• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EuroNCAP molt zeven veilige auto’s

Auteur: RubenBaeten, gepost 28 mei 2008 om 15:41 – 36 Reacties

Audi A4 stuk

Ze konden het weer niet laten bij EuroNCAP. Ze hebben een Audi A4, Skoda Superb, Citroën Berlingo, Ford Kuga, VW T5 Caravelle, Hyundai i10 en Seat Ibiza tegen de muur gereden, en die blijken allemaal zeer veilig te zijn.

De nadruk bij de test lag op de veiligheid van kinderen, waarbij wordt gekeken naar de officiële aanbevelingen en zichtbare waarschuwingen van de fabrikanten over het gebruik van kinderzitjes. In meer dan 60% van de gevallen blijken kinderzitjes namelijk onjuist bevestigd te zijn, wat zou komen door gebrekkige voorlichting. Bij de geteste auto’s is het in ieder geval in orde: ze kregen allemaal vier sterren in de categorie Child Occupant Protection.

Ook in de (hoofd)categorie Adult Occupant Protection scoorden de auto’s goed. Vier sterren waren er voor de i10, Berlingo en het VW-busje. De Ibiza, A4, Superb en Kuga mogen we aan het lijstje met vijf-sterrenauto’s toevoegen, waarbij opvalt dat de Superb in de frontale botsing een extra puntje krijgt ten opzichte van zijn duurdere concerngenoot, de A4. Wat betreft voetgangersveiligheid scoort nog steeds geen enkele auto hoger dan drie sterren, dus je kunt nog steeds niet ècht veilig oversteken zonder te kijken.

Voor het complete overzicht, foto’s en filmpjes, check EuroNCAP.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Ibiza en Arona
    De vernieuwde Seat Ibiza en Arona, dit kosten ze
  • Seat Ibiza Reference
    Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille
  • Vernieuwde Seat Ibiza maakt Spaans feestje compleet
  • Arona en Ibiza facelift
    Arona en Ibiza facelift al een beetje 'gelekt'

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, Citroen, crash, euroncap, Ford, Hyundai, ibiza, kuga, Seat, Skoda, superb

Vorig bericht: « Gespot: Laatste keer Porsche
Volgend bericht: Hartge versiert een X5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjaaky zegt

    28 mei 2008 om 15:43

    Gaat de goede kant op! Vind EuroNCAP een goede organisatie, je ziet dat fabrikanten, in tegenstelling tot vroeger waar alleen Volvo echt aan veiligheid deed (op Mercedes S klasse na), enorm veel moeite er nu is stekken. Ja auto’s worden wel zwaarder en gebruiken dan meer brandstof but who gives a fuck waarneer het om veiligheid gaat. Eigenlijk zou NCAP de eisen op moeten krikken om de fabrikanten te blijven prikkelen.

    Login om te reageren
  2. Texter zegt

    28 mei 2008 om 15:45

    De Citroen C6 scoort 4 sterren bij voetgangerveiligheid en is met 100 punten de hoogst scorende auto ooit, met op 99 punten de C4.

    Login om te reageren
  3. victor zegt

    28 mei 2008 om 15:47

    waarom testen ze de mazda 6 niet, de hoofdsteunen achter zijn erg kort, levensgevaarlijk

    Login om te reageren
  4. vla zegt

    28 mei 2008 om 15:48

    Over Audi A4 gesproken, hoe lang blijft die afschuwelijk opzichtelijke reclame voor Audi als achtergrond?

    Login om te reageren
  5. damster zegt

    28 mei 2008 om 15:49

    Off topic: Hoe lang blijft dat Audi watermerk in de pagina’s nog duren, geachte autobloggers?

    Login om te reageren
  6. Sander zegt

    28 mei 2008 om 15:50

    Lekker belangrijk hoe veilig een auto is voor voetgangers. Beter verstevigen ze de voorruit!Voor de rest goede zaak dat auto’s steeds veiliger worden!

    Login om te reageren
  7. W!d zegt

    28 mei 2008 om 15:51

    -edit: foutje, is gefixt!-

    Login om te reageren
  8. PCCB zegt

    28 mei 2008 om 15:52

    Citrofiel zal het graag horen.

    Login om te reageren
  9. Murphmeister zegt

    28 mei 2008 om 15:58

    @ de vlaeminck: hele goede vraag!! Ik ben ‘m inmiddels ook helemaal beu.

    Login om te reageren
  10. Tinos zegt

    28 mei 2008 om 16:04

    @ de klagers: er zal (waarschijnlijk) toch geld verdiend moeten worden!

