• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geld verdienen met een elektrische auto: dit zegt het kabinet

Auteur: RubenPriest, gepost 3 september 2019 om 13:52 – 52 Reacties

e-tron GT voorkant


Het kabinet trekt de portemonnee om honderden slimme laadpalen in Nederland te installeren. Daar kunnen elektrische rijders een graantje van meepikken.

Er zijn twee redenen waarom de adoptie van de elektrische auto nog hard in ontwikkeling is in ons land. Eén is de flinke aanschafprijs voor de meeste EV’s, punt twee is een angst omtrent de actieradius. De meeste mensen die dagelijks naar het werk rijden zullen er geen problemen mee ondervinden, maar elke dag of elke twee dagen laden is wel nodig. Dit is anders in vergelijking met een brandstofauto, die bijvoorbeeld één tankactie per week vereist.

Oplossing één is een betere actieradius. Daar zijn autofabrikanten natuurlijk mee bezig. Oplossing twee is een dekkend laadnetwerk. Dit laatste gaat lekker. Het aantal laadstations in Nederland groeit gestaag. De Nederlandse overheid helpt daar een handje aan mee. Het kabinet trekt 5 miljoen euro uit voor de aanleg van 472 slimme laadpalen voor elektrische auto’s. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt. Wat de term ‘slimme laadpaal’ betekent legt de staatssecretaris uit.

Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt ‘vehicle-to-grid’ genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast. Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden.

De honderden laadpalen komen in 21 gemeenten. Alleen al Utrecht krijgt 20 speciale pleinen voor EV’s om op te laden. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik, aldus van Veldhoven.

Geld verdienen met je elektrische auto
Een voordeel van zo’n slimme laadpaal is dat jij, als elektrische rijder, geld kunt verdienen. Het kabinet wil met deze laadpalen EV-rijders de mogelijkheid geven om stroom vanuit hun auto terug te geven aan het netwerk via de laadpaal. Bijvoorbeeld op een piekmoment wanneer het elektriciteitsnet veel energie nodig heeft. Op dit moment is nog niet bekend hoeveel euro de verstrekker van stroom aan zo’n paal zal ontvangen. Ook is het afwachten hoe het kabinet dit precies ziet. Straks je auto op werk gratis opladen en dan de stroom weer op een piekmoment teruggeven aan de slimme paal in ruil voor cash money?

Ook interessant!

  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, opladen, stientje-van-veldhoven

Vorig bericht: « Maatregelen maximumsnelheid op de A1, A2, A28 en A50
Volgend bericht: Vermoedens bevestigd: eerste blik op open Ferrari 812 »

Lees Interacties

Reacties

  1. krisp zegt

    3 september 2019 om 14:00

    Leuk, maar op dit moment kunnen alleen de Renault Zoe en de Nissan Leaf terugleveren. Het nut is in de praktijk dus beperkt.

    Zou zo’n paal wel voor mijn eigen huis willen hebben. Lekker laden op het werk (voor €0,05/kWh vanwege lagere belastingen) en dan ’s nachts gebruik maken van de elektriciteit uit de auto. Alternatief is om de stroom van de zonnepanelen ’s nachts te gebruiken, zonder dat je iets als een Powerwall nodig hebt.

    Login om te reageren
    • richh zegt

      3 september 2019 om 15:32

      @krisp: die palen staan er niet voor 1 generatie auto’s. Als er een standaard is, zie ik geen problemen en lijkt het me een slim plan.

      Login om te reageren
    • siebren zegt

      3 september 2019 om 22:40

      @krisp: Precies dat laatste is idd de bedoeling en zul je over een aantal jaar op grotere schaal terug gaan zien

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    3 september 2019 om 14:04

    Uiteraard zal terugleveren niet zo net veel geld gaan opleveren als uit het net stroom betrekken, zoiets kan anders niet economisch rendabel zijn.
    Ik ben niet voor dit soort houtje touwtje oplossingen om investeringen in het electriciteitsnet uit te kunnen stellen, want dat is waar het op neer komt. Omdat de electricteitsnet bedrijven niet weten of en in welke mate electrisch rijden aan zal slaan zijn ze huiverig om het net uit te bouwen. Maar deze vreemde buffermodellen waarbij auto’s ook weer ontladen kunnen worden moeten we niet willen, dat vermindert juist de acceptatie van electrisch rijden. En die acceptatie hebben we nodig om de klimaatdoelstellingen te halen en de steden leefbaar te houden.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 15:50

      @mashell: waarom zou je net willen berekenen op piek capaciteit? Met voldoende lokale accu’s kan je makkelijk pieken opvangen zonder hiervoor bij te schakelen. Bij komend voordeel is dat je steeds minder afhankelijk wordt van de “onvoorspelbaarheid” van duurzame stroom.

