• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europa buigt voor de dubbele koppeling

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 maart 2013 om 13:16 – 40 Reacties

Porsches 7-traps PDK


De versnellingsbak met dubbele koppeling is aan een onstuitbare opmars bezig in Europa. Ook al is ‘ie wat zwaarder dan een traditionele handbak, de besparingen in verbruik en CO2-uitstoot bieden voldoende compensatie. Tegen 2020 zijn naar verwachting bijna 10 miljoen auto’s met een dergelijke transmissie uitgerust.

Dit aantal komt overeen met 9 tot 11 procent van de totale markt, in 2011 was dit nog 3 tot 4 procent, aldus een onderzoek/analyse van het bureau Frost & Sullivan.

Er zijn twee types transmissie met dubbele koppeling (hierna: ‘DCT’): de dubbele droge plaatkoppeling (dry sump), en de natte variant (wet sump). De droge variant zal terrein winnen, omdat deze vaker wordt toegepast in kleine auto’s en goedkoper te produceren is.

Automaat of DCT?

De traditionele automaat, zoals we die tegenwoordig nog steeds bijna exclusief in het hogere segment vinden (de ZF 8-bak in o.a. BMW, Jaguar enz), blijft dominant in Noord Amerika. Europeanen en Chinezen hebben wat meer met manuele transmissies, en zij zijn dus ideale klanten voor een DCT, ook al schijnt de implementatie niet altijd even vlekkeloos te verlopen, als we de Chinezen mogen geloven althans. (via Autokompas)

Het beestje moet een naam hebben

Nu we het er toch over hebben, willen we de gelegenheid aangrijpen om eens op een rijtje te zetten welke termen de marketingboys allemaal verzinnen voor wat in de basis hetzelfde systeem is. Als u aanvullingen of verbeteringen hebt, horen we het graag!

  • PDK (Porsche DoppelKupplungsgetriebe ; Porsche)
  • DSG (Direct Shift Gearbox ; Volkswagen)
  • S-Tronic (Audi)
  • 7G-DCT (Mercedes)
  • DCT (Dual Clutch Transmission ; BMW, Ferrari, Hyundai, Kia)
  • TCT (Twin Clutch Transmission ; Alfa Romeo/Fiat)
  • PowerShift (Ford/Volvo)
  • Next Generation Transmission (Honda)
  • SSG (Sequential Shift Gearbox ; McLaren)
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi)
  • GR6 (?) (Nissan)
  • DCS (Dual Clutch Systems ; Peugeot-Citroën)
  • EDC (Renault)

Ook interessant!

  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • 'Rivian wil bedrijfswagens in Europa gaan bouwen'
  • betrouwbare Volkswagen Nivus
    Betrouwbare Volkswagen Nivus naar Europa!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

dsg, europa-eu, pdk, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « Tien recente dingen die je moet weten over Rolls-Royce
Volgend bericht: Zo maakt TopCar een bodykit voor de 911 Carrera 4(S) »

Lees Interacties

Reacties

  1. RuVi zegt

    23 maart 2013 om 13:22

    DSG is begonnen al direktschaltgetriebe
    TCT is Twin Clutch Transmission als ik het goed heb

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      23 maart 2013 om 13:24

      @RudyV: DCS is dual clutch systems

      Login om te reageren
  2. gforce zegt

    23 maart 2013 om 13:23

    Alfa: Twin Clutch Transmission … lijkt mij!

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    23 maart 2013 om 13:23

    en Nederland buigt voor lease-tarieven ..

    Login om te reageren
  4. darkpluisje zegt

    23 maart 2013 om 13:32

    toch vind ik een winst van 5-7% in 9 jaar terwijl het product pas een jaar of 3 echt op de markt word gepushed niet enorm groot of ligt dat aan mij ?

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      23 maart 2013 om 13:35

      @darkpluisje: Is er alleen een bron dat een dry-sump systeem goedkoper zou zijn? Dacht namelijk dat dry-sump duurder was omdat je meestal 2 pompen nodig hebt ipv 1, maar het voordeel in kleine auto’s is dat je grotere bodemvrijheid hebt dus het blok verder voor tussen de wielen gestopt kan worden?

