrastructuur kunt blijven gebruiken, terwijl de uitstoot drastisch daalt, klinkt voor veel politici opeens heel aantrekkelijk.
Het zou natuurlijk mooi zijn voor de petrolhead. Bouw er nog 50 katalysatoren op en we kunnen nog even doorblaffen met onze geliefde ICE.





Nou dit is niks voor de petrolhead hoor. Zeer zuinige verbrandingsmotoren. Oftewel of je rijdt een Prius, of je rijdt een EV.
De petrolhead is geen demografische doelgroep in deze discussie.
Niet enkel de petrolhead, ook andere autoliefhebbers geven de voorkeur aan brandstofmotoren. Anders ga je maar bomen knuffelen en start een EVBlog.
Je hebt autoliefhebbers in alle soorten en maten, je hebt er die van sleutelen aan klassiekers houden, je hebt er die van spoiler bakjes op mcdo parkeerplaatsen houden, je hebt er die van uitlaatgassen en vibraties houden maar je hebt er ook die van lekker autorijden houden en voor die laatste groep kan een EV wel eens de beste keuze zijn.
Dit is juist de doodsteek voor de Europese automobiel industrie. China gaat vol voor elektrisch, als Europa dat niet ook doet loopt de achterstand verder op. Er moet een keuze voor de lange termijn gemaakt worden en niet voor korte termijn winst of het overleven van Stelantis gekozen worden.
Precies! Dit is net zoiets als vasthouden aan stoomlocomotieven terwijl de rest van de wereld met elektrische treinen gaat rondrijden onder het mom van “de kunnen we zo goed bouwen en ze worden nog efficiënter”. Leuk hoor die nostalgie, maar daar win je het commercieel niet mee.
Wat ik vooral de laatste jaren zie bij de Duitse autofabrikanten is dat ze hun voorheen zeer hoge afwerkstandaard volledig hebben losgelaten in de zoektocht naar marge. Hierdoor differentiëren ze zich nauwelijks meer van de Koreaanse en Chinese fabrikanten en gaat de koper echt niet zomaar 20% extra voor een Duitse auto betalen.
Dus totaal verkeerde focus wat mij betreft.
Je beseft dat ze nooit een verbod op stoomtreinen hebben moeten invoeren om te overtuigen dat diesel beter is?
Vandaar dat de meeste treinen elektrisch zijn?
In Nederland ja, wereldwijd is de diesel locomotief het populairst. Zelfs in België zijn er nog aanzienlijk wat lijnen die niet gelectrificeerd zijn en die bediend worden door diesel locomotieven.
Dan is de vraag voor wie het beter is. De korte termijn denkende aandeelhouders of de rest van de wereld?
Lees maar eens terug hoe lang de Duitsers erover hebben gedaan om van de stoomlocomotief af te stappen. Ik zal het makkelijk voor je maken: in 1977 reed de laatste (oost-Duitsland nog veel later). In Nederland was het 20 jaar eerder al klaar. De belangen van enkelen waren toen ook al belangrijker dan het belang van velen.
Europa kan nooit een EV bouwen die beter is dan een Chinees. We hebben de fabrieken, de grondstoffen, de uurlonen, de regels,… Niet.
Je kan geen T-shirt maken in Europa voor de prijs van één uit Bangladesh. Toch is er geen enkele maatpakken maker die hier bankroet gaat. Daar zit onze toekomst.
Dat verbod op verbrandingsmotoren is overbodig want de Europese autoindustrie wordt nu al links en rechts ingehaald door landen die wel inzetten op elektrisch. Zou het niet zinvoller zijn om in te zetten op stimulering van alternatieve energiebronnen? In China zijn ze tenslotte ook niet vies van een beetje staatssteun. Het stenen tijdperk is ook nooit opgehouden door een gebrek aan stenen: er kwam een beter alternatief.
heerlijk. na aankoop halen we die OPF en andere filters er wel uit, net zoals ze dus in Amerika en andere plekken van de band rollen.
Lekker man, wordt je Prius vast een stuk beter van!
Een van de argumenten die Duitsland aanvoert, is het betaalbaar houden van automobielen. Voor mensen die een auto privé hebben, wordt het onbetaalbaar om een auto te bezitten. Dan een verder politiek argument in Brussel is, het behouden van banen, uiteraard een groot thema voor Duitsland. Er voors en na’s wat dit betreft.
Grappige is, is dat als je het berekent, een EV de goedkoopste manier is om te rijden. De range moet je wel passen, maar probeer maar eens een auto te vinden die goedkoper is om 15k per jaar te rijden dan bijvoorbeeld een e-golf van 8k.
@redactie; is er niemand die jullie artikelen proefleest? Het is eigenlijk ongekend dat er nu nog steeds zoveel fouten in het artikel staan. Vergeten woorden, woorden te veel, etc. Misschien standaard de artikelen laten lezen door ChatGPT?
Idd, “Maart 2023: EU stemt in met verbrandingsmotor na 2035.”
Stemt in? “Niet in” denk ik…