• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Europese autoproductie wordt eind april weer opgestart’

Auteur: hayte, gepost 10 april 2020 om 16:12 – 2 Reacties

Treinlading vol Focussen

Al zal de Europese autoproductie eind april niet op topsnelheid gaan werken.

Het is een onderwerp waar we de afgelopen weken vaak over hebben geschreven: de Europese autoproductie die door de coronacrisis stilligt. Neem vorige week. Toen zei de directeur-generaal van de Europese autofabrikantenvereniging ACEA Eric-Mark Huitema nog dat ‘de hele automobielindustrie in Europa stilligt’. Het was toen nog de vraag wanneer die fabrieken weer met productie zouden gaan starten, maar daar is inmiddels meer duidelijkheid over. Ook deze keer dankzij de BNR Nationale Autoshow.

Tegen Meindert en Wouter zegt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van koepelorganisatie voor auto-toeleveranciers CLEPA, namelijk dat er nu wordt gekeken of dat de autoproductie ‘eind deze maand alweer wat opgestart kan worden’. Details over welke autoproducenten dit zijn, gaf De Vries niet. Wel zei ze dat toeleveranciers dan minimaal een week daarvoor al moeten opstarten, om de voorraden op te kunnen vullen. Met andere woorden, dan zouden toeleveranciers al over een kleine twee weken op moeten starten.

Dat klinkt als vrij snel. De Vries vraagt zich daarom hardop af of wat wel gaat gebeuren. En in het geval dat het gebeurt, zal dat op een laag pitje zijn. ‘Het hele raderwerk van productie moet immers weer op tempo komen’, aldus De Vries. Dus ook na eind april zal de Europese autoproductie nog niet terug op het oude niveau zijn.

Financiële zorgen

Wel is het belangrijk dat die leveranciers weer snel aan de slag kunnen. Nu wordt er immers niets geproduceerd, waardoor er onder de bedrijven veel financiële bezorgdheid is. Volgens een CLEPA-vragenronde geeft 40% van de ondervraagden aan dat de impact ‘zeer ernstig’ is. De ‘grote meerderheid’ verwacht de komende 3 maanden 40% minder inkomsten en over het hele jaar 25% minder inkomsten. Een enorm effect dus, volgens De Vries. Op basis van voorlopige cijfers heeft CLEPA zelfs een inkomstenverlies van zestig miljard euro becijferd.

Er is wel een punt waarbij De Vries de mening van Huitema niet deelde. Vorige week zei Huitema immers nog dat toeleveranciers om zullen vallen door deze crisis, waardoor auto’s na de crisis anders zullen zijn dan auto’s voor de crisis. De Vries wil dat juist voorkomen. ‘Hele complexe systemen die zijn ontworpen en geproduceerd tegen scherpe normen en regels, daar kan je niet zomaar een alternatief voor vinden’. CLEPA zegt daarom dat toeleveranciers en autoproducenten samen moeten werken om dat te voorkomen.

BNR Nationale Autoshow

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Marissa van Laarhoven van Cito Motors vertelt over de Aston Martin V12 Speedster, die deze week daar in de showroom staat, en Wouter rijdt in de Audi RS Q8.

Foto: Treinlading vol Focussen van @saffie89, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Zoveel Nederlandse auto's hebben onlogische kilometerstand
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Dacia DUSTAR
    Dacia DUSTAR is betaalbaar ruimtevaart-programma

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Carmageddon, Coronavirus, fabriek

Vorig bericht: « Irmscher Zafira is3 Free maakt je klaar voor de vakantie
Volgend bericht: Ook McLaren denkt aan toekomst voor de verbrandingsmotor »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    10 april 2020 om 16:36

    Alleen doen als mensen van tevoren getest kunnen worden. Om nou op 1 meter afstand van collega Rochelmans te moeten gaan werken, lijkt me geen feest.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      10 april 2020 om 21:11

      De maatregelen blijven gewoon van toepassing. Vertoon je symptomen, meld je dan ziek. Kom je toch op het werk, dan zul je snel naar huis gestuurd worden. Daarnaast worden productielijnen en processen aangepast om aan de minimale afstand te kunnen voldoen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North