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        23 maart 2013 om 13:53

        @darkpluisje: ken wel het ‘lump-sum’ principe…als ik mijn portomonnaie bezie.. ^^

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 maart 2013 om 14:57

        @darkpluisje:
        Drysump op motoren is wel duurder, hier staat het voor droge plaatkoppeling.
        Net als bij een normale bak met enkele koppeling.

        Login om te reageren
  5. MontegoBlue zegt

    23 maart 2013 om 13:53

    Voor de prijsgevoelige leaserijder wordt de keus steeds groter, maar helaas is dit nieuwe aanbod voornamelijk handgeschakeld. Zeker de combi Diesel + DSG-achtige automaat is zowel in leasetarief als bijtelling vaak alweer een stuk duurder dan de handgeschakelde varianten. Later dit jaar mag ik weer wat nieuws uitzoeken en wordt mijn dilemma: Ga ik voor goedkoop of voor het gemak?
    Onbegrijpelijk vind ik dat Ford zijn PowerShift nog steeds niet aanbiedt in combinatie met de meest courante motoriseringen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      23 maart 2013 om 13:54

      @MontegoBlue: wellicht…door gebrek aan ‘power’ in die range ? ;)

      Login om te reageren
      • MontegoBlue zegt

        23 maart 2013 om 14:06

        @Megakix: Veel vermogen is toch niet nodig? Als VAG zijn DSG7 aanbiedt icm de 1.2 TSI waarom kan of wil Ford geen PowerShift aanbieden icm motoren die ze in hun Econetic-modellen gebruiken? Anders reed ik nu Ford ipv VW.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          23 maart 2013 om 14:30

          @MontegoBlue: optie: niet leasen en laat je baas maar een goede km vergoeding betalen…. Hoef je ook geen mueslimobiel te rijden voor “de bijtelling”.

          Login om te reageren
        • martijnb11 zegt

          23 maart 2013 om 20:51

          @MontegoBlue: een automaat opzich kijkt niet echt krap op pk’s maar juist op koppel. Daarom is een automaat met een diesel fijner dan met een benzine. Maar doe mij maar gewoon een soeplepel in mn middenconsole. Lekker roeren in die bak

          Login om te reageren
  6. henrie zegt

    23 maart 2013 om 13:56

    Als Porsche een Porsche DoppelkupplungsGetriebe bouwt, waarom is de afkorting dan PDK en niet PDG? Of is het een Porsche DoppelKupplungsgetriebe?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 maart 2013 om 14:03

      Scherp :)

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      23 maart 2013 om 14:23

      @henrie: omdat Porsche zelf spreekt van “Porsche Doppelkupplung” … dus zonder getriebe.

      Login om te reageren
  7. lamdi zegt

    23 maart 2013 om 14:06

    E-gear, lamborghini?

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      23 maart 2013 om 15:10

      @lamdi: Dat is een enkele koppeling. Zon robot bak zeg maar..

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    23 maart 2013 om 14:17

    Wat was zo’n variomatic toch geniaal eenvoudig .

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      23 maart 2013 om 14:24

      @norge: de uitvinder Hub van Doorne kreeg niet voor niets een eredoctoraat van de technische Universiteit.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        23 maart 2013 om 14:27

        @406_v6: hij was ook de uitvinder van het geniale “Trado” systeem, waarmee je een bestaande 4×2 of 4×4 in no-time om te bouwen tot 6×4 of 6×6.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          23 maart 2013 om 14:32

          @406_v6: Thanx, die wist ik niet :)

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            23 maart 2013 om 14:37

            @norge: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trado

            Login om te reageren
        • mout zegt

          23 maart 2013 om 16:49

          @406_v6: Gaaf, dankjewel!

          Login om te reageren
  9. glashelder zegt

    23 maart 2013 om 14:36

    Als het niet stuk gaat is het fijn.