      Ik gebruik dagelijks slechts 25% per dag, dus gebruik mijn accu maar! Zo lang ik maar de optie heb om hem wél vol te laden voor die enkele lange reis.

      PS: op een volle accu van mijn auto kan ik bijna 3 weken mijn huishouden draaien. Meestal laad ik om de 3 á 4 dagen de accu vol (250-350 km).

      Login om te reageren
    • siebren zegt

      3 september 2019 om 22:44

      @mashell: Het net is simpelweg niet uit te breiden voor de elektrificatie die eraan gaat komen. Als wij allemaal overgaan op elektrisch rijden en warmtepompen moet ons hoogspanningsnet minstens keer 3. Dat gaat gewoon niet lukken. We moeten wel naar andere oplossingen kijken. Of accepteren dat ons net niet voor 99,998% beschikbaar is en we minder hoeven over te dimensioneren

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    3 september 2019 om 14:25

    Lekker jojo-en, daar knapt je accu van op…..

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      3 september 2019 om 14:35

      @dutchdriftking: Lijkt me ook geen pluspunt voor de levensduur van je accu…..

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 15:51

      @dutchdriftking: gelukkig zijn er genoeg onderzoeken die zeggen dat langzaam (ont)laden verwaarloosbare degradatie veroorzaakt.

      Login om te reageren
    • pignon zegt

      3 september 2019 om 16:43

      @dutchdriftking: daar zijn accu’s voor gemaakt. Anders had je wel een niet-oplaadbare batterij. Zoals in je zaklamp oid.

      Login om te reageren
  4. pietertjep85d zegt

    3 september 2019 om 14:29

    Lekker gratis superchargen met je Tesla om vervolgens terug te leveren.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 15:53

      @pietertjep85d: Tesla ondersteund dit niet.

      Login om te reageren
  5. 911targa zegt

    3 september 2019 om 14:30

    Mooie bak, die Audi E-tron. Rendering dus.

    Login om te reageren
  6. okdoei zegt

    3 september 2019 om 14:50

    “Oplossing één is een betere actieradius. Daar zijn autofabrikanten natuurlijk mee bezig. Oplossing twee is een dekkend laadnetwerk. ”

    “Oplossing” 2 is eigenlijk geen oplossing voor het feit dat je vaak de auto moet opladen. Dat moet je met “oplossing” 2 nog steeds. Kunt het wel meer plekken doen.

    #muggenzifter

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 15:55

      @okdoei: Gelukkig moet je ook dagelijks parkeren. Twee vliegen in één klap. -> oplossing 2

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        3 september 2019 om 16:25

        @flutterby: Ja, dat klopt. Maar daar ging het niet om.
        Het voorbeeld is technisch gezien nog steeds niet correct als oplossing voor het vele laden. Je moet nog steeds je auto regelmatig aan de stekker hangen ondanks dat er misschien bij iedere individuele parkeerplaats een oplaadmogelijkheid is.

        #muggenzifter en #betwetert

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          3 september 2019 om 16:38

          @okdoei: hoezo regelmatig? Met 30.000 km p/j laad ik 2x per week.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            3 september 2019 om 16:38

            @flutterby: oke, dat is nog steeds een regelmaat.. maar tanken en zelfs onderhoud is ook regelmatig.

            Login om te reageren
          • okdoei zegt

            3 september 2019 om 20:03

            @flutterby: ho, dude, ik bash het artikel. Volgens het artikel moet je vaker opladen dan dat je moet tanken. Dat zeg je zelf in principe ook want met 30.000 km per jaar hoef je met een reguliere auto niet 2x per week te tanken (mits je, bijvoorbeeld, een Ford Mustang GT rijdt).