    Login om te reageren
  11. PeterB zegt

    28 mei 2008 om 16:06

    Even mee off-topic’en: gun autoblog.nl het commerciele succes en de bijbehorende reclame inkomsten! Mede daardoor lezen wij veel autonieuws, bijzondere berichten en krijgen met regelmaat prachtige reportages voorgeschoteld… Ja toch, niet dan? :-)

    Login om te reageren
  12. victor zegt

    28 mei 2008 om 16:07

    @tinos, groot gelijk, zonder dit geld was autoblog er niet! en geen tests met auto’s etc etc

    Login om te reageren
  13. damster zegt

    28 mei 2008 om 16:08

    @PeterB; Overdaad schaadt!

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    28 mei 2008 om 16:08

    @ Murphmeister
    Thanks, leuke site btw (behoorlijk offtopic maar het mag gezegd worden! :P )

    @ Tinos
    Met 3 banners hebben ze toch al redelijk wat? En trouwens, vroeger duurden dit soort acties slechts een dag, deze is al 3 dagen bezig (een halve dag lag autoblog plat -heb het met de chronometer bijgehouden! :D ).
    –edit: morgen is het weer over, ontopic aub!–

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    28 mei 2008 om 16:12

    Waarom geen reclame over Coca Cola ofzo? http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/19/ted-sluymer-de-bliklikkers

    Login om te reageren
  16. .Memphis. zegt

    28 mei 2008 om 16:12

    @damster, die achtergrond van Audi vind ik schreeuwerig nog storend hoor. Bijlange geen overdaad. Moest je zelf zoveel tijd steken in een website zou je er ook graag een centje aan verdienen.

    goed, terug ontopic. Al die veiligheid zal jammergenoeg weinig uithalen zolang heel veel ouders nog altijd weigeren van hun kinderen deftig vast te maken in de wagen. Was vandaag nog op het nieuw hier in België.

    http://deredactie.be/cm/de.redactie/binnenland/080528_kinderzitjes

    Login om te reageren
  17. .Memphis. zegt

    28 mei 2008 om 16:15

    nog moet dus noch zijn in m’n post, en nieuw wordt nieuws. Waar is die edit knop als je hem nodig hebt :(. Moet dringend leren eerst na te lezen.

    Login om te reageren
  18. jlm zegt

    28 mei 2008 om 16:20

    De NCAP is een zwaar overschat instituut. Voor een goede veiligheidsbeoordeling van auto’s zou je de actieve en passieve veiligheid nauwkeurig moeten nagaan. Met name het ‘paaltje-in-de-zijkant-en-de-voorkant-tegen-een-blok beton-idee’ ligt erg ver van de werkelijkheid waarin je in allerlei mogelijke hoeken kan crashen. Wat dat betreft hebben bijvoorbeeld Volvo en Honda het toch echt beter voor elkaar: zij hebben goed testfaciliteiten waarin ze heel veel kunnen nabootsen.

    Login om te reageren
  19. Peter zegt

    28 mei 2008 om 16:27

    Met die overdaad aan Audi schrap ik die van mijn lijstje denk ik.
    En metallic lak voor Eur 1400,-. Niet goed bij hun kop daar bij Audi.
    Die opties schijnen kaal ex bpm/btw/co enwat al niet meer zelfs veel duurder te zijn in NL dan in Duitsland he.

    Login om te reageren
  20. marnik zegt

    28 mei 2008 om 16:29

    Volgens eurncap is de citroën c5 toch de veiligste auto tot nu toe ! ?? niet

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    28 mei 2008 om 16:42

    @ PCCB; Quoi? Waarom? 4 sterren voor de Berlingo is zo fantastisch niet. Of heb je het over de reactie van Texter?

    @ Texter; De 2004 C5 heeft 36 36 8 = 80, de 2008 heeft 35 38 11 = 84, de C6 34 38 28 = 100, dat zijn respectievelijk volwassene, kind, en voetgangerscores. Hoe kom je op 99 voor de C5?

    @ marnik; Zie hierboven. De C6 is veiliger dan de C5, dat sowieso. Aan andere merken waag ik me niet. Maar het licht er natuurlijk aan waar je naar kijkt. Als je alleen op volwassenenveiligheid let, scoort de 2004-C5 idd heel erg hoog. Maar de Nissan Quashqai scoort dan nog hoger met 37 pnt.

    Login om te reageren
  22. frakske4711 zegt

    28 mei 2008 om 16:44

    Een Audi A4 een large family car? Dat zal in de USA toch voor hilariteit zorgen.
    Wat is een A6 of een A8 dan? Verder is natuurlijk de Ncap een indicatie, geen absolute waarde. Het spoort idd de fabrikanten aan om hun best te doen, en wordt soms tegen sommige import auto’s gebruikt.
    M.b.t. de Europese premium merken: tijd voor meer sterretjes als maximale waarde? Of hevigere tests? Laat de ontwikkelaars ook eens wat geld verdienen;-)

    Login om te reageren
  23. autoblogger zegt

    28 mei 2008 om 16:45

    Gaan we nu bij elk bericht over die Audi reclame zeuren? Djeez guys, stick to one topic ipv het bij werkelijk ieder artikel te spammen.

