
De Europese Unie lijkt door de pomp en er gloort serieus uitstel van executie voor de verbrandingsmotor. Komt van uitstel afstel?
Er lijkt beweging in Brussel te zitten. De Europese Unie krijgt de één na de andere oproep om die harde deadline van 2035 om de verbrandingsmotor de nek om te draaien te versoepelen of uit te stellen.
Woensdag schreven we nog over een brandbrief van meerdere Europese grootmachten aan de Europese commissie en nu lijkt er al beweging in de starre Europese Unie te komen.
Geen ban op de verbrandingsmotor?
Ja zo snel gaat het ook weer niet. Het oorspronkelijke idee was dat vanaf 2035 er alleen nog maar nieuwe auto’s zonder verbrandingsmotor verkocht mogen worden. Ambitieus plan, maar het lijkt erop dat die ambitie te groot is.
In Duitsland was er zelfs een bijeenkomst van de, toch wel in zwaar weer verkerende, autoproducenten met bondskanselier Merz. De doelen van Europa voor 2035 lijken volgens hen onhaalbaar. De markt koopt de elektrische auto’s niet in de grote getallen die nodig zijn om het doel van 2035 te halen. Het draait de Europese autoindustrie de nek om.
Rol Europese Parlement
Wellicht is er hier een rol weggelegd voor het Europese Parlement. Dit parlement is een behoorlijk tandeloze tijger want de meeste macht ligt bij de Europese Commissie, maar er begint zich in dat parlement toch een meerderheid af te tekenen voor versoepeling dan wel uitstel van de ban op de verbrandingsmotor, zo lezen we in kwaliteitspublicatie De Telegraaf.
Al die druk maakt dingen toch vloeibaar want Eurocommissaris Wopke Hoekstra van Klimaat en Schone Groei heeft al toegezegd de evaluatie van de regelgeving een half jaar eerder te gaan uitvoeren dan gepland. Dat zou je kunnen uitleggen als een beweging richting versoepeling.
Industrie wordt gesloopt
Ambitie is leuk maar als je daarmee de industrie sloopt, sloop je ook de welvaart. Dat kost banen, de economie stort in en dan hebben de mensen helemaal geen geld meer voor een nieuwe elektrische auto.
Dat is nu al een probleem. We moeten namelijk van Europa een EV kopen, maar veel mensen doen dat gewoon niet. De redenen zijn divers. Mensen vinden het te duur, kunnen niet thuis of op hun werk laden of ze willen gewoon niet.
De markt bepaalt en dat zie je terug in de beslissingen van de industrie. De ene na de andere fabrikant kondigt aan toch langer de verbrandingsmotor in de lucht te houden. Ze moeten wel anders gaan ze op de fles.
Wat zou een versoepeling inhouden?
Grote vraag is natuurlijk wat een versoepeling dan zou inhouden. Mogen er dan bijvoorbeeld na 2035 nog wel plug-in hybrides worden verkocht, of wordt de deadline gewoon opgeschoven?
De vraag is of de autobouwers er wel iets mee opschieten. Want dat van uitstel afstel komt lijkt eigenlijk een utopie. De klimaatdoelen waar de Europese Unie zijn handtekening onder heeft gezet zijn duidelijk en Wopke Hoekstra wil de EU in de koppositie houden.
De autoindustrie zal dus uiteindelijk om moeten. Een versoepeling is niet meer dan verlichting op de korte termijn en niet een oplossing voor de lange termijn. Ook zou het de innovatie kunnen remmen wat juist de Europese Autoindustrie weer verder op achterstand kan zetten ten opzichte van de concurrentie uit bijvoorbeeld China.
Uiteindelijk is het allemaal jullie schuld
Uiteindelijk komt het allemaal door jullie. Want jullie kopen de elektrische auto’s gewoon niet. De Europese Unie zal je daar uiteindelijk toe dwingen, ook al is er geen stroom om te laden, kopen zul je ze. Want er is uiteindelijk niets anders meer.





Ben bang dat als je nu niet vol inzet op EV’s je straks helemaal kapot wordt gemaakt door China en in mindere mate Zuid Korea, dan is het alsnog doei auto industrie.
Sowieso komen er nu eenmaal minder banen in de auto industrie omdat EV’s simpeler zijn. School je om tot electrotechnicus zou ik zeggen. Kan je tot je dood in werken.
Precies. Door op korte termijn aan verbrandingsmotoren vast te houden kom je verder op achterstand op China. Kijk hoelang het geduurd heeft voordat de Europese auto industrie Tesla voorbij was qua techniek en dat is slechts de enige serieuze concurrent uit de VS. China zit vol met Tesla achtige bedrijven. Qua snelladen lopen de Chinezen nu al flink voor. Je hebt alleen de kans om voorop te lopen als je de techniek van de toekomst neemt en daar vol op inzet.