            Maar dit maakt allemaal geen ene saus uit want het feit is dat het plaatsen van het aantal laadmogelijkheden compleet niks verandert aan de regelmatig van het opladen. Hoe vaak of weinig het ook is t.o.v. tanken.

            Alleen in het geval dat je voor een oplaadmogelijkheid bijvoorbeeld 10 km om moet rijden van je huis, en na een laadpalenplaatsronde van je plaatselijke gemeente zit er 1 voor je deur, dan pas heeft het plaatsen van meer laadpalen invloed op het jaarlijkse aantal oplaadbeurten.

            Ter info: bij 10 km omrijden, 30dkm per jaar en 2x opladen per week betekent dit op jaarbasis 10x vaker opladen.
            Ofwel gemiddeld 0,19x vaker in de week opladen.

            Afgerond: je laadt dus 2x per week op.

            Conclusie: je voelt niks veranderen qua regelmaat van opladen als er meer laad mogelijkheden zijn.

            Enige wat je voelt is dat je niet chagrijnig thuis komt omdat weer voor de 2e keer die week kansloos lang in de auto hebt moet wachten omdat je 10 km om moet rijden om je elektrische volledig auto op te laden.

            Dussssss….

            Ohja; ik heb geen leven noch vrienden.

            Login om te reageren
            • ouwedibbes83 zegt

              3 september 2019 om 23:59

              @okdoei: het gaat over de angst omtrent de actieradius. Die angst zal wss minder worden, wanneer je er behoorlijk zeker van bent dat er een laadpaal beschikbaar is als je m nodig hebt. Veel oplaadmogelijkheden maakt elektrisch rijden minder stressvol, ergo de angst ebt weg.

              Login om te reageren
  7. artje zegt

    3 september 2019 om 15:01

    En toen jongens, en toen….

    was volgend jaar alles weer anders en kwam Pietje bedrogen uit..

    Verhaaltje uit en slaap lekker.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      3 september 2019 om 16:45

      @artje:

      En daar heb je een goed punt. Het kabinet wisselt dusdanig vaak van gedachten waardoor je nergens op kunt bouwen.

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    3 september 2019 om 15:01

    Ben benieuwd hoe leasemaatschappijen hiermee omgaan. In principe gaat hiermee het aantal laadcycli omhoog, en dat kan gevolgen hebben voor de levensduur van het accupakket.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 15:56

      @potver7: accu’s slijt door temperatuur en tijd. Aantal cycles is irrelevant. Alleen snelladen veroorzaakt een hoge temperatuur.

      Login om te reageren
  9. schuimbekje3 zegt

    3 september 2019 om 15:24

    Het probleem is helemaal niet dat je je EV elke dag moet opladen.. het probleem is dat tanken overal in de wereld kan, je hoeft zelden langer dan 2 minuten te wachten op je vrije “laadpaal” en je bent weer 100% vol in onder 5 minuten, inc klootviolen met pasjes en wachten op die pool voor je bij de kassa die aan het klagen is dat ie niet met zlotti kan afrekenen.
    Laden van een echte EV kan nooit wanneer het jou uit komt, duurt OF 22 uur op je eigen stopcontact zonder de mogelijkheid dit makkelijk zakelijk te verrekenen, OF is zo duur dat je beter benzine kunt tanken, of de paal staat zo ver weg dat je accu weer leeg is als je terug bent thuis van laden. En elke dag 2x 30 minuten koffie drinken a 3 euro voor een bak slootwater of 8 euro voor een amerikaans dubbele shot omdat het anders ook water is zou wel beetje defeating the purpose zijn. Ja goedkope stroom en 1 uur extra reistijd per dag en 16 euro kwijt aan k8t koffie…

    Het probleem van EVs is dat je het tanken sneller moet maken… 5 min vol… desnoods vind je energon cubes uit (transformers). Of vloeibaree elektriciteit.

