• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europeanen krijgen geld toe als ze stroom gebruiken

Auteur: jaapiyo, gepost 23 mei 2020 om 17:58 – 13 Reacties

Europeanen geld stroom

Goed nieuws voor mensen met een EV.

Voor mensen die het glas altijd halfvol zien, heeft de Coronacrisis ook zo z’n goede kanten. Het is een goed excuus om ergens niet heen te gaan bijvoorbeeld, zoals je werk of je spreekwoordelijke schoonmoeder. Het milieu vaart er ook wel bij, al blijkt dat zelfs een crisaaaas als deze nog lang niet genoeg is om de ijsbeer te redden. Maar wat sowieso wel lekker is, is dat energie niks meer kost. Sterker nog, minder dan niks.

Nadat we onlangs al de geinige situatie hadden dat je geld toekreeg op een vaatje olie, geldt in Europa nu hetzelfde voor stroom uit stekkers. De prijs van stroom zakt door de grond. Met name in Engeland schijnt het ‘feest’ te zijn. Reguliere klanten krijgen letterlijk betaald als ze stroom afnemen. In april dipte de prijs voor stroom 66 keer in het negatieve, meer dan twee keer zo vaak als in welke andere maand dan ook in de afgelopen tien jaar.

De zakkende prijs heeft in dit geval (uiteraard) vooral te maken met dalende vraag, maar ook met het feit dat het aanbod hier niet direct op aangepast kan worden. Energie uit wind, zon of radioactieve stoffen zet je niet zomaar ‘af’. Het stroomnet dreigt daardoor overbelast te raken en zodoende worden energieleveranciers aangemoedigd de juice dan maar weg te geven of zelfs met extra geld er bovenop de deur uit te doen. Octopus Energy is al overgegaan op klanten 2 tot 5 Pence per afgenomen kWh te betalen. Volgens Greg Jackson, honcho van het bedrijf, wordt dit ooit de nieuwe normaal:

This needs to become the normal. [It’s a preview] of what the future is going to look like.

Greg Jackson, leider van Octopus Energy

Mocht Greg gelijk hebben, moet je dus een moddervette EV kopen. Echter kan je maar beter geen zonnepanelen op je dak installeren. Doch velen denken dat de prijs wel weer zal stijgen. Ook in dat geval ligt er een mooie taak weggelegd voor EV’s. Zij kunnen dan als buffer optreden voor het stroomnetwerk middels two-way charging. Maar of je daar netto ook geld aan over zal houden als consument, dat durven we dan weer ernstig te betwijfelen. De (geld)stroom zal uiteindelijk vast wel naar grote bedrijven en overheden blijven vloeien.

Ook interessant!

  • Nederlander geeft
    Nederlander geeft veel meer geld uit aan auto's
  • Investeren in auto's zonder dat je het een vermogen kost
    Investeren in auto's zonder dat je het een vermogen kost
  • Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, engeland, europa-eu, geld

Vorig bericht: « Max Verstappen bekent dat hij een epische blunder maakte
Volgend bericht: Oklahoma verleidt Tesla met gigantisch Elon Musk standbeeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    23 mei 2020 om 18:09

    De overheid, dat zijn wij.
    Hier met die centen!! :)

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    23 mei 2020 om 18:11

    Eigen schuld ..
    Had je maar niet met die cornholio hype mee moeten doen ..

    Login om te reageren
  3. florisje zegt

    23 mei 2020 om 18:12

    Ik denk dat er tegenwoordig systemen kunnen bestaan die slim genoeg zijn om dit allemaal aan te sturen. Als de stroomprijs negatief is dan is er voor alles een markt, zelfs voor elektrolyse van waterstof bijvoorbeeld. Zolang er capaciteit blijft zou ik zeggen, pleur alle duurzame ontwikkeling er maar in. Voor de duurzame synthese van brandstoffen is veel kennis en energie voor nodig, het zou mooi zijn als Nederland om kan schakelen en hier het voortouw in kan nemen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 mei 2020 om 18:20

      In NL zijn ze al 3 maanden aan het denken hoe ze een mondkapje kunnen produceren ..
      Om vervolgens te beweren dat een ouwe sok een prima alternatief is ..

      NLers zijn beter in voetbal kijken ofzo ..

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        23 mei 2020 om 18:54

        @lincoln: zuipen bij Max zijn ze goed in en stom ouwehoeren

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          23 mei 2020 om 19:40

          Max is een held ..

          Die gast heeft al vroeg besloten noooooit ene cent belasting in NL te gaan betalen ..

          Login om te reageren
          • hplh zegt

            23 mei 2020 om 23:59

            @lincoln: en hij heeft nog gelijk ook.

            Login om te reageren
            • tjorque zegt

              24 mei 2020 om 08:00

              Jammer wel dat hij zich zo weinig dankbaar toont aan de rest van de nl’ers om het land financieel recht te houden met de centen die ze eigelijk toch minder gemakkelijk kunnen missen dan hij…

              Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 mei 2020 om 20:06

      @florisje: of je zet een buffer(/accu) neer om het op te slaan wanneer je er geld voor krijgt en teruggeeft als dat geld oplevert. Zo krijg je dubbel betaald.

      Kon je dat ook maar doen met bijv je auto wanneer die toch op de oprit staat..

      Overigens is betaald krijgen voor verstoken van stroom bij tuinders ook normaal.

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        25 mei 2020 om 14:57

        Gaat niet op. Want je betaald in Nederland een vast tarief aan energiebelasting per afgenomen kWh. Het is geen percentage, dus je moet gewoon 11 cent per kWh aftikken die je af neemt van het net. Ookal is de prijs negatief.

        Login om te reageren
    • dare2think zegt

      26 mei 2020 om 11:15

      De systemen kunnen bestaan, maar de overheid is zo weinig op techniek gericht dat het nog wel jaren zal duren voor er een eerlijk systeem is waar alle partijen van profiteren. Wie verzint er bijvoorbeeld dat de prijs voor elke kWh voor de helft bestaat uit belasting? Die vaste component in de Nederlandse prijs zorgt ervoor dat wij niet maximaal kunnen meebewegen met vraag/aanbodsschommelingen in de vrije Europese markt. Als het salderen van zonnestroom ook nog verdwijnt, is er voor de consument nog maar weinig voordeel over. Dan mag je je eigen stroom terugkopen tegen een korting.

      Tot er een eerlijk systeem is, is het beter om je eigen opgewekte stroom ‘achter de meter te houden’, dus dan maar zelf opslaan met een accu of zorgen dat je zoveel mogelijk van je opgewekte stroom zelf verbruikt door bijv. energievretende apparaten (vaatwasser, wasmachine,droger, warmtepomp) slim na elkaar aan te sturen.

      Login om te reageren
  4. tierelier zegt

    23 mei 2020 om 23:10

    Sombere tijden..

    Login om te reageren
  5. reset zegt

    25 mei 2020 om 08:45

    Ga dan waterstof produceren! Al die milieu mensen die aangeven dat waterstof nooit rendabel zal zijn vanwege hoge energiekosten. Nou die zijn er nu niet, mooi moment om gebruik te maken van overproductie. Niet gebruiken is weer verspilling van de energie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North