Precies. Probleem is met name dat EV nog te weinig wordt gekocht, dus daar moet de EU iets aan doen. Zorg ervoor dat EV prijzen kunnen dalen, zorg dat men niet zo bang is voor 2e hands EV’s, zet vol in op laadfacaliteiten, subsidieer. China kijkt lange termijn en dat doen ze slim. Directeuren van EU-industrie kijken naar korte termijn en hun eigen bonussen.. Als je daar naar luistert is de hele EU autoindustrie over 10 jaar weg door China en Z-Korea..
Hangt er vanaf wat de mensen kopen natuurlijk. Op het Amerikaanse continent, het Afrikaanse en grote delen van azie kan je de eerst volgende eeuw nog verbrandingsmotoren verkopen. In de vs worden milieu regels net geschrapt. Concureren met china en korea lukt toch niet. Ze zijn met meer, hebben geen arbeids wetten, geen minimum loon en minder regels. Het is een race naar de bodem. Europa kan zich beter richten op luxe, betrouwbare analoge producten. De rolex en full bespoke kostuum makers worden in een wereld van temu horloges en kledij.
“Ben bang dat als je nu niet vol inzet op EV’s je straks helemaal kapot wordt gemaakt door China en in mindere mate Zuid Korea, dan is het alsnog doei auto industrie.”
Waarom? Zolang West-Europa competitieve benzineauto’s blijft produceren gaan mensen niet over op electrisch.
Waarom zou ik een benzine auto kopen als ik veel goedkoper en comfortabeler een EV kan rijden. Nooit meer naar een tankstation. Ik wil helemaal geen benzine auto meer voor dagelijks vervoer. Hobby wel. Maar een VW T-roc of Dacia Sandero om maar wat verkooptoppers te noemen kan je nou geen hobby noemen eh.
Met de pas alinea sla je helaas de spijker op z’n kop.
Met dank aan Timmermans die doo gesjoemel met EU subsidies een hoop negatiefs voor elkaar gekregen heeft
Als je alle klimaatdoelen en “emotie” rond de verbrandingsmotor weghaalt is elektrisch rijden gewoon de toekomst. Dus of het nu door onze strot wordt geduwd door de EU of niet, het zal toch die kant opgaan.
“Als je alle klimaatdoelen en “emotie” rond de verbrandingsmotor weghaalt is elektrisch rijden gewoon de toekomst”
Waarom? Tot op heden zijn electrische auto’s nog steeds significant duurder (zie bv. de Citroën C-3 versus de eC-3). Kan natuurlijk veranderen, maar dat is onzeker.
Leasemarkt verplichten EV te rijden, particulieren de keuze laten. Toekomstige Ice motoren zijn zo schoon en zuinig, niet de moeite die te verbieden. Verder van groot belang aantal leaseauto’s terug te brengen, kantoorpersoneel of managers geen auto van de zaak meer, absurd. Zet 1 of 2 EV’s van de zaak op ppl. Vertegenwoordigers, artsen, etc mogen auto van de zaak, dat was in verleden ook normaal.
Voordeel EV geen uitstoot, wel veel te zwaar, overmatige slijtage en fijnstof. Ice klein beetje Co2. Maar voor beiden geldt…..er zijn er veel teveel van. De vanzelfsprekendheid een zakenauto te krijgen…
Afschaffen! Dat scheelt voor het milieu!
Mooi zijn de vele berichten hierboven dat communisme deze keer wel gaat werken.
Nee de marktwerking zal 100% zeker naar EV’s gaan. Omdat EV’s betere auto’s zijn voor dagelijks gebruik. Nu al, en over 10 jaar al helemaal. Niemand denkt dan: oeh ik stap liever in een trillende 3 pitter met 120pk dan in een ruimere, stillere, snellere, comfortabelere, goedkopere EV die iedere ochtend vol is, en als het moet in een kwartiertje kan opladen.
Benzine auto’s wordt een niche in de westerse wereld. Toen de personal computer kwam waren er ook mensen die zeiden dat het niks zou worden. Een telefoon zonder toetsenbord haha wat een sukkels dacht Blackberry. De digitale camera? Kodak lachte erom.
Rolex en vinyl platen verkopen ook nog steeds je onderschat de liefhebber van analoge techniek. Mensen zijn overgegaan op smartphones omdat die beter waren. Een EV is duurder, minder praktisch en minder gebruiksvriendelijk. Daarom dat niemand ze koopt zonder verplichting.
De markt van de vinyl plaat is ook echt heel concurerend met streaming ja, absoluut.
En je rijdt met een beetje EV 1 op 50 omgerekend naar benzineprijzen, en dan heb je nog zonnepanelen. Als je thuis laadt is het praktischer, want je hoeft niet naar het tankstation. Gebruiksvriendelijker want minder onderhoud.