    Zonder dat blijft het een voertuig voor bijtellingsontduikers of mensen die geen auto nodig hadden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 september 2019 om 15:34

      @schuimbekje3: je kunt prima stroom zakelijk verrekenen. Daar is al iets voor uitgevonden. Ook hoef je geen 22 uur te wachten tot je accu weer vol is thuis, dat gebeurt gewoon terwijl je slaapt. Vloeibare stroom is er al, men noemt het waterstof. Hier op autoblog denken reageerders dat dat niks gaat worden, maar alle technici die voor andere vormen van transport bezig zijn denken dat het heel veel potentie heeft. Ik daarmee ook, maar alleen voor mensen die extreem veel rijden of zware lasten over verre afstanden moeten vervoeren. Voor de gewone automobilist is elektrisch verreweg het meest handig en het meest gewenst. Mits er dus oplossingen zoals bovenstaand worden toegepast om de stabiliteit in het stroomnet te verbeteren.

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      3 september 2019 om 16:13

      @schuimbekje3: woon je op een eiland? Ik heb op 1 vierkante kilometer van mijn huis minimaal 24 laadpalen. Binnenkort nog eentje extra thuis op de privé parkeerplaats.

      Verder is er idle charge voor het bezet houden en kan laden bij veel mensen ook op het werk. Of anders ‘s avonds thuis. Mijn collega’s en ik regelen dat gewoon.

      Dus je kunt jezelf problemen aanpraten zoveel je wilt maar voor mij is het geen probleem. Vakanties neem ik de rusttijd voor lief als het überhaupt al met de auto is.

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        3 september 2019 om 16:43

        @stephane8200: ik woon waar ik werk, en dat varieert tussen Utrecht, Amsterdam, Zeewolde, Zweden, Roemenie en Schotland. Hier in Zweden heb je echt nergens een laadpaal buiten de grote steden. Toevallig vandaag gratis geladen bij een museum met shuko stekker. In Utrecht heb ik de grootste problemen gehad met laadpalen, na 12 jaar is er dan een gemeentepaal gekomen die 2x zo duur is dan mijn eigen stroom die ik niet mag gebruiken vanwege later aangelegd speeltuintje (= 1 rekstok, meer konden ze er niet kwijt) en voor mijn huis niet omdat ze aangaven dat ze mij zouden bekeuren voor het overtreden van reclamebord wetgeving omdat de paal 2cm boven gemeentegrond zou uitsteken. In Roemenie is er geen probleem. Gewoon een lolo gekocht en die hangt daar voor ieders gebruik.
        Geen eiland. Maar ook geen oprijlaan van 3km voor mij 20 auto’s.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          3 september 2019 om 16:50

          @schuimbekje3: klinkt als een redelijk standaard situatie. Is klagen soms een hobby?

          Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          3 september 2019 om 18:23

          @schuimbekje3: je doet nu alsof dat speciaal is. Ik was vorige week in Duitsland. Volgende week ben ik in Oostenrijk, de week er na in Engeland en ergens tussendoor nog naar Zwitserland en Servië. Dagelijkse gang van zaken. Toen ik in Engeland werkte had ik ook moeite om een oplaadpunt voor de i8 die ik daar (tijdelijk) had te vinden, maar dat is ook aan het verbeteren.

          Dat heeft allemaal weinig met hier in NL laden te maken. Rotterdam heeft dat dan veel beter geregeld dan Utrecht blijkbaar. Hier klagen helpt niet. Zeker niet als het een N=1 situatie is.

          Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    3 september 2019 om 15:25

    Wat een onzinverhaal zeg, hou toch eens op met deze achterlijke onzin. Groene stroom bestaat helemaal niet, laat staan dat er een overschot van is. Die tijd is nog heel, heel ver weg. Totdat letterlijk alle mogelijke stroom groen opgewekt is, is alle geleverde en daarmee alle gebruikte stroom een mix tussen groen en grijs.

    Dit is nuttig voor de stabiliteit van het net. Het is zeker geen onzin om elektrische auto’s op deze manier te gebruiken. Maar waarom moet het altijd mooier verteld worden dan het is? Is de waarheid tegenwoordig niet meer goed genoeg?