    Login om te reageren
  10. jrk68 zegt

    23 maart 2013 om 14:39

    Het zal dan 0.2 schelen naar 100 en theoretisch een paar % zuiniger zijn maar laat mij maar “ouderwets” in een bak roeren en als het echt niet anders kan dan graag sequentieel.

    Login om te reageren
  11. toroloco zegt

    23 maart 2013 om 14:47

    Veel te verwarrend! Gewoon manueel, automaat of sequetieel, dan is het kiezen al veel eenvoudiger.

    Login om te reageren
  12. civicfk3 zegt

    23 maart 2013 om 14:59

    Sinds kort ook een auto met DSG op de oprit staan en ik vind het geweldig. Geen geneuzel meer met file rijden en wanneer ik wel “sportief” wil doen pak ik de flippers aan het stuur beet. Ander voordeel, als mijn vriendin rijd hoef ik mij niet te ergeren aan haar abrubte schakel/koppel gedrag.

    Login om te reageren
  13. gerrelekker zegt

    23 maart 2013 om 15:09

    Ook nog een DSG gehad, ik vond het echt zalig om mee te rijden….

    Login om te reageren
  14. pimmp zegt

    23 maart 2013 om 16:13

    KIA gebruikt ook de afkorting DCT.

    Login om te reageren
  15. truckblog.nl zegt

    23 maart 2013 om 17:03

    En ook in de zware vrachtwagens komt hij er aan! Volvo zal als eerste komen met de I-Torque en ZF werkt aan de Traxon versnellingsbak met DSG. http://www.iepvandermeer.nl/iepvandermeernieuw/?s=traxon

    Login om te reageren
  16. toeter11 zegt

    23 maart 2013 om 21:13

    gewoon een variomatic rijden!!! 1 koppeling, en niet zoveel gedoe

    Login om te reageren
  17. Svda zegt

    23 maart 2013 om 21:18

    En het begon allemaal bij de Golf 4 R32

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 maart 2013 om 21:28

      @dahlback:
      Yep, en na 10 jaar hebben ze hem nog steeds niet betrouwbaar….

      Login om te reageren
      • Svda zegt

        23 maart 2013 om 22:31

        @jrk68: Tja BMW niet bij Smg bakken, Opel niet bij automaten, Citroën niet bij electronica, Kia bij olie verbuik

        Zullen we ff doorgaan?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          23 maart 2013 om 23:03

          @dahlback:
          Geen van de door jou genoemde gevallen moeten 400000 auto’s terug roepen omdat de bakken uit elkaar rammelen….

          Login om te reageren
          • lamborgfan zegt

            24 maart 2013 om 00:57

            @jrk68: de vws toch ook niet?

            Mijn broer zn ketting tsi met dsg doet het nu bij 170.000km nog..

            Maar bij een constante snelheid van 140 km/h, hoor je een klein rammeltje vanuit de kofferbak (lijkt het te komen).. Die moeten ze maar eens terug roepen, dat kan natuurlijk bij een auto van ruim €27.000..

            Login om te reageren
      • tjeerd_gerritsen zegt

        21 september 2017 om 22:20

        Wet sump, dry sump lijkt mij niet van toepassing op een versnellingsbak. Een sump is gewoon een carterpan. Een droge koppeling heeft niets te maken met een dry sump.

        Login om te reageren
  18. hammerman zegt

    24 maart 2013 om 19:56

    Dubbele koppeling, dubbele kosten na verloop van tijd. Ik ben geen liefhebber van dit systeem, geef mij maar de Toyota CVT (planetair stelsel, niet de Van Doorne variant). Het verguisde loeien heb je zelf in de hand (c.q. voet). In 98% een voordeel, de overige 2% een nadeel…

    Login om te reageren
  19. clubbtraxx zegt

    24 maart 2013 om 20:54

    Volgens mij heet de VW bak toch echt Direktschaltgetriebe of dachten jullie dat een duitser ook ballpoint zegt als ie het over een pen heeft?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North