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    28 mei 2008 om 16:56

    @ Texter; Excuses. Ik ben scheef. Er staat toch duidelijk C4 in je bericht, niet C5…

    Login om te reageren
  25. vla zegt

    28 mei 2008 om 17:21

    @ autoblogger
    Thanks! (voor mensen die denken dat ik dingen zie: check de edit bij mijn vorige reactie)
    En tja, ik had gewacht tot er een vers artikel over Audi was om het ff te vragen, ik weet hoeveel je van orde houdt. ;)

    Login om te reageren
  26. C70T5 zegt

    28 mei 2008 om 17:23

    Goed dat er aan veiligheid gedacht wordt!

    btw. ook autoblog is ten prooi gevallen aan het grote geld. voor een paar cent mag audi reclame maken. ben benieuwd of de bloggers nog enige kritiek gaan leveren op audi als dat van toepassing is, de komende tijd.

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    28 mei 2008 om 18:19

    4* is beetje voor de spiksplinternieuwe Berlingo is een beetje tegenvaller. Citroen ziet busjes ehh budget rijders nog steeds als tweederangs klanten?

    Login om te reageren
  28. Giuliettalover zegt

    28 mei 2008 om 18:19

    @Memphis: Kinderveiligheid is inderdaad nog steeds een “ondergeschoven kindje”. Je ziet dat veel mensen (de ene bevolkingsgroep meer dan de andere) kinderen OF niet vastzet in de auto, OF gebrekkig vastzet.
    Het komt regelmatig voor dat er een moeder met kind “veilig” op schoot voorin zit. Bij een flinke remming zal dat kind al uit haar armen schieten en tegen het dashboard aanknallen. Niet te denken aan een echte aanrijding.
    Waar blijven de voorlichtingscampagnes van de overheid?
    Dit is een van de manieren om nog ergere vregrijzing van de samenleving tegen te gaan.
    Wel de campagnmes ook in turks en arabisch aub, anders is effect niet optimaal.

    Login om te reageren
  29. Giuliettalover zegt

    28 mei 2008 om 18:21

    Deze wilde ik er nog aan toevoegen.
    http://nl.youtube.com/watch?v=xU2jrQ4uunU&feature=related

    Login om te reageren
  30. Tombnolz zegt

    28 mei 2008 om 19:05

    Goed idee om de Kuga te rammen, komt hij misschien zo wel op z’n plooi.

    Vind NCAP ook wel een goed initiatief, maar ze voeren steeds dezelfde crashes uit, met als gevolg dat de fabrikanten – als ze slim zijn- zich vooral daarop fixeren. Gevolg: heel veilig op de proeven, maar evenzo in reële crashsituaties?

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    28 mei 2008 om 22:06

    Die gordijnairbags van die Audi A4 zijn zo ontzettend grappig, je ligt dubbel als je je A4 in de poeier rijdt.

    Login om te reageren
  32. ZoZo... zegt

    29 mei 2008 om 01:10

    @Tombnolz:

    Dat is precies wat een (IVA-) leraar me jaren geleden vertelde. Dat is tevens ook een manier kosten te besparen op “plekken” van een auto die niet getest worden.

    Login om te reageren
  33. Tombnolz zegt

    29 mei 2008 om 14:57

    @ ZoZo…: Ik ben ervan overtuigd dat een Volvo nog steeds veiliger is dan een Renault, ook al halen ze gelijke punten. Maar goed, de auto’s worden allemaal steeds veiliger en da ’s een prima zaak, daar weegt het minimale meerverbruik niet tegenop.

    Login om te reageren
  34. TomS zegt

    29 mei 2008 om 16:22

    Was er niet ooit ook een reclame waarbij een NCAP crashtest werd nagebootst maar de auto vol in de ankers ging en gewoon stilstond voor het betonblok.
    Ik vind goede remmen en een goede wegligging namelijk ook bijzonder veiligheidverhogend. Daar hoor je geen NCAP test over reppen.

    Ik verdenk inderdaad met name Renault ervan hun auto te ontwerpen voor de NCAP-test en niet voor jouw en mijn botsing in real life.

    Login om te reageren
  35. M. Schopman zegt

    29 mei 2008 om 22:26

    Het valt me op dat bij de A4 meteen de curtain airbags afgaan bij een frontale aanrijding. Je wilt juist zo weinig mogelijk airbags dan absoluut noodzakelijk activeren vanwege de bij-effecten.

    Verder knalt die spiegel er bijzonder makkelijk af, lijkt me een constructie ding.

    Login om te reageren
  36. sloper zegt

    1 februari 2009 om 00:11

    mooie auto.
    dat vinden er wel meer want de levertijd is nu 3 maanden andere merken
    staan gewoon bij de dealer te wachten op een klant.
    De meeste klagers op deze site hebben het over het mindere disigne in de auto
    en goedkopen materialen ik zou zeggen zet de vw passat cc er maar naast en
    zoek de verschillen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North