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      3 september 2019 om 16:15

      @lekbak: inderdaad. Recent met iemand van Vandebron een gesprek gehad. Beweren 100% groene stroom te leveren. Dat kan eenvoudigweg niet vanwege volume en pieken/dalen in productie en behoefte. Hij moest toegeven dat er toch wel een (aanzienlijk) percentage grijze stroom bij zit.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        3 september 2019 om 16:30

        @stephane8200: ongeacht wat je koopt van je leverancier heeft iedere stroomgebruiker dezelfde stroom. Het enige waar je voor betaalt is de opwekking van groene stroom. Als het systeem klopt (discutabel op z’n best) dan moet elke kWh verkochte groene stroom ook groen worden opgewekt.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          3 september 2019 om 16:38

          @lekbak: precies. Misleidend is dan een term die mij te binnen schiet. Net zoals biologische melk. Alsof andere melk artificieel is.

          Gewetenafkoperij.nl dus.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 16:48

      @lekbak: groene stroom bestaat wel, maar je neemt een mix af en hebt hooguit de keuze om voor groen te betalen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        3 september 2019 om 17:25

        @flutterby: groene stroom bestaat als je het over opwekken hebt. Zodra het bij het zonnepaneel of de windmolen is vertrokken bestaat groene stroom niet meer. Groene stroom gebruiken is dan ook onmogelijk. Groene stroom opslaan en later terug leveren is de grootst mogelijke onzin die er is en niks meer en minder dan een leugen.

        Wanneer bestaat het gebruik van groene stroom wel? Als letterlijk alle stroom die er is groen opgewekt is. Maar dan heeft het geen zin meer om groene stroom te benoemen, dan is het wederom gewoon stroom.

        Je kunt dus ook niet op groene stroom rijden als je zelf zonnepanelen op je dak hebt. Je wekt daarmee groene stroom op (en bent milieuvriendelijk bezig) maar gebruikt dezelfde mix van groen/grijs als de buurvrouw zonder zonnepanelen. Dat maakt minder (elektrisch) km’s maken nog steeds erg belangrijk. Besparen blijft cruciaal zolang er nog ergens op ons Europese stroomnet grijze stroom opgewekt moet worden.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          3 september 2019 om 20:01

          @lekbak: besparen is inderdaad belangrijker, maar kijk hoeveel weerstand er in de maatschappij (en hier) is op elektrisch rijden. Nu wil jij promoten dat we minder gaan rijden? Dat is een onrealistisch doel. Laten we eerst maar zorgen dat we fossiele brandstof enkel nog centraal en met maximale efficiency verbranden. Uiteindelijk is de uitstoot van een EV op kolenstroom nog steeds minder dan een ICE.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            3 september 2019 om 21:48

            @flutterby: ik promoot minder alles. Minder km’s, minder wegwerpproducten, gewoon minder.

            We kunnen een hele hoop de schuld geven van alles. Industrie, scheepvaart, luchtvaart, houtkachels etc etc. Maar het zijn de mensen die dit allemaal willen, en dat moet ook aangepakt worden.

            Login om te reageren
  11. dree16v zegt

    3 september 2019 om 15:42

    Jammer van al die ontsierende palen in het straatbeeld. Wie vindt een lantaarnpaal uit met stekkerdoos? Inductieladen lijkt me ideaal… Alhoewel ik daar weinig meer van hoor, iemand nieuws?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 17:02

      @dree16v: BMW en Renault zijn druk bezig met draadloos laden, maar de verliezen zijn wel aanzienlijk groter.

      Lantaarnpalen worden centraal aangesloten en geschakeld. Hierdoor hebben ze niet voldoende capaciteit om ook auto’s te laden.

      Login om te reageren
  12. unknown32 zegt

    3 september 2019 om 15:47

    Op de zaak opladen om dan snachts prive te gebruiken… Ik ruik bijkomende belastingen:-)

    Login om te reageren
  13. rickthestig zegt

    3 september 2019 om 15:47

    Wie verdient er geld mee, op den duur is dat natuurlijk de roverheid….

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2019 om 16:51

      @rickthestig: nee die besparen geld. En raad een wie de overheid financiert?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        3 september 2019 om 17:28

        @flutterby: maar zij die de overheid financieren zien de besparingen nooit terug. Helaas. Zelfs in deze hoogtijdagen weten ze de beloofde belastingverlagingen ruimschoots teniet te doen door op andere plekken meer belasting te heffen.

        Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    3 september 2019 om 18:33

    Hiermee stuur je er toch op aan dat mensen veel te lang een paal bezet houden om terug te leveren en dan kan de buurman met zijn lege accu er niet meer op. Lekker handig.

    Login om te reageren
  15. jelmer zegt

    3 september 2019 om 20:04

    39 sceptische tot negatieve reacties, maar volgens mij mist iedereen dat dit een cruciale stap is voor ons toekomstige energienetwerk.

    Met slimme laadpalen worden er tot uiteindelijk acht miljoen accu’s aan het stroomnet toegevoegd, waardoor een tijdelijk surplus aan bijvoorbeeld zonne-energie overdag opgeslagen wordt zodat je hybride-CV met warmtepomp ’s nachts zonder netstroom snort.

    Ja, zo ver is het nog niet. Maar als je toekomstige technologie afrekent op de mogelijkheden van nu, was de e-mail nooit wat geworden – “naar wie moet ik dat dan sturen?”

    Login om te reageren
  16. hplh zegt

    3 september 2019 om 20:13

    Straks je auto op werk gratis opladen en dan de stroom weer op een piekmoment teruggeven aan de slimme paal in ruil voor cash money? Dat is hetzelfde als je diesel of benzine die je van de baas krijgt verkopen. Dat is volgens mij gewoon diefstal.

    Login om te reageren
  17. kempenaer zegt

    3 september 2019 om 20:30

    We hebben een prima werkend systeem met schoon aardgas dat onze huizen en kantoren verwarmt er waar er wereldwijd nog heel veel van is. Onder andere bij onze Russische vrienden. De Nord Stream 2 gaspijplijding wordt momenteel van Rusland naar Duitsland aangelegd. In Duitsland krijgen burgers subsidie om aardgas te gaan gebruiken om hun huizen mee te gaan verwarmen wegens schoon en praktisch. In Nederlandje hebben we een prima infrastructuur voor gas liggen en zouden we er vanaf moeten?!? Bizar.
    Dan de auto. We hebben een prima infrastructuur van tankstations en auto’s met verbrandingsmotoren die steeds schoner worden door continue technologische vooruitgang.
    Dan hebben we nog CO2. Het gas dat mensen en dieren uitademen. Het gas dat planten en bomen nodig hebben om te groeien.
    De invloed op het klimaat is dubieus. Zonne-activiteit, bewolking en afstand van aarde tot zon en stand van de aarde tov de zon hebben waarschijnlijk de grootste invloed op het klimaat.
    Ook al voordat mensen op wat grotere schaal CO2 begonnen uit te stoten.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      3 september 2019 om 21:57

      @kempenaer: Helemaal mee eens. Wij Nederlanders lopen altijd voorop met oplossing die later vaak juist weer nieuwe problemen opleveren. De grote landen om ons heen lachen ons ondertussen vierkant uit.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      3 september 2019 om 22:59

      @kempenaer: dat heet vooruitgang.
      De duitsers gaan nu op gas over omdat dat voor hun vooruitgang is. Wij hebben die fase al gehad en zijn een stap verder. We zijn ook niet in 1 x van het atenentijdperk naar de 21e eeuew gegaan. Zolamg iedereen gewoon een stapje in de richting maakt zijn we toch wereldwijd goed bezig. Stop gewoon met t kijken naar anderen en laten we gewoon naar ons zelf kijken naar wat er te verbeter valt.

      Login om te reageren
  18. koeberg zegt

    3 september 2019 om 21:58

    > Dit is anders in vergelijking met een brandstofauto, die bijvoorbeeld één tankactie per week vereist.
    Met mijn vorige dieselauto moest ik één a twee keer in de week naar een tankstation. Mijn elektrische auto zet ik iedere avond gewoon op eigen terrein aan de stekker. Geen omkijken naar.

    Login om te reageren
  19. avdb55 zegt

    3 september 2019 om 22:05

    Leuk idee, maar laden en ontladen is niet gratis. Tenzij iemand het perpetuum mobile heeft ontdekt natuurlijk. Een indicatie: het laadrendement is ongeveer 95%. De rest gaat op in warmte. Kwestie van i^2*R

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North