Kijk hoe ver de EV de afgelopen 10 jaar is gekomen. Over nog een 10 jaar wil je niet meer anders. Ook niet afhankelijk van gekkies in het midden oosten voor je olie. Lekker toch.
Elke test die ik lees van EV’S met zogenaamde grote range, 380 a 400, 425 km….. bij de kleinere EV’S 280 tot 325 km……dagelijks gebruik onder gunstige omstandigheden.
Laden 10 tot 80% tussen 20 en 40 minuten, meeste zitten nu op zo’n 25 a 28 minuten…. .
Dus weinig ontwikkeling m.i. daarnaast is opladen met 40 to 90 cent per kwh niet goedkoop, wegenbelasting wordt issue en verzekering ook duur.
Voor privé gebruik is een Ice ver in het voordeel, nog steeds.
Ik heb 500 km actieradius en laadt voor 30 cent per kWh. Verzekering duur? Wegenbelasting is maar een klein deel van de km-kostprijs. Wordt ruimschoots gecompenseerd door lagere onderhoudskosten.
Gaat het om de auto, de omzet of de werkgelegenheid? Ik denk de laatste twee.
Wat die grijze heren in de EU vergeten is dat de ontwikkeling van EV’s kijhard gaat, en EV’s hierdoor steeds aantrekkelijker worden. De nadelen van EV’s worden steeds kleiner en de voordelen steeds groter. Kijk bijvoorbeeld naar de iX3 met 800km bereik en 400kw snelladen, dat was een paar jaar geleden nog verre toekomstmuziek. Geef het nog 5 tot 10 jaar en je zal dit soort cijfers zien in Dacia Sandero’s. 2035 is nog super ver weg. Vergelijk even het heden met 2015, en zie hoe ver we zijn gekomen.
Mijns inziens moeten we vasthouden aan 2035. Zeker aangezien alle verbrandingsmotoren waarschijnlijk vanaf 2050 nauwelijks de weg meer op mogen.
Ix3 heeft geen 800km bereik, zal hooguit 500 km zijn. Snelladen ook onzin, wellicht paar minuten schelen. Solid State is toverwoord voor de EV, en daar moeten we nog paar jaar op wachten.
IX3 heeft 805km WLTP bereik. En als je WLTP niet haalt rij je of te veel 130, of je kan niet autorijden. Dat 1e is dikke prima, dat 2e is zielig.
Waar heb je die 2050 onzin verzonnen?
De markt weet echt wel wat het moet doen. Europese autoindustrie moet op dit moment gewoon zowel vol inzetten op EV’s als op PLOF’s. Want laten we eerlijk zijn, om op dit moment als EV bouwer te kunnen concurreren met de Koreanen en de zwaar gesubsidieerde Chinezen moeten ze EV’s onder de kostprijs aan de man brengen. Iedereen met MAVO 2 economie weet dat dat niet ok is. Op PLOF’s wordt gewoon nog erg veel winst gemaakt en die winst wordt gebruikt voor innovatie en subsidie van de EV’s. En er is nog heel erg veel vraag naar PLOF’s de komende decennia, en de stiet met het beste sperma ga je ook voortijdig door de gehaktmolen draaien. De Europese EV industrie heeft gewoon de PLOF nodig om in de toekomst de concurrentie aan te kunnen gaan met de Koreanen en de Chinezen. Ik denk dat dit een heel wijs besluit is!
Mensen begrijp nu eens dat ontwikkeling van betere EV techniek geld kost.
Als een fabrikant geen auto’s verkoopt word er geen geld verdiend en kan het niet ontwikkelen.
Tijdelijk los je dat op met mensen ontslaan maar is eigenlijk een brevet van onvermogen.
Doorgaan met ICE of PHEV is de enige optie om de EV te blijven ontwikkelen……
De industrie in China word zwaar gestimuleerd en bekostigd door subsidies van de overheid.
Noorwegen heeft boter op zijn hoofd want EV word gefinancierd door winsten uit verkochte olie.
Maar is 10 jaar dan niet genoeg?
Voor geen geld krijg je me nog in zo plof ding.
Hoe ano 1900 kan je nog zijn.
Een ev steek je thuis in de stekker en zoemen maar.
Op lange reizen moeten we eens stoppen… ja we strekken de benen en als we ook wc willen doen moeten we ons snel uit de voeten maken of hij is al vol voor de bruine eruit is.
Vroeger eens per week omrijden en gaan tanken koste me meestal 15min nu stap ik thuis uit steek de stekker erin in loop verder smorgens gratis opgeladen op pv of accu. (90% van het jaar 10% komt van straat)
Gedaan met sponseren van overheid met dure tax